![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Nici o rugăciune pe care o faci pentru fratele tău, pentru ruda ta, nu se pierde. Dumnezeu îl va ajuta atunci când se va afla într-o situație grea. Rugăciunea nu numai că ajută, dar poate să scoată chiar și un suflet din iad. Atâta putere are rugăciunea.
(Ieromonah Iosif Aghioritul)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Orice manifestare în sufletul primului om a fost la început, prin natura ei, pozitivă. Apoi, aceste manifestări au degenerat, mutilându-se și sluțindu-se, din pricina căderii în păcat. Patimile păcătoase care se observă astăzi ‒ precum osândirea, mânia, ura, pofta și altele ‒ la început au fost însușiri pozitive ale sufletului omenesc.
Pe acestea Dumnezeu le-a dat spre săvârșirea binelui, spre păzirea de rău și spre atingerea unei desăvârșiri mai mari. Însă chiar noi, prin păcat, am întors în patimi aceste puteri sufletești dintru început bune. Orice patimă, oricât de respingătoare ar fi în starea ei degenerată de manifestare, este expresie a puterii sufletești și semn al unei capacități de care atârnă aceasta, și în funcție de cel căruia îi slujește ‒ binelui sau răului ‒, capătă o valoare fie pozitivă, fie negativă. Fiecare patimă poate, cu ajutorul lui Dumnezeu și prin străduința personală, să se transforme dintr-un defect, într-o calitate a sufletului. O astfel de patimă este și osândirea. Și ea poate să fie ori virtute, ori patimă. (Arhimandrit Serafim Alexiev)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Chiar dacă ni se pare că avem dreptul să nu iertăm, atunci trebuie să iertăm. Bunătatea naște bunătate. Răutatea naște răutate. Iertarea naște iertare. Răzbunarea naște răzbunare.
Asta e de când lumea. Acela care, suferind o răutate, se hotărăște s-o pedepsească tot cu răutate, acela care se hotărăște pentru răzbunare, acela nu combate răul, cum i se pare lui, nu reglementează situația, cum i se pare lui, ci dimpotrivă, trece și el de partea răului. Dacă tu condamni pe un altul pentru răul pe care ți l-a făcut, înseamnă că trebuie să fii și tu condamnat pentru răul pe care i-l faci lui, dacă îi răspunzi cu rău pentru rău. Bunătatea naște bunătate, răutatea naște răutate. (Mitropolit Antonie Plămădeală )
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Înțelege bine un lucru: viața creștină este un război duhovnicesc purtat până la moarte. Vrăjmașul viclean ne pune dinainte capcane bine-meșteșugite și aruncă în noi nenumărate săgeți ucigașe pentru suflet.
Asupra multor oameni lumești aruncă momeala atracțiilor lumii și a iubirii de cele materiale, prin mândria bogăției, a ostentației, a dorințelor trupești și a plăcerilor. În inimile celor pentru care toate acestea nu sunt ispititoare, diavolul seamănă alte forme de mândrie, mai „elevate”. Naște în noi mulțumirea de sine, autoîndreptățirea și autosuficiența, pe care ne este aproape imposibil să le conștientizăm. Și după ce ne întunecă mintea, înfășurându-ne în ceața acestei mândrii discrete, ne duce, ca pe niște sclavi orbi, departe de Dumnezeu. Iar noi nu bănuim nimic! Nu uita nici următorul lucru: pentru păcătosul de rând nu este foarte greu să ajungă să-și urască murdăria sufletească, să se lepede de ea și să înceapă să meargă pe drumul lui Dumnezeu. Însă pentru păcătosul caracterizat de autosuficiență, este foarte greu să lase fie și o rază de iubire sfântă să treacă prin tunica de piele a fariseismului său… Gândul smerit este singura armă care respinge toate atacurile, dar este foarte greu de dobândit. Pe de altă parte, modul său de folosire este de multe ori prost interpretat, mai ales de cei care duc o viață dedicată exteriorului, adică lumii. (Sfântul Macarie de la Optina, Povețe duhovnicești, Editura Egumenița, pp. 102-103)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Parintele Ioan Danci :
Fă-ți o pasiune din rugăciune și un rai din iubirea ce-o dai. Să- ți fie ziua frumoasă cu dragoste și pace în casă. Să-ți fie cerul și astăzi senin și limba fără un pic de venin, mintea și inima deschisă, pentru aproapele niciodată închisă. Chiar dacă drumul spre cer e spinos, tu roaga-te și va fi cu folos, chiar dacă cazi uneori și ești jos! Un sfârșit de săptămână binecuvântat!
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Se indoiește cineva de aceasta? Că adică faptul morții, conștient sau inconștient, ne stăpânește și ne asuprește? Ne vom uimi când vom vedea cum acest fapt funcționează chiar în viața de zi cu zi, atât în relațiile personale, cât și în cele sociale. Ne-am obișnuit și bine facem, noi, oamenii să schimbăm între noi salutări: „Bună ziua”, „noapte bună”, „o săptămână minunată”, „un an bun”, „călătorie plăcută”, „bucurie”, sau „la mulți ani”, „să trăiți”, „în sănătatea ta”, sau „fii atent la drum”, „Dumnezeu și Preasfânta fie cu tine”, sau „sănătate”, „fii tare ca fierul”, și multe altele asemenea. Pentru ce toate acestea? Ce vrem să arătăm prin aceste urări? Care este noima acestei comunicări dintre noi sau mai bine zis meta-comunicări? Fiindcă dacă am încerca să pătrundem în conținutul mai adânc și în finalitatea acestor urări zilnice, atunci vom vedea cu exactitate o neliniște care ne stăpânește și o angoasă care ne apasă neîncetat. Și care este această angoasă? Frica sau neliniștea ca nu cumva să ne întâlnim cu răul, având drept consecință răul care, după percepția omenească, este de neîndreptat – moartea! Da spunem și urăm „bună ziua” sau „noapte bună”, pentru că există și date care pot să schimbe ziua noastră sau noaptea noastră din bună în rea. Precum și „călătorie plăcută” și altele asemănătoare le spunem, fiindcă ne temem ca nu cumva să se întoarcă cele bune ale noastre și să ne întâmpine cele rele. Dar și „la mulți ani”, „să trăiți”, „în sănătatea ta”, pentru ce le spunem? Vrem și ne interesează să trăim mulți ani, chiar dacă suntem în vârstă, și să avem sănătate! Nu vrem adică răul și biruința răului, care este moartea! De aceea ne și înspăimântă răul și „ochiul rău”, cum spunem și alergăm la Dumnezeu, la Preacurata, la sfinți, la îngeri ca să ne ajute și să abată orice rău de la noi. Și aici să notăm că unii aleargă și la vrăjitori ca să caute ajutor! Nu, zice Marele Vasile, „unde te duci, omule? La dușmanii lui Hristos și la dușmanii tăi, adică la demoni te duci? De la aceștia numai rău poți să afli!” Atenție!
Astfel numai refugiul la Biserică se recomandă și se impune. Fiindcă însăși Biserica noastră se roagă în toate slujbele ei pentru îndepărtarea oricărui rău, care poate să ni se întâmple. Altminteri, și folosirea tainei Sfântului Maslu sau a sfințirii untdelemnului, sau a untdelemnului sfințit din candelele sfinților sau încă și sărutarea moaștelor sfinților și a icoanelor făcătoare de minuni au toate același scop: îndepărtarea sau alungarea oricărui rău care ne-a găsit sau care, eventual, ne va găsi. Și aici nu trebuie să uităm și altceva foarte important. Că potrivnicul nostru vrăjmaș, diavolul, pândește când și cum să se răzbune pe noi și trupește, și sufletește. Și aici este momentul să adăugăm răspunsul Domnului către căpetenia sinagogii la indignarea acestuia că a vindecat-o pe femeia gârbovă: Dar pe această fiică a lui Avraam, pe care a legat-o satana, iată, de optsprezece ani... (Lc. 13, 16), ceea ce înseamnă că și vătămările și bolile trupești poate să ni le provoace cel rău. Prin urmare, frica de moarte nu este nejustificată. (Nikos Nikolaidis, De ce moartea si starea dincolo de mormant?, Editura Obștea creștin ortodoxă "Lydia", Cipru, 2016)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Sfaturile Pr. Sofian Boghiu culese din mărturiile ucenicilor
Unii dintre fiii duhovnicești ai Părintelui Sofian își aduc aminte cu drag de părintele lor duhovnicesc și de sfaturile pe care le dădea. În câteva pagini vom încerca să împărtășim și cititorilor noștri din îndemnurile marelui duhovnic al Bucureștilor. Ne spunea mereu să facem milostenie. Zicea: „Dă cât poți, dar dă! Că milostenia e mare înaintea lui Dumnezeu, șterge multe păcate!” . Iar alteori ne spunea: „Măi omule, milostenia te ridică la cer și Dumnezeu îți ascultă rugăciunea.” Părintele ne cerea mereu să dăm. Asta-i plăcea: să fii milos. Ne zicea: „Dacă primești, să dai. Oricât de puțin. Dar să dai. Dacă cineva îți dă un covrig, iar lângă tine șade unul ca tine, un om sărman, un frate de-al tău, rupe din covrig o bucățică și dă-i și lui. Că Dumnezeu e mare și poate din bucățica aia să vă sature pe amândoi.” Ne mai zicea: „Când dai, să nu-ți pară rău. Să dai cu bucurie că lângă tine e îngerul care te scrie în cartea cu fapte bune. Iar dacă îți pare rău, nu te poate scrie că te îndoiești în inima ta. Și lui Dumnezeu nu-I plac îndoielile. Dumnezeu e drept și bun și vrea să fim și noi la fel.” Părintele se întrista mult când auzea că femeile leapădă copiii. Avea lacrimi în glas și zicea: „Să ții post negru miercurea și vinerea, fără strop de apă, pentru că ai omorât un suflet de om.” Era bun cum nu pot povesti. Părintele Sofian Boghiu spunea: „În post contează foarte mult să vă iertați unul pe altul. Poți să mori de foame, nu are niciun rost postul tău, până nu te împaci cu celălalt. Unii nu-și vorbesc cu anii. Dar postesc fiecare post. Vai de postul lor!...” Părintele ne zicea multe lucruri frumoase despre Sfânta Împărtășanie. Mereu ne învăța ceva. Ne spunea că după Sfânta Împărtășanie, să nu vorbim, să nu ne supărăm, să nu ne certăm unii cu alții, pentru că Duhul Sfânt e curat și bun și nu șade în tine dacă nu poți să-L ții. Altădată noi l-am întrebat: „Părinte la cât timp trebuie să ne împărtășim ca să vină Duhul în noi?”, iar dânsul ne-a zis: „La Împărtășanie nu trebuie să te grăbești. Unii vin la 40 de zile, alții la o lună, alții mai des. Dar eu vă spun că Duhul stă în voi atâta timp cât voi nu-L alungați. Nu trebuie să calculați zilele, ci să aveți inimă bună și curată. Și atunci Duhul Sfânt e în voi.” Părintele era și glumeț. Odată l-am întrebat: „Părinte, vreți o cafea?”, dar dânsul mi-a zis: „Ce-mi trebuie cafea, când mă doare o măsea?”. Știa să te înveselească și să te facă să uiți de necazuri. Nimeni, nimeni, nimeni nu pleca de la dânsul trist. Nu te rănea, nu te supăra. Uneori stăteam pe capul dânsului să-l ascultăm până noaptea la 11. Și ne zicea: „Hai că nu mai aveți tramvaie!” , dar noi ziceam: „Părinte, nu mai vrem să plecăm!” , „Păi, unde vreți să dormiți?”, „Aicea pe jos în Biserică” . Și dânsul nu ne întrista: „Bine, hai! Dar numai de data asta!” . Și așa stăteam de multe ori toți. Se supăra pe unii care făceau milostenie în văzul lumii. Nouă ne cerea să nu fim văzuți când dăm, să nu așteptăm laude sau vorbe frumoase de la cei pe care-i ajutăm. Dânsul a avut grijă de mine toată viața. Am avut multe necazuri, mama era bolnavă, alimente nu prea se găseau. Și mă striga: „Ecaterino!”, „Da, Părinte!”, „Ia mai stai un pic!”. Era lume în jurul lui, îi puneau întrebări... Nu putea să-mi dea. Dar ținea mâinile la spate, cu sacoși pline. Îmi dădea când nu mai era nimeni lângă dânsul. Și ce nu-mi punea? Ulei, zahăr, câte și câte... Așa plecam. Odată eram la bucătărie, era 11 noaptea și i-am zis: „Părinte, veniți că se răcește ciorba” , dar dânsul, blajin, mi-a zis: „Ce-mi trebuie mie ciorbă? Ce, eu trăiesc cu ciorbă?” . Îi plăcea să postească. Se ruga, citea și picta. Dar mânca târziu seara o bucățică de ceva. Părintele și picta și se ruga. Le făcea pe ambele.Nu-i plăcea moda. Zicea femeilor: „Să nu vii la Biserică cu moda ca să întoarcă alții capul după tine. Să nu-ți pui haine strălucitoare! Să nu te machiezi, să nu-ți dai cu roșu pe buze, să nu te vopsești. Că asta înseamnă că tu nu crezi că Dumnezeu tea făcut frumoasă, că a greșit și vrei tu să te faci.” Mereu zicea: „Lăsați moda! La Biserică vino să te rogi!” . Odată a venit un băiat tânăr și i-a zis: „Părinte, am venit la Biserică să-mi găsesc nevastă.” , iar dânsul i-a răspuns: „Eu credeam că la Biserică vii să te rogi, nu să te căsătorești. Hai, lasă! Roagă-te și mai apoi, vedem ce vrea Dumnezeu cu tine.” .Tot când ne certa cu moda, ne zicea: „Lasă hainele care nasc invidie! Tu vino la Biserică cu straie curate, simple!” . Părintelui îi plăcea mult să ne învețe. Stăteam în Biserică, dânsul scotea din altar un scăunel și noi pe jos, în jurul dânsului. Părintele iubea canoanele. După ele te învăța și după ele te certa. „Părintele avea darul facerii de minuni. Dar eu nu pot spune despre asta. Dânsul vedea. Și-ți vorbea așa cum Dumnezeu îi descoperea lucrurile despre tine. Pe mine m-a întrebat: „Ești domnișoară?”, și i-am spus adevărul. O lună trăisem în păcat. Dânsul mi-a zis: „Acum gata cu ce-a fost! De acum stai aici și să iubești Biserica!”. Nu mi-a mai trebuit niciodată bărbat și uite de 60 de ani sunt numai cu Biserica. Și n-am fost singură. Maica Domnului mi-a dat tot, iar Părintele avea grijă și de mine. Ăsta era darul dânsului cu care făcea minuni. Îți schimba toată viața.”
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Daca pot primi niste raspunsuri | andrei23 | Generalitati | 28 | 19.06.2011 18:13:32 |
Caut niste raspunsuri | NeInocentiu | Secte si culte | 108 | 18.04.2011 13:43:12 |
|