![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Părinte, vorbiți-ne despre cum își poate recăpăta credința cineva care și-a pierdut-o.
Prin rugăciune, prin rugăciune și răbdare . Este în Pateric o întâmplare. Un ucenic vine la Părintele său și-i spune: „Avva, urăsc lumea. Simt cum în sufletul meu crește ura împotriva lumii”. Și Avva i-a zis: „Du-te în lume și trăiește un an de zile acolo!”. S-a dus în lume, s-a întors și i-a spus: „Urăsc lumea mai mult, pentru că am văzut în ce desfrâu și păcate trăiește”. Și Avva i-a zis: „Du-te în peșteră și trăiește un an de zile acolo!”. S-a dus în peșteră, a stat un an de zile și întorcându-se, i-a spus Avvei: „Și mai mult urăsc lumea, pentru că stând în peșteră, toate lucrurile mi s-au limpezit și cugetând la ce se întâmplă în lume, am început să cred că lumea trebuie cu adevărat disprețuită și urâtă”. Și l-a întrebat Avva: „Dar tu de când ești în mănăstire?”. „De șapte ani”, a răspuns tânărul. Și Avva a zis: „Uite la el, eu sunt de 30 de ani monah, iar el vrea să ajungă desăvârșirea în șapte ani!”. Așadar, nu vă temeți de faptul că simțiți că vă pierdeți credința , pentru că acesta e asaltul diavolului. O rugăciune, chiar și cu buzele, este o rugăciune! Ea este măcar atitudinea trupului, dacă sufletul nu este implicat, dar prin atitudinea trupului să știți că și sufletul se implică. Așa cum, să zicem, într-un dans, ritmul și muzica te fac să intri într-o anumită trepidație, tot așa poziția trupului și rugăciunea buzelor trezesc treptat-treptat duhul nostru. Iar Dumnezeu o să dea la un moment dat și ploaia binefăcătoare a lacrimilor și o să fiți fericiți. ( Părintele Cheorghe Calciu , Cuvinte vii, ediție îngrijită la Mănăstirea Diaconești, Editura Bonifaciu, 2009, p. 46)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Să nu aștepți duminica, sau praznic, ori sărbătoare, sau deosebiri de loc; ci precum zice Prorocul David: „În tot locul Stăpânirii Lui ”. Astfel, ori în biserică de ești, ori în casa ta, ori în țarină, ori de paști oi, ori de zidești sau clădești, ori la ospețe de te afli, de rugăciune să nu te depărtezi .
Când poți, pleacă-ți și genunchii; iar când nu poți, roagă-te cu mintea : seara, dimineața și în amiază. Dacă rugăciunea, ca o povățuitoare, va fi făcută înaintea lucrului, când sculându-te din pat, mișcările tale cele dintâi prin rugăciune se vor face, atunci păcatul nu află intrare asupra sufletului tău. ( Protosinghel Nicodim Măndiță, Învățături despre rugăciune , Editura Agapis, București, 2008, p. 55)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Imaginația este principalul instrument al lucrării diavolești împotriva sufletului, fie în stare de veghe, fie în somn; prin ea diavolii îl hărțuiesc pe om, căutând nu numai să-l împingă în păcat sau să-i trezească și să-i ațâțe patimile, ci și să-l umple de tulburare în felurite chipuri, trezind în el mai ales tristețe, neliniște și îngrijorare, amăgindu-l și făcându-l să rătăcească din pricina nălucirilor, ajungând chiar să-l înrobească cu totul.
Sfântul Isihie Sinaitul spune chiar că imaginația a pricinuit în principal căderea omului: „Și așa l-a despărțit pe Adam de Dumnezeu, dându-i nălucirea demnității dumnezeiești. Și la fel obișnuiește să-i amăgească vrăjmașul mincinos și viclean pe toți cei ce păcătuiesc” . ( Jean-Claude Larchet , Terapeutica bolilor spirituale , Editura Sophia, București, 2006, p. 99)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Să nu se laude cel îngâmfat cu slava sa, nici cel vânjos cu sănătatea sa, nici cel frumos cu frumusețea sa, nici cel tânăr cu tinerețile lui, pe scurt, cu nimic din toate câte sunt de laudă în lumea aceasta și provoacă mândrie.
Deci, cel care se laudă, numai în acestea să se laude: că Îl cunoaște și-L caută pe Dumnezeu, că suferă cu cel care suferă, și-și pune nădejdile lui în bunurile viitoare. Pentru că bunurile de acum sunt curgătoare și trecătoare , se mișcă permanent și trec de la unul la altul, precum mingea pe terenul de fotbal. Și nu este nimic mai sigur pentru cel care le deține, decât că le va pierde odată cu trecerea timpului, sau din invidie. Dimpotrivă, cele viitoare sunt statornice și permanente, niciodată nu se pierd, nu trec de la unul la altul, nu înșală nădejdile celor care se încred în ele. „Cine este înțeleptul, ca să le priceapă pe acestea?” (Osea 14, 10). Cine va rămâne nepăsător față de cele trecătoare și va lua aminte la cele veșnice? Cine se va gândi că acelea de acum vor trece? Cine va cugeta că acelea așteptate vor rămâne? Cine le va separa pe cele adevărate de cele părelnice, ca să urmeze celor dintâi și să le disprețuiască pe cele din urmă? Cine va face deosebirea între șederea pământească și petrecerea cerească , între locuință și cele de lângă casă, între întuneric și lumină, între noroiul adâncului și pământul sfânt, între trup și duh, între Dumnezeu și diavolul stăpânitor al lumii, între umbra morții și viața veșnică? Cine va răscumpăra cu cele de acum viitorul, cu bogăția stricăcioasă, nestricăciunea, cu cele văzute pe Cel nevăzut? Deci, fericit este cel care le va deosebi pe acestea, cel care va despărți cu sabia Cuvântului ceea ce este bun de ceea ce este rău, căci se va înălța cu inima, așa cum spune undeva profetul David (Psalmi 83) că va alerga departe, din toate puterile lui, de valea aceasta a durerii, va urmări bunurile care se găsesc în cer, se va răstigni pentru lume împreună cu Hristos, va învia împreună cu El, va urca în corturile cerești împreună cu Acela, și se va face moștenitor al vieții celei adevărate, care nu se schimbă niciodată. ( Sfântul Grigorie Teologul ) ( Glasul Sfinților Părinți , traducere de Părintele Victor Mihalache, Editura Egumenița, 2008, pp. 378-379)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Toate sfaturile cuviosului Iosif sunt pătrunse de duhul învățăturii Sfinților Părinți și al stareților. Prin ele întotdeauna s-a străduit cu dragoste să explice că fiecare om trebuie să aibă răbdare în toate, în fiecare loc, până la sfârșit.
Dacă te-ai apucat de un lucru, ține-te de el și îndură toate, numai să nu părăsești locul și întotdeauna să te mustri – și te vei mântui. Necazurile sunt drumul nostru; vom merge pe el până când vom ajunge în patria veșniciei pregătită nouă, însă nenorocirea e că ne îngrijim puțin de veșnicie și nu răbdăm nici cel mai mic cuvânt de dojană. Noi înșiși ne mărim necazurile atunci când începem să cârtim. Cine a biruit patimile și a dobândit rațiunea duhovnicească, acela și fără cultură exterioară are acces la inima fiecăruia. Pravila impusă întotdeauna e grea, iar săvârșirea ei cu smerenie este și mai grea. ( Sfântul Cuvios Iosif de la Optina ) ( Patericul de la Optina , traducere de Cristea Florentina, Editura Egumenița, Galați, 2012, p. 347)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Nebunii pentru Hristos sunt oameni care au atins sfințenia. Ei au primit darurile Duhului Sfânt. Sfântul Serafim de Sarov spune că „nebuni pentru Hristos (cei care și-au renegat rațiunea) sunt mulți, dar dintr-o mie de oameni ca aceștia doar unul este cu adevărat nebun pentru Hristos” . Un astfel de om se roagă neîncetat și poate face lucrări mari cu o putere duhovnicească deosebită; are darul prorociei, deși se comportă ca un om care nu mai are rațiune. Dar aceștia sunt în aparență nebuni, fiindcă, de fapt, Domnul le dă cunoștințe superioare. De aceea, nebunii pentru Hristos nu înseamnă nimic în fața oamenilor, dar sunt mari pentru Domnul.
Omul fericit a atins, de asemenea, sfințenia, dar comportamentul lui nu este neaparat ciudat. El este liniștit, zâmbitor și rabdă cu ușurință orice jignire, deoarece are o stare de fericire în suflet. Un astfel de om are sufletul smerit, după cum se spune în Scriptură: „Fericiți cei săraci cu duhul…” (Matei 5, 3). Fericiți sunt cei mulțumiți cu orice, care nu cârtesc, nu deznădăjduiesc; adică, cei sfinți. ( Arhimandrit Ambrozie Iurasov )
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Păcatul, în general, aduce întunecare, iar Dumnezeu, ca Mântuitor, aduce lumină. Domnul Hristos S-a prezentat pe Sine ca Lumina lumii: „Eu sunt Lumina lumii. Cel ce crede în Mine nu va umbla în întuneric”.
Păcatul aduce slăbiciune. Domnul Hristos, ca Mântuitor, aduce putere, aduce tărie sufletească. Și-a manifestat această putere mântuitoare cu mai multe prilejuri. În Sfânta Evanghelie avem prezentate minuni de înzdrăvenire a firii omenești. De pildă, vindecarea slăbănogului din Capernaum sau vindecarea slăbănogului de la scăldătoarea Vitezda . E interesant de luat în considerare faptul că, aducându-I Domnului Hristos în față pe slăbănogul din Capernaum, cel dintâi cuvânt pe care i l-a spus Domnul Hristos a fost acesta: „Îndrăznește, fiule, păcatele tale sunt iertate”. Iertarea păcatelor este un aspect al mântuirii. După ce a văzut că aceia de față aveau gândul că Domnul Hristos hulește (ziceau ei în gând: „Nimeni nu poate să ierte păcatele decât unul Dumnezeu” ), atunci Domnul Hristos, referindu-se la gândurile nemărturisite de ei, a zis: „Ce este mai lesne a spune: «Iartă-se ție păcatele tale» sau a spune: «Scoală-te, ia-ți patul tău și umblă!»? Și ca să știți că Fiul Omului are putere pe pământ să ierte păcatele, a zis – adresându-se slăbănogului – «Scoală-te, ia-ți patul tău și umblă!»”. Acesta s-a ridicat și-a luat cele ce avea pentru așternut în locul în care se găsea. În realitate, targa aceea putea să o ia și să meargă cu ea în spate pentru că avea o putere pe care nu a avut-o înainte, și puterea aceasta i-a dat-o Domnul Hristos. Deci, i-a dat și întărirea firii, i-a dat ceea ce îi lipsea de pe urma păcatului, probabil, pentru că dacă Domnul Hristos a spus mai întâi: „Iartă-se ție păcatele tale”, credem că a făcut o legătură între păcat și boală. Chiar dacă nu totdeauna este o legătură între păcat și suferință, cum a fost în acel caz. Iov a fost drept și totuși a suferit. Sfântul Apostol Pavel, deși a dus o viață superioară, totuși, a avut de suferit; și așa a fost în cazul multor sfinți care au suferit fără să fie vinovați, au suferit pentru a face dovada credinței și în împrejurări de suferință. ( Arhimandrit Teofil Părăian, Cum putem deveni mai buni – Mijloace de îmbunătățire sufletească , Editura Agaton, p. 237)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Daca pot primi niste raspunsuri | andrei23 | Generalitati | 28 | 19.06.2011 18:13:32 |
Caut niste raspunsuri | NeInocentiu | Secte si culte | 108 | 18.04.2011 13:43:12 |
|