![]() |
![]() |
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Acum câteva luni (în decembrie anul trecut, mai exact), am formulat, pe un alt topic, un mesaj în care mi-am exprimat opinia despre psihologie. Voi reda mesajul mai jos; îmi aparține, deci nu copiez ideile sau cuvintele altora.
Doamne ajută! Observ că, în câteva mesaje de pe acest topic, psihologia științifică este, cumva, privită în antiteză cu cea patristică. Mă încumet să-mi dau și eu cu părerea, deși... am doar câteva cunoștințe elementare despre psihologie, așa, de nivel de cls. a X-a. :) În opinia mea, psihologia este o știință autentică, o știință care, prin obiectul ei de studiu, se apropie de teologie și filosofie. Această disciplină, încadrată în categoria științelor socio-umane, este, ca și toate celelalte științe, demnă de luat foarte serios în considerare, căci a apărut ca urmare a studiului îndelungat al multor cercetători preocupați de sufletul omenesc. Am avut bucuria de a comunica personal cu mai mulți psihologi credincioși, psihologi creștini ortodocși, care contribuie la recuperarea psihologică, socială și chiar duhovnicească a multor persoane singure, dezorientate, care au trebuință urgentă de ajutor. Acești psihologi și-au pus toate cunoștințele în slujba lui Hristos și, cu siguranță, țin seama de scrierile Sfinților Părinți. Atenție: avem inclusiv pe forum câțiva psihologi credincioși (domnul profesor Ioan Cezar și doamna psiholog care-și spune heaven); să nu-i întristăm prin generalizări nejustificate la adresa științei pe care o practică spre slava lui Dumnezeu și spre binele semenilor! Cred că psihologia nu este la concurență cu teologia patristică, ci psihologii de astăzi sunt discipoli ai Sfinților Părinți, întocmai ca și teologii! Domnul Ioan Cezar spunea foarte frumos că psihologia este o slujitoare a teologiei. Cred că s-ar putea spune și că, de fapt, psihologia și teologia modernă, împreună, sunt slujitoarele teologiei patristice... sau așa ar trebui să fie. :) Așadar, dacă psihologii (mă refer la cei credincioși creștini) sunt elevii, iar nu concurenții Sfinților Părinți, ce motiv mai avem să combatem, fără simț critic, toată știința psihologiei, pe care cei mai mulți dintre noi n-o cunoaștem? De vreme ce eu nici n-am studiat Psihologia și nici n-am avut ocazia de a apela la ajutor din partea psihologilor, cum aș putea susține, în mod nejustificat, ceva negativ la adresa acestei științe? Psihologia NU trebuie confundată nici cu ezoterismul, nici cu mai știu eu ce alte pseudoștiințe, terapii alternative etc. Nu trebuie confundată nici cu psihiatria, pentru că aceasta din urmă este o ramură a medicinei, iar psihologia este o știință umanistă (deci mult mai apropiată de teologie). Cred că, folosindu-ne de un cuvânt al Sfântului Maxim Mărturisitorul, putem afirma că psihologia nu este nici rea, nici bună în sine, ci poate avea efecte pozitive sau negative, în funcție de modul în care o practicăm. Dacă există psihologi care-și practică știința doar din dragoste pentru Dumnezeu și față de semeni, atunci lucrarea lor este binecuvântată de Dumnezeu și perfect compatibilă cu sfânta noastră credință creștină! În schimb, psihologii care realizează un sincretism între știința în care s-au specializat și tot felul de practici ezoterice (or fi existând și astfel de psihologi, nu știu), atunci responsabilitatea nu aparține tuturor psihologilor și nici psihologiei în sine, ci strict persoanelor în cauză. Acei psihologi ar practica ezoterismul nu pentru că sunt psihologi, ci pur și simplu fiindcă s-au rătăcit de la dreapta credință, săracii... :) Să nu confundăm medicul cu medicina, psihologul cu psihologia etc. A, îmi veți spune că ați întâlnit mulți psihologi care au convingeri religioase sincretice și încearcă să și le susțină prin argumente științifice? Nici acest fapt nu îndreptățește generalizările nejustificate (de tipul: "toți psihologii sunt... sincretiști"), din mai multe motive: 1. așa cum am mai spus, psihologii respectivi combină știința autentică a psihologiei (care, din câte știu, n-are nicio legătură cu ezoterismul și aiurelile) cu ideile lor religioase și filosofice; 2. existența psihologilor creștini constituie o dovadă a compatibilității dintre credință și știința psihologiei; 3. practici anticreștine se pot strecura în orice domeniu, ceea ce nu ne determină să combatem toate științele în bloc, ci doar să respingem ceea ce este contrar credinței noastre (de exemplu, cei mai mulți dintre medicii ginecologi fac avorturi, ceea ce nu înseamnă că toți ginecologii ar fi proavort, sau că domeniul ginecologiei ar fi, în sine, anticreștin); 4. Sf. Vasile cel Mare, în Omilia XXII către tineri, își exprimă opinia conform căreia creștinii au datoria de a citi literatura laică necreștină (cred că ideea se potrivește și în cazul psihologiei) și să ia din ea doar ceea ce este în concordanță cu învățătura lui Hristos, după exemplul albinelor care, așezându-se pe toate florile ivite în calea lor, iau din ele DOAR ceea ce le este folositor (polenul). Spune așa Sf. Vasile: "Noi, dacă suntem înțelepți, să luăm din cărți doar ceea ce ni se potrivește și cât se înrudește cu adevărul, iar restul să-l lăsăm". Câtă dreaptă socotință aveau Sfinții Părinți! Cu siguranță, ei ar fi folosit și psihologia ca pedagog către Hristos, așa cum s-au raportat la știința și la filosofia vremii lor. În concluzie, cred că, în privința psihologiei, ca și în cazul oricărei alte științe, noi, creștinii râvnitori după virtutea dreptei socoteli, putem urma cu toată încrederea sfatul Sfântului Vasile cel Mare - acela de a ne asuma, precum albinele, doar ceea ce este pozitiv, creștinesc, din fiecare domeniu al vieții și al culturii, lăsând în urmă ceea ce simțim că ne îndepărtează de Dumnezeu. Dacă vom avea încredere în psihologii creștini, care-și practică știința pentru și cu ajutorul lui Hristos, cred că decizia noastră va fi bineplăcută lui Dumnezeu. Iar dacă vom adera la ideologii și practici străine de credința și spiritualitatea noastră ortodoxă, păi atunci nu psihologia e de vină, ci lipsa noastră de discernământ duhovnicesc.
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17) "Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul) "Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!" "Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis) Câteva gânduri scrise de mine: http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca |
|