![]() |
![]() |
|
#151
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Firstly five exemplars, then six, were found in this Council. Four were written on parchment and very ancient, two others on silk. From the two writings on silk, one was the property of our powerful Emperor, the other of the sacred Patriarch. Five of these six exemplars had the text as I quoted it, that is, they were affirming that the Holy Spirit takes His being from the Son, and that He depends on this same cause, that is, on the Son. But one only, the copy of the Patriarch, was different: someone had cut off the text and had afterwards added and retrenched certain things. Later, after the Council, after it was suggested to me that I should examine almost all the books of these monasteries, I found that in the most recent ones, that is, in those that were written after this great quarrel [dupa schisma, nota mea], the passage was cut out . By contrary, all those that were by a more ancient hand, and that were composed before the quarrel of the Greeks between them, all those ones have remained healthy and complete and they are, however, in the same great number as the corrupted texts... Meanwhile, I have found among other books, in the monastery of Christ-Saviour in Pantepoptos, two copies of Saint Basil, one, on a very ancient parchment, judging by the sight..., the other, on paper, that was dated at least three hundred years old, for the date was written at the end. These two copies have the passage of Saint Basil ; only these audacious men, and by an even more audacious hand, have cut out the passage. But the place has remained empty and half of the syllables subsists, which does not but betray the trickery and show forth even better the truth. In another book, an erasure was put on the phrase: "receiving being from Him and depending in a unique way on Him as on His cause." (sursa: PG 161, 319 și urm) Să ne mai mirăm că Visarion a rămas fidel Unirii până la sfârșitul vieții, refugiindu-se de asemenea plastografi în veșminte albe ? Așa cum a rămas și împăratul Constantin, care a murit pe zidurile cetății cu sabia în mână ? Așa cum a rămas și mitropolitul Damian al Moldovei, care a murit catolic ?
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#152
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#153
|
|||
|
|||
![]()
„Încă multe am a vă spune, dar acum nu puteți să le purtați. Iar când va veni Acela, Duhul Adevărului, vă va călăuzi la tot adevărul; căci nu va vorbi de la Sine, ci câte va auzi va grăi și cele viitoare vă va vesti” (In 16, 12-13)
Citat:
În pasajul subliniat: "Căci, prezicând că va veni la ei Mângâietorul, L-a numit Duhul Adevărului, adică al Său, fiindcă El este Adevărul (In 14, 6). Și spune aceasta ca să știe ucenicii că nu le va veni o putere străină, ci le făgăduiește să li Se dea pe Sine altfel, prin Duhul Adevărului, adică al Său, pe Care îl numește Mângâietorul. Căci nu este de înțeles Duhul ca străin de ființa Unuia-Născutului, ci El iese în chip natural din ea, nefiind altceva decât Fiul, cât privește identitatea firii, deși se cugetă ca subzistând în mod propriu. Deci Duhul Adevărului, zice, ne va călăuzi la toată cunoștința Adevărului. Căci, știind deplin Adevărul, al Cărui Duh este, nu-L va descoperi parțial celor ce-L iubesc pe El, ci le va insufla în mod deplin taina Lui." este din nou vorba, în mod evident despre din nou, venirea Duhului Sfânt făgăduită apostolilor. În acest context că Duhul Sfânt iese în chip natural din ființa Fiului lui Dumnezeu, însă din nou, aici este vorba despre trimiterea, dăruirea Duhului Sfânt apostolilor. Deci încă o dată, nici urmă de vreun filioque !! Nu neagă nimeni că dăruirea Duhului Sfânt se dă și din/prin Fiul, însă trimiterea/dăruirea Duhului Sfânt nu este același lucru cu purcederea Duhului Sfânt, aceasta fiind din Tatăl (Ioan 15:26)!! |
#154
|
||||
|
||||
![]()
La sinodul de la Ferrara-Florența s-a discutat și răsdiscutat pe toate fețele despre subiectul Filioque, care a tronat pe ordinea de zi. Acolo, oameni mult mai în temă decât noi (sau decât mine, că de dv nu zic nimic), crema teologiei din Apus și din Răsărit, nu au făcut nimic altceva decât să discute și să examineze probe asupra scrierilor Sfinților Părinți. Concluzia lor comună, semnată de cei mai mulți, a fost că există o singură concepție ortodoxă, și aceasta este că Duhul Sfânt provine de la Tatăl și de la Fiul, așa cum mereu a crezut Biserica și a mărturisit prin sfinții săi. Că, după aceea, a triumfat spiritul de dezbinare mergând până acolo încât cei care făceau jocul padișahului au ajuns să conteste propriile semnături și însuși caracterul ecumenic al conciliului pe care împăratul lor l-a deschis, e altă poveste. Rămân faptele: elita ortodoxiei a studiat cu atenție problema și a ajuns la aceeași concluzie la care catolicii ajunseseră: în asta constă importanța acestui sinod.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#155
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#156
|
|||
|
|||
![]()
O lectura folositoare despre Sinodul de la Ferrara-Florenta:
http://www.scribd.com/doc/43785/Ostr...errara-Florena |
#157
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Aici dvs. ati copiat un citat, cel mai probabil fara sa stiti despre ce e vorba. Sa spunem ca nu e vina dvs., ati luat ce ati gasit la indemana pentru raspuns. Aici e vorba de o disputa de la Sinod despre un citat din Sf. Vasile, care nici nu avea legatura cu Filioque, ci cu rangul Persoanelor. Discutia e relatata in cartea lui Ostrumov, carte avand ca surse doua lucrari ale unor participanti greci la Sinod: unul e Siropulos, care a semnat si apoi a regretat, iar alta e a unui unionist, Mitropolitul Dorothei al Mitilenei. Din ce am inteles Siropulos nu a notat disputele din Sinod, asa ca relatarea probabil e a lui Dorothei. O varianta mai usor de citit este aceasta: http://saraca.orthodoxphotos.com/bib....htm#_ftnref13 Varianta prezentata de Ioan, reprezentantul catolicilor, suna asa: [SIZE=3]Dacă Duhul Sfânt este al treilea ca rang și orânduire, atunci de ce trebuie să fie neapărat al treilea și ca Ființă? Că El este al doilea după Fiul ca rang, de la Dânsul primit și vestit nouă, ne spune învățătura de credință; dar că este al treilea în Ființă nu ni se spune în Scriptură și nu se poate afirma cu siguranță din cele pomenite mai sus.[/SIZE] Diferenta este "de la Dansul primit si vestit noua", de fapt in engleza, de pe un site catolic: [SIZE=2]having his being from Him and receiving from Him and announcing to us and being completely dependent on [/SIZE]Him Tot pe acel site catolic, http://www.proveritate.ro/files/Theo...l_Dialogue.pdf sunt date si alte doua deosebiri ce apar intre varianta catolica si cea ortodoxa (pag.5), la unele lipsind o parte in textul catolic, la unele lipsind in textul ortodox, deci nu aberatiile lui Visarion ca doar in textul ortodox exista intentionat modificari. Iata ce spune Sf. Marcu in Sinod: [SIZE=3]Acest pasaj este luat de la Sf. Vasilie,” spuse Marcu, „și este de asemenea corupt, atât în manuscrisele noastre cât și în ale voastre; la Constantinopol se află patru sau cinci codice în care sună la fel; dar se pot găsi o mie de cópii unde nici înțelesul, nici cuvintele Sfinților Părinți nu sunt schimbate. Aproape sigur că pasajul cu pricina a fost corupt în chip voit,” urmă Marcu, „de către vreun apărător al învățăturii voastre[/SIZE] Iar cel ce relateaza spune ca si copia Sf. Marcu era una foarte veche. In continuare Sf. Marcu arata ca in mod clar interpolarea din varianta catolica nu-i apartine Sf. Vasile, citand un pasaj anterior din lucrare, pasaj ce e comun ambelor variante. In el Sf. Vasile de fapt respinge invatatura, aratand ca Evnomie crede de fapt asta. Adica citatul era de fapt scos din context, intelesul fiind altul: [SIZE=3]"Evnomie zice că i s-a spus de către Sfinți că Duhul Sfânt este al treilea ca orânduire și rang, iar el crede că este al treilea și ca Ființă. Dar nu poate spune care sunt Sfinții ce au propovăduit această învățătură, și cu ce cuvinte. Mai fost-a vreodată cineva așa de îndrăzneț, încât să aducă asemenea înnoiri în dogmele Dumnezeiești?"[/SIZE] Apoi Sf. Marcu da si alte citate din Sf. Vasile in care acesta spune ca Sfantul Duh Purcede de la Tatal, de exemplu: "adică faptul că este cunoscut prin Fiul și cu El, și este de la Tatăl" Vedem cum singura dvs. acuzatie adusa ortodocsilor e de fapt gresita. In schimb chiar in link-ul catolic sunt date doua exemple de citate false date de catolici prin Ioan (pag. 4), unul din ele (de fapt doua din aceeasi lucrare) fiind o traducere gresita a unui traducator latin, fapt recunoscut si de Ioan. Trebuie sa intelegem ca in ortodoxie nu exista falsuri sau ascunderi de adevar pentru ca nu este nevoie, noi nici nu avem "Crede si nu cerceta". |
#158
|
|||
|
|||
![]() Citat:
In mesajul anterior spuneati ca Visarion a fost principalul reprezentant ortodox. Gresit de fapt, Sfantul Marcu a fost principalul vorbitor si teolog al rasaritenilor, in perioada dezbaterilor Visarion, desi era al doilea vorbitor, luand foarte rar cuvantul. Apoi Sfantul Marcu a fost oprit de imparat (sau patriarh) de la dezbateri, pentru ca acestea nu duceau la rezultatul dorit (semnarea unirii), pentru ca Sf. Marcu dovedea toata invatatura gresita a catolicilor. Cum spune si pe site catolic, auzind ca latinii au spus ca ei nu fac doua cauze pentru Duhul, ci una singura, unii ortodocsi au zis ca poate catolicii au invatatura aratata de Sfantul Maxim, anume ca ei nu fac pe Fiul cauza Duhului. Acestia erau Visarion si Isidor al Rusiei, la care s-au mai adaugat doi ierarhi apoi. Dupa un timp au supus la vot, dar votul rasaritean era predominant impotriva unirii. impotriva s-a declarat si Mitropolitul Moldovei, pe care il aminteati. Apoi Patriarhul i-a chemat la el pe cei ce se impotriveau si i-a ameninat cu ascultarea sau vor suporta pedeapsa. Unii chiar au fugit/plecat din Ferrara pentru a nu participa la semnare. In final au alcatuit o declaratie trimisa Papei in care spuneau ca sunt de acord cu formula "prin Fiul". Dar Papa a spus ca nu se invoieste, ci doar pentru "si Fiul". Asa ca au semnat asta, iar la cererea Papei de a semna si pentru Purgatoriu, primat si altele, imparatul (ca Patriarhul murise) a spus ca deja cedasera prea mult. Si asa s-au facut Visarion si Isidor catolici, primind si functii. Ortodocsii pot renega acest Sinod, la fel cu cele ariene sau ale altora. Dar catolicii, pentru ca au infailibilitatea, nu pot sa nu recunoasca un Sinod aprobat de Papa, cum au facut cu cel din 879. Sa speram ca bunul Dumnezeu va va lumina sa vedeti adevarul si sa reveniti la dreapta credinta, pentru a avea posibilitatea mantuirii. |
#159
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Nu-i asa ca-i frumos si crestineste ? Dumneavoastra ne doriti sa ne mantuim (dar conditionati de revenirea la "dreapta credinta"), iar noi va dorim sa va mantuiti (dar nu conditionam nicicum, deoarece stim ca mantuirea tine de Dumnezeu, nu de confesiune). |
#160
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|