![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Oprirea reprezentării Tatălui sub forma excesiv atropomorfizată a unui bătrân cu barbă albă este evidentă deși implicită în textul horosului. Cât despre presupusa origine a temei în Bizanț, nu există dovezi clare. Și-apoi din capul locului trebuie lămurit ce e și nu e icoană, că nu orice expresie artistică cu conținut religios împrumutat din creștinism intră automat în patrimoniul iconografic. Am arătat în altă parte, schematic, diferențele dintre icoană și artă religioasă, nu mai reiau explicația și aici. Cele două moduri de reprezentare sunt aidoma realității și ficțiunii: se asemănă formal foarte tare dar nu se întâlnesc niciodată, fiindcă una arată cum e realul și adevărul, iar cealaltă își imaginează cum e realul și adevărul. Locul unde icoana are sens deplin și plenitudine duhovnicească este spațiul liturgic al Bisericii. Restul reprezentărilor cu conținut religios au relevanța lor, dar fac parte dintr-un alt patrimoniu, paralel cu iconografia autentică. Rețineți vă rog următorul fragment din articolul lui Lossky: "In consecință, Sinodul condamnă o astfel de reprezentare ca pe o ficțiune care nu corespunde nici cu învățătura Bisericii Ortodoxe, nici cu vreo realitate istorică. Mai mult a mai apărut în secolul al XVI-lea încă o reprezentare de origine apuseană, bazată tot pe imaginație, numită “Dumnezeirea în trei Persoane”, infățisâdu-L pe Mântuitorul stând alături de Dumnezeu-Tatăl, cu un porumbel Între Ei. Titlul arată din nou o încercare de a-L descrie pe Dumnezeu-Tatăl și pe Sfântul Duh într-o formă fizică.)." Desprea asta e vorba în discuția de față: o reprezentare de origine apuseană, heterodoxă deci, apărută în secolul al XVI bazată pe imaginație, numită "Dumnezeirea în trei Persoane", la care se închină ortodocșii ignoranți astăzi și o pun pe copertele cărților cu conținut apologetic sau de altă natură!
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
In acest fel nu L-am putea reprezenta nici ca inger, pentru ca Domnul nu e inger, cum nu e nici un batran. E exact aceeasi ratiune. Am spus la ce se refera Sinodul de la Moscova, probabil ei credeau ca Paternitate se refera la Filioque si e de origine apuseana. Desi cred ca nu asta reprezinta icoana, ci e ortodoxa, mai ales ca provine din Rasarit, nu din Apus. E posibil ca atunci reprezentarile sa fi fost mai mult apusene, influentate de Renastere, adica un fel de tablouri. Nu stiu daca Lossky s-a referit si la reprezentarea unui batran sau doar la reprezentarea Nasterii Fiului din veci. Eu inclin sa ced ca doar la partea a doua, altfel e contrazis chiar de Erminia picturii bizantine. E corect sa nu putem reprezenta Nasterea din veci, nici Fiul nu avea atunci trup material, pentru ca nu se intrupase. Citat:
P.S. Biserica de langa mine are pictata chiar desupra altarului o icoana cu Dumnezeu Tatal ca un batran. Cred ca majoritatea bisericilor au astfel de icoane. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
Dacă prin Erminia picturii bizantine înțelegi lucrarea lui Dionisie din Furna, te anunț că aceea a devenit "normativă" neoficial și ea s-a impus din lipsa altui îndreptar mai bun. Dionisie și-a scris manualul în secolul XVIII într-o vreme când iconografia suferise deja numeroase alienări sub influență catolică sau a modelor artistice. S-au zugrăvit și se zugrăvesc și astăzi compoziții iconografice cât se poate de autentice care nu se regăsesc în Erminia lui Dionisie din Furna. Citat:
De fapt nici nu e cea mai veche reprezentare a lui Dumnezeu într-o formă excesiv antropomorfizată. Pe un vas descoperit în Sinai este desenat un bărbat bătrân alături de o figură feminină și încă una neidentificată (sau mai bine zis, a cărei identitate încă este subiect de dispută între specialiști). Imaginea are o inscripție în ebraică cu următorul conținut: "Yahveh și a sa Așerah". Așerah, în mitologia unui curent gnostic de proveniență iudaică, ar fi "soția lui Iehova", deci prima imagine care s-a păstrat până astăzi cu Dumnezeu înfățișat ca un bătrân provine din mediile eretico-păgâne ale gnosticismului.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) |
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Eu am rabdare si scriu si al treilea mesaj cu argumentele, cine vrea sa inteleaga bine, restul nu depinde de mine. Pentru ca folosesti un argument din articolul lui Radu Alexandru (un anonim, care la 26 de ani a scris acel articol), o sa folosesc doar afirmatiile de acolo. http://www.crestinortodox.ro/religie...ca-120447.html Autorul afirma, ca argument ca nu se poate picta ceea ce a vazut Daniel (doar ceea ce a vazut Avraam), ca in acel pasaj ar fi vorba de Dumnezeu Fiul, nu de Dumnezeu Tatal. Complet fals, nu s-a straduit macar sa citeasca cele cateva randuri din acel capitol. Dar iata ce spune autorul: "Chiar si in Erminia picturii bizantine a lui Dionisie din Furna putem citi: ”Noi Il inchipuim pe Dumnezeu Tatal Cel fara de inceput in chipul unui Batran, asa cum L-a vazut Daniel”. Insa, potrivit talcuirilor facute de Sfintii Parinti la prorociile din Vechiul Testament, putem vedea ca aceste vedenii sunt intelese ca fiind referiri la Dumnezeu Fiul si nu la Dumnezeu Tatal." In continuare da un citat nu sintr-un sfant, ci din lectorul Alexandru Mihaila. Dar si acesta se refera la faptul ca si Dumnezeu Fiul este din vesnicie, nu la ce se refera autorul articolului. Acum te rog sa fii atent, acesta e argumentul ca autorul se insala, chiar pasajul din Daniel cap.7: 9. Am privit până când au fost așezate scaune, și S-a așezat Cel vechi de zile; îmbrăcămintea Lui era albă ca zăpada, iar părul capului Său curat ca lâna; tronul Său, flăcări de foc; roțile lui, foc arzător. 13. Am privit în vedenia de noapte, și iată pe norii cerului venea cineva ca Fiul Omului și El a înaintat până la Cel vechi de zile, și a fost dus în fața Lui. 14. Și Lui I s-a dat stăpânirea, slava și împărăția, și toate popoarele, neamurile și limbile Îi slujeau Lui. Stăpânirea Lui este veșnică, stăpânire care nu va trece, iar împărăția Lui nu va fi nimicită niciodată." Aici vedem ca Dumnezeu Fiul vine la Tatal, deci in viziune e descris Dumnezeu Tatal, nu Fiul, cum afirma autorul. Asadar singurul argument adus de autor pentru a arata ca nu e Dumnezeu Tatal in viziunea lui Daniel, cade. Asadar, asa cum se picteaza ce a vazut Avraam, se picteaza si ce a vazut Daniel, e acelasi lucru. Ori se picteaza ambele, ori niciuna. Citat:
Citez: "...pentru ca nimeni nu L-a vazut pe Tatal, dupa Dumnezeire." Deci nimeni nu L-a vazut pe Tatal, dar dupa Dumnezeire. Avrram, Daniel, Isaac, L-au vazut pe Dumnezeu Tatal, dar nu dupa Dumnezeire, ci cum S-a aratat lor. La fel, multi La-u vazut pe Dumnezeu Fiul nu dupa Dumnezeire, ci doar intrupat. La fel, L-au vazut pe Duhul Sfant sub forma de porumbel. Asadar, nimeni nu picteaza pe Dumnezeu Tatal dupa Dumnezeire, ci dupa cum S-a aratat lui Avraam, lui Daniel, sau ca o mana, etc. E absurd ce spune autorul articolului, ca ar exista icoane eretice in biserici si manastiri (adica acelea in care e pictat Dumnezue Tatal sub forma unui batran). Nu doar absurd, e ceva smintitor, mai e putin si se isca o noua miscare iconoclasta, impotriva icoanelor eretice din biserici. Acestea sunt argumentele clare, le poti recunoaste, sau poti continua cu argumentele de genul invectivelor. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Cătălin2: argumentele tale clare există doar în mintea ta și tu ești singurul pentru care sunt clare. Pentru mine de exemplu (și alții de pe forum, din câte văd) argumentele tale sunt apă de ploaie și fructe otrăvite ale părerii de sine.
Și dacă Radu Alexandru nu ți-a satisfăcut gustul pentru citate cu autoritate citește materialul de mai jos! Tu și Eliza-Georgiana.... http://www.razbointrucuvant.ro/2011/...vechi-de-zile/
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Nu degeaba a spus cineva pe aici că ești ecumenist, deși tu pozezi și susții contrariul. Să știi că habarnismul și ignoranța nu țin loc de scuză, mai ales că ți s-a explicat foarte clar și argumentat. Ai ajuns să susții erezii, cel mai probabil însușite de la catolici. Citat:
ps: ar fi cazul să te abții de la smiorcăieli de genul că "am chef de ceartă și că în lipsă de argumente te atac" (cum mereu obișniești să te plângi) și să-ți recunoști greșeala. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Daca nu ai fi scris si P.S.-ul probabil ca ti-as fi raspuns cat de cat normal, desi tu nu-mi scrii in acest fel in mesajele tale arogante. Probabil lipsa ta de intelegere si nestiinta pot fi egalate doar de aroganta si lipsa de respect cu care raspunzi nu numai mie. Asta nu e ceva nou, se pare ca forumul acesta atrage mai mult datatori cu parerea care din cauza infumurarii cred ca inteleg totul, desi nu s-au obosit sa se si informeze. Si incearca sa compenseze in dialog lipsa cunostintelor si intelegerii cu o dominare prin tonul agresiv si infatuat. Si unii ca tine vad chiar o virtute in asta.
Cu toate acestea macar puteai sa lasi lenea si sa citesti, cel putin, mesajele mele, iar in cazul Parintelui Arsenie sa cauti un minut pe google. Sa-ti raspund acum si la afirmatiile tale profunde (care nu ar fi parut asa daca nu le-ai fi insotit cu aroganta): Citat:
Citat:
Citat:
Sper si eu sa nu te plangi ca te-as fi atacat si m-as fi certat cu tine. Ai primit raspunsul in modul in care ai ales sa raspunzi si tu. Am vazut ca in urma cu mai putin de o zi inainte sa imi scrii aceste mesaje ti s-a atras atentia exact asupra acelorasi lucruri, iar tu ti-ai cerut iertare si a doua zi ai facut acelasi lucru. Avand in vedere ca in trecut de mai multe ori ti-am spus aceste lucruri cand scriai acelasi gen de mesaje, cred ca cel mai bine e sa nu mai am niciun dialog cu tine de acum incolo, cel putin pana arati ca te poti schimba si poti dialoga normal. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ce să facă omul dacă șaptezeci și doi de useri cam ignoranți au chef de ceartă cu dumnealui și-l tot atacă? |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
1. Ca in viziunea Proorocului Daniel avem profetia intruparii Fiului lui Dumnezeu; 2. Ca si Dumnezeu Fiul este numit "vechi de zile". La punctul 1., am dat si citatul unde apare acest lucru, e vorba de Fiul Omului care vine la Cel Vechi de zile. Stim ca e vorba de Iisus pentru ca scrie in continuare: "14.Și Lui I s-a dat stăpânirea, slava și împărăția, și toate popoarele, neamurile și limbile Îi slujeau Lui. Stăpânirea Lui este veșnică, stăpânire care nu va trece, iar împărăția Lui nu va fi nimicită niciodată." La punctul 2., evident ca si Fiul si Duhul Sfant sunt vechi de zile, adica din vesnicie. Pe langa asta Daniel spune ca a vazut un barbat cu parul alb, cam asta se reprezinta in icoane. In concluzie, daca scrie ca Fiul Omului vine la 'Cel vechi de zile" e logic ca nu e cum spune autorul. De altel da si citate in care se spune explicit acest lucru. Pana la urma explicatia data de unii in acest caz, ca barbatul batran e de fapt Dumnezeu Fiul, e chiar ilara, Adica Dumnezeu Fiul se accepta ca a fost vazut de Daniel ca un barbat cu parul alb, dar Dumnezeu Tatal nu s-ar putea nicicum. |
#10
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Mai postez încă o dată fragmentul din Lossky despre acea " reprezentare a Sfintei Treimi", poate îți intră la cap sub efectul repetiției, că aperi o imagine idolatră de care bisericile ortodoxe s-au contaminat ca de o infecție, în vremuri de derută iconografică. "Mai mult a mai apărut în secolul al XVI-lea încă o reprezentare de origine apuseană, bazată tot pe imaginație, numită “Dumnezeirea în trei Persoane”, infățisâdu-L pe Mântuitorul stând alături de Dumnezeu-Tatăl, cu un porumbel Între Ei. Titlul arată din nou o încercare de a-L descrie pe Dumnezeu-Tatăl și pe Sfântul Duh într-o formă fizică.)." Citat:
În articolul acela ai sufciente argumente să ajungi la o concluzie corectă, dacă ai renunța la prostie și orgoliu. În textul din Daniel nu scrie nicăieri că proorocul a văzut "un bărbat cu părul alb", asta este deducția ta. "Am privit până când au fost așezate scaune, și S-a așezat Cel vechi de zile; îmbrăcămintea Lui era albă ca zăpada, iar părul capului Său curat ca lâna; tronul Său, flăcări de foc; roțile lui, foc arzător. " (Daniel 7:9) O descriere care seamănă frapant cu relatarea de la Schimbarea la Față: "Și S-a schimbat la față, înaintea lor, și a strălucit fața Lui ca soarele, iar veșmintele Lui s-au făcut albe ca lumina." (Matei 17:2) "Și veșmintele Lui s-au făcut strălucitoare, albe foarte, ca zăpada, cum nu poate înălbi așa pe pământ înălbitorul." (Marcu 9:3) Mai e un verset enigmatic în Daniel care pune sub semnul întrebării identificarea Celui vechi de zile cu Dumnezeu Tatăl: "Până ce a venit Cel vechi de zile și a făcut dreptate sfinților Celui Preaînalt, până ce s-a împlinit vremea și împărăția a ajuns sub stăpânirea sfinților." (Daniel 7:22) Dacă Cel vechi de zile este Dumnezeu Tatăl, cine este Cel Preaînalt?
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) |
|