Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Alte Religii
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 24.12.2016, 14:15:59
ioan67 ioan67 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 30.07.2016
Mesaje: 1.458
Implicit

Cât privește problema Revelației, pe care tu o expui școlărește iar eu încerc să îți arăt că vorbești doar în accepțiunea îngustă a termenului (nu neapărat greșită, însă prea săracă), dă-mi voie să îmi continui considerațiile/părerile personale.
Nu le-am scos chiar așa din nas, am și eu niște lecturi în baza cărora fac unele afirmații, apoi mai e și propria cugetare (obligatorie, altminteri ar da Dumnezeu cu mine de pământ, că lui nu Îi plac proștii, morții și fricoșii) ori șoapta inimii - niște păreri, acolo, pe care ai face bine să nu le desconsideri întru totul, că altceva mai bun fratele tău de credință nu îți poate oferi în planul discuțiilor. Părerea unui creștin nu ar trebui instantaneu amendată, doar pe temeiul că e o părere. În definitiv, chiar de-ar fi ditamai bazaconia, e un rod al vieții acelui creștin așa cum a reușit el să traiască legătura cu Dumnezeu, cu semenii, cu el însuși... Deci e un act de viață iar viața nu ar trebui desconsiderată din principiu - părerea mea!

*
În ciuda formulărilor noastre didacticiste din manuale (dogmatică ori catehism etc.) Etapele Revelației nu sunt împărțiri ireductibile și imuabile, tranșate cu satârul cugetării odată pentru totdeauna.
Ele compun, mai degrabă, un tot unitar care e căutarea lui Dumnezeu de către om și mai ales căutarea omului de Dumnezeu.
Dar dacă au fost numite separat și puse în trei castroane distincte (Raiul, VT cu proorocii și NT cu deplina strălucire a Luminii prin Hristos) asta e doar pentru că pedagogia ține cont de limitele noastre.
Împărțirea în etape și acel crescendo dus la deplinătate ne sunt expuse nouă doar din rațiuni pedagogice/didactice. Pentru o mai bună abordare a subiectului, pentru o sistematizare necesară față de vastitatea și complexitatea acestei teme.

*
Tu îmi vorbeai, parcă, despre o dezvoltare doctrinară a Revelației. Nu am negat asta, mai ales că dezvoltarea, doctrinară ori istorică, tot a Revelației este. Că nu putem rupe Revelația (care e proces Divino-uman) nici de istoria oamenilor nici de istoria spiritualității.
Deci dacă separi Revelația de dezvoltarea doctrinară a Ei, eu cred că faci aceeași greșeală pe care o face unul când zice că se dezvoltă doar funcția, nu și organul care susține funcția... Sau că lucrează doar Harul, nu și Dumnezeu...


Cât privește dezvoltarea doctrinară, la care ne poticnim amândoi, eu cred că este o dezvoltare de conținut. Ea începe ca sâmbure elementar când Domnul S-a adresat nătărăilor izgoniți din Rai făcîndu-le făgăduința mesianică. Pricep că apoi ea a dospit, prin intermediul patriarhilor și al profeților, spre a se realiza cu un maxim al puterii și strălucirii prin lucrarea Domnului Iisus Hristos, lăudat fie în veci!!

Revelația a continuat neîntrerupt, în mii și mii de modalități tainice care nu pot fi surprinse în cuvinte și în cărți. Nici apogeul ei, prin Persoana Fiului lui Dumnezeu, nu a putut fi surprins în întregime în vreo scriere - revezi cum se încheie Evanghelia după Ioan. Și nu, să nu îmi spui că acea afirmație din final se referă doar la "fapte" minunate ale Domnului, pe când Revelația se referă doar la învățătură... Oh, nu! Căci, iarăși, ne poticnim: învățătura o face și o întărește Domnul nu daor cu vorba, ci și cu fapta. De fapt, adevărata "vorbă" învățătorească a Domnului e prin fapte. Faptele Lui ne învață Cine este El: Întruparea, minunile - vindecările, învierile, exorcizările; apoi Răstignirea și Învierea, Înălțarea, frângerea pâinii, spălarea picioarelor ucenicilor, uscarea smochinului neroditor etc.

În fine, afirm iarăși că Revelația nu s-a încheiat odată cu Înălțarea Domnului.
Lucrarea lui Hristos pe pământ a atins doar maximumul, atunci. Un maxim după care a urmat o curbă descendentă care continuă și azi. Noi și noi minuni ale Domnului, Care ne arată Cine și cum este El, în noi și noi nuanțe esențiale, se petrec mereu. Poftim: Cincizecimea, martirii răstigniți încă și azi, nenumăratele minuni petrecute prin sfinți chiar și în zilele noastre etc. etc. Toate acestea sunt note de conținut care se adaugă la Marele Discurs ori Portret al Dezvăluirii lui Hristos.
Și, desigur, să ne amintim un amănunt foarte important: Apocalipsa. Ce altceva crezi că va fi dacă nu o altă "etapă" a Revelației Divine?
Reply With Quote
  #2  
Vechi 24.12.2016, 14:49:09
ioan67 ioan67 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 30.07.2016
Mesaje: 1.458
Implicit

Dar dacă vedem Revelația ca un dat al Domnului către noi, ca o dezvăluire a Lui către mintea și sufletul nostru, haide să o vedem și prin participarea noastră.
Adică, dincolo de actul artistic al Creatorului (altfel spus, Revelația ca faptă a Creatorului), hai să dăm puțină atenție și actului estetic, adică relației dintre Creator și "consumator", ca să folosesc un termen din estetica noastră târzie și prăfuită... Să vedem o țâră cum e cu variabila om în relația numită Revelație.

Crezi, deci, că Revelația e doar act dumnezeiesc?
Eu cred că e și act omenesc, fără participarea omului nefiind vorba despre vreo revelație. Dumnezeu nu se arată Sieși în istoria noastră, oricât ne-ar plăcea să speculăm pe tema asta. Ci se arată nouă, celor care venim plini de orbire, de cataracte de tot soiul, de căutări și neliniști, de îndoieli și păcate, de întuneric și penumbre...

V.T. este o lungă participare a omului la chemarea mereu și mereu reînnoită a Domnului. Cât de bolnav e omul în relația cu Dumnezeu nu mai e nevoie s-o reafirmăm: o arată tocmai scrierile V.T. Și o reamintește Hristos în lucrarea Lui descrisă în N.T., dar și Ștefan când reamintește cum s-au purtat oamenii față de Dumnezeu. Proorocii uciși, vițelul de aur și toate celelalte...

Deci cum participă omul, încă și azi, la Revelație?
Aceasta ar fi, poate, întrebarea cea mai bună pentru noi creștinii. Părerea mea!, să mă ierți.

Întrucât, deși noi ne lăudăm că Îl cunoaștem pe Domnul, fiindcă avem un bun catehism, o samă de cărți sfinte și slujbe cum nu sunt altele mai înălțătoare și mai apropiate de Adevăr, noi ne cam pierdem cu firea în ale Revelației... Și, părerea mea, de fapt mai degrabă NU Îl cunoaștem pe Domnul, în ciuda actului Său de Revelație.

Voi susține asta doar în două puncte (deși "procesul" nostru are mai multe "capete de acuzare"):
1) Nu cunoaștem Scriptura, nici ca întindere nici ca profunzime. E un obicei nenorocit de a minimaliza importanța studiului Scripturii care, la majoritatea creștinilor noștri se reduce la ce ascultăm în cadrul slujbelor și la predica preotului - din care pricepem și aici cât pricepem...
Noi zicem (și asta nu are rost să mai dovedesc eu, cine e onest și informat știe că lucrurile stau încă mai rău decât schițez eu aici) că e suficient ce facem și minimalizăm pe teologi, susținînd în cor cu "voci autorizate" că adevăratul teolog e cel care se roagă... Iar asta deși e adevărat în unele sensuri, nu e nici pe departe suficient!
Pentru o bună credință, avem nevoie și de o bună aprofundare a Scripturii. Toți Părinții ne arată cu degetul, prin viața și scrierile lor, către acest adevăr. Nu voim, însă, exegeză și hermineutică, nu vrem să deprindem metode de studiu biblic, le considerăm, vorba Sophiei mai zilele trecute, bune doar pentru cei care și-au făcut, auzi!, o profesie din asta...
Adică, pe scurt, noi credem (visăm) că cunoaștem Scriptura (implicit Logosul Cel veșnic, deoarece El este ultimul referent al Scripturii) doar pentru că așa ne spune prejudecata și lenea și subterfugiile justificative ale minții puturoase.
Dar, lucru dovedit cu prisosință, este adevărat că habar nu avem care e mesajul unui evanghelist sau al altuia, în cutare ori cutare loc - pentru că pur și simplu nu cunoaștem și nu folosim căile de a ne apropia de acesta! E o întreagă metodologie pe care ar trebui să ne-o însușim atunci când ne apropiem de Biblie, o cale pe care au prezentat-o pe larg tocmai Sfinții noștri Părinți, dar noi nu facem măcar un pas de melc pe drumul acesteia.
Și susținem că știm, suficient cât să ne mântuim, Scriptura!!
2) Suntem străini de sfânta rugăciune. Este o rușine fără seamăn, în lumea noastră de azi, că noi nu avem o bună și statornică lucrare a rugăciunii. Majoritatea preoților sunt ei înșiși străini de lucrarea rugăciunii (cine a umblat cu întrebarea pe la preoți știe despre ce vorbesc eu aici). Se consideră, vai, că rugăciunea e doar pentru monahi. Or, în afara meșteșugului rugăciunii nici măcar apropierea de Scriptură nu e posibilă.

Și atunci, de unde până unde vorbim noi de Revelație, susținînd că știm ce e aceasta și că s-a încheiat etc. etc.? Când noi nu suntem implicați cum se cuvine nici în studiul Bibliei, nici în rugăciune...
Cine ne lasă nouă impresia, cu atâta ușurătate, că chiar suntem în măsură să emitem judecăți categorice în legătură cu Revelația?
Cum de nu ne dăm seama că Revelația, ca proces care are loc ȘI cu participarea noastră iar nu doar prin actele Domnului, este mai degrabă o mare taină pentru noi decât vreun lucru despre care să vorbim cât de puțin cu oarecare temei?...

*
Nu știu de ce, acum îmi vine în minte un singur cuvânt: păcăleală... ori înșelare...
Festivismul și formalismul, triumfalismul și obediența tâmpă nu au adus niciodată ceva bun în viața de credință.

Doamne ajută!
Reply With Quote
Răspunde