Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 17.09.2022, 08:57:02
Iorest Iorest is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 04.08.2016
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.790
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Demetrius Vezi mesajul
Uite aici o erezie din Crez, deviata de la Adevar, formulata(dupa parerea ta) de Sfintii Parinti insuflati de Duhul Sfant:
"...Fiul lui Dumnezeu, Unul nascut, Carele din Tatal S-a nascut,mai inainte de toti vecii."
Cine zice că e erezie, de ce n-ar fi Hristos- Dumnezeu Fiul dinaintea timpului pe care-l percepe Moise când scrie primele 5 cărți ale vechiului testament, de ce n-ar putea fi Hristos dinaintea Facerii/Genezei dacă scrie ?

Capitolul 1
1. La început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu și Dumnezeu era Cuvântul.
2. Acesta era întru început la Dumnezeu.
3. Toate prin El s-au făcut; și fără El nimic nu s-a făcut din ce s-a făcut.
4. Întru El era viață și viața era lumina oamenilor.
5. Și lumina luminează în întuneric și întunericul nu a cuprins-o.

Versetul [Ioan 1:5] se corelează cu [Facerea 1:3] Și a zis Dumnezeu: "Să fie lumină!" Și a fost lumină.

Citat:
În prealabil postat de Demetrius Vezi mesajul
Talcuirea parutu-mi-s-a mie si Duhului Sfant este urmatoarea:
Faptele Sfinților Apostoli cap 15

28.Pentru că, părutu-s-a Duhului Sfânt și nouă, să nu vi se pună nici o greutate în plus în afară de cele ce sunt necesare:

Versetul acela e Temeiul sobornicității Bisericii, s-a activat prima dată din cauza celor care impuneau lucruri obligatorii din Legea lui Moise:
5. Dar unii din eresul fariseilor, care trecuseră la credință, s-au ridicat zicând că trebuie să-i taie împrejur și să le poruncească a păzi Legea lui Moise.
6. Și apostolii și preoții s-au adunat ca să cerceteze despre acest cuvânt.

Existau de atunci protestanții creștinismului, care lucrau fără poruncă de la Apostoli și episcopi:
24. Deoarece am auzit că unii dintre noi, fără să fi avut porunca noastră, venind, v-au tulburat cu vorbele lor și au răvășit sufletele voastre, zicând că trebuie să vă tăiați împrejur și să păziți legea,

Ca o recapitulare și sectarii vremurilor apostolice 1.citau Biblia - Legea lui Moise deci aveau temei de Sola Scriptura, 2. făceau lucruri fără poruncă de la mai marii lor apostoli, episcopi și preoți, 3. au activat sobornicitatea Bisericii împotriva lor și a învățăturii lor 4. indirect i-au provocat pe Apostoli să facă un rezumat din cele ce trebuie ținute din Legea lui Moise:

29. Să vă feriți de cele jertfite idolilor și de sânge și de (animale) sugrumate și de desfrâu, de care păzindu-vă, bine veți face. Fiți sănătoși!

A 5-a chestie e că Biserica Primară nu cultele plăsmuiri ale secolului 20, nu bogomilii sau gnosticii, au păstrat scrisori ca izvoare de primă mână direct de la Apostoli, în alcătuirea canonului Biblic
6.Mare parte din Apostoli probabil că toți știau să scrie, deci erau alfabetizați, că se tot zice că pescarii nu erau învățați :

20. Ci să le scriem să se ferească de întinările idolilor și de desfrâu și de (animale) sugrumate și de sânge.

30. Deci cei trimiși au coborât la Antiohia și, adunând mulțimea, au predat scrisoarea.
31. Și citind-o s-au bucurat pentru mângâiere.

Hotărârile se citeau tot în sobor - „adunând mulțimea”.


Citat:
În prealabil postat de Demetrius Vezi mesajul
Pentru ca nu-si taie craca de sub picioare citind Apocalipsa?
Spre asta oare i-a inspirat Duhul Sfant pe Sfintii Parinti?
Cum nu rataceste de la Adevar daca-L ignora si nu-L spune?
Ce este predica preotului daca nu talcuire?
Unii s-au folosit de Apocalipsa-Revelația Sfântului Ioan ca să justifice cruciade, că Domnul vine în jurul anului 1.000 și trebuie capturat Ierusalimul, s-au bătut ca niște chiori pentru speculații profetice.

Alții în epoca modernă, au făcut speculă imobiliară: „vindeți tot că vine sfârșitul”, deci au folosit speculația profetică ca pe un anunț la bursă.

Alții strâng bani în numele alarmismelor, cer donații ca să te anunțe că citesc ei semnele vremurilor, cum e și în youtubeul românesc un canal care are o chestie cică apocalipsa în direct.

Nu prea avem instrumente să deosebim speculațiile profetice, câtă vreme în fiecare epocă tâlcuiește cineva sfârșitul, în fiecare epocă sunt cutremure, hazarde și calamități naturale, războaie, vești de războaie, plăgi și boli, cutremure.

Nici eu nu am reținut să se citească din Revelație/Apocalipsa Sfântului Ioan în Biserică la Amvon, o să revin dacă găsesc ceva pe tema asta, din Evanghelia lui Ioan am auzit citindu-se la Sfintele Paști exact acel pasaj despre Dumnezeu Cuvântul.
__________________
„Că s-a întărit mila Lui peste noi și adevărul Domnului rămâne în veac.” Ps.116, v.2.

Last edited by Iorest; 17.09.2022 at 09:10:45.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 08.12.2022, 04:47:53
Demetrius Demetrius is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2012
Mesaje: 3.110
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Iorest Vezi mesajul
Cine zice că e erezie, de ce n-ar fi Hristos- Dumnezeu Fiul dinaintea timpului pe care-l percepe Moise când scrie primele 5 cărți ale vechiului testament, de ce n-ar putea fi Hristos dinaintea Facerii/Genezei dacă scrie ?

Capitolul 1
1. La început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu și Dumnezeu era Cuvântul.
2. Acesta era întru început la Dumnezeu.
3. Toate prin El s-au făcut; și fără El nimic nu s-a făcut din ce s-a făcut.
4. Întru El era viață și viața era lumina oamenilor.
5. Și lumina luminează în întuneric și întunericul nu a cuprins-o.

Versetul [Ioan 1:5] se corelează cu [Facerea 1:3] Și a zis Dumnezeu: "Să fie lumină!" Și a fost lumină.

...
N-am bagat de seama la vremea postarii(acum 3 luni) acest mesaj si revin acum ca sa subliniez ca, asa cum spui, Hristosul era bine-nteles dinaintea Facerii, dar nu S-a nascut, ci era nascut din Tatal din vecii vecilor.

Cu alte cuvinte, Iisus, Fiul lui Dumnezeu, e fara de inceput, ca Tatal; El nu S-a nascut pentru ca acest S-a nascut (timpul perfectul compus) evidentiaza un fapt care s-a petrecut fara niciun dubiu in trecut si s-a incheiat tot in trecut, inainte de momentul vorbirii. In vesnicie nu se pot petrece fapte de niciun fel, ca atunci nu-i vesnicie. Daca zicem ca inainte de inceputul timpurilor S-a nascut tot este fals deoarece dovedeste ca Tatal nu era vesnic Sfanta Treime, deci nu a fost pururea Dumnezeu pana Fiul nu S-a nascut.

Insusi Tatal spune despre Sine:
14. Atunci Dumnezeu a răspuns lui Moise: "Eu sunt Cel ce sunt". Apoi i-a zis: "Așa să spui fiilor lui Israel: Cel ce este m-a trimis la voi!"(Iesirea3,14)
Deci Tatal fiind vesnic tot vesnic este si Fiul si Duhul Sfant.

In al doilea rand, abia acum am observat ca tu corelezi la (In1,1-5) cu (Facerea1,1-3) care insa este cu totul altceva deoarece se refera la prima zi a creatiei si Fiul nu face parte din creatie; in (Fac1,1-3) este vorba de Lumina Mantuirii care e creata de la bun inceput ca scop final(ca parcurs) unic al intregii Creatii, care numai si numai prin evolutie individuala atinge perfectiunea (deci particulara, secventiala, nu integrala).
__________________
Sublimă fărâmă a Sfintei Chemări,
Zvâcnită din Vrerea divină,
Mi-e sufletul vultur ce spintecă zări
Și sus, printre stele, se-nchină.(pr. Dumitru)

Last edited by Demetrius; 08.12.2022 at 04:50:53.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 08.12.2022, 10:08:57
Moroco's Avatar
Moroco Moroco is online now
Senior Member
 
Data înregistrării: 09.04.2019
Locație: Crestin Ortodox cu Calea ✝ Apocalipsa
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.784
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Demetrius Vezi mesajul
N-am bagat de seama la vremea postarii(acum 3 luni) acest mesaj si revin acum ca sa subliniez ca, asa cum spui, Hristosul era bine-nteles dinaintea Facerii, dar nu S-a nascut, ci era nascut din Tatal din vecii vecilor.

Cu alte cuvinte, Iisus, Fiul lui Dumnezeu, e fara de inceput, ca Tatal; El nu S-a nascut pentru ca acest S-a nascut (timpul perfectul compus) evidentiaza un fapt care s-a petrecut fara niciun dubiu in trecut si s-a incheiat tot in trecut, inainte de momentul vorbirii. In vesnicie nu se pot petrece fapte de niciun fel, ca atunci nu-i vesnicie. Daca zicem ca inainte de inceputul timpurilor S-a nascut tot este fals deoarece dovedeste ca Tatal nu era vesnic Sfanta Treime, deci nu a fost pururea Dumnezeu pana Fiul nu S-a nascut.

Insusi Tatal spune despre Sine:
14. Atunci Dumnezeu a răspuns lui Moise: "Eu sunt Cel ce sunt". Apoi i-a zis: "Așa să spui fiilor lui Israel: Cel ce este m-a trimis la voi!"(Iesirea3,14)
Deci Tatal fiind vesnic tot vesnic este si Fiul si Duhul Sfant.

In al doilea rand, abia acum am observat ca tu corelezi la (In1,1-5) cu (Facerea1,1-3) care insa este cu totul altceva deoarece se refera la prima zi a creatiei si Fiul nu face parte din creatie; in (Fac1,1-3) este vorba de Lumina Mantuirii care e creata de la bun inceput ca scop final(ca parcurs) unic al intregii Creatii, care numai si numai prin evolutie individuala atinge perfectiunea (deci particulara, secventiala, nu integrala).
N-am pricept nimic din ce vrei sa spui... te rog sa incerci sa ma faci sa te inteleg. Am impresia ca te pripesti si le imbarligi... amestecand si metempsioza.

Adevarul e mult mai simplu decat incerci tu sa-L deslusesti.

Fiul (Dreapta-Credinta-Harnica) s-a nascut din Tatal (Iubirea Sfanta Atotputernica) mai inainte de orice creatie si facere. In timpul nasterii a purces si Duhul (sufletul-speranta-mangaierea-Sfintenia) din Tatal-Cuvant-iubire prin Fiul-Cuvant-credinta. Acestea s-au petrecut in vesnicie caci Dumnezeu nu poate fi inchis in timp deci ele sunt de mai inainte de toti vecii.

Sensul de pricepere este ca Sfanta Treime locuia in Tatal mai inainte de nasterea si purcederea cea mai inainte de toti vecii din Tatal. Creatia facuta prin Cuvant si insufletita de Duhul datator de viata este prezentata si identificata cu o lucrare de Facere a D-OMnului (pacea si odihna lui Dumnezeu) si a tuturor celor facute si oranduite sa fie frumoase si bune, lucrare de Facere savarsita in unitate deplina a Sfintei Treimi, unitate de iubire-credinta-speranta sfanta si slava smerita, desi fiecare ipostas Dumnezeiesc era, odata cu nasterea si purcederea, distinct si complet separat si diferntiat dar nu dezbinat in ascultare.
__________________
MoroncEkUlaș înVaț leppăd∈LUMEjuglu(fivrEhoț-șcaUsLEUz∈u=sminț∈E-=nEbUParv∈grozînș∈= pripIS∈xpuUnga+cârâmErid-fugid-logivina-stiEsin∈rEUtU-antisimțidur-lăudobasculaș-trădățol-scopbârf-tUt∈u-trufhus=altvisgrij-strescapoSS-f∈ciUkUxklacUj-ghinorokkciospădosdă-ter∈sUșefhUț-fant∈zis-progr∈xit=victiviclUadicdol t∈iasiamin∈ picUpic n facinatia gogoș∈rporkd∈luvulps sat∈ plâplaci sascapi d T sal∈faci tlaba mudara poftarmorE-pliktisU c@luatu-droghipocrițU-fakE) sascult iubimca ucemici CuvânteuL si FataTa

Last edited by Moroco; 08.12.2022 at 11:24:19.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 08.12.2022, 16:18:28
Iorest Iorest is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 04.08.2016
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.790
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Demetrius Vezi mesajul
In al doilea rand, abia acum am observat ca tu corelezi la (In1,1-5) cu (Facerea1,1-3) care insa este cu totul altceva deoarece se refera la prima zi a creatiei si Fiul nu face parte din creatie; in (Fac1,1-3) este vorba de Lumina Mantuirii care e creata de la bun inceput ca scop final(ca parcurs) unic al intregii Creatii, care numai si numai prin evolutie individuala atinge perfectiunea (deci particulara, secventiala, nu integrala).
Hristos preexistă creației dar nu e în afara ei, nu văd nimic greșit teologic în aceasta.

Să fie Lumină, prin Hristos s-a făcut scrie că toate prin El s-au făcut și că e Lumina

https://www.bibliaortodoxa.ro/carte.php?id=35&cap=1#3

3. Toate prin El s-au făcut; și fără El nimic nu s-a făcut din ce s-a făcut.
4. Întru El era viață și viața era lumina oamenilor.

9.Cuvântul era Lumina cea adevărată care luminează pe tot omul, care vine în lume.

8.Nu era el Lumina ci ca să mărturisească despre Lumină.

Aici se referă că Ioan Evanghelistul nu era Lumina cu L după cum se vede ortografiat.


Cuvântul - Dumnezeu Cuvântul - adică Hristos.
__________________
„Că s-a întărit mila Lui peste noi și adevărul Domnului rămâne în veac.” Ps.116, v.2.

Last edited by Iorest; 08.12.2022 at 16:21:16.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 09.12.2022, 04:09:42
Demetrius Demetrius is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2012
Mesaje: 3.110
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Iorest Vezi mesajul
Hristos preexistă creației dar nu e în afara ei, nu văd nimic greșit teologic în aceasta...
Incearca sa mai gasesti pe cineva care sa sustina ce ai pus aici si o sa ma mir cand ma uit in oglinda (ca ma vad pe mine); poate ai vrut sa zici altceva si nu ce a iesit.

Vorbesti oare despre Hristos ca Iisus intrupat, Care S-a nascut din Fecioara Maria [I-au pus numele Iisus(Lc2,21b) ] si pe care-l asteptau iudeii sa-i elibereze de romani, sau de Fiul lui Dumnezeu, din Sfinta Treime?
Ca eu despre Acesta din urma vorbesc, Care din vesnicie a venit in trup. Despre El spun ca e parte din Tatal, ca nascut si nu facut, dar Care nu S-a nascut, ci e ca nascut din Tatal, termen ce defineste comuniunea vesnica cu Tatal, Cel fara de inceput.
__________________
Sublimă fărâmă a Sfintei Chemări,
Zvâcnită din Vrerea divină,
Mi-e sufletul vultur ce spintecă zări
Și sus, printre stele, se-nchină.(pr. Dumitru)
Reply With Quote
  #6  
Vechi 09.12.2022, 06:24:38
Iorest Iorest is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 04.08.2016
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.790
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Demetrius Vezi mesajul
Incearca sa mai gasesti pe cineva care sa sustina ce ai pus aici si o sa ma mir cand ma uit in oglinda (ca ma vad pe mine); poate ai vrut sa zici altceva si nu ce a iesit.
Asta e învățătura teologică ortodoxă.

Hristos e dinaintea Facerii lumii cum o găsim în primul capitol la Geneză/Facere , dar nu înseamnă că după Facere sau după răstignire și înviere, s-a retras din creație.

Dacă s-ar retrage din creație, s-ar alege praful de tot, pământul e ținut tainic de Dumnezeu.

Scrie că Hristos e începutul și sfârșitul - Alfa și omega,

http://www.bibliaortodoxa.ro/carte.php?cap=22&id=4
Apocalipsa/Revelația Sfântului Ioan Teologul cap 22 versetul 13
13.Eu sunt Alfa și Omega, cel dintâi și cel de pe urmă, începutul și sfârșitul.
__________________
„Că s-a întărit mila Lui peste noi și adevărul Domnului rămâne în veac.” Ps.116, v.2.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 09.12.2022, 07:53:32
Demetrius Demetrius is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2012
Mesaje: 3.110
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Iorest Vezi mesajul
Asta e învățătura teologică ortodoxă...
Arata-mi un link din "invatatura teologica ortodoxa" in care se spune asta.
__________________
Sublimă fărâmă a Sfintei Chemări,
Zvâcnită din Vrerea divină,
Mi-e sufletul vultur ce spintecă zări
Și sus, printre stele, se-nchină.(pr. Dumitru)
Reply With Quote
  #8  
Vechi 09.12.2022, 09:11:42
Iorest Iorest is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 04.08.2016
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.790
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Demetrius Vezi mesajul
Arata-mi un link din "invatatura teologica ortodoxa" in care se spune asta.
https://www.crestinortodox.ro/credin...tos-69803.html

„Inaltarea lui Hristos arata care este destinatia omului; firea omeneasca pe care El a asumat-o a fost pe deplin transfigurata, ea nu s-a desfiintat in unirea cu cea dumnezeiasca. Daca devine nevazuta dupa Inaltare, acest lucru se datoreaza indumnezeirii ei.

Au existat pareri ca acest lucru a fost posibil, deoarece Hristos nu a avut un trup real. Aceste conceptii aveau ca punct de plecare dualismul dintre spirit si materie. Sfanta Scriptura ne descopera ca intreaga creatie a fost creata buna, ca cele create nu se opun Creatorului. Sfintii Parinti marturisesc ca ceea ce nu a fost asumat, nu a fost indumnezeit, deci, daca Hristos nu a asumat firea noastra, ramanem in continuare in moarte.


Evanghelistul Luca spune ca Hristos i-a luat pe ucenicii Sai, i-a dus spre Betania si acolo Si-a ridicat mainile, i-a binecuvantat si pe cand ii binecuvanta, S-a departat de ei si S-a inaltat la cer (Luca 24,50-51). Prin aceste cuvinte nu trebuie sa intelegem ca acesta a fost ultimul act al lui Hristos in lume, El nu devine absent in creatie. Inaltarea lui Hristos nu insemana retragerea din creatie, El continua sa fie prezent si lucrator prin Sfantul Duh.”
__________________
„Că s-a întărit mila Lui peste noi și adevărul Domnului rămâne în veac.” Ps.116, v.2.
Reply With Quote
Răspunde