![]() |
![]() |
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Ratiunea ne este orbita cand dam curs ispitelor precum:lacomia, iubirea de arginti, lacomia, gelozia etc. Cand acestea ne impresoara doar credinta si rugaciunile catre bunul Dumnezeu si Maica Sfanta ne mai poate salva
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
Bine că se pleacă de la premisa (axiomatică, ca întotdeauna) că rațiunea e oarbă și afectează credința. Dar de ce nu vă puneți și întrebarea: poate fi credința oarbă și astfel să ne afecteze judecata?
|
#13
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Atunci când îți dai seama că rațiunea te poate fura, minți, că ceea ce ți se prezintă ca adevăruri incontestabile sunt doar aparențe de adevăr, când îți dai seama că cineva te poate convinge că negrul e alb, merită să încerci măcar să te pui în postura credinciosului, să încerci și o altă perspectivă asupra lumii. Și, când treci dincolo de îndoială, în teritoriul credinței, începi să înțelegi, să te luminezi, să vezi că toate capătă sens. Atunci, abia, ieși din întuneric. |
#14
|
||||
|
||||
![]() Citat:
La ce aparențe de adevăr luate drept adevăr incontestabil v-ați gândit? Un om se folosește de rațiune atunci când are în vedere ambele fețe ale monedei. Cel care e de-acord cu tot ce i se bagă pe gât nu se folosește de rațiune. Cel care exclude din start orice alt punct de vedere diferit de-al lui, e un om „obtuz”. Deci fără prea multă finețe în judecată. Oricum, tot nu pricep de ce e nevoie de credință că altfel te papă focul. |
#15
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
Nu vreau să intrăm în amănunte, pentru că s-a bătut foarte mult apa în piuă pe temele preferate ale raționaliștilor. E la fel de adevărat că și de partea credinței se face de multe ori aceeași greșeală, nu urmărind adevărul curat, ci susținerea unei teorii fixe. Și într-un caz, și în celălalt, consider că e vorba de o idolatrizare a unui pseudo-adevăr. Credința trebuie să rămână deschisă cunoașterii științifice, iar aceasta, la rândul ei, trebuie să fie deschisă credinței. Citat:
|
#16
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
|
#17
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Știința face drumul de jos în sus, de la periferie spre centru. Dacă nu se pierde pe drum va ajunge la întâlnirea cu credința (care și ea, la rândul ei, nu trebuie să se piardă în lume). Dacă, însă, un „științific” (vorba lui Vsovivi) pune la îndoială realitățile despre care vorbesc credincioșii, corect este să analizeze, să cerceteze, însă cu mijloacele adecvate. Adică trebuie să intre în postura credinciosului, să accepte (fie și experimental) drept adevăruri ceea ce este adevărat pentru un credincios, să se roage (renunțând la îndoieli)... să trăiască sincer credința. Abia apoi, cunoscând-o dinlăuntru, va putea vorbi cu „obiectivitate” (despre ceva atât de subiectiv). Creștinismul nu e un sistem filosofic, ci un mod de viață în har. O viață cu Hristos, cu Dumnezeu. O legătură de iubire mai mult decât o vorbire despre lume și sensul ei. El încearcă, desigur, să înțeleagă lumea, din perspectiva revelației, și atunci se exprimă și filosofic; însă nu de la această înțelegere se pornește. La ea ajung unii, cei care i se dedică. |
#18
|
|||
|
|||
![]()
"credinta" noastra e influentata de sentimentele si dorintele noastre.. adevarul e impartial... Ratiunea pune totul cap la cap isi face calculul si ajunge la o concluzie.. din cauza stiintei ai un televizor, un calculator, un internet, electricitate, caldura, un telefon, o masina, s.a.m.d.. cea mai comuna stiinta e matematica.
|
#19
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Da De unde stim cand ratiunea noastra e oarba? Cand sufletul nu simte bucurii. Care e masura corecta? Cand poti sa dai Cezarului ce este al Cezarului (adica lumii). SI Lui Dumnezeu ce este a Lui Dumnezeu. Care e relatia si raportul care trebuie sa se stabileasca intre ratiune si credinta? In cei indumnezeiti, ratiunea si credinta devin una. Cele doua functii cognitive se unesc intr-una singura. In budism se spune ca se ajunge la uniunea celor doua adevaruri: conventional si ultim. Adevarul ultim il intuim prin credinta, adevarul conventional il experimentam prin ratiune. |
#20
|
||||
|
||||
![]()
Dacă adevărurile științifice nu au nicio valoare pentru că pornesc de la coadă la cap, atunci nici această afirmație nu are valoare pentru că acesta e doar o premisă derivată dintr-o alta luată ca atare (așa cum se întâmplă și în știință).
|
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Dincolo de ratiune | OmuBun | Teologie si Stiinta | 51 | 01.08.2010 23:52:48 |
Ratiune si Treime | naephius | Teologie si Stiinta | 36 | 29.07.2009 18:47:30 |
|