![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Igore, intre cultura si alergatul fanatic dupa himere mistice, eu aleg intotdeauna cultura. Asa, ca sa stii. Sac-sac! |
#2
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Citat:
Apoi, ca să vorbim despre îndumnezeire, nu putem ieși din cheile ermineutice ale patristicii. Niciun om care nu practică Ortodoxia, nu se poate îndumnezeii. Sfinții Părinți ne arată clar, că îndumnezeirea se obține numai în empiricul creștinismului, nu prin scolastic, nu prin sistematizări și teorii, ci prin nous-ul, ochii sufletului și mintea cea mai presus de minte (cum am explicat și în postul anterior, dar nu știu cine a citit și mai ales, cât s-a înțeles). Deci limpede: nimeni nu se îndumnezeiește, dacă nu e ortodox. Căci doar în Ortodoxie mai există patristica teologiei empirice, noetice, doar aici nous-ul este și poate fi atins, doar aici transcendem empiricul în cauzalul ființei noastre, tangibil prin energiile necreate și harul necreat. Dar asta-i dogmatică. Nu ne băgăm prea departe că vă pierd și nu asta intenționez. Pe scurt: creștinul nu are nevoie să-și împrospăteze omenescul, ci duhovnicescul și dumnezeiescul din el, din om, acela trebuie îmbunătățit constant. Ori prin literatură beletristică, se depărtează de duhovnicesc, se pierde, rătăcește. "nu puteți să slujiți lui Dumnezeu și lui mamona." - Matei 6, 24. "Nu puteți să beți paharul Domnului și paharul demonilor; nu puteți să vă împărtășiți din masa Domnului și din masa demonilor." - I Corinteni 10, 21. Deci mintea (adevărata minte, nous-ul, nu cea rațională) alături de inimă, nu are nevoie de beletristic pentru urcușul duhovnicesc, pentru îmbunătățire, pentru curățire, despătimire, neprihănire, luminare de lumina necreată și apoi îndumnezeirea, care nici Adam și Eva în Rai, nu au avut-o. Sunt stări, trăiri, mai presus de cuvinte, dar care Sfinții Părinți, în Tainele Revelației, au trăit acestea și ne-au transmis ce sunt, în cuvinte omenești, cele Dumnezeiești, iar ei nu amintesc de vreun alt folos decât dăruirea deplină și contompirea omului cu Dumnezeu, în fiecare secundă și respirație a vieții lui, urmând războaie de atacuri deosbit de brutale, din partea demonilor, a lumii și a sinelui, până când Dumnezeu va ridica războiul de la el și îl va odihni o bună perioadă, când iar va permite războiul, ca să se facă aurul cel mai curat din topitoare, dar nu peste măsura inimii noastre de a duce și nu peste pregătirea noastră. E mult de vorbit despre acestea... Foarte mult. Și dacă nu ești îndrăgostit să le citești, să le trăiești, să-ți dedici viața acestora și să mori pentru ele, căci știi dulceața lor, și rezultatul lor, atunci, vor fi doar niște afirmații bolânde ale lu' Igor. Dar nu-s' a mele, sunt ale Părinților, a Patristicii, a Bisericii, revelate din Duhul Sfânt Dumnezeu. Sunt ale Lui. Și în toată splendoarea asta cea mai presus de cuvinte... rolul altcuiva, care prezintă alte idei, diametral opuse acestora, cum ar fi beletristica, prin care am trecut cu toții în gimnaziu și liceu, o văd, ineficientă, ca să nu spun incapabilă și inadecvată scopurilor creștine. De ce? Simplu: beletristica e opera unui singur om. Creștinismul e opera lui Dumnezeu trasmisă Sfinților, adică a acelora care au dorit-o și au trăit-o. Creștinismul devine opera a mii de oameni, în același timp, fără de timp, în același spațiu terestru, fără de spațiu terestru, văzut și nevăzut în același timp. Astfel, fiecare carte de beletristică, devine o cană de apă scoasă din ocean... Așa văd și așa simt eu, din ce am experimentat. Dar dacă nu guști toate acestea, și rămâi la stadiul beletristicii, nu poți cunoaște, nu înțelegi ce vorbesc, nu poți face comparație și eu iată-mă, cred că vorbesc degeaba. E ca la universitatea de teologie din Atena, unde se fac cursurile pe sistem: mediu, avansat, cunoscător. Unde cunoscător e cea mai înaltă treaptă. Iertați-mă dacă v-am smintit. Departe gândul. Dar dacă nu veți citi Sfinții Părinți, nu veți înțelege niciodată creștinismul. Niciodată. Cu atât mai puțin să-l practicați înaintând pe treptele spre continuă îmbunătățire și autodepășire, prin nevoință, jertfă față de aproapele și alte valori ale sfințeniei, care nu le voi mai menționa, pentru profunzimea, limpezimea și lumina lor. Ci veți stagna, la stadiul creștin de Duminică: "mi-am făcut datoria". Spovedanie, Împărtășanie, Maslu, Liturghie, poate o vecernie odată la câteva luni sau așa, fără să știți exact ce sunt acestea, și de ce le faceți, de când sunt, de unde, de ce, cauză, efect, rezultat, etc. Of... Dumnezeu să ne ajute.
__________________
Noul Testament ortodox e manualul normalității. Să citim zilnic din el, din Patristică, Dogmatică, Sfintele Canoane, cărți de la Sfinți ortodocși, nu de alte culte, ptr. a avea viață sfântă. În erezii nu e Duhul Sfânt, Har, Taine, Mântuire.
Dorim unirea tuturor în Sfânta Biserică fără ereziile lor. Hristos/Biserica/Creștinismul este și va fi ecumenic nu eretic-ecumenist, deschis la dialog și vindecare ptr. orice boală până la Parusie. Iubim toată Creația. Sunt 9 Sf. Sinoade Ecumenice. Biblia |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Frumos îți șade!
|
|