![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Cea dintâi și cea mai de seamă poruncă din Legea lui Dumnezeu este: „Să iubești pe Domnul Dumnezeul tău cu toată inima ta” (Matei 22,37), și așa mai departe – însă în calea împlinirii acestei porunci se întâlnesc o mulțime de piedici din partea trupului nostru multîmpătimit, a lumii preacurvare și păcătoase, ori din partea oamenilor necredincioși și a diavolului care întinde pretutindeni cursele sale pierzătoare. Cu toți acești vrăjmași trebuie să ne luptăm fără încetare și să îi biruim și să stăm neclintiți în dragostea de Dumnezeu. Dacă în calea noastră către Dumnezeu stă vreun om, vreo împătimire de el – jos cu acest om, trebuie părăsit, chiar de-ar fi tată, mamă, frate, soră, rudenie îndeobște, sau prieten, sau om iubit cu dragoste necurată. Dacă dragostea de Dumnezeu este împiedicată de bogăție, de plăcerile pântecelui, să împărțim bogăția, să iubim postul.
A doua poruncă este: „Să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți (Matei 22, 39). Dacă acestei iubiri îi pune stavilă dragostea lumească de vreun om, de cinste și slavă, de bani, de lux, de pântece, de trup, să lepădăm toată dragostea lumească și să-l iubim pe aproapele din tot sufletul, îngrijindu-ne de el ca de noi înșine, ca de trupul nostru, ca de sufletul nostru. Sfinții bineplăcuți ai lui Dumnezeu ne sunt o pildă minunată de dragoste lucrătoare. Să le urmăm după putere, cu ajutorul lui Dumnezeu. Tot cel ce se nevoiește de la toate se înfrânează, ca să primească cunună nestricăcioasă (I Corinteni 9,25). Drept piedică în calea dragostei de DUMNEZEU și de aproapele slujește împătimirea noastră de trupul nostru și de împlinirea poftelor și a patimilor – așa-numita prietenie a noastră cu trupul potrivnic lui Dumnezeu, altfel spus cu înșelarea trupească (îndulcirea de somn, de mâncare și băutură, de plăcerile sexuale); ca atare, suntem datori, după cuvântul apostolului, să ne răstignim trupul cu patimile și poftele (Galateni 5, 24), biruind toată înșelarea ca pe o nălucire de la vrăjmașul. Sfântul Ioan de Kronstadt
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Părinte, Avva Isaac spune că biruim patimile prin smerenie și nu prin disprețuire (începutul irmosului de la Cântarea întâi a Canonului Prea Sfintei Născătoare de Dumnezeu, de la Acatistul Bunei Vestiri). Oare disprețuirea unei patimi și disprețuirea gândurilor de hulă înseamnă același lucru?
Nu, disprețuirea unei patimi are mândrie, încredere în sine și, ceea ce este mai rău, îndreptățire. Adică te îndreptățești pe tine însuți și nu-ți recunoști patima. Este ca și cum ai spune: Patima aceasta nu este a mea, nu are legătură cu mine. Și astfel nu te mai nevoiești ca să te eliberezi de ea. Însă gândurile de hulă trebuie să le disprețuim, pentru că, așa cum am spus, nu sunt ale noastre, ci ale diavolului. Atunci când se preface cineva înaintea altora că are o patimă, de pildă atunci când face pe lacomul cu pântecele, îl batjocorește pe diavolul? Atunci când se preface cu prefacerea cea bună, nu înseamnă că îl batjocorește pe diavolul. Îl batjocorești pe diavolul atunci când, deși el îți aduce gânduri de hulă, tu cânți. Cuviosul Paisie Aghioritul
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) Last edited by cristiboss56; 07.06.2015 at 21:50:29. |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Dar acest neam de demoni nu iese decât numai cu rugăciune și post (Matei 17, 21). Prin aceste cuvinte, Mântuitorul ne-a indicat două arme sigure în lupta cu dușmanul nostru, neamul duhurilor rele. Totodată, El le vorbește ucenicilor săi despre necesitatea postului în timpul âcând Mirele va fi luat de la eiâ (Matei 9, 15). Luminătorul sufletului creștin, Duhul Sfânt Mângâietorul, ne părăsește ca urmare a păcatelor noastre. Întoarcerea Lui se dobândește, cum spune însuși Mântuitorul, numai prin post și rugăciune. Dacă importanța rugăciunii pentru mântuirea sufletului este recunoscută de către toți creștinii, adesea necesitatea celei de a doua arme postul nu se recunoaște sau nu este îndeajuns conștientizată. Aceasta este una din ultimele biruinte ale celui rău asupra multor creștini contemporani.
Despre necesitatea postului pentru sufletul și trupul nostru mărturisește întreaga literatură patristică. Influența benefică a postului asupra sănătății trupului o susțin și oamenii de știință, dar numai în cazul când sufletele lor sunt luminate de învățătura lui Hristos. Nikolaj Evgrafovich Pestov
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Daca pot primi niste raspunsuri | andrei23 | Generalitati | 28 | 19.06.2011 19:13:32 |
| Caut niste raspunsuri | NeInocentiu | Secte si culte | 108 | 18.04.2011 14:43:12 |
|
|