Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Sectiune dedicata profesorilor de religie
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 30.03.2010, 19:38:26
iosif iosif is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 21.08.2006
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.015
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Dacă este așa, înseamnă că elevii sunt în eroare. Primii care ar trebui să le explice deosebirea dintre un preot și un profesor de religie este...profesorul de religie.
Părerea mea.

De ce sa fie intr-o eroare??
Ora de religie nu are ca si continut Cuvantul lui Dumnezeu? Este o eroare atunci cand astepti ca cel care iti transmite cuvantul lui Dumnezeu CU BINECUVANTAREA BISERICII sa fie un model??

Ce eroare este in acest lucru?

Asteptarile celorlalti se rezuma la una singura: SA FACEM CEEA CE PROPOVADUIM, CEEA CE MARTURISIM! Marturisirea in cuvant si FAPTA! Ti se pare o eroare, o exagerare?
Reply With Quote
  #2  
Vechi 30.03.2010, 22:28:38
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de iosif Vezi mesajul
De ce sa fie intr-o eroare??
Ora de religie nu are ca si continut Cuvantul lui Dumnezeu? Este o eroare atunci cand astepti ca cel care iti transmite cuvantul lui Dumnezeu CU BINECUVANTAREA BISERICII sa fie un model??

Ce eroare este in acest lucru?
Felul în care preotul și profesorul de religie vorbesc despre cuvântul lui Dumnezeu este diferit. Când preotul citește sau predică cuvântul lui Dumnezeu este un alt Cristos: el se află in persona Christi capitis. De aceea, cel puțin teoretic, în asemenea prilejuri preotul este înveșmântat cu veșminte împărătești și se află în amvon.
Când profesorul vorbește despre cuvântul lui Dumnezeu în fața copiilor, avem un magistru și avem discipoli: cineva, care se presupune că știe, vorbește cu unii care se presupune că vor să afle. Un tată (sau o mamă) și copiii. Se pun întrebări, se dau răspunsuri, se fac ateliere. Ceea ce este vertical într-o parte, este orizontal în cealaltă. Ceea ce este, din punct de vedere liturgic, în afara lumii pământești acolo, este pe pământ, într-o școală generală, "în capitala unui giudeț de munte" dincoace. Oricât ați încerca să mă convingeți de contrariu, preotul este altceva decât cadru didactic, așa cum liturghia este altceva decât ora de religie.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #3  
Vechi 18.04.2010, 19:58:11
amatyyy amatyyy is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 28.02.2009
Locație: Chisinau
Religia: Ortodox
Mesaje: 131
Implicit Slujirea profesorului de religie

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Felul în care preotul și profesorul de religie vorbesc despre cuvântul lui Dumnezeu este diferit. Când preotul citește sau predică cuvântul lui Dumnezeu este un alt Cristos: el se află in persona Christi capitis. De aceea, cel puțin teoretic, în asemenea prilejuri preotul este înveșmântat cu veșminte împărătești și se află în amvon.
Când profesorul vorbește despre cuvântul lui Dumnezeu în fața copiilor, avem un magistru și avem discipoli: cineva, care se presupune că știe, vorbește cu unii care se presupune că vor să afle. Un tată (sau o mamă) și copiii. Se pun întrebări, se dau răspunsuri, se fac ateliere. Ceea ce este vertical într-o parte, este orizontal în cealaltă. Ceea ce este, din punct de vedere liturgic, în afara lumii pământești acolo, este pe pământ, într-o școală generală, "în capitala unui giudeț de munte" dincoace. Oricât ați încerca să mă convingeți de contrariu, preotul este altceva decât cadru didactic, așa cum liturghia este altceva decât ora de religie.
HRISTOS A INVIAT!
Ma bucur ca un om care se numeste catolic sa scrie la semnatura un mesaj de a unui mare Sfant crestin ortodox Ioan Gura de Aur.
Doamne ajuta!
__________________
"Credința face totul posibil, dragostea face totul ușor."

"Dumnezeu fiind iubire, revarsă peste toți dragostea Sa."
Reply With Quote
  #4  
Vechi 18.04.2010, 20:22:09
glykys's Avatar
glykys glykys is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.08.2009
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.703
Implicit

Citat:
În prealabil postat de amatyyy Vezi mesajul
HRISTOS A INVIAT!
Ma bucur ca un om care se numeste catolic sa scrie la semnatura un mesaj de a unui mare Sfant crestin ortodox Ioan Gura de Aur.
Doamne ajuta!

Adevarat a inviat!
Amatyyy, Sf. Ioan Gura de Aur a trait cu mult inainte de marea schisma, ce-i drept, in spatiul rasaritean, cand nu existau ortodocsi si catolici...Toti sfintii care au trait inainte de 1054 sunt recunoscuti si de catre ortodocsi, si de catre catolici.
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 18.04.2010, 22:55:50
amatyyy amatyyy is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 28.02.2009
Locație: Chisinau
Religia: Ortodox
Mesaje: 131
Implicit Slujirea profesorului de religie

Citat:
În prealabil postat de glykys Vezi mesajul
Adevarat a inviat!
Amatyyy, Sf. Ioan Gura de Aur a trait cu mult inainte de marea schisma, ce-i drept, in spatiul rasaritean, cand nu existau ortodocsi si catolici...Toti sfintii care au trait inainte de 1054 sunt recunoscuti si de catre ortodocsi, si de catre catolici.
Doamne ajuta!
Asta sincer nu stiam ,prima oara aud.
Atunci de ce Sfantul Ioan Gura de Aur este considerat ortodox si nu catolic?
Chipul Sfantului il putem vedea pe icoanele ortodoxe si pe peretii bisricilor ortodoxe.
La catolici este asa?
__________________
"Credința face totul posibil, dragostea face totul ușor."

"Dumnezeu fiind iubire, revarsă peste toți dragostea Sa."
Reply With Quote
  #6  
Vechi 18.04.2010, 23:51:23
glykys's Avatar
glykys glykys is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.08.2009
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.703
Implicit

Citat:
În prealabil postat de amatyyy Vezi mesajul
Doamne ajuta!
Asta sincer nu stiam ,prima oara aud.
Atunci de ce Sfantul Ioan Gura de Aur este considerat ortodox si nu catolic?
Chipul Sfantului il putem vedea pe icoanele ortodoxe si pe peretii bisricilor ortodoxe.
La catolici este asa?
La catolici stiu ca Sf. Ioan Gura de Aur este supranumit "doctorul Bisericii". Despre cinstirea si cultul lui la catolici ar trebui sa stie mult mai multe Mihnea. Oricum, in mod sigur, catolicii nu celebreaza Sf. Liturghie compusa de el, asa cum o avem noi.
Repet, este un sfant din secolul IV, deci care a trait mai inainte de mare schisma, pe vremea cand Biserica era Una si de aceea este recunoscut si de catre catolici. Ce-i drept, el s-a nascut in spatiul rasaritean, in Antiohia. Cei mai importanti sfinti pe care ii consideram ai nostri, ortodocsi, sunt si la catolici: Sf. Fecioara Maria, Sf. Nicolae, Sf. Gheorghe...
Si noi, ortodocsii, avem sfinti, deci de dinainte de marea schisma, care provin din spatiul apusean, bunaoara, Fericitul Augustin (care, la catolici, din cate stiu eu, se bucura de o foarte mare cinstire si sta la bazele gandiri lor teologice), Grigorie cel supranumit de catre noi, ortodocsii, Dialogul, care a fost nici mai mult, nici mai putin, decat papa al Romei... (iata cate ceva despre el - http://paginiortodoxe.tripod.com/vsm..._dialogul.html).
Evident, rolul si importanta acestora difera semnificativ, la ortodocsi si la catolici... Mihnea poate oferi mult mai multe detalii.
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 26.04.2010, 01:44:13
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de glykys Vezi mesajul
La catolici stiu ca Sf. Ioan Gura de Aur este supranumit "doctorul Bisericii". Despre cinstirea si cultul lui la catolici ar trebui sa stie mult mai multe Mihnea. Oricum, in mod sigur, catolicii nu celebreaza Sf. Liturghie compusa de el, asa cum o avem noi.
Repet, este un sfant din secolul IV, deci care a trait mai inainte de mare schisma, pe vremea cand Biserica era Una si de aceea este recunoscut si de catre catolici. Ce-i drept, el s-a nascut in spatiul rasaritean, in Antiohia. Cei mai importanti sfinti pe care ii consideram ai nostri, ortodocsi, sunt si la catolici: Sf. Fecioara Maria, Sf. Nicolae, Sf. Gheorghe...
Si noi, ortodocsii, avem sfinti, deci de dinainte de marea schisma, care provin din spatiul apusean, bunaoara, Fericitul Augustin (care, la catolici, din cate stiu eu, se bucura de o foarte mare cinstire si sta la bazele gandiri lor teologice), Grigorie cel supranumit de catre noi, ortodocsii, Dialogul, care a fost nici mai mult, nici mai putin, decat papa al Romei... (iata cate ceva despre el - http://paginiortodoxe.tripod.com/vsm..._dialogul.html).
Evident, rolul si importanta acestora difera semnificativ, la ortodocsi si la catolici... Mihnea poate oferi mult mai multe detalii.
Într-adevăr, sfinții care au trăit înainte de Marea Schismă sunt socotiți sfinți atât în Biserica Catolică, cât și în Biserica Ortodoxă. Unii dintre ei, deosebit de importanți prin opera teologică pe care au scris-o, au fost numiți de Biserica Catolică "doctori ai Bisericii". Astfel de sfinți Doctori ai Bisericii Catolice sunt: Sf Grigore de Nyssa, Sf Grigore de Nazianz (="teologul"), Sf. Vasile cel Mare și alții. Nu toți sfinții au fost atât de învățați ca ei. Alți sfinți s-au distins prin modul eroic în care au murit pentru Cristos și pentru Biserica Sa, iar acestora le spunem "martiri" sau "mucenici". Așa a fost Sf Gheorghe. Au mai fost sfinți care au dus o viață exemplară: ei au făcut fapte suprameritorii, adică au făcut, din iubire față de Cristos, mai mult decât este minimul necesar pentru mântuire.
Liturghia Sf Ioan Gură de Aur este oficiată în toate bisericile catolice de rit răsăritean, în afară de zilele în care se oficiază Liturghia Sf Vasile cel Mare, care e foarte asemănătoare, dar puțin mai dezvoltată. Rareori, mai există un al treilea fel de Liturghie: acestea sunt "zile aliturgice", în care nu se consacră Sfintele Daruri (Trupul și Sângele lui Cristos), ci se folosesc cele care au fost sfințite mai dinainte.
În Biserica Romano-Catolică, normativă este o Liturghie a cărei origine se pierde în negura timpului. Ea a fost reformată mai întâi de papa Grigore cel Mare (=Decalogul), apoi de papa Pius al V-lea și, foarte aproape de vremurile noastre, de papa Paul al VI-lea.
În micuța Biserică Catolică de Rit Ambrozian se folosește o Liturghie "compusă" de Sf Ambrozie al Milanului (Medioalnului). Și așa mai departe, fiecare rit are propria tradiție liturgică, pe care este chemat să o cultive și să o transmită. În toate, Cel care lucrează este Dumnezeu, alături de puterile cerești.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #8  
Vechi 19.04.2010, 11:43:03
georgeval's Avatar
georgeval georgeval is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.09.2007
Locație: Valenii de Munte
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.060
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Felul în care preotul și profesorul de religie vorbesc despre cuvântul lui Dumnezeu este diferit. Când preotul citește sau predică cuvântul lui Dumnezeu este un alt Cristos: el se află in persona Christi capitis. ..................... Oricât ați încerca să mă convingeți de contrariu, preotul este altceva decât cadru didactic, așa cum liturghia este altceva decât ora de religie.
Mi se pare mult prea indrazneata expresia "el se afla in persoana Christi capitis"- suna a infailibilitate. Daca la catolici se rezuma la papa, vad ca tu ai extins-o si la preoti. Daca ar fi fost valabila, nu am mai fi avut erezii, ca doar vorbea Hristos.
Repet, este prea indrazneata exprimarea. Nu cred ca cineva indrajneste sa puna semnul egal intre profesorul de religiei si preot, dar nici sa cadem in capcana ca prin preot harul, Duhul Sfant graieste/ lucreaza intr-un mod irezistibil.

Last edited by georgeval; 19.04.2010 at 21:26:20.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 26.04.2010, 02:07:15
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de georgeval Vezi mesajul
Mi se pare mult prea indrazneata expresia "el se afla in persoana Christi capitis"- suna a infailibilitate. Daca la catolici se rezuma la papa, vad ca tu ai extins-o si la preoti. Daca ar fi fost valabila, nu am mai fi avut erezii, ca doar vorbea Hristos.
Învățătura catolică (deci nu "extinsă de mine") aceasta este: atunci când administrează Sfintele Taine, și în mod deosebit atunci când administrează Sfânta Taină a Împărtășaniei, preotul acționează "în persoana capului Cristos". Aceasta înseamnă că, în sens sacramental-teologic, Cristos este prezent în persoana preotului. În același sens, Divina Liturghie nu se desfășoară pe pământ, ci în Cer. Cel puțin partea a doua a sa: Liturghia Darurilor, care începe cu urcarea la Cer care este Imnul Heruvic. Se și spune textual: "Noi (adică poporul credincios) care pe heruvimi / cu taină închipuim" Așa cum noi suntem în sens sacramental îngeri, preotul (sau protosul, dacă sunt mai mulți) este Cristos. Este Cristos Împăratul, motiv pentru care preotul nu oficiază (dacă există condiții) în pijama, ci în veșminte imperiale. Așa cum Cristos a oferit El Însuși trupul și sângele Său la Sfânta Cină, tot așa Cristos este Cel care ne împărtășește cu Sfintele Sale daruri: trupul Său și sângele Său. Singura deosebire este că, în timp ce în preot Cristos este prezent numai sacramental (adică tainic), în Sfintele Daruri este prezent atât sacramental cât și substanțial (adică Darurile sunt chiar El și nu animate de El).

Deci, prin puterea primită la consacrare (hirotonie) preotul este mai mult decât un simplu intermediar între lumea noastră și lumea nevăzută. El devine "sfințit", adică devine Cristos. De aceea, lovirea sau simpla insultă adresată preotului, cu precădere când oficiază înveșmântat, este păcat teologic: nefericitul care ar face asemenea faptă se află în stare de excomunicare, iar simpla spovadă este insuficientă pentru absolvirea lui: arhiereul va ști ce trebuie făcut.

Desigur, există un singur Preot absolut. Preoția preoților este secundă sau relativă, adică ei sunt preoți numai atunci când sunt în comuniune deplină cu Preotul Absolut. Când spun erezii de la amvon, preoții rup comuniunea cu Cel care i-a sfințit pe ei: dar acest lucru nu ne este dat nouă să judecăm. Pentru asta există arhiereu și există papă.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com

Last edited by Mihnea Dragomir; 26.04.2010 at 02:22:19.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 26.04.2010, 17:29:17
ovidiu-s's Avatar
ovidiu-s ovidiu-s is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.05.2008
Locație: Targu Mures
Religia: Ortodox
Mesaje: 800
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir
În Biserica Romano-Catolică, normativă este o Liturghie a cărei origine se pierde în negura timpului. Ea a fost reformată mai întâi de papa Grigore cel Mare (=Decalogul)
Care Grigorie Decalogul? Există denumirea aceasta în Biserica Catolică? La noi la ortodocsi e cinstit sub numele de Grigorie Dialogul , papă al Romei. Decalogul este cu totul altceva.

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir
Așa cum noi suntem în sens sacramental îngeri, preotul (sau protosul, dacă sunt mai mulți) este Cristos. Este Cristos Împăratul,
Asta este o învățătură eretică a catolicilor, combătută de sfântul Marcu al Efesului în disputa sa cu catolicii. Datorită acestei credințe, (că preotul este Hristos, în momentul liturghiei), Biserica Catolică a oprit împărtășirea din Potir, pentru credincioși, acest dar revenid în opinia lor doar preoților. Asta deși Hristos ne spune că împărtășitea atât cu trupul și cu sângele Domnului este pentru toți:

Ioan 6.54 "Cel ce mănâncă trupul Meu și bea sângele Meu are viață veșnică, și Eu îl voi învia în ziua cea de apoi. 55.Trupul este adevărată mâncare și sângele Meu, adevărată băutură. 56.Cel ce mănâncă trupul Meu și bea sângele Meu rămâne întru Mine și Eu întru el. "

Matei 26.27 "Beți dintru aceasta TOȚI"
__________________
Singurul scop al vieții e mântuirea sufletului, pregătirea lui pentru a intra în Rai (sf. Calinic)
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Slujirea preotesei: chipuri de preotese E_my Preotia (Hirotonia) 40 14.12.2013 20:01:00
Minunea cu slujirea Sf. Liturghii de catre 3 copii yo_mama_cool Intamplari adevarate 4 14.08.2013 21:40:32
Responsabilitatea profesorului de religie I.Calin Sectiune dedicata profesorilor de religie 23 04.08.2012 15:42:35
Despre slujirea lui Dumnezeu mihailt Generalitati 13 31.01.2012 15:18:33
Vestimentatia profesorului Carmen FUNIERU Sectiune dedicata profesorilor de religie 38 19.05.2011 20:00:24