Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #11  
Vechi 03.08.2011, 21:31:05
maria40's Avatar
maria40 maria40 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 27.11.2010
Locație: Arad
Religia: Ortodox
Mesaje: 362
Implicit

Ratiunea ne este orbita cand dam curs ispitelor precum:lacomia, iubirea de arginti, lacomia, gelozia etc. Cand acestea ne impresoara doar credinta si rugaciunile catre bunul Dumnezeu si Maica Sfanta ne mai poate salva
Reply With Quote
  #12  
Vechi 03.08.2011, 21:38:14
Kronos's Avatar
Kronos Kronos is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 01.06.2011
Mesaje: 226
Implicit

Bine că se pleacă de la premisa (axiomatică, ca întotdeauna) că rațiunea e oarbă și afectează credința. Dar de ce nu vă puneți și întrebarea: poate fi credința oarbă și astfel să ne afecteze judecata?
Reply With Quote
  #13  
Vechi 03.08.2011, 21:50:43
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Kronos Vezi mesajul
Bine că se pleacă de la premisa (axiomatică, ca întotdeauna) că rațiunea e oarbă și afectează credința. Dar de ce nu vă puneți și întrebarea: poate fi credința oarbă și astfel să ne afecteze judecata?
Credința este într-un anumit sens oarbă, și anume atunci când face abstracție de o rațiune în care nu mai are încredere, pentru că e pervertită.

Atunci când îți dai seama că rațiunea te poate fura, minți, că ceea ce ți se prezintă ca adevăruri incontestabile sunt doar aparențe de adevăr, când îți dai seama că cineva te poate convinge că negrul e alb, merită să încerci măcar să te pui în postura credinciosului, să încerci și o altă perspectivă asupra lumii.

Și, când treci dincolo de îndoială, în teritoriul credinței, începi să înțelegi, să te luminezi, să vezi că toate capătă sens. Atunci, abia, ieși din întuneric.
Reply With Quote
  #14  
Vechi 03.08.2011, 22:05:48
Kronos's Avatar
Kronos Kronos is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 01.06.2011
Mesaje: 226
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
Atunci când îți dai seama că rațiunea te poate fura, minți, că ceea ce ți se prezintă ca adevăruri incontestabile sunt doar aparențe de adevăr, când îți dai seama că cineva te poate convinge că negrul e alb, merită să încerci măcar să te pui în postura credinciosului, să încerci și o altă perspectivă asupra lumii.
Sau poți să te pui în postura necredinciosului și să te îndoiești de faptul că negrul e negru, dar să rămâi sceptic și la ideea că negrul e alb. Să începi să crezi abia când ai argumente de necontestat.

La ce aparențe de adevăr luate drept adevăr incontestabil v-ați gândit? Un om se folosește de rațiune atunci când are în vedere ambele fețe ale monedei. Cel care e de-acord cu tot ce i se bagă pe gât nu se folosește de rațiune. Cel care exclude din start orice alt punct de vedere diferit de-al lui, e un om „obtuz”. Deci fără prea multă finețe în judecată.

Oricum, tot nu pricep de ce e nevoie de credință că altfel te papă focul.
Reply With Quote
  #15  
Vechi 03.08.2011, 22:17:36
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Kronos Vezi mesajul
Sau poți să te pui în postura necredinciosului și să te îndoiești de faptul că negrul e negru, dar să rămâi sceptic și la ideea că negrul e alb. Să începi să crezi abia când ai argumente de necontestat.
Nu vei avea argumente de necontestat decât prea târziu, după moarte.

Citat:
La ce aparențe de adevăr luate drept adevăr incontestabil v-ați gândit? Un om se folosește de rațiune atunci când are în vedere ambele fețe ale monedei.
De multe ori, în cercetarea așa-zis științifică cineva vrea să demonstreze o anumită teorie și atunci face tot posibilul pentru a strânge argumente în acest sens. El știe de la început ce vrea să demonstreze, nu ajunge la rezultat printr-o cercetare cinstită.

Nu vreau să intrăm în amănunte, pentru că s-a bătut foarte mult apa în piuă pe temele preferate ale raționaliștilor. E la fel de adevărat că și de partea credinței se face de multe ori aceeași greșeală, nu urmărind adevărul curat, ci susținerea unei teorii fixe. Și într-un caz, și în celălalt, consider că e vorba de o idolatrizare a unui pseudo-adevăr.

Credința trebuie să rămână deschisă cunoașterii științifice, iar aceasta, la rândul ei, trebuie să fie deschisă credinței.

Citat:
Oricum, tot nu pricep de ce e nevoie de credință că altfel te papă focul.
De credință e nevoie ca să vezi. Până nu ți se deschid ochii nu cunoști lumea decât așa cum o cunoaște un orb din naștere, care nu știe că există ceva dincolo de întunericul în care trăiește.
Reply With Quote
  #16  
Vechi 03.08.2011, 22:54:10
Kronos's Avatar
Kronos Kronos is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 01.06.2011
Mesaje: 226
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
De multe ori, în cercetarea așa-zis științifică cineva vrea să demonstreze o anumită teorie și atunci face tot posibilul pentru a strânge argumente în acest sens. El știe de la început ce vrea să demonstreze, nu ajunge la rezultat printr-o cercetare cinstită.
Adică deja cunoaște finalul și restul îl modelează în așa fel încât să demonstreze sârșitul (ca și cum am demonstra concluzia unei probleme la matematică, folosindu-ne de însăși concluzia). Însă descoperirile în știință se bazeză pe cercetare, iar demonstrațiile sunt cu mult diferite față de cea a unei probleme de matematică. Printr-un accident se descoperă ceva. De la acel ceva se pornește întreaga cercetare neștiind încotro te va duce. Dvs. ați luat un indiciu drept finalul. Dar poate indiciul acela e doar piesa unui puzzle mult mai mare. Cercetarea, într-adevăr, se face în jurul lui, dar nu pentru a-l demonstra, ci pentru a descoperi mai multe. Chiar dacă un om de știință a propus o teorie, au fost alții care, prin experiment sau printr-o judecată mai profundă, au găsit argumente care să contrazică teoria. Deci nu se manipulează adevărul pentru a demonstra ceva ce e fals.

Citat:
De credință e nevoie ca să vezi. Până nu ți se deschid ochii nu cunoști lumea decât așa cum o cunoaște un orb din naștere, care nu știe că există ceva dincolo de întunericul în care trăiește.
Cu ce e diferit ce-ați scris aici de primul citat? Credeți că un cercetător mai întâi stabilește concluzia și-apoi găsește ipotezele care, evident, vor fi în acord cu concluzia că doar pe baza ei au fost create. Dar atunci când crezi într-un sistem filosofic pe care ți-l și însușești, nu modelezi realitatea în acord cu sistemul tău? Creștinismul nu așa a luat naștere? S-a stabilit că Iisus e Dumnezeu (concluzia) și apoi s-au adus argumente în favoarea acestei teorii (ipoteze). Faptul că Biblia îl mărturisește Dumnezeu și sunt acolo câteva minuni povestite nu înseamnă mare lucru. Cine garantează să sunt adevărate? Nimeni. Dar, din nou, s-a plecat de la premisa că ar fi adevărate și apoi s-au adus alte argumente.
Reply With Quote
  #17  
Vechi 04.08.2011, 07:37:49
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Kronos Vezi mesajul
Cu ce e diferit ce-ați scris aici de primul citat? Credeți că un cercetător mai întâi stabilește concluzia și-apoi găsește ipotezele care, evident, vor fi în acord cu concluzia că doar pe baza ei au fost create. Dar atunci când crezi într-un sistem filosofic pe care ți-l și însușești, nu modelezi realitatea în acord cu sistemul tău? Creștinismul nu așa a luat naștere? S-a stabilit că Iisus e Dumnezeu (concluzia) și apoi s-au adus argumente în favoarea acestei teorii (ipoteze). Faptul că Biblia îl mărturisește Dumnezeu și sunt acolo câteva minuni povestite nu înseamnă mare lucru. Cine garantează să sunt adevărate? Nimeni. Dar, din nou, s-a plecat de la premisa că ar fi adevărate și apoi s-au adus alte argumente.
În asta constă diferența dintre credință și cercetarea științifică. Credința pornește de sus, de la un adevăr revelat de Dumnezeu. Se ia ca atare; se crede. E transcendent și, prin urmare, nu poate fi supus analizei. Pornind de la adevărurile revelate se interpretează tot ceea ce putem cunoaște.

Știința face drumul de jos în sus, de la periferie spre centru. Dacă nu se pierde pe drum va ajunge la întâlnirea cu credința (care și ea, la rândul ei, nu trebuie să se piardă în lume).

Dacă, însă, un „științific” (vorba lui Vsovivi) pune la îndoială realitățile despre care vorbesc credincioșii, corect este să analizeze, să cerceteze, însă cu mijloacele adecvate. Adică trebuie să intre în postura credinciosului, să accepte (fie și experimental) drept adevăruri ceea ce este adevărat pentru un credincios, să se roage (renunțând la îndoieli)... să trăiască sincer credința. Abia apoi, cunoscând-o dinlăuntru, va putea vorbi cu „obiectivitate” (despre ceva atât de subiectiv).

Creștinismul nu e un sistem filosofic, ci un mod de viață în har. O viață cu Hristos, cu Dumnezeu. O legătură de iubire mai mult decât o vorbire despre lume și sensul ei. El încearcă, desigur, să înțeleagă lumea, din perspectiva revelației, și atunci se exprimă și filosofic; însă nu de la această înțelegere se pornește. La ea ajung unii, cei care i se dedică.
Reply With Quote
  #18  
Vechi 04.08.2011, 20:04:11
tara tara vrem ostas tara tara vrem ostas is offline
Banned
 
Data înregistrării: 01.07.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 390
Implicit

"credinta" noastra e influentata de sentimentele si dorintele noastre.. adevarul e impartial... Ratiunea pune totul cap la cap isi face calculul si ajunge la o concluzie.. din cauza stiintei ai un televizor, un calculator, un internet, electricitate, caldura, un telefon, o masina, s.a.m.d.. cea mai comuna stiinta e matematica.
Reply With Quote
  #19  
Vechi 04.08.2011, 20:58:03
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Citat:
În prealabil postat de tara tara vrem ostas Vezi mesajul
Poate ajunge pretuirea prea mare a ratiunii sa orbeasca?De unde stim cand ratiunea noastra e oarba?Care e masura corecta?Care e relatia si raportul care trebuie sa se stabileasca intre ratiune si credinta?
Poate ajunge pretuirea prea mare a ratiunii sa orbeasca?
Da

De unde stim cand ratiunea noastra e oarba?
Cand sufletul nu simte bucurii.

Care e masura corecta?
Cand poti sa dai Cezarului ce este al Cezarului (adica lumii).
SI Lui Dumnezeu ce este a Lui Dumnezeu.

Care e relatia si raportul care trebuie sa se stabileasca intre ratiune si credinta?
In cei indumnezeiti, ratiunea si credinta devin una.
Cele doua functii cognitive se unesc intr-una singura.

In budism se spune ca se ajunge la uniunea celor doua adevaruri: conventional si ultim.
Adevarul ultim il intuim prin credinta, adevarul conventional il experimentam prin ratiune.
Reply With Quote
  #20  
Vechi 04.08.2011, 21:00:56
Kronos's Avatar
Kronos Kronos is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 01.06.2011
Mesaje: 226
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
În asta constă diferența dintre credință și cercetarea științifică. Credința pornește de sus, de la un adevăr revelat de Dumnezeu. Se ia ca atare;
Dacă adevărurile științifice nu au nicio valoare pentru că pornesc de la coadă la cap, atunci nici această afirmație nu are valoare pentru că acesta e doar o premisă derivată dintr-o alta luată ca atare (așa cum se întâmplă și în știință).
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Dincolo de ratiune OmuBun Teologie si Stiinta 51 01.08.2010 23:52:48
Ratiune si Treime naephius Teologie si Stiinta 36 29.07.2009 18:47:30