![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Scrii că uneori te preocupă gândul cum Luceafărul, din înger de lumină, s-a preschimbat în satana. Știi și singur că din mândrie. Ține minte, însă, că acum trebuie să te ții mai cu tărie de rugăciune și să nu te lași pradă nici unui fel de gând, nici cugetelor ce vin din altă parte, chiar dacă ți-ar părea că sunt bune.
Rugăciunea cu smerenie este arma de neînvins împotriva vrăjmașului, iar prin cugete nu-l vei putea birui. (Sfântul Cuvios Ambrozie de la Optina)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Încetează, creștine, a călca Legea și a necinsti pe Dumnezeu. Încetează să trăiești după obiceiurile păgânilor, pentru ca, după ce te vei duce dincolo, să nu afli strâmtorare și necinste. Voiești să auzi cum a poruncit Stăpânul să umble și să salte creștinul? Ascultă: „Fericiți cei ce plâng, fericiți cei ce flămânzesc și însetoșează”. Acesta este întâiul praznic al creștinilor. Și iarăși: „Nevoiți-vă a intra pe calea cea strâmtă”. Și iarăși: „Amin zic vouă, că veți plânge și vă veți tângui, iară lumea se va bucura, iar voi vă veți întrista”. Și iarăși zice: „Să nu vă înălțați, că acestea toate neamurile păgânilor le fac, deci să nu vă asemănați lor”.
Voiești să auzi și faptele și săltările Proorocului David? Iată ce zice: „Plângând și închinându-mă, umblam și am acoperit cu post sufletul meu și cu sac m-am îmbrăcat și s-au făcut mie lacrimile mele pâine, ziua și noaptea. Și cenușă ca pâine am mâncat. Și băutura mea cu plângere am amestecat”. Și iarăși zice: „Spăla-voi în toate nopțile patul meu și așternutul meu cu lacrimile mele îl voi uda”. Și iarăși: „Ochii mei totdeauna către Domnul”. Și iarăși: „De de la toată calea cea rea am oprit picioarele mele”. Ai auzit cum a dănțuit Dav*id? Așadar și tu, creștine, dănțuiește. Voiești să auzi și praznicele și odihna și desfătarea fericitului Pavel? Veniți să auzim, fraților, cum ne îndeamnă pe noi și ne roagă, zicând: „Următori mie făceți-vă, fraților”, căci pe mulți aud zicând: „Eu pe Apostol îl ascult și, cum a învățat el, așa fac”. Vezi ce zici, să nu minți. Că, de vei grăi adevărul, fericit vei fi și în veacul de acum și în cel ce va să fie. Însă, eu mă tem ca nu cumva să te afli mincinos, că s-a împuținat adevărul de la fiii oamenilor și toți s-au abătut. Urmează-l pe Pavel, creștine, acela ce zice că toate câte spune Apostolul să le primești și să le faci. Că cei care sunt următori lui Pavel se vor pleca lui, precum zice cuvântătorul de Dumnezeu, Ioan: „Noi de la Dumnezeu suntem. Cela ce cunoaște pe Dumnezeu ne ascultă pe noi. Care nu este de la Dumnezeu nu ne ascultă pe noi”. Veniți dar, următorii lui Pavel și următorii lui Hristos, să auzim ce strigă Pavel că, iată, ne îndeamnă zicând: „Următori mie faceți-vă, fraților, precum și eu lui Hristos”. Spune, fericite Pavele, în ce chip poate cineva să se facă următor ție? Pune, aici, de față, învățătura ta. Căci toți cunoaștem că tu fericit ești și împărățești cu Hristos, în vecii cei nesfârșiți. Spune-ne nouă, cum te-ai nevoit si te-ai învrednicit slavei aceleia? Spune-ne nouă, ca și noi să urmăm ție, ca să ne învrednicim, împreună cu tine, veșnicelor bunătăți. De ai dănțuit, să dănțuim și noi, de ai plâns, să plângem și noi, de ai postit, să postim și noi. Pe toate ale credinței, câte ai lucrat, ni le spune și le vom face. Spune-ne nouă, Pavele, cum se cade să petreacă creștinii. Răspunde Pavel și zice: „Aceasta zic și mărturisesc în Domnul, ca să nu mai umblați de acum cum umblă neamurile, în deșertăciunea minții lor, întunecați fiind la cuget, înstrăinați de slava lui Dumnezeu. Lepădând minciuna, grăiți adevărul. Soarele să nu apună peste mânia voastră, nici nu dați loc diavolului. Cel ce fură să nu mai fure. Din gura voastră să nu iasă nici un cuvânt rău, ci numai ce este bun, spre zidirea cea de trebuință”. (Sfântul Efrem Sirul)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Precum pomii care des se răsădesc nu pot să prindă rădăcină adâncă în pământ, tot așa, și pe obiceiurile cele rele și deprinderile păcatului, mărturisirea cea deasă nu le lasă să prindă rădăcină adâncă în inima celui ce des se mărturisește, sau, mai bine să zic, precum un pom bătrân și mare nu poate fi tăiat numai cu o sigură lovitură, tot așa, și pe un vechi obicei sau deprindere a păcatului, numai o durere a inimii – și aceasta poate nu în chip desăvârșit – ce a arătat cel ce se pocăiește la mărturisire nu poate să o dezrădăcineze și să o șteargă desăvârșit, măcar deși s-a iertat păcatul lui prin rugăciunea cea de iertăciune a duhovnicului său.
Cel ce des se mărturisește are mare lesnire în a cerceta cu de-amănuntul conștiința sa și a afla numărul păcatelor sale, de vreme ce, ușurându-se des de mulțimea păcatelor sale cu deasa mărturisire, ele rămân întotdeauna mai puține. Pentru aceasta și mai cu lesnire le poate afla și a-și aduce aminte de dânsele, iar cel ce nu des se mărturisește, pentru multă mulțimea păcatelor ce se adună la dânsul, nici cu de-amănuntul nu poate să le afle, nici să-și aducă aminte de dânsele, ci uită de multe ori multe și grele păcate ale sale, care, rămânând nemărturisite, de aici rămân și neiertate. Pentru aceea, Diavolul are să i le aducă lui aminte în ceasul morții lui și atât de tare va să-l strâmtoreze, încât să verse pentru dânsele o sudoare aducătoare de moarte și să plângă fălosul, dar însă fără de niciun folos, pentru a atunci nu mai poate să le mărturisească. Mărturisirea cea deasă pricinuiește și acest folos de pe urmă: fiindcă oprește și înfrânează pe oameni de la păcat; că cel ce des se mărturisește, când își va aduce aminte cum că după puțin are să se mărturisească, deși [poate] va fi avut scop ca să păcătuiască, se oprește, socotind rușinea ce are să ia când se va mărturisi și mustrarea ce va să audă de la duhovnic. Sfântul Grigorie Dascălul
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Întemeindu-se pe bogata sa experiență pastorală și medicală, mitropolitul Antonie al Surojului afirmă: „...Fiecare generație moștenește de la toate cele dinainte (în particular copiii de la părinții lor și de la înaintașii cei mai apropiați) caracteristici ale minții, inimii, voinței, particularități ale corpului, probleme rezolvate și nerezolvate... Dacă părinții au rezolvat în ei înșiși o anumită problemă, ei le transmit copiilor o omenitate mai șlefuită, eliberată de acea „problemă blestemată”, ca să folosim expresia lui Dostoievski. Dacă ei nu vor fi în stare să o rezolve, generația următoare se va lovi de ea mai devreme sau mai târziu.
Și eu am întâlnit oameni care-mi spuneau: „Am cutare sau cutare ispită, apare în mine cutare sau cutare problemă. De unde și până unde?”. Și, „săpând” în trecutul lor, reușeam să găsesc de câteva ori la strămoșii și la părinții lui aceeași problemă nerezolvată. Problema apărea în fața acelui om, care o rezolva tocmai fiindcă știa că e un lucru moștenit și că, rezolvând-o el, o rezolvă pentru bunica sa, pentru bunicul său, pentru străbunicul său și pentru părinții săi. Un cunoscut păstor contemporan formulează legea eredității duhovnicești: „Copilul primește de la părinți doar acel potențial al energiilor dumnezeiești pe care îl aveau părinții lui în momentul când l-au zămislit”. Acest fenomen explică de ce părinții le transmit copiilor lipsa de har, viciile și apucăturile dăunătoare de care nu s-au putut elibera în timpul vieții lor de până atunci. În egală măsură se moștenesc și virtuțile câștigate, „potențialul energiilor dumnezeiești harice”. Părinții sunt strâns legați de copii prin legături nevăzute, duhovnicesc-morale. Sufletele își împărtășesc valorile și sensurile pe care și le-au însușit. În popor se spune: „Suflet pe suflet vestește”. Comunicarea inimilor se săvârșește ca întrepătrundere și cunoaștere intuitivă, adesea inconștientă. De la strămoși la urmași, ca de la donatorii de sânge la pacienți, se face o „transfuzie” constantă de energie duhovnicească. Această legătură amintește oarecum de legea vaselor comunicante: nivelul apei din acestea este egal, oricât de mult s-ar turna ori s-ar scoate dintr-unul singur. „Fluidul” de care este plin „rezervorul” părintesc se transferă în sufletul copilului. Tocmai de acolo ia fiul sau fiica multe din elementele creșterii și dezvoltării organismului său, formării personalității sale. Se transmit și urmările păcatului, și roadele harului. Iar înrâurirea tatălui are aceeași însemnătate cu cea a mamei. Această interacțiune nu încetează niciodată, deși își schimbă formele și intensitatea. Probabil că ea nu depinde de timp și spațiu – cel puțin, nu dispare după moartea fizică a părinților sau copiilor. K. V. Zorin
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Cum puteți să nu postiți cu toate că postiți? Când vă abțineți de la mâncăruri, dar nu vă abțineți de la păcate.
A trecut postul cel trupesc, dar n-a trecut postul cel duhovnicesc. Acesta e mai bun decât acela, iar acela pentru acesta s-a făcut. După cum, când posteați vă spuneam că puteți posti, dar să nu postiți, tot așa și acum vă spun că puteți să nu postiți, și totuși să postiți. Poate că vi se par o enigmă cuvintele mele. Dar vă voi da dezlegarea enigmei. Cum puteți să nu postiți cu toate că postiți? Când vă abțineți de la mâncăruri, dar nu vă abțineți de la păcate. Și cum puteți să postiți cu toate că nu postiți? Când vă înfruptați cu mâncăruri, dar nu gustați din păcat. Acest post e mai bun decât acela. Dar nu numai mai bun, ci și mai ușor. Pe vremea postului mulți spuneau că nu pot posti din pricina slăbiciunii trupului. Sfântul Ioan Gură de Aur
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Orice suflet care și-a pierdut pacea trebuie să se pocăiască și Domnul îi va ierta păcatele, iar atunci bucuria și pacea vor fi în suflet; și nu e nevoie de alte mărturii, pentru că Duhul Însuți dă mărturie că păcatele au fost iertate. Iată un semn al iertării păcatelor: dacă urăști păcatul înseamnă că Domnul ți-a iertat păcatele tale.
Cuviosul Siluan Athonitul
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Dacă vrei să te izbăvești de întristare, nu te lega cu inima de nimeni și de nimic. Întristarea provine din legarea și lipirea de lucrurile văzute.
Orice păcat în afară de hula împotriva Duhului Sfânt este iertat de Dumnezeu dacă te pocăiești. Hula împotriva Duhului Sfânt o săvârșește omul care crede în Dumnezeu și știe că nu trebuie să facă răul, dar îl face în mod conștient - deoarece în sufletul unui astfel de om se găsește așa o răutate, încât nu este în stare să se îndrepteze către Dumnezeu cu pocăință, precum ateii noștri, de exemplu. Iar Apostolul Pavel, care până la convertirea sa îi prigonea pe creștini, după ce s-a convertit și s-a pocăit din tot sufletul, a primit iertare și s-a făcut cel mai râvnitor propovăduitor al învățăturii lui Hristos. Și Apostolul Petru, după ce s-a lepădat, s-a pocăit și Domnul l-a iertat. (Sfântul Nicon de la Optina)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Daca pot primi niste raspunsuri | andrei23 | Generalitati | 28 | 19.06.2011 19:13:32 |
| Caut niste raspunsuri | NeInocentiu | Secte si culte | 108 | 18.04.2011 14:43:12 |
|
|