![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Biblia e o carte. Cel putin aceasta e forma fizica in care ea ni se prezinta. Ba mai mult e o colectie de carti redactate poate pe parcursul a mai mult de o mie de ani, iar unele dintre ele nu exista intr-o varianta unica, motiv pentru care unii inca se cearta care e varianta adevarata: Textul Masoretic, Septuaginta sau manuscrisele de la Qumran, sau daca din cartea Esterei e cazul sa scoatem sau nu finalul, asta ca sa ma refer doar la doua situatii in care exista o disputa legata de insusi textul de pornire. Citat:
De unde deduc ca ar trebui sa impartim cartile in "carti obisnuite" si "carti mai mult decat obisnuite" (daca sunteti de acord, am sa le numesc "supercarti"). Cele doua tipuri de carti trebuie citite in mod diferit, presupunand probabil strategii de lectura care n-au legatura una cu cealalta. Am observat ca o componenta esentiala in lectura a ceea ce voi numi in continuare "supercarte" o reprezinta credinta. Daca nu crezi ce scrie acolo nu poti sa o intelegi. O carte obisnuita nu necesita o asemenea conditie. Poti pricepe "Povestea celor doi frati", o carte superba scrisa in Egiptul antic fara sa crezi ca intamplarile relatate in ea sunt adevarate. E suficient sa decodifici intelesurile simbolice ale povestii. Asta presupune sa-ti supui mintea la un pic de efort, lucru care nu e usor, dar nici imposibil, asa ca lucrurile sunt simple si clare. O a doua componenta a lecturii unei supercarti e rugaciunea. Sa ne rugam ca sa o pricepem. O carte obisnuita poate fi inteleasa fara sa te rogi. Eventual poti sa te gandesti la ea, sa incerci sa intorci pe toate fetele o situatie, un personaj in legatura cu care ai nelamuriri, esential e insa sa iti pui mintea in miscare si sa explorezi cu mintea si imaginatia lumea acelei carti, sau ca sa folosesc o expresie metaforica pe care am auzit-o aici, sa te "intrupezi" in lumea cartii ca observator si traitor cu sufletul. Poti sa te si rogi, daca vrei, dar aceasta nu reprezinta o strategie de lectura a unei carti obisnuite, ci o simpla pauza de lectura. Citat:
O supercarte trebuie citita cu smerenie, nu cu mandrie. Lectura unei carti obisnuite nu necesita o asemenea conditie. De altfel daca citesti o carte in ideea de a te tine cu nasul pe sus sau a te da rotund, nu stiu daca iti mai sta mintea la ceea ce se intampla in lumea textului. La fel daca te smeresti. Desi nimeni nu-ti interzice sa te mandresti sau sa te smeresti in timp ce citesti, esential e sa fii atent la text. Poti eventual sa te mandresti sau sa te smeresti dupa ce ai terminat. Sau poti sa le faci pe toate in acelasi timp. Oricum e neesential. In supercarti, dupa cum scria cineva intr-o postare, unele lucruri sunt ascunse in mod intentionat. De aceea ele sunt atat de greu de priceput. Eu credeam ca Biblia e scrisa pentru a revela, nu pentru a ascunde, dar asta nu e treaba mea. In ce priveste cartile obisnuite, ascunderea sau neascunderea unor lucruri depinde de vointa autorului. In cartile politiste, de exemplu, autorul ascunde mai intai cine e criminalul, deoarece ideea textului e de a ne face pe noi sa descoperim treptat identitatea acestuia. In alte carti insa lucrurile sunt spuse pe fata inca de la inceput. Citat:
In sfarsit, spunea cineva ca pentru a intelege supercartea numita Biblie, e nevoie sa-ti tii mintea in iad. O fi asa. In orice caz, pentru a citi o carte obisnuita e suficient sa-ti tii mintea in cap. Si pentru ca o asemenea conditie chiar nu o inteleg, de cand ma stiu pe lumea aceasta obisnuiesc sa citesc supercartile ca pe niste carti obisnuite. Si chiar daca nu le inteleg asa cum le inteleg altii, tot e ceva mai mult decat nimic... |
#2
|
|||
|
|||
![]()
hmmm, n-as zice, de ce sa nu incerci sa faci exact ca raskolnikov? disparitia babornitei e o binefacere universala, patimirea lui raskolnikov e personala. mai corect era sa spui sa incerce sa faca precum sonia...
__________________
Dar Duhul spune lămurit că, în vremurile din urmă, unii se vor lepăda de credință, ca să se alipească de duhuri înșelătoare și de învățăturile dracilor, abătuți de fățărnicia unor oameni care vorbesc minciuni, însemnați cu fierul roșu în însuși cugetul lor. Ei opresc căsătoria și întrebuințarea bucatelor pe care Dumnezeu le-a făcut ca să fie luate cu mulțumiri de către cei ce cred și cunosc adevărul. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Aici nu era vorba nici despre Raskolnikov, nici despre Sonia si nici despre vreo babornita, ci despre cum citim o carte.
|
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
"d) Esential pentru noi este sa aplicam invataturile de acolo per ansamblu. Primele patru puncte sunt valabile pentru orice carte (ma refer la cartile bune, nu la maculatura), iar ultimul e valabil pentru multe dintre cartile ce au fost vreodata scrise. De exemplu legat de ultimul punct, daca citesti "Crima si pedeapsa" de Dostoievski, incearca sa nu faci precum personajul Raskolnikov." deci tu zici ca asta ar fi mesajul lui dostoievski sau asta ar trebui sa preia/invete cititorul de acolo, sa nu facem ca raskolnikov. nu e deloc asa.
__________________
Dar Duhul spune lămurit că, în vremurile din urmă, unii se vor lepăda de credință, ca să se alipească de duhuri înșelătoare și de învățăturile dracilor, abătuți de fățărnicia unor oameni care vorbesc minciuni, însemnați cu fierul roșu în însuși cugetul lor. Ei opresc căsătoria și întrebuințarea bucatelor pe care Dumnezeu le-a făcut ca să fie luate cu mulțumiri de către cei ce cred și cunosc adevărul. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Acum vad ca ati adaugat fraza: "Esential pentru noi este sa aplicam invataturile de acolo per ansamblu" E clar ca daca citesti o carte si iti vine sa aplici ceea ce ai vazut acolo, vei aplica lucrurile cu cap. Ca daca iei ca punct de reper Cartea lui Iosua si aplici asediul Ierihonului in cazul casei vecinului tau masacrandu-i copiii, nevasta pisica si porcul nu inseamna ca ti-ai folosit prea mult ratiunea. Sau daca stai in casa cu familia ta si te apuci sa le spui "Mama mea și frații Mei sunt aceștia care ascultă cuvântul lui Dumnezeu și-l îndeplinesc", ce au sa zica parintii tai? Ca te-au crescut pana la varsta asta, iar tu ai luat-o razna. De fapt cred ca nu am fost atent cu acel "per ansamblu" care probabil n-are ce cauta aici deoarece mai mult incurca lucrurile. Pentru ca atunci cand citim o carte intelegem nu numai ceea ce spune cartea, ci si ceea ce vrem noi sa pricepem din ea. Uitati-va sa vedeti cat de mult se cearta crestinii in legatura cu niste versete amarate din Biblie. Chiar daca ele sunt clare, tot se nimereste unul care incearca sa-l inteleaga intr-un mod aparte. Avem o adevarata placere sa cautam propriile noastre idei in text, chiar daca ele nu se gasesc acolo. Aceasta pentru ca ne intereseaza mai mult ce e in capul nostru decat in text. De aceea eu am incetat sa mai caut ceva anume in Biblie. O citesc fara sa am un program ideologic si nu-mi pasa ce voi gasi in aceasta carte. O citesc pur si simplu ca pe un roman. Ma entuziasmez, ma enervez, ma relaxez odata cu personajele din ea si de cele mai multe ori ma mir de cat de diferiti de noi, dar si cat de asemanatori sunt oamenii aceia despre care citesc. Si nu uit niciodata sa mai trag cu ochiul la ceea ce se intampla prin literatura Mesopotamiei, Egiptului antic si Greciei, ca doar nici Biblia aceasta nu a rasarit din neant. Si inca un lucru: nu amestec niciodata Noul si Vechiul Testament. Sunt carti cu mesaje diferite. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
nu sunt de acord cu interpretarea ta, crima si pedeapsa este altceva, nu chiar crima si nici chiar pedeapsa, dar te-ai intrebat daca nu cumva crima este si pedeapsa pentru baba? este ca poate fi si asa? este fenomenal! am scris in alta parte, raskolnikov cauta sa se mantuie prin suferinta si-si gaseste tot felul de scuze care mai de care mai "morale" ca s-o omoare pe babornita. romanul este plin de invatatura ortodoxa, asa cum este ortodoxia rusa, fara gri si exaltata. ergo, raspunsul tau la punctul d ar fi trebuit sa fie sonia. ea reprezinta invatatura lui Iisus, dragoste neconditionata si sacrificiu pentru aproapele nostru. si ajung la incheierea ta. nici eu nu le amestec, de altfel nici cei care au ales ce sa puna in biblie n-ar fi vrut. daca ar fi avut curajul si ar fi separat vt de nt inca de atunci omenirea ar fi fost altfel, mai buna zic eu. bine, ar fi fost rea pentru evrei, cu consecintele respective, nestiute si doar inchipuite, dar cred ca o lume crestina plina de un singur mesaj, cel de iubire, ar fi fost altceva.
__________________
Dar Duhul spune lămurit că, în vremurile din urmă, unii se vor lepăda de credință, ca să se alipească de duhuri înșelătoare și de învățăturile dracilor, abătuți de fățărnicia unor oameni care vorbesc minciuni, însemnați cu fierul roșu în însuși cugetul lor. Ei opresc căsătoria și întrebuințarea bucatelor pe care Dumnezeu le-a făcut ca să fie luate cu mulțumiri de către cei ce cred și cunosc adevărul. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Cat despre Sonia si dragostea neconditionata sau sacrificiul pentru celalalt, sunt de acord. Poate ca exista si un sambure ortodox in toata povestea si poate ca acesta are o pondere foarte importanta. Dar asta nu inseamna ca trebuie sa transformam romanul lui Dostoievski intr-un roman religios, pentru ca nu e asa ceva. Nici Divina Comedie de Dante Alighieri care e mult mai plina de elemente religioase si care incearca sa puna in paralel esenta iubirii cu cea a divinitatii nu e o carte de religie catolica. Prezenta unor elemente de spiritualitate religioasa intr-o carte nu transforma acea carte intr-o carte de religie. Peste o mie de ani cand crestinismul va disparea, romanul lui Dostoievski inca va fascina mintile cititorilor. La fel cum o va face probabil si Biblia. Si asa cum o fac la ora actuala Iliada, Odiseea, Poemul lui Gilgamesh, cele doua Edda islandeze etc. Valoarea unei carti trece dincolo de vreme si vremuri. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Cum intelegem pocainta | matad | Despre Sfanta Scriptura | 5 | 17.03.2009 11:34:48 |
Sola Scriptura?? | danyel | Despre Sfanta Scriptura | 16 | 02.07.2008 21:58:50 |
|