Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 04.09.2013, 03:55:05
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 16.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

Citat:
În prealabil postat de laurastifter Vezi mesajul
1) Aș vrea să vă întreb: cum este înțeles sufletul uman în știința psihologiei?
Mai exact, cum își definesc psihologii propriul obiect de studiu?
Se afirmă că sufletul are o natură diferită de cea a trupului, sau se confundă cu funcțiile creierului... sau cum?

2) Și poate că ar fi interesant (acum mi-a venit în gând...) să ne spuneți dacă psihiatria definește psihicul într-un mod total diferit, poate chiar antinomic față de psihologie (având în vedere caracterul ei de ramură a medicinei, știință exactă, spre deosebire de psihologie, care e socio-umană și, vorba aceea, nu demult desprinsă din filosofie), sau cele două domenii se aseamănă în această privință.

3) Și încă ceva (m-am gândit tot acum, pe moment...): noțiunea de psihic din psihologie include și ceea ce noi, în teologie, înțelegem prin duh? Un fenomen al vieții spirituale ar putea fi analizat și psihologic?... Sau psihicul doar participă la viața duhului?...
Sper că n-am formulat naivități prea comice! :)

Hristos în mijlocul nostru!
Foarte mult îmi plac întrebările, Laura, mulțumesc!
Nu sunt întrebări naive sau, dacă vrei, sunt la fel de naive ca întrebările copilului: de unde vine ploaia, unde face nani soarele, unde locuiește Doamne-Doamne? de ce mor oamenii? ș.a.m.d....
Întrebările sunt bune, cred eu, atunci când chiar de par naive, ne dau prilej de reflecție și îndreptare pentru întreaga viață...:)
Mărturisesc că eu mă întreb și acum, după atâția ani de studiu, lecturi, experiențe: ce este psihicul?... Și nu sunt încă mulțumit de răspuns.

Deocamdată încerc să redactez un text pe scurt, schematic și nădăjduiesc să pot reveni mâine pentru unele detalieri.

1) În general, școlile psihologice consideră că natura sufletului (psihic, duh) este mixtă: informație și energie. Lesne de înțeles cum e cu informația (memoria, gândirea) precum și cu energia (emoții, sentimente, motive, voință, temperament). Voi detalia mâine.
Desigur că trupul, în ciuda unității lui cu sufletul, e privit în psihologie ca fiind diferit ca natură, organizare și funcționare - deși cunoaștem din biologie că și trupul deține o memorie (celulară, cel puțin) și un metabolism energetic. Natura materială înseamnă, pentru psiholog, că trupul material e concret. Ce înseamnă concret: cognoscibil cu simțurile, vizibil, pipăibil cu mâna.
Astfel, poți vedea corpul, îl poți atinge și palpa, îl poți mirosi etc. Dar nu putem vedea o idee, nu mirosim un gând, nu putem spune câte grame are o dorință ori o teorie științifică (oricât ar fi ea de "grea"...:))
Psihicul însă este de natură abstractă, incognoscibil cu simțurile. Este imponderabil, inefabil... Efectele lui sau mai exact manifestările comportamentale pot fi însă vizualizate sau auzite: gesturi, mimică, pantomimică, vorbe, texte scrise, desen, muzică etc. Din aceste acte văzute, comportamentale (sau de conduită externă, cum le numim în psihologie) putem deduce, cu oarecare aproximație, o mulțime de însușiri psihice ascunse, întrucât există o legătură organică, de continuitate, între conduita subiectivă internă și manifestarea externă a acesteia în comportamentul observabil.
Nu putem observa o idee, dar putem observa comportamentul omului declanșat de o idee și astfel să cunoaștem, fie și parțial, ideea ascunsă.

2) Asemănare mare, în cele mai multe părți identitate. Doar că psihiatria se ocupă de o parte a vieții psihice, anume de tulburările acesteia, de boli. Iar boala, ca să ating și conceptul acesta, are ceva tipic: mai întâi caracterul constrictiv, ea supunînd voința omului și dirijîndu-i funcțiile psihice într-o direcție sau într-un mod de funcționare diferit, în mod mai mult sau mai puțin substanțial, de conduita omului considerat sănătos. În fine, boala are o evoluție: debut, apogeu, remisiune sau exitus. Desigur, sunt nuanțe, tempo-uri, complicații, stagnări și multe alte nuanțe... Însă, schematic, aceasta este evoluția caracteristică a bolii în general precum și în psihiatrie.

3) Psihologii numesc psihicul și prin termenii de suflet sau chiar duh. Totuși, la rigoare, de obicei în psihologie (exceptînd unele ramuri care pretind că fac mai mult) cercetăm și intervenim mai ales la nivelul așazis lumesc (îmi scapă termenul potrivit în clipa asta), fără a avea pretenția că demersul nostru atinge polul spiritual, duhovnicesc, acesta fiind rezervat teologilor (mă refer la învățătură, la teorie) și preoților/duhovnicilor. Uneori însă, vrînd-nevrînd, psihologii întâlnesc și conținuturi care țin de dimensiunea sufletească mai "înaltă" a sufletului, adică pot apărea fenomene cu caracter duhovnicesc ori pur și simplu conținuturi ale credinței. De obicei acestea sunt respectate și nu lucrăm asupra lor. Aceste aspecte țin de Teologie și Biserică.

Fenomenele spirituale, dacă prin aceasta denumești lucrarea harului în omul cerdincios, sunt parțial comprehensibile psihologic. Ce se poate cunoaște? Unele manifestări ale credinței în planul vieții psihice, în comportament, în relații. Acestea pot fi descrise, fiind constatabile, dar numai măgarii le pot explica, întrucât, știi vorba mea, măgarii explică orice.
Taina vieții duhovnicești nu este, în general, abordată de psihologi. Cei care au încercat nu au adus nimic relevant față de învățătura Părinților. Pe lângă Isaac Sirul, de pildă, în materie de duhovnicie un psiholog e un debil mintal - nu pricepe nimic, deși poate scânci uneori, destul de enervant, ce-i drept...:)

Firește că psihicul, și mă refer aici la componenta lui firească (ăsta era termenul care îmi lipsea mai sus!) coexistă cu polul duhovnicesc al sufletului așa cum coexistă cu trupul.
Sunt influențe reciproce, evident.

Deocamdată atât am reușit să bolborosesc, sper că nu am emis prea multe prostii... Voi reveni mâine cu un ochi critic și, poate, voi scrie ceva mai vesel...:)

Mulțumesc, Laura, pentru întrebări!

Last edited by cezar_ioan; 04.09.2013 at 04:00:05.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 04.09.2013, 20:53:26
laurastifter laurastifter is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2008
Locație: România
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.357
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan Vezi mesajul
Foarte mult îmi plac întrebările, Laura, mulțumesc!
Nu sunt întrebări naive sau, dacă vrei, sunt la fel de naive ca întrebările copilului: de unde vine ploaia, unde face nani soarele, unde locuiește Doamne-Doamne? de ce mor oamenii? ș.a.m.d....
Întrebările sunt bune, cred eu, atunci când chiar de par naive, ne dau prilej de reflecție și îndreptare pentru întreaga viață...:)
Mărturisesc că eu mă întreb și acum, după atâția ani de studiu, lecturi, experiențe: ce este psihicul?... Și nu sunt încă mulțumit de răspuns.

Deocamdată încerc să redactez un text pe scurt, schematic și nădăjduiesc să pot reveni mâine pentru unele detalieri.

1) În general, școlile psihologice consideră că natura sufletului (psihic, duh) este mixtă: informație și energie. Lesne de înțeles cum e cu informația (memoria, gândirea) precum și cu energia (emoții, sentimente, motive, voință, temperament). Voi detalia mâine.
Desigur că trupul, în ciuda unității lui cu sufletul, e privit în psihologie ca fiind diferit ca natură, organizare și funcționare - deși cunoaștem din biologie că și trupul deține o memorie (celulară, cel puțin) și un metabolism energetic. Natura materială înseamnă, pentru psiholog, că trupul material e concret. Ce înseamnă concret: cognoscibil cu simțurile, vizibil, pipăibil cu mâna.
Astfel, poți vedea corpul, îl poți atinge și palpa, îl poți mirosi etc. Dar nu putem vedea o idee, nu mirosim un gând, nu putem spune câte grame are o dorință ori o teorie științifică (oricât ar fi ea de "grea"...:))
Psihicul însă este de natură abstractă, incognoscibil cu simțurile. Este imponderabil, inefabil... Efectele lui sau mai exact manifestările comportamentale pot fi însă vizualizate sau auzite: gesturi, mimică, pantomimică, vorbe, texte scrise, desen, muzică etc. Din aceste acte văzute, comportamentale (sau de conduită externă, cum le numim în psihologie) putem deduce, cu oarecare aproximație, o mulțime de însușiri psihice ascunse, întrucât există o legătură organică, de continuitate, între conduita subiectivă internă și manifestarea externă a acesteia în comportamentul observabil.
Nu putem observa o idee, dar putem observa comportamentul omului declanșat de o idee și astfel să cunoaștem, fie și parțial, ideea ascunsă.

2) Asemănare mare, în cele mai multe părți identitate. Doar că psihiatria se ocupă de o parte a vieții psihice, anume de tulburările acesteia, de boli. Iar boala, ca să ating și conceptul acesta, are ceva tipic: mai întâi caracterul constrictiv, ea supunînd voința omului și dirijîndu-i funcțiile psihice într-o direcție sau într-un mod de funcționare diferit, în mod mai mult sau mai puțin substanțial, de conduita omului considerat sănătos. În fine, boala are o evoluție: debut, apogeu, remisiune sau exitus. Desigur, sunt nuanțe, tempo-uri, complicații, stagnări și multe alte nuanțe... Însă, schematic, aceasta este evoluția caracteristică a bolii în general precum și în psihiatrie.

3) Psihologii numesc psihicul și prin termenii de suflet sau chiar duh. Totuși, la rigoare, de obicei în psihologie (exceptînd unele ramuri care pretind că fac mai mult) cercetăm și intervenim mai ales la nivelul așazis lumesc (îmi scapă termenul potrivit în clipa asta), fără a avea pretenția că demersul nostru atinge polul spiritual, duhovnicesc, acesta fiind rezervat teologilor (mă refer la învățătură, la teorie) și preoților/duhovnicilor. Uneori însă, vrînd-nevrînd, psihologii întâlnesc și conținuturi care țin de dimensiunea sufletească mai "înaltă" a sufletului, adică pot apărea fenomene cu caracter duhovnicesc ori pur și simplu conținuturi ale credinței. De obicei acestea sunt respectate și nu lucrăm asupra lor. Aceste aspecte țin de Teologie și Biserică.

Fenomenele spirituale, dacă prin aceasta denumești lucrarea harului în omul cerdincios, sunt parțial comprehensibile psihologic. Ce se poate cunoaște? Unele manifestări ale credinței în planul vieții psihice, în comportament, în relații. Acestea pot fi descrise, fiind constatabile, dar numai măgarii le pot explica, întrucât, știi vorba mea, măgarii explică orice.
Taina vieții duhovnicești nu este, în general, abordată de psihologi. Cei care au încercat nu au adus nimic relevant față de învățătura Părinților. Pe lângă Isaac Sirul, de pildă, în materie de duhovnicie un psiholog e un debil mintal - nu pricepe nimic, deși poate scânci uneori, destul de enervant, ce-i drept...:)

Firește că psihicul, și mă refer aici la componenta lui firească (ăsta era termenul care îmi lipsea mai sus!) coexistă cu polul duhovnicesc al sufletului așa cum coexistă cu trupul.
Sunt influențe reciproce, evident.

Deocamdată atât am reușit să bolborosesc, sper că nu am emis prea multe prostii... Voi reveni mâine cu un ochi critic și, poate, voi scrie ceva mai vesel...:)

Mulțumesc, Laura, pentru întrebări!
Domnule profesor, vă mulțumesc mult pentru lămuriri!
Hristos în mijlocul nostru!
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17)
"Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul)
"Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!"
"Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis)
Câteva gânduri scrise de mine:
http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca
Reply With Quote
  #3  
Vechi 04.09.2013, 21:07:54
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 16.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit Un link de mare folos

http://www.razbointrucuvant.ro/2013/...ie-duhovnicie/

Putem distinge doua indatoriri de baza ale preotului fata de bolnavi:
1) aceea de a-l indemna pe bolnav sa se supuna examenului medical si, in caz de necesitate, unui tratament sistematic, si
2) aceea de a-l ajuta pe bolnav sa se lupte cu boala, sa constientizeze in mod critic si sa biruie anomaliile sale de caracter si de comportament.

Medicul psihiatru il poate trata pe bolnav in perioadele de psihoza acuta, poate ajuta la diminuarea frecventei crizelor de boala si, in masura posibilitatilor, la prevenirea recidivelor acestora.
Rolul duhovnicului este deosebit de insemnat pentru acesti bolnavi in perioadele dintre crize, cand ei constientizeaza chinuitoarele contradictii dintre starile polare de excitatie si deprimare, de luciditate si de manie oarba, de luminare si de intunecare a constiintei, dintre starile polare de bunavointa fata de lume si oameni si de inraire mohorata, irascibilitate, banuiala fata de invataturile moralizatoare…

Comportamentul preotului este definit de indatorirea generala a pastoratiei: aceea de a ajuta omului sa afle adancul pocaintei, sa refaca perceperea duhovniceasca corecta a vietii din sufletul omenesc, raportarea corecta la propriul pacat si la propria demnitate nemuritoare de fiinta omeneasca, care este supusa unor incercari atat de dramatice la bolnavi atunci cand dedublarea se manifesta la modul maximal.

Last edited by cezar_ioan; 04.09.2013 at 21:12:58.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 04.09.2013, 21:08:47
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 16.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

http://www.razbointrucuvant.ro/2013/...ie-duhovnicie/

Psihiatria pastorala tinde sa patrunda in acele sfere ale vietii duhovnicesti care nu sunt calificate drept „pacat”, dar se „invecineaza” cu el sau il „imping” pe bolnav la pacat. De pilda, anxietatea (daca aceasta este un simptom) nu reprezintă un pacat, si totusi poate genera la om consecinte grave. Ca rezultat al bolii psihice, sufletul omenesc parca se acopera cu o „ceata”, care trebuie risipita. Un astfel de suflet pierde, cum bine observa un preot, drumul spre Dumnezeu.

Vointa omului slabeste. Povetele pastorale sunt premature, fiindca nu pot fi receptate in mod adecvat de catre suferind.
Tratarea unor asemenea suferinte prin mijloace exclusiv ascetice nu este totdeauna justificata. Aici poate fi loc si pentru ajutorul dat de psihiatru. Este bine daca in parohie exista un medic ortodox. In atare caz, preotul se poate folosi de ajutorul lui. Cunostintele de psihiatrie sunt bune si pentru duhovnic, in asemenea cazuri, psihiatria nu contravine pastoratiei, ci tinde s-o imbogateasca cu anumite informatii.
Sarcina preotului este de a-i insufla celui indrumat rabdare si smerenie, de a se ruga pentru el.
Sarcina doctorului este aceea de a trata, nadajduind in ajutorul lui Dumnezeu, tulburarile sufletesti folosindu-se de metodele medicinei contemporane.

Psihiatrul-psihoterapeut, actionand asupra vointei omului, asupra ratiunii si a emotiilor lui, il ajuta sa invinga boala sau urmarile ei.
El incearca sa indeparteze simptomele si sindroamele patologice manifestate ca tulburari ale sistemului nervos central, cum ar fi depresia, anxietatea, astenia etc, aparute nu in urma ispitei vrajmasului, ci din cauze biologice si ereditare.
Dupa insanatosirea sa (cand aceasta este posibila), omul se intoarce la starea normala. El poate privi cu luciditate viata si pe sine insusi, poate merge la biserica, se poate ruga, poate lucra spre binele familiei si al societatii.

Pe masura insanatosirii bolnavului, ponderea ajutorului psihiatric se va diminua, iar cea a ajutorului duhovnicesc va creste. Bineinteles, cele spuse mai sus nu pot descrie decat schematic un domeniu atat de complex cum este psihiatria pastorala.

In lucrarea indrumarii duhovnicesti a enoriasilor bolnavi psihic, preotul trebuie sa-si aduca aminte ca la omul credincios boala se impleteste strans cu religiozitatea lui.
Chiar daca sufletul este bolnav, el crede si nazuieste catre Ziditor.
In aceste cazuri tulburarile psihice au o serie de particularitati. De exemplu, in vremea depresiilor, la bolnavi se observa adeseori urmatoarele semne: obsesia parasirii de catre Dumnezeu, deznadajduirea de mantuire, descurajarea profunda.
Daca aceasta stare sufleteasca tine mai mult de o jumatate de luna, fara sa treaca dupa rugaciune si dupa Sfintele Taine, avem temei sa presupunem prezenta unei boli psihice, si in atare situatii ajutorul psihiatrului este foarte potrivit.

Sa mai dau un exemplu. In psihiatrie exista un diagnostic, numit „[psihoza] religioasa“. El este pus pe baza datelor care atesta tulburari specifice de gandire. Manifestarile [psihozei] religioase sunt diverse. In unele cazuri, ea arata ca un refuz al obligatiilor sociale. In altele, se prezinta ca neglijare a igienei, postire si alte nevointe peste masura, fara binecuvantarea duhovnicului etc. Starile acestea se deosebesc de inselare sau de ratacirea si lipsa de experienta duhovniceasca si printr-o serie de alte manifestari, care le pun in aceeasi grupa cu alte boli psihice.

Preotul trebuie sa-si dea seama unde este pacat si unde este boala. De asta depind numeroase particularitati ale ingrijirii sufletului.

Din pacate, unii clerici si-au format parerea ca ajutorul psihiatric este lipsit de finalitate. Bolile sufletesti sunt receptate de ei fie ca rezultat al lucrarii duhului rau, fie ca urmare a vatamarii sufletului de catre pacat. Și atat.

Experienta arata ca asemenea concluzii ale pastorilor nu imbunatatesc starea psihica a bolnavilor pastoriti. Cateodata vezi cum unii dintre ei se chinuiesc, sufera de pe urma bolii, dar ocolesc de la o posta cabinetul psihiatrului, chiar daca acesta este ortodox.

Inteleg ca psihiatria este vazuta intr-un mod aparte. Lumea isi aminteste vremurile recente, cand conducatorii comunisti ai statului incercau sa foloseasca psihiatria ca instrument politic pentru inabusirea libertatii de gandire. Asta s-a intamplat, nimic de zis. Vreau sa arat totusi, doua lucruri care, dupa parerea mea, sunt indiscutabile.

Primul este prezenta bolilor sufletesti (psihice).

Al doilea este ca majoritatea colegilor mei se straduiesc sa-si indeplineasca cum se cuvine obligatiile profesionale.

De altfel, legea privitoare la psihiatrie garanteaza libertatile religioase ale bolnavilor psihic. Chiar si psihiatrii se schimba. Astazi intre ei se gasesc din ce in ce mai multi oameni credinciosi.

Odata a venit la consultatie o femeie bolnava, care vreme indelungata nu se putuse hotari daca este cazul sa se adreseze unui psihiatru. Aceasta situatie a si facut-o sa-i scrie staretului arhimandrit Chiril (Pavlov) Unul dintre cei mai cunoscuti Batrani ai Rusiei actuale, duhovnicul Sanctitatii Sale Alexie al II-lea (n. tr.).

Dupa spusele femeii, Parintele i-a raspuns:

„Va puteti adresa unui psihiatru, dar trebuie sa va rugati ca Domnul, daca este voia Lui cea sfanta, sa va tamaduiasca boala prin medic“.

Știu ca si alti duhovnici cu experienta au binecuvantat tratamentul la psihiatru.

Last edited by cezar_ioan; 04.09.2013 at 21:19:49.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 04.09.2013, 21:12:40
fallen fallen is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 21.03.2011
Locație: bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.250
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru fallen
Implicit

Daca nu va e cu suparare, poate sunt putin off topic, sa ne lamuriti si noua (mie) urmatorii termeni : 1. psihologie clinica; 2. psihanaliza;3. analiza tranzactionala. E posibil ca primii doi sa-i mai fi definit pe undeva, imi cer iertare daca cumva am uitat sau din neatentie si ignoranta nu am bagat la cap. Multumesc, Doamne ajuta!
Reply With Quote
  #6  
Vechi 04.09.2013, 21:22:31
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 16.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

Citat:
În prealabil postat de fallen Vezi mesajul
Daca nu va e cu suparare, poate sunt putin off topic, sa ne lamuriti si noua (mie) urmatorii termeni : 1. psihologie clinica; 2. psihanaliza;3. analiza tranzactionala. E posibil ca primii doi sa-i mai fi definit pe undeva, imi cer iertare daca cumva am uitat sau din neatentie si ignoranta nu am bagat la cap. Multumesc, Doamne ajuta!
Cu multă plăcere, după miezul nopții voi avea sper răgazul să revin pe forum și voi încerca un răspuns.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 05.09.2013, 03:36:00
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 16.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

Citat:
În prealabil postat de fallen Vezi mesajul
Daca nu va e cu suparare, poate sunt putin off topic, sa ne lamuriti si noua (mie) urmatorii termeni : 1. psihologie clinica; 2. psihanaliza;3. analiza tranzactionala. E posibil ca primii doi sa-i mai fi definit pe undeva, imi cer iertare daca cumva am uitat sau din neatentie si ignoranta nu am bagat la cap. Multumesc, Doamne ajuta!
Psihologie clinică:
http://ro.wikipedia.org/wiki/Psihologie_clinic%C4%83
Extras din Regulamentul Colegiului Psihologilor din România:
http://www.despresuflet.ro/servicii-...ie-clinica--1/

Psihanaliza:
http://www.observatorcultural.ro/Psi...s_details.html

Psihanaliza - o oglindă în care îți vezi ... spatele Cred că interviul acesta e foarte sugestiv, pentru cei care vor să-și facă o impresie "de la sursă", cu atât mai mult cu cât e vorba și despre percepția socială și politică a unui psihanalist din/în România.
Precizez doar că Psihanaliza nu face parte, propriuzis, din aria Psihologiei, cele două domenii fiind însă puternic interconectate. În Facultatea de Psihologie și științele Educației noi am făcut doar un curs de semestru; unul opțional.
Psihologia academică de azi își păstrează rezerve față de caracterul subiectiv, speculativ, interpretativ al psihanalizei. Sub impactul spiritului pozitivist al științei din secolul XX, psihologia academică apreciază tot mai mult disciplinele și demersurile care au un caracter testabil, pretabil la experimentare, cuantificabil.
Cu toate acestea, în plan terapeutic și în dezvoltarea personală Psihanaliza rămâne una din cele 3 mari "forțe", alături de Terapiile de Familie și Terapiile Cognitive. Prin eficiență, prin procentul mare de succes în tulburări aparent imposibil de tratat, prin dezvoltarea personalității celor care au avut curajul confruntării cu sine și, desigur, resurse mari de timp și bani.
Psihanaliza este costisitoare. Dar cei care au traversat un travaliu serios susțin că a meritat. Una din cele mai frumoase cărți pe marginea psihanalizei, tradusă la noi acum 10-15 ani, aparține scriitoarei franceze A.M. Cardinal. "Cuvinte care eliberează - Romanul unei psihanalize" expune cu mare meșteșug experiența unei femei foarte bolnave care, ajunsă în miezul disperării, incapabilă de a mai fi om-femeie-soție-mamă-fiică-prietenă-colegă-etc., apelează la "ultima soluție" dinaintea suicidului: vizitele de trei ori pe săptămână la un bursuc antipatic, dur și cinic, care vreme de 7 ani traversează împreună cu ea infernul nebuniei. Salvîndu-i viața/familia/profesia. Merită citit, atât pentru forța scriiturii (venită din adâncul sufletului unei femei remarcabile) cât și pentru detalii autentice privind procesul complex și dramatic al ieșirii sufletului omenesc din iadul nebuniei (în maniera aparte, specifică, a relației psihanalitice).

Analiza Tranzacțională
Este o replică la ...psihanaliză, unul din criticii cei mai nemulțumiți de limitele psihanalizei. Atât "părintele" AT (Eric Berne) cât și actualii terapeuți AT de marcă în lume, au avut un contact semnificativ cu psihanaliza. Pentru Eric Berne acest contact a fost un eșec, pentru alții a fost un succes dar ei au vrut mai mult și astfel au devenit terapeuți AT.
Un exemplu de antireclamă la AT, un text foarte prost alcătuit (cu nenumărate erori în conceptualizare și cu mari deficiențe în a surprinde specificul AT) găsim aici: http://www.la-psiholog.ro/info/analiza-tranzactionala
Merită citit, pentru a înțelege mai bine ce este și cum funcționează un site superficial. Un articol "comercial", ca dealtfel tot siteul acela, care speculează ignoranța/comoditatea/superficialitatea publicului și care, fără jenă că sub/dez-informează, dă oamenilor ceea ce e pe placul lor: maynymiK ornat bombastic, făcătură din tastatură. Ideal pentru snobi și snobinete. Kitsch. Manea.

Voi încerca să expun AT (în care am o formare cât de cât rezonabilă) în viitor, dacă topicul va supraviețui. Acum cred că e prematur și, cu scuzele de rigoare pentru discreția față de AT, m-aș bucura să revenim la chestiunile de bază ale topicului
astfel încât, dincolo de evaluări grăbite și tendențioase, să continuăm încercarea de a schița specificul Psihologiei pentru a descoperi împreună ce relații folositoare pot fi între Psihologie și Maica noastră, Biserica. Dacă sunt - lucru care depinde mult de noi, oamenii.

Last edited by cezar_ioan; 05.09.2013 at 04:35:04.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 11.07.2024, 10:48:40
florin_g florin_g is offline
Junior Member
 
Data înregistrării: 11.07.2024
Mesaje: 1
Implicit Termeni din Psihologie

Citat:
În prealabil postat de fallen Vezi mesajul
Daca nu va e cu suparare, poate sunt putin off topic, sa ne lamuriti si noua (mie) urmatorii termeni : 1. psihologie clinica; 2. psihanaliza;3. analiza tranzactionala. E posibil ca primii doi sa-i mai fi definit pe undeva, imi cer iertare daca cumva am uitat sau din neatentie si ignoranta nu am bagat la cap. Multumesc, Doamne ajuta!
Cu riscul de a raspunde mai tarziu (dar mai bine dacat niciodata) am sa incerc sa clarific un pic termenii mentionati

1. Psihologia clinica - se ocupa in special cu cazurile cele mai ”dure” din domeniul Psihologiei si Psihiatriei - psihologii din aceasta ramura lucreaza ideaproape cu psihiatrii si sunt de obicei prezenti in spitale sau clinici.

2. Psihanaliza - este prima teorie si metoda de tratament psihologic (https://alexgheorghiu.ro/psihologie/...e/psihanaliza/). Este cea care practic a pus Psihologia pe harta stiintei. Desi profunda, are multe critici mai ales dpdv al metodologiei de cercetare - practic inexistenta la vremea crearii sale. In ziua de azi este mai rar folosita - iar ce se foloseste este o varianta adusa la zi in care multe dintre conceptele initiale au fost ajustate.

3. Analiza Tranzactionala - este un mod de a privi interactiunile dintre oameni. Exista 3 tipuri de rol: Parinte, Adult si Copil - iar fiecare rol este folosit de noi in diferite situatii. Aceste asumari de rol, odata identificate, pot ajuta la identificarea si corectarea unor modele de comportament.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 12.07.2024, 08:31:08
Demetrius Demetrius is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2012
Mesaje: 3.110
Implicit

Citat:
În prealabil postat de florin_g Vezi mesajul
...

3. Analiza Tranzactionala - este un mod de a privi interactiunile dintre oameni. Exista 3 tipuri de rol: Parinte, Adult si Copil - iar fiecare rol este folosit de noi in diferite situatii. Aceste asumari de rol, odata identificate, pot ajuta la identificarea si corectarea unor modele de comportament.
Adică responsabilitățile pe care ni le asumăm ne dau de gol ce rol jucăm?
__________________
Sublimă fărâmă a Sfintei Chemări,
Zvâcnită din Vrerea divină,
Mi-e sufletul vultur ce spintecă zări
Și sus, printre stele, se-nchină.(pr. Dumitru)
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare