Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 23.10.2018, 12:50:54
Seraphim7 Seraphim7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.12.2009
Mesaje: 1.453
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Iorest Vezi mesajul
M-am uitat peste canoane înainte, vreau să dăm și dimensiune teologică discuției.

Iată principii legate de adulter în Moliftelnicul necenzurat la capitolul Nomocanonul adică adunarea Legii și a Pravilelor , care cuprinde pravilele în scurt a Sfinților Apostoli, a Marelui Vasile și a Sfintelor Soboare la pagina 104:

[...]„Dacă femeia cuiva preacurvește, acela la preoție nu poate să fie primit, iar de va preacurvi după hirotonie, sau să o lepede, sau să lase preoția, după canonul 13 al soborului de la Neocesareea.”[/...]

Preacurvie fiind adulter.

Iar pentru canonul de la Neocesareea am găsit cartea
Arhid.Prof. Dr. Ioan N. Floca, Canoanele Bisericii Ortodoxe, Ediția a III-a îmbunătățită, Ediție îngrijită de Dr. Serafim Joantă, Tipărită cu binecuvântarea ÎPS Antonie, Mitropolitul Ardealului, Crișanei și Maramureșului, Sibiu 2005, (limbajul inclus între ghilimele e din text ); pag 213 (în formatarea pdf) și 216 în carte:
CANONUL 8 ( DESPĂRȚIREA CANONICĂ A CLERULUI (PENTRU ADULTERUL SOȚIEI) (DIVORȚUL CANONIC AL CLERULUI)
[…]„De se va vădi în public că soția cuiva care este laic a comis adulter, unul ca acela nu poate veni în slujba preoțească. Iar dacă dânsa va comite adulter după hirotonie el este dator să o demită; iar de va viețui cu dânsa, nu poate ține slujba ce i s-a încredințat.
În acest canon Părinții au avut în vedere eventualitatea când o soție devine adulteră și consecințele ce le produce aceasta cu privire la slujba preoțească.
Pornind de la principiul biblic că, prin căsătorie, între soț și soție se stabilește o strânsă legătură, devenind o unitate un singur trup ( Fac. 2, 24);

Părinții precizează că orice păcat săvârșit de un soț îl pătează și pe celălalt și hotărăsc în consecință următoarele: interzicerea promovării în cler a unui credincios a cărui soție a fost dovedită ca adulteră; obligația preotului a cărui soție este dovedită de adulter de a divorța de ea și obligația preotului care nu vrea să divorțeze de soția dovedită adulteră de a se lăsa de preoție.”[/…]

___________________________________________
Așadar principiu biblic: „prin căsătorie soții devin un trup” e posibil să se considere o preacurvie extinsă și a soțului înșelat de aceea un mirean cu soție adulteră ante hirotonie nu mai poate primi hirotonia.

Un preot căruia soția i-a devenit adulteră ulterior hirotonirii poate divorța conform canoanelor, iar dacă nu divorțează e înlăturat de la slujire pentru că a devenit un trup cu o desfrânată și nu mai poate sluji într-o atare situație pentru că ar însemna să slujească cu necurăție.

Epistola întâia către Corinteni a Sfântului Apostol Pavel, capitolul 6.

[...]„15. Au nu știți că trupurile voastre sunt mădularele lui Hristos? Luând deci mădularele lui Hristos le voi face mădularele unei desfrânate? Nicidecum!
16. Sau nu știți că cel ce se alipește de desfrânate este un singur trup cu ea? "Căci vor fi - zice Scriptura – cei doi un singur trup"[/...]”


Am început cu reflecția pe baza canoanelor pentru că e important să vedem ce principii au lăsat Sfinții Părinți, încerc să mă uit de la autoritatea sarcerdotală până la mirean.

Evident că asta e situația prinsă în canoane, ierarhul locului judecă de la caz la caz nu mintea mirenilor poate dicta în acest caz, eu am vrut să vedem cum e ilustrată o situație pe diferite grade mirean, preot și care e gravitatea încălcării.

Eu nu judec pe nimeni în concret și nici nu mă interesează ce face fiecare preot sau mirean.
Bun,este relevanta si aceasta dimensiune canonica a subiectului,privind in special clerul sau admiterea in randul acestuia.Acuma eu nu cred ca se si trateaza in prezent astfel admiterea la preotie,fiindca ar ramane cu altarele goale.Pe de alta parte si admiterea asta prea relaxata de azi deja umple randurile cu oameni paraleli cu preotia.In fine,deviem de la subiect.Pai hai sa dam o dimensiune actuala si mai laica a subiectului....
__________________
Cheamă-Mă, și-ți voi răspunde și îți voi vesti lucruri mari, lucruri ascunse, pe care nu le cunoști.(Ieremia 33:3)
Reply With Quote
  #2  
Vechi 23.10.2018, 13:13:04
Iorest Iorest is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 04.08.2016
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.127
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Seraphim7 Vezi mesajul
Bun,este relevanta si aceasta dimensiune canonica a subiectului,privind in special clerul sau admiterea in randul acestuia.In fine,deviem de la subiect.Pai hai sa dam o dimensiune actuala si mai laica a subiectului....
Până la urmă o să citesc toate alea 600 de pagini cu canoane să văd care ar fi dimensiunea canonică la fiecare subiect, e ca o punere în context să pornim de la baze canonice și scripturale.
Cred că puțini știau totuși că preotul cu soție adulteră ar fi obligat să divorțeze sau să se oprească de la slujire (are de ales), nici eu nu știam până să citesc.

Dimensiunea laică: mireanul care are soție adulteră nu e obligat să divorțeze, o poate ierta, dar preoție nu ar trebui să mai vadă, nu e obligat un mirean să divorțeze de către canoane dacă-și prinde soția în adulter.

Citat:
În prealabil postat de Seraphim7 Vezi mesajul
Acuma eu nu cred ca se si trateaza in prezent astfel admiterea la preotie,fiindca ar ramane cu altarele goale.Pe de alta parte si admiterea asta prea relaxata de azi deja umple randurile cu oameni paraleli cu preotia.
Am și specificat că ierarhul și aș adăuga și duhovnicul care spovedește și semnează recomandarea pentru hirotonie sunt responsabili pentru girul pe care-l dau aspirantului la hirotonie.
Eu doar ma uit consultativ peste canoane nu emit un proces „deliberativ” referitor la situația particulară a cuiva.

Problema e că un duh lax în Biserică va duce la „roade” duhovnicești pe măsură și atunci să nu mai căutăm cauze exterioare în calitatea catehezei sau a predicii, în dotările Bisericilor, să nu căutăm reforme exterioare formale pentru cauze sufletești.

Teoretic nu e așa de greu de găsit candidați la hirotonie, unu că oricum e concurența mare și doar puțini ar avea loc la altare, doi nu scrie neapărat că trebui să fii hirotonit imediat după ce te-ai căsătorit.

Adică există oameni care au prima facultate alta decât teologia, s-au căsătorit repede cu soția în stare de curăție, imediat după absolvirea primei facultăți și fac facultatea de teologie pe la 30 de ani și se hirotonesc, e perfect canonică și validă situația.

Nu scrie nicăieri că teologia trebuie să fie prima facultate de bază poți să ai și 3 facultăți făcute înainte, și nu scrie nicăieri că trebuie să fii hirotonit înainte de 30 de ani, să fim serioși cu câteva secole înainte de timpul nostru seminarul era cel mai important nici nu era corpul clerical atât de calificat ca în zilele noastre.
__________________
„Că s-a întărit mila Lui peste noi și adevărul Domnului rămâne în veac.” Ps.116, v.2.

Last edited by Iorest; 23.10.2018 at 13:30:23.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 23.10.2018, 13:44:43
Seraphim7 Seraphim7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.12.2009
Mesaje: 1.453
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Iorest Vezi mesajul
Până la urmă o să citesc toate alea 600 de pagini cu canoane să văd care ar fi dimensiunea canonică la fiecare subiect, e ca o punere în context să pornim de la baze canonice și scripturale.
Cred că puțini știau totuși că preotul cu soție adulteră ar fi obligat să divorțeze sau să se oprească de la slujire (are de ales), nici eu nu știam până să citesc.

Dimensiunea laică: mireanul care are soție adulteră nu e obligat să divorțeze, o poate ierta, dar preoție nu ar trebui să mai vadă, nu e obligat un mirean să divorțeze de către canoane dacă-și prinde soția în adulter.



Am și specificat că ierarhul și aș adăuga și duhovnicul care spovedește și semnează recomandarea pentru hirotonie sunt responsabili pentru girul pe care-l dau aspirantului la hirotonie.
Eu doar ma uit consultativ peste canoane nu emit un proces „deliberativ” referitor la situația particulară a cuiva.

Problema e că un duh lax în Biserică va duce la „roade” duhovnicești pe măsură și atunci să nu mai căutăm cauze exterioare în calitatea catehezei sau a predicii, în dotările Bisericilor, să nu căutăm reforme exterioare formale pentru cauze sufletești.

Teoretic nu e așa de greu de găsit candidați la hirotonie, unu că oricum e concurența mare și doar puțini ar avea loc la altare, doi nu scrie neapărat că trebui să fii hirotonit imediat după ce te-ai căsătorit.

Adică există oameni care au prima facultate alta decât teologia, s-au căsătorit repede cu soția în stare de curăție, imediat după absolvirea primei facultăți și fac facultatea de teologie pe la 30 de ani și se hirotonesc, e perfect canonică și validă situația.

Nu scrie nicăieri că teologia trebuie să fie prima facultate de bază poți să ai și 3 facultăți făcute înainte, și nu scrie nicăieri că trebuie să fii hirotonit înainte de 30 de ani, să fim serioși câteva secole seminarul era cel mai important nici nu era corpul clerical atât de calificat ca în zilele noastre.
Asa mai da din canoane ca eu am iesit prin anul doi si nu am mai apucat drept canonic:).Pai e stupid,adica daca eu imi iau sotie ,imi vine sa folosesc cuvantul ala cu c si a la sfarsit,gata nu mai am voie la popi.Eu ziceam sa dam o dimensiune laica discutiei.Si vi cu" dimensiune laica:mireanul.....dar preotie Nu...."Si tot la teologi si teologie ajungem.Eu chiar am avut colegi care traiau,sau cel putin pretindeau ca traiesc in duhul canonic cel putin la faza cu curatia relatiei.Referitor la subiectul cu reformele,una sa porneasca dintr-o cauza sufleteasca si alta e sa se refracteze in niste lucruri concrete.Revenind din nou la canoane,dupa cate se observa ele privesc in general clerul,adica tu fiind preot,sa zicem,(poate esti:)) ,si vine badea ion la tine asa prin postului pastelui,ca la tara barbatii numa atunci se spovedesc,si tu spovedesti seara,ca doar ziua oamenii lucreaza etc...Si vine badea ion si iti spune:no domn parinte pa am suduit pe Dumnezau,a baut,am fumat,n-am postit ca lucru ca camp ii greu si fara o bucata de slanina nu mere,la biserica nu pre marg ca stau colo pe deal si ii departe,am animale,da ascult la radio slujba....etc....Si tu,ca esti preot nou si inflacarat ii trantesti la badea ion canoanele in fata de iese facandu-si cruci de la tine.Deci vezi asta e diferenta sunt realitatea doctrinara actuala si un exemplu din viata reala.Sunt incompatibile,si este un aspect care trebuie regandit sau "reformat":))....Exemplele pot veni din orice sfera a societatii ca rezultatul va fi la fel.Iar daca preotii Nu pot folosi o doctrina sau un canon aplicabil si util fac de capul lor sau efectiv formalizeaza totul.Deci vezi de ce ar trebui actualizat?
__________________
Cheamă-Mă, și-ți voi răspunde și îți voi vesti lucruri mari, lucruri ascunse, pe care nu le cunoști.(Ieremia 33:3)
Reply With Quote
Răspunde