![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
„După ce ați cunoscut pe Dumnezeu, sau, mai degrabă, după ce ați fost cunoscuți de Dumnezeu” (Gal. 4, 9) „Cunoașterea lui Dumnezeu se realizează când Însuși Dumnezeu Se face cunoscut omului” (G. Mantzaridis, Viața duhovnicească ortodoxă, p. 30, Tesalonic, 1986)
Omul dintotdeauna, de la începutul istoriei sale caută să găsească comoara duhovnicească și încearcă să umple golul pe care l-a creat în sufletul lui pierderea Raiului. Îi lipsește suflarea de viață a lui Dumnezeu, harul Preasfântului Duh pe care l-a primit de la Dumnezeu la creația lui și pe care l-a pierdut odată cu căderea celor întâi zidiți. Această căutare a comuniunii pierdute cu Dumnezeu este ceea ce l-a condus pe om la creația diferitelor religii. Unele dintre aceste religii nu reușesc să depășească lumea materială, făpturile și slujesc făpturii în locul Făcătorului, sunt adică idololatre. Altele reușesc să-L conceapă pe Dumnezeu ca existență duhovnicească, transcendentală și neapropiată, rămânând însă departe de adevărata cunoaștere a Lui și fără ca vreodată să poată găsi în realitate un contact personal cu El. Și altele se mișcă în diferite zone intermediare cu variate forme de expresie. Dar omul este plăsmuit ca chip al lui Dumnezeu, este persoană și numai într-o relație – comuniune personală cu Plăsmuitorul lui poate să fie satisfăcut. Acest lucru nu era cu putință să fie dobândit numai prin strădania omenească. De aceea Iubitorul de oameni Dumnezeu S-a smerit pe Sine și a venit El însuși la făptura Sa și S-a făcut om desăvârșit. Dumnezeu desăvârșit a devenit Dumnezeu-Om. Și rămâne Dumnezeu neapropiat, nevăzut și necuprins și în același timp apropiat, dându-ne posibilitatea să Îl cunoaștem și să venim în comuniune personală cu El. Aceasta este o taină care depășește mintea noastră și, în același timp, este o realitate pe care o simțim în toată existența noastră. Și simțim că ne odihnește cu adevărat și ne împlinește așteptările omenești și căutările de veacuri. Aceasta este Taina Bisericii, Trupul Dumnezeu-Omului Hristos, locul adevăratei, realei, autenticei vrednicii a omului. Biserica nu este o religie alături de altele, fie și una mai bună decât altele, ba încă nu este o strădanie omenească, nu este rezultatul unei inițiative omenești, este ceva cu totul diferit, unic în istoria omenească. Este descoperirea lui Dumnezeu, arătarea luiDumnezeu Însuși. Este spațiul unde se înfăptuiește unirea din nou a oamenilor cu Dumnezeu, unde se dă răspunsul pozitiv invitației lui Dumnezeu pentru mântuire. Astfel, în timp ce toate celelalte religii au ca trăsătură caracteristică comună faptul că sunt încercări omenești de a-L ajunge pe Dumnezeu, Biserica este pogorârea și înomenirea lui Dumnezeu, ca să-l facă pe om dumnezeu prin harul Lui. De aceea Biserica ortodoxă nu înfruntă religiile și ereziile cu intoleranță și fanatism, ci cu arma adevărului, cu durere și cu dragoste pentru mântuirea omului. Puterea Bisericii ortodoxe nu este putere și tărie lumească, ci puterea Adevărului. Astfel în Constantinopol astăzi de pildă, sunt veacuri după cucerirea de către o altă cultură și o altă religie, dar cele mai importante monumente rămân Sfânta Biserică a Sfintei Sofia și Sfânta Mănăstire din Chora cu minunatele ei mozaicuri. Fiindcă acestea nu sunt simple creații artistice, ci creații ale Bisericii care cuprind întregul adevăr al Bisericii și viața ei mântuitoare. Ele se oferă neîncetat spre odihnă fiecărui adevărat căutător și arată fără cuvinte și îndeajuns pe adevăratul biruitor. În societatea noastră de astăzi multinațională, cu cultura apuseană individualistă, egoistă și tehnocrată și printre feluritele religii și erezii, Biserica Ortodoxă, omenește slabă și neputincioasă, rămâne Calea, Adevărul și Viața pentru fiecare om care vrea să fie onest cu el însuși și care însetează după Adevăr. „Căci am judecat să nu știu între voi altceva decât pe Iisus Hristos și pe Acesta Răstignit... iar cuvântul meu și propovăduirea mea nu stăteau în cuvintele de înduplecare ale înțelepciunii omenești, ci în adeverirea Duhului și a puterii. Pentru ca credința noastră să nu fie în înțelepciunea oamenilor, ci în puterea lui Dumnezeu” (I Cor. 2, 2-5). (Arhimandritul Tihon, Tărâmul celor vii, Sfânta Mănăstire Stavronichita, Sfântul Munte, 1995)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Cînd intri în biserică, să-ți aduci aminte că ea este casa lui Dumnezeu. Să stai în ea cugetînd neîncetat în mintea ta că te afli în casa Lui. Și să nu lași nici o clipă să fugă din mintea ta gîndul că Dumnezeu Se afla alături de tine. Și să nu-ți îngădui niciodată, sub nici un motiv, vreo libertate și vreun confort în mișcările tale, cît timp te afli înlăuntrul bisericii.
Cu cît trăiești mai atent și mai aspru, cu atît mai sălbatic te ataca vrăjmașul. Încearcă să te tragă în păcat mai ales în sărbători. Să le aștepți pe toate. Să fii pregătit pentru toate… Domnul este îndurător. Sărbătorile pricinuiesc daruri. Și voi veți lua ceva și vă veți încredința de asta după mulți ani, poate chiar după 40 de ani… Atunci veți înțelege ce dar v-a trimis Domnul în sărbătoarea cutare. Gîndurile îndoielii, precum și cele rușinoase și de hulă, trebuie să le disprețuiți. Să nu le dați nici o importanță! Disprețuiți-le! Și atunci vrăjmașul diavol nu va mai rezistă, ci va fugi. Diavolul nu rezistă disprețului, deoarece a fost călcat. Dar dacă începeți totuși acest dialog cu gîndurile (nu uitați că gîndurile aceste nu sunt ale voastre, ci ale vrăjmașului, venite din afară), diavolul vă va aduce atîtea gînduri, încît vă vor încovoia și așa vă vor “întuneca”. Să nu dați importanta faptului că după Sfînta Împărtășanie vă vin multe gînduri urîte și dorințe rele. Satana va lupta mai tare în această zi, ca să vă pierdeți folosul ce l-ați primit. (…) Și să nu spuneți niciodată: “Mîine mă voi împărtăși“, ci: “Dacă Domnul se va milostivi și mă va învrednici, mă voi împărtăși“. Cînd te tulbura gînduri de frică pentru mîhnirile ce vor urma, să nu începi să vorbești cu ele, ci să spui simplu: Facă-se voia Domnului! Și asta te va umple de liniște. Toate faptele noastre cele bune trebuie să fie încercate, adică probate dacă sunt cu adevărat după Dumnezeu. Toate, chiar și credința noastră. Încercarea se face prin amărăciuni și suferințe Mîndria este urmată la fiecare pas de desfrînare. Așadar este bine să ne osîndim pe noi înșine și să ne smerim. Mulți urca spre cer, ducînd cu ei multe osteneli și izbînzi, dar nu vor să se smerească. Mintea se luminează atunci cînd se îndeletnicește cu cercetarea Scripturilor și cu rugăciunea. În timp ce, afundîndu-se în cele pămîntești se face grea și neputincioasă să înțeleagă cele duhovnicești. De asemenea este absolut necesar să cercetăm cărțile duhovnicești ca să ne ajute să ne luptăm și să biruim patimile. Iar patimile le biruim ușor atunci cînd sunt numai în gînd. Cînd trec în cuvinte și în fapte, se înrădăcinează. Atunci dezrădăcinarea lor este foarte grea, dacă nu chiar imposibilă. Toată viața monahului este o luptă cu gîndurile sale și de aceea este nevoie de Rugăciunea lui Iisus. Cine nu s-a unit cu Domnul Iisus aici, nu se va uni cu El niciodată, spune Sfîntul Simeon Noul Teolog. Cuvinte înfricoșătoare! Să păziți TĂCEREA cît puteți de mult. Dar cînd sunteți întrebați, chiar și în biserică, să răspundeți fără să vă întărîtați sau să vă posomorîți. Celui care flecărește nu-i este cu putință să trăiască în trezvie. Acesta va avea în permanență împrăștierea minții. Din tăcere se naște liniștea, iar din liniște rugăciunea. Este cu putință să se roage omul care are mintea împrăștiată? Ia aminte! Viața cu trezvie și atenție înlesnește rugăciunea și ne duce aproape de Dumnezeu. Ia aminte la tine însuți! Tăcerea este o nevoință! Cel ce se dă pe sine acestei nevoințe să se pregătească de mîhniri, pentru că tăcerea nu se dobîndește nici repede, nici ușor. În fiecare seară să vă cercetați pe voi înșivă și să vă pocăiți de păcatele voastre. Cercetarea vieții noastre ne povățuiește la cunoașterea neputinței noastre și la pocăință. Iar pocăința ne povățuiește la neîncetată pomenire a lui Dumnezeu și a morții. De noi depinde începerea unei vieți de atenție și trezvie. Frică de lume și de viața lumească este o frică mîntuitoare. Fugiți de acest monstru înfricoșător, adică de lume! Dumnezeu să vă ajute să fugiți de ea cu totul. Să vă temeți numai de păcat. Domnul ne-a făgăduit că ne va ierta păcatele dacă ne pocăim, iar nu că vom trăi și mîine. De aceea, este absolut necesar ca în oricare din situații, bune sau rele, să păzim poruncile și datoriile noastre, fără să uităm vreodată cuvintele: “Iată, ACUM este vremea potrivită, iată, ACUM este vremea mîntuirii”. Starețul Varsanufie
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Savanții biologi au căzut pe gânduri în anii '60 ai secolului trecut: „De ce natura a ales pentru om un mod de reproducere atât de incomod și neproductiv? De ce există două sexe diferite?”. Ei n-au găsit răspunsul, însă acesta e unul singur: „Dumnezeu a făcut bărbatul și femeia pentru dragoste” - ca oamenii să se completeze și să se iubească unul pe celălalt. Fără dragoste, omul nu poate fi fericit.
Dragostea nu se transmite genetic, de la înaintași, ca frumusețea, culoarea ochilor, forța fizică și talentele. Ea nu poate fi moștenită ca averea unchiului bogat. Nu poate fi cumpărată cu bani - dimpotrivă, bogăția este o mare piedică în calea ei, fiindcă adesea cel bogat nu e iubit cu sinceritate, ci îi sunt iubite bogăția și influența lui. Pentru bani, pentru bunuri materiale, nimeni nu va iubi pe nimeni. Dragostea se obține doar prin efortul și nevoința noastră personală. Ea poate fi, desigur, dată ca dar - însă, și atunci, dacă nu vom aprecia acest dar, dacă nu-l vom păzi și sprijini, el ne va fi luat nu după multă vreme. Dragostea este singura valoare adevărată - toate celelalte vin pentru o vreme. „Iubirii îi sunt supuse toate vârstele”: într-adevăr, iubesc și copiii, și oamenii maturi, și bătrânii, și aceasta le dă tuturor fericirea adevărată. Și credința, și nădejdea sunt manifestări ale dragostei. ÎI credem pe Dumnezeu fiindcă ÎI iubim, îl credem pe omul iubit și nădăjduim că și el ne iubește la rândul său. Fără dragoste, nici cel mai bogat om nu va fi fericit pe acest pământ. Chiar dacă, la un moment dat, se simte foarte confortabil, e mulțumit și se gândește că o să trăiască și fără dragoste, tot vine, mai devreme sau mai târziu, momentul când înțelege că e sărac și nefericit, întrucât nu îl iubește nimeni. Banii, fabricile și așa mai departe nu le va lua cu el în veșnicie, pe când dragostea rămâne cu omul întotdeauna. Scriitorul englez James Herriot, care a fost medic veterinar, descrie un fermier de condiție materială modestă, care stătea în mica sa bucătărie, înconjurat de soție și de copii, într-o atmosferă plină de dragoste, și spunea: „Știți, acum sunt mai fericit decât orice rege!”. Iată fericirea adevărată: să iubești și să fii iubit! Pr. Pavel Gumerov
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Vrei să agonisești smerenie? Împlinește poruncile evanghelice: odată cu ele, se va sălășlui în inima ta și va fi însușită de către ea sfânta smerenie, adică însușirile Domnului nostru Iisus Hristos.
Începutul smereniei este sărăcia duhului, mijlocul sporirii în ea este pacea lui Hristos, care covârșește orice minte și înțelegere, iar sfârșitul și desăvârșirea ei sunt dragostea lui Hristos. Smerenia nu se mânie niciodată, nu caută să fie pe placul oamenilor, nu se lasă pradă întristării, de nimic nu se teme. Oare se poate lăsa pradă întristării cel care dinainte s-a recunoscut ca fiind vrednic de orice necaz? Oare se poate înfricoșa de necazuri cel ce din vreme s-a sortit necazurilor, care le privește ca pe un mijloc de mântuire a sa? Bineplăcuții lui Dumnezeu au îndrăgit cuvintele tâlharului celui cu bună înțelegere, care a fost răstignit alături de Domnul. În necazurile lor, ei obișnuiau să spună: âcele vrednice de faptele noastre primim: pomenește-ne, Doamne, când vei veni întru Împărăția Taâ (Luca 23, 41-42). Ei întâmpină orice necaz recunoscând că sunt vrednici de el (Cuviosul Avva Dorotei, învățătura a doua). Sfânta pace le intră în inimi pentru cuvintele lor smerite! Ea aduce paharul mângâierii duhovnicești și la patul celui bolnav, și la cel ce zace în închisoare, și la cel prigonit de oameni, și la cel prigonit de draci. Paharul mângâierii este adus de mâna smereniei și la cel răstignit pe cruce; lumea îi poate aduce numai âoțet amestecat cu fiereâ (Matei 27, 34). (Sfântul Ignatie Briancianinov)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Au dreptate cei care nu merg la Biserică, fiindcă așa cum susțin, se smintesc de preoți sau de credincioși sau de procedurile omenești care există în Biserică?
Doamne și Stăpânul vieții mele, duhul trândăviei, al grijii de multe, al iubirii de argint și al grăirii în deșert nu mi-l da mie. Iar duhul curăției, al gândului smerit, al răbdării și al dragostei, dăruiește-l mie slugii Tale. Așa Doamne dăruiește-mi să-mi văd păcatele mele și să nu osândesc pe fratele meu că binecuvântat ești în vecii vecilor. Amin. (Rugăciunea Sfântului Efrem Sirul, Triodul, Duminica lăsatului sec de brânză) Biserica este sfântă fiindcă este Trupul Dumnezeu-Omului Hristos, Care, ca Dumnezeu desăvârșit și Om desăvârșit, este cu totul fără de păcat. Sfințenia Domnului este aceeași care caracterizează și Biserica. Acest har sfințitor al Domnului este cel care se revarsă și se transmite întregului Trup al Bisericii, tuturor credincioșilor, pe care îi sfințește în funcție, bineînțeles, de râvna și osteneala fiecăruia. Credinciosul care se pocăiește, se mărturisește, lucrează poruncile Bisericii și Sfintele porunci ale Domnului și participă la Sfintele Taine ale Bisericii se sfințește și sfințirea lui se mărește în funcție de cât se dedică lui Dumnezeu. Nu depinde așadar, cum socotesc unii sfințenia Bisericii de starea virtuoasă sau nu a preotului și a credincioșilor. Nu numai că nu este îngăduit să se intereseze cineva cu curiozitate și să dea o mai mare importanță stării în care se află preotul sau credincioșii decât strălucitei prezențe a Soarelui Dreptății celui înțelegător, ci constituie și o hulă împotriva Duhului Sfânt această disprețuire și micșorare a prezenței covârșitoare a Dumnezeului-Om și preocuparea cu păcatele sau defectele slujitorilor Lui. Aceleași lucruri sunt valabile și pentru aceia care, pentru faptul că sunt distrași de unele proceduri omenești, în special, cele care țin de iconomie și de pogorăminte – care sunt inevitabile întrucât Biserica petrece în veacul acesta – se smintesc și vorbesc nu numai lucruri neîngăduite sau părtinitoare, ci și hulitoare împotriva Bisericii. Netrupești și liberi de nevoile materiale vom fi în veacul viitor. În această viață Biserica are nevoie și de Sfinte Biserici și de icoane și de sfinte vase, după cum se îngrijește și de frații care se află în situații grele și multe altele. De altminteri, și Domnul avea împreună cu Sfinții Apostoli o casierie pe care o încredințase lui Iuda, care ca un iubitor de arginți reținea bani din ea, cu rezultatul că, fiindcă a rămas nepocăit, a avut cunoscutul sfârșit. Pe cât este de nebunesc și hulitor să extindă cineva iubirea de arginți a lui Iuda asupra celorlalți Apostoli sau chiar și asupra Domnului, la fel de nebunesc și de hulitor este ca cineva să caracterizeze astfel întreaga Biserică, din pricina unora dintre frații noștri, care din nefericire pentru ei, îl imită pe Iuda. Cel care a fost învrednicit, fie și puțin, să vadă cu ochi duhovnicești vreo rază a Luminii dumnezeiești, să simtă cu simțirea lui duhovnicească frumusețea mai presus de toată frumusețea și strălucirea dumnezeieștii frumuseți și să guste dulceața îmbătătoare a Manei cerești, nu are timp, nu află prilej să judece și să osândească pe ceilalți și mai ales pe preoți, afară numai pe ei înșiși. Omul care nu a simțit, fie și numai puțin, ceva din aceasta, are nevoie de multă osteaneală și de lucrare duhovnicească și de rugăciuni, ca să poată să treacă de întunecarea lui duhovnicească să vadă adevărat starea lui duhovnicească lăuntrică și să înțeleagă adevărata fire a Bisericii. „Nu judecați ca să nu fiți judecați. Căci cu judecata cu care judecați veți fi judecați. Pentru ce vezi paiul din ochiul fratelui tău, iar bârna din ochiul tău nu o iei în seamă. Sau cum vei zice fratelui tău, lasă să scot paiul din ochiul tău și iată bârna este în ochiul tău. Fățarnice, scoate întâi bârna din ochiul tău și atunci vei vedea să scoți și paiul din ochiul fratelui tău” (Mt. 7, 1-5) (Arhimandritul Tihon, Tărâmul celor vii, Sfânta Mănăstire Stavronichita, Sfântul Munte, 1995)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Sunt păcate de moarte și păcate care nu sunt de moarte: cele de moarte sunt cele pentru care, dacă nu te vei pocăi și te va afla moartea, vei merge în iad; iar dacă te vei pocăi, atunci îndată ți se vor ierta. Se numește păcat de moarte pentru că din pricina lui moare sufletul și poate să învieze doar prin pocăință.
Păcatul pentru suflet este așa cum e rana pentru trup. Sunt răni pe care le putem tămădui, care nu aduc moarte trupului, și sunt răni de moarte. La fel și păcatele. Păcatul de moarte omoară sufletul, îl face neputincios de fericirea duhovnicească. Dacă, de exemplu, am pune un orb într-un loc de unde se deschide o priveliște minunată și l-am întreba: „Ce priveliște minunată, ce frumusețe, nu-i așa?”, atunci el ar răspunde cu siguranță că nu are știință de acestea, pentru că nu are ochi, nu vede. Același lucru se poate spune despre sufletul ucis de păcat, care nu poate simți fericirea veșnică... (Sfântul Cuvios Varsanufie de la Optina)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Una din metodele fundamentale de vindecare a sufletului este liniștea, în cel mai deplin sens al cuvântului. Omul contemporan caută tămăduirea așezării sale lăuntrice, în special pentru că e hărțuit și suprasolicitat. Lumii noastre descurajate, obosite și confuze, Ortodoxia îi îmbie perspectiva de a dobândi liniștea. Consider că tradiția ortodoxă conține învățături prețioase în această privință. În cele ce urmează, voi continua expunerea despre importanța isihiei și a isihasmului pentru vindecarea sufletului, a minții, a inimii și a rațiunii; nutresc convingerea că isihia și isihasmul sunt cele mai eficiente medicamente care ajută la dobândirea sănătății lăuntrice.
Întrucât pierderea liniștii creează mari dificultăți omului: tensiuni interioare de nesuportat, anxietate, nesiguranță, și derivatele acestora – bolile trupești și sufletești –, vom examina principala lor cauză, care este anti-isihasmul. Deșartele vânturi anti-isihaste care suflă necontenit asupra lumii moderne, distrugând-o aproape întru totul, bântuie pretutindeni în zilele noastre, reprezentând cauza tulburărilor existențiale și funcționale cu care ne confruntăm la fiecare pas. În timp ce isihia (liniștirea) constituie o metodă psihoterapeutică de vindecare a omului, anti-isihasmul atrage după sine îmbolnăvirea trupului și a sufletului. Mitropolit Hierotheos Vlachos
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Daca pot primi niste raspunsuri | andrei23 | Generalitati | 28 | 19.06.2011 18:13:32 |
Caut niste raspunsuri | NeInocentiu | Secte si culte | 108 | 18.04.2011 13:43:12 |
|