![]() |
![]() |
|
#11
|
|||
|
|||
![]()
Dialogul de aici, Sophia, mi-a adus iarăși înaintea ochilor minții, ca pe o prioritate, problematica învățării.
Firesc, mai întâi, întrucât psihologii studiază în foarte multe feluri activitatea de învățare umană. Majoritatea cursurilor noastre din facultate (cu atât mai mult studiile și formările ulterioare) abordau (și) învățarea. Activitate de foarte multe feluri, care nu se reduce nicicum la învățarea școlară, aceea pe care o confundăm noi cu instrucția mai mult sau mai puțin educogenă, din școlile de pretutindeni. Se pare că omul este, pur și simplu, destinat pentru învățare. Adică pentru reorganizarea permanentă a cunoștințelor și modalităților de prelucrare a informațiilor astfel încât, la o nouă experiență cu același tip de situație-stimul să nu mai repete o greșeală sau, pur și simplu, să câștige ceva în planul eficienței, al satisfacției etc. În general, noi zicem că atunci când omul nu mai învață e deja bolnav. S-a petrecut ceva rău în sufletul său, s-a "blocat" o resursă sau un proces, are o problemă care îl scoate din firescul devenirii lui și care îi amenință mai întâi adaptarea. În mod curios, însă, învățarea e privită și ea, astăzi, în chipuri tot mai ciudate. Deși Domnul i-a făcut pe primii oameni ca să învețe. Și primul rateu l-au dat la examenul de după păcat când, în loc să își cerceteze eroarea și să ceară sfat pentru devenire, ei au negat căderea și au dat vina unul pe altul, inclusiv pe Dumnezeu (măgărușul de Adam a făcut asta, reproșîndu-I Domnului că i-a dat-o pe Eva...). Nu știu dacă această blocare a devenirii/învățării e o consecință strictă a păcatului sau e și un indiciu că unde-și bagă dracul coada nici măcar să învățăm nu mai putem, cert e că învățarea a devenit înalt comentabilă și contestabilă. Oamenii se simt, parcă, jigniți atunci când sunt invitați să învețe! Adulții, mai ales, au impresia că s-a terminat cu învățarea, care era exclusiv treaba aia nesuferită din timpul școlarității, și se grăbesc să devină ei înșiși învățători. Pretind multe în schimbul vreunei oferte de învățătură, umblă cu nasul pe sus și se cred deștepți-foc, se luptă între ei pentru primatul în planul învățătoresc, fac bălăceală mare... De parcă ei, învățînd pe alții și pe ei înșiși, fac altceva decât un lucru firesc, pus în firea omului încă de la început de către Bunul Dumnezeu. * Aș vrea să mă opresc aici doar asupra învățării prin participare, în relația iubitoare cu semenii. Nu mă voi referi la toată învătarea socială (domeniu imens, cercetat de psihologia socială), ci numai la ... graviditate, naștere și alăptare. Mă opresc asupra acestor 3 evenimente/etape, deoarece ele arată clar demnitatea excepțională a învățării, prioritatea ei în viața omului. Medicii și unii psihologi au adus deja nenumărate dovezi că omul învață să trăiască încă din primele clipe de viață intrauterină. Toate procesele biochimice care au loc în intimitatea placentei sunt o comunicare între mamă și copil, care solicită pe acesta din urmă să dobândească noi și noi mecanisme de supraviețuire și dezvoltare. Programul lui genetic adaptativ se activează și lucrează strict în relație cu mediul oferit de organismul mamei lui. Nimic nu decurge de la sine ci, după cum s-a tot înțeles, este o continuă solicitare căreia puiul trebuie să îi facă față - altmiteri se îmbolnăvește și, eventual, moare. Acest proces este însă asistat și influențat nu doar de mamă, ci și de alți oameni - medicii, mai întâi. În anumite situații, medicii intervin pentru a solicita organismul care se dezvoltă spre a depăși obstacolele (diverse disfuncții, boli etc.). Dar nu numai copilul învață, ci și mama! Și corpul și sufletul ei se adaptează la noua relație, proces pe care îl cunosc toate femeile care au purtat un copil în pântece. Multe se petrec în timpul gravidității... Mii și mii de transformări, care antrenează deja alte și alte persoane (familia etc.) și care nu fac altceva decât să îi solicite pe oameni la învățare, la restructurare, la modificări mai mult sau mai puțin substanțiale în modul de a fi. Este o sărbătoare a vieții, una colectivă, precum este și o aventură uneori extrem de solicitantă. Momentul nașterii este, încă mai mult, o luptă unde se vede mai clar că omul e o ființă programată pentru învățare, pentru căutarea și descoperirea soluțiilor, pentru comunicare și cooperare. Nașterea este un fenomen de excepție în viața omului, când toate programele rulează la parametri excepționali. Fără o plasticitate remarcabilă și fără o libertate în rearanjarea multor variabile, nașterea poate fi o catastrofă. Înveți să trăiești sau mori! - pare a fi legea. Și, uneori la modul spectaculos, aici se desfășoară una din cele mai emoționante colaborări omenești: pruncul, mama, doftorul etc. își unesc eforturile și speranța, resursele toate, pentru ca om nou să iasă în lume!...:) E un efort care, atunci când e încununat de triumf, aduce una din cele mai mari bucurii omenești... Pesemne că și-n ceruri e bucurie mare. Sper... Cât privește alăptarea, aceasta merită un comentariu aparte. Deocamdată reamintesc un lucru bine știut: fără a învăța cum să își pună, adecvat, în practică instinctul suptului, pruncul moare de foame. |
|