![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Filocalia este Acasă prin mărturiile și învățăturile sfinților, este mediul unde sufletul se simte ocrotit și hrănit, îngrijit și crescut, mângâiat și învățat deopotrivă, în tainică împletire. Din acest mediu, odată (re)găsit, nu se mai pleacă decât prin damblaua fiului risipitor. Așadar nu "citim filocaliile" și apoi le evaluăm, fie și găsindu-le "profunde". Urmînd să trecem la alte lecturi, apoi la alte lecturi .... și tot așa, în ...căutarea adevărului...O, eroare a erorilor! Nu! Odată ce lucrarea harului ne-a adus în Cultura Duhului (iar Filocalia este, fără doar și poate, ipostază a acestei Culturi), nu avem nici un motiv binecuvântat să mai trăim în afara ei. De fapt, nici nu văd ce ar fi de trăit... Filocalia nu e muzeu. Nu e carte pe care o citești apoi o pui în raft printre alte cărți... Ci, să fiu iertat că repet, eu cred că este Acasă al sufletului omenesc. Filocalia nu poate rămâne (doar) obiect de lectură, ci cufundare (prin lepădare de sine) în Duhul, prin deschidere cu disponibilitate mare. Câtă dispoziție pentru pocăință, atâta disponibilitatea pentru imersiunea în oceanul Filocaliei. Filocalia nu se citește cu aceeași minte cu care răsfoim revista cutare ori parcurgem buletinul de știri. Ci numai cu inima, anume cu o inimă înfrântă și însetată de Frumos și Bine, de Adevăr și Viață. De Iubire. Dincolo de orice reviste și știri, ori poate tocmai în ciuda lor... ............ Cum putem privi nepătimaș la o floare?...:) Am la îndemână o privighetoare. Am mai povestit că într-o noapte de Paști, când mă întorceam de la "Înviere", am auzit privighetoarea în parcul de la Unirii și m-am lăsat furat de cântecul ei. Pe fundalul oferit de participarea la sfânta slujbă, cu tot ce poate însemna aceasta, inclusiv cuvântul Patriarhului de atunci care se afla printre noi, evenimentul a fost parcă din alt tărâm... M-am așezat pe o bancă să o pot auzi pe îndelete... Părea aproape, într-un pom oarecare dintre mulții arbuști care alcătuiesc parcul Unirii, însă îmi părea că e peste tot și că poate fi auzită la fel de oriunde... Ascultam și fremătam discret sub frumusețea cântecului ei. Asta nu e de povestit, e de auzit, desigur. Atunci au apărut câțiva băieți, s-au repezit spre un pom, unde credeau că e privighetoarea, au slobozit niște vorbe de-ale lor, s-au cățărat, au jupuit pomul etc. Tot spectacolul. Vroiau să prindă privighetoarea, să o aibă, să fie a lor. Doar a lor, proprietate personală. M-au jefuit și pe mine, cu acel prilej, nu mă pricep să povestesc cum vine asta dar așa am simțit... Privighetoarea a tăcut, cântecul ei nu s-a mai auzit minute bune în centrul orașului. (Iar eu am avut naivitatea să mă tem că aceia chiar reușiseră să o prindă!...:)) Am așteptat ceva vreme apoi am plecat, simțindu-mă și rănit dar și îmbogățit cu un dar tainic, de necuprins. Căutam învățătura-mustrare pentru mine, întrucât întâmplarea aceea îmi părea oglindă pentru căderile mele... Am primit gândul că unele lucruri sunt de avut iar altele de contemplat. Frumusețea care ni se oferă în dar nu e pentru a o avea noi, ci pentru a o contempla pe ea. Este ceea ce un colecționar nu poate înțelege. Când am pășit dincolo de parc, colț cu actualul Mac, privighetoarea s-a auzit din nou, prin perdeaua vuietului mașinilor din Centru... Am luat-o ca pe un semn că gândul meu a fost aproape de țintă... Cum putem privi nepătimaș o floare? Renunțînd la pornirea posesiunii, preferînd să fim cuprinși decât să cuprindem... Contemplînd, abandonîndu-ne bucuriei și mulțumind. Toată Filocalia arată aceasta! Poate că ar fi nimerit să reiei lectura (fără a o mai părăsi vreodată), întrucât răspunsul se află în tot cuprinsul ei, în tot locul. Trăind Filocalia, așa cum ne e dată, răspirînd în părtășie cu aerul ei, deprindem meșteșugul de a privi nepătimaș nu doar florile, ci toată zidirea. Și chiar pe Creator Îl privim la fel... îndrăznesc să spun; să fiu iertat. P.S. Până te urnești la Filocalia, îți sugerez să faci o încălzire cu "Colecționarul" lui John Fowles. Acolo, floarea ori privighetoarea sunt o tânără fată. Last edited by Ioan_Cezar; 23.05.2015 at 03:45:20. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Multa sensibilitate in postarea ta Cezar.
Experientele pe care le impartasesti sunt redate intr-o multitudine de expresii metaforice. Metafora are puterea sa induca o cognitie speciala, sensuri incarcate de emotie – prin diverse asocieri de fenomene distincte. (“inima insetata”, “perdea de vuiet”, “oglinda caderilor”…) Metafora este un procedeu prin care pot fi initiate anumite forme contemplative – patrunse de anumite simtiri-intelesuri – revelatii derivate din acest tip de formulare conceptuala a experientelor. Filocalia, rugaciunile, acatistele apeleaza intensiv la aceasta figura de stil. Chiar daca metafora descopera sensibilitati fine “in mina de aur a inimii” ea este totusi limitata cognitiv, pentru ca nu descopera esenta fenomenelor pe care le asociaza, “goliciunea lor imaculata”. Teoretic. Insa aceasta nu inseamna ca ea nu poate fi simtita de anumiti credinciosi in rugaciunile si contemplatiile lor, fara sa o teoretizeze, fara sa o denumeasca. Altii ii pot spune simplu “nepatimire” – pentru ca este transcensa orice atingere, chiar si adancul simtirii insasi. Acestia nu mai au “lipire” nici fata de cele vazute, nici chiar fata de “bunatatile duhovnicesti” izvorate din rugaciunea contemplativa. Caci mintea lor se odihneste in Adevarul ascuns in cele vazute si nevazute. Se hraneste cu acest Adevar, dincolo de orice impresie sau chip. Daca omul poate privi corect o bucatica de realitate ( o floare, o faramitura de paine…) atunci, prin extensie, poate ajunge sa priveasca corect intreaga realitatea - “pe care o primeste in dar, pe care o mosteneste”. Este un alt sens al expresiei: “Când ochiul tău este curat, atunci tot trupul tău e luminat.” “Trupul omului” devine prin extensie tot ceea ce-l inconjoara, o realitate luminata de Adevar, unde toate atingerile sunt sublimate in puritatea esentei lor. Miezul patimirii este ascuns in interpretarea gresita a atingerilor. In chipul parerilor. Nepatimirea nu este nesimtitoare ci profund extatica – extazul se poate manifesta desavarsit, cu putere infinita in matricea puritatii. Extaz nepatimas in orice atingere, pentru ca este dincolo de atingere. Nepatimirea nu este nelucratoare ci profund lucratoare, patrunzand totul pe dinlauntru. Nepatimirea nu este o pierdere a identitatii ci regasirea plenarului ei natural, eliberata de orice presiune. Aceasta identitate pe care ne-o asumam acum, prin parere, este una limitat-compulsiva. Nepatimirea poate veni si daca omul nu invata cum sa priveasca nepatimas o floare, dar cu multa truda, ca efect cumulat al practicarii celorlalte virtuti. O raportare corecta la ceea ce ne inconjoara (prin privit corect) este, din puncul meu de vedere, o abordare mai echilibrata psihologic. Pastreaza un echilibru interior-exterior. Fara conflict intre exterior si interior. Pe cand o orientare doar inspre “inima” ne poate arunca in extrema interioritatii. Ne poate rupe/disocia/aliena de fenomenele din jurul nostru, ratacind astfel cararea.
__________________
|
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Câteva cuvinte însă țin să îți spun. Mai întâi, mărturisesc că nu înțeleg ce anume vrei să spui prin "privit corect". Nu înțeleg semnificația formulării. Te referi la actul perceptiv? La observație? La disciplina ascetică a simțurilor? Apoi faci o legătură care mă surprinde, prin intermediul unui așanumit "conflict între exterior și interior", cu orientarea înspre inimă. La care orientare spreinimă te referi? În ce constă aceasta? E vorba de atenție, de atitudinea smerită a credinciosului, de travaliul pocăinței... sau cum? Iartă-mă, nu înțeleg vorbele tale. Dacă înțeleg, totuși, ceva, orientarea minții înspre inimă îți pare un fel de act de introversie marcată, dincolo de care pândește pericolul solipsismului, al nebuniei prin cufundarea în oceanul infrapsihismului etc. Dar nu despre asta e vorba în pocăința creștinului! (la care m-am aventurat să fac o referire) Viața creștină are în centrul ei despătimirea, curățirea inimii de patimi, în câteva etape care sunt descrise foarte amănunțit de autorii creștini și care sunt realizate concret în viața Bisericii. A ne cerceta inima, a sta la rugăciunea cu mintea în inimă (sau a face exercițiul ținerii atenției înspre inimă), a ne supraveghea mișcările pătimașe ale adâncului nostru (inima - tainițele minții, ale sufletului), a ne mărturisi gândurile în convorbirea cu duhovnicul ori cu un frate mai sporit în viața duhovnicească, a participa la sfintele slujbe, a face tot ce înseamnă viața creștinului în Biserică.... nu este suficient de clar, de bun, de frumos și de mântuitor pentru a lua aceste lucruri la propriu ca fapte centrale ale vieții noastre? Nu ne plinesc tocmai acestea viața? Nu trecem noi de la o viață ciuntită și cu adevărat autistă la o viață adevărată? Ce anume lipsește de aici? Ce nu are Biserica, pentru a trece noi mai departe la alte socoteli, temîndu-ne de conflict între exterior și interior sau de extrema interiorizării? Ce este nedeplin în ceea ce oferă Sfânta Biserică, ce nu ne îmbogățește? Ce îți pare impropriu și nedeplin în viața de credință a creștinului de aduci în discuție alte interpretări, alte sensuri, alte repere care ar putea să ... îl ferească de extreme pe creștin....? Preocuparea stăruitoare pentru cunoașterea inimii noastre și pentru curățirea ei de patimi (așa încât "ochiul" să fie curat), prin nevoință și har, este însăși viața de credință a creștinului. E însăși viața noastră. Nicidecum nu e o extremă a interiorității etc. Dealtfel, harul însuși (care se primește în inima înfrântă și smerită) este o realitate interpersonală, nu individuală. Trăind în har ori tânjind după har, omul nu e un ieșit din realitate, nu e un însingurat în sensul autistului ci, dimpotrivă, se apropie tot mai mult de miezul realității și al conviețuirii. Lumea, privită prin inima împătimită, arată într-un fel iar privită prin inima despătimită arată în cu totul alt fel. Altfel spus, vara nu-i ca iarna...:) Last edited by Ioan_Cezar; 23.05.2015 at 23:26:37. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Fii atent la schimbările pe care le aduce iubirea! Atunci când cineva cheltuiește pentru alții este ceva măreț, însă iubirea îl face pe acesta mulțumit.
Iarăși, a vorbi de rău pe cineva unora li se pare un lucru dulceag. Pe de altă parte, iubirea arată că acest lucru este unul amar. Iarăși, mânia are o oarecare mulțumire, aici însă deloc, căci toate nervurile ei au fost dezrădăcinate. Și dacă cel iubit îl întristează pe cel care iubește, la acesta nu poate apărea mânia, ci lacrimi, și rugăminți, și implorări. Și dacă va vedea pe careva că păcătuiește, pentru acesta ține doliu și este îndurerat. Dar și această durere aduce mulțumire. Fiindcă lacrimile iubirii și tristețea sunt mai dulci decât oricare altă bucurie. Cei care râd nu se mulțumesc atât de mult, pe cât se mulțumesc cei care plâng pentru prietenii lor. Și dacă nu crezi, oprește-le lacrimile și îi vei vedea că se supără, ca și când ar fi pățit vreun lucru de neîndreptat (din „Omilia a 32-a la Epistola I către Corinteni”). Sfântul Ioan Gură de Aur,
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Lupta creștinilor cu șarpele cel vechi, cu satana, a fost îngăduită de Dreptul, Sfântul, Preaînțeleptul, Atoateștiutorul Dumnezeu, ca să stârnească pornirile și năzuințele și simțămintele ce zac în adâncul ființei omenești, ale recunoștinței și dragostei față de El, ale răbdării și dăruirii, iar pe de altă parte ca să dea în vileag patimile inimii omenești. AduceÈi-vă aminte cu câtă bucurie, săltare, cu ce desăvârșită încredințare în voia Lui și cu câtă recunoștință față de El au mers creștinii la toate felurile de chinuri nesfârÈit de crunte Èi felurite, au mers toÈi sfinții, și ce cununi s-au învrednicit a primi de la Dumnezeu!
Cât de bogată în virtute e firea omenească â într-adevăr după asemănarea lui Dumnezeu! Dar Èi cât de vicleană Èi rea e uneori! Toate aceste simțăminte, năzuințe, porniri și puteri ar rămâne nedescoperite în adâncul ființei omenești, dacă n-ar fi îngăduite ispite, prigoane, necazuri și nevoi. Să dăm mulțumită lui Dumnezeu, care în acest chip a purtat și poartă de grijă neamului omenesc, pe care El îl știe mai bine decât noi toți, fiind Făcătorul lui. Sfântul Ioan de Kronstadt
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Există poruncă mare repetată de Iisus Hristos, încât insistă: „Să vă iubiți unul pe altul” (Ioan 13, 34). Vedeți, cu orice chip trebuie să fim controlați, dacă avem acest sentiment de iubire pentru toți. Practic e greu. Nu poți chiar să iubești pe toți. Bine, asta se înțelege. Dar cu niciun chip să nu urâți! Dacă nu urăști, nu mai ești în apă, ești pe scară, pe prima treaptă. Dar ești pe uscat! Și sigur că treptele merg până la ultima treaptă de sus, a dragostei. Ești liber și ai posibilitatea de a urca, dacă nu urăști. Deci este un început doar. Ce se numește scară: „Două lemne hodo-lemne și un braț de ălea mărunțele!” Adică, dacă ești pe prima treaptă ești salvat. Dar ceva sfânt din noi, creându-ne Dumnezeu singur numai pentru El și poruncindu-ne să iubim, ne-a dat și putința să iubim. Și atunci ceva sfânt din noi ne spune: „De ce să stau chiar așa pe ultima treaptă? Ia să pășesc mai sus!” Se întâmplă de capeți o bucurie pe care nu o cunoșteai, dar care te odihnește și te silește la a treia treaptă. Și tot așa, și tot așa, până când ajungem la dragoste, care este legătura desăvârșirii (Col 3,14). Mântuitorul nu spune că sunt treizeci de trepte, cum arată Sfântul Ioan Scărarul. Spune: „Să vă iubiți” (Ioan 13,34) – vorbește la superlativ și termină. Dar acum noi, care ne întâlnim cu neputințele noastre și cu frecușul, lipsa de educație la un adversar, dintre două rele, alegem răul cel mai mic. Decât să-l urăsc, mai bine mă așez pe prima treaptă și nu-l urăsc. Și mă țin cu mâinile de treapta de sus. Dacă te ții cu mâinile de treapta de sus, înseamnă că e posibil să ajungi la ea, că e deja în mâna ta. Este poruncă. Nu mai avem voie să comentăm, decât cu orice chip, să stabilim relație măcar la „Bună ziua” sau să nu urăști pe nimeni. Degeaba ne zbatem, în zadar împlinim alte porunci creștine, dacă n-avem relație cu cineva. Frățiile voastre trebuie să știți că inima noastră trebuie să fie mereu liberă pentru Hristos. Că un dușmănel, care stă cocoțat pe acolo pe undeva în zona asta grozavă a inimii, îl îndepărtează pe Hristos din inima ta. Adică nu vrea Hristos să stea cu dușmănelul ăla. Că nu există relație între rău și bine. Mântuitorul zice: „Să-mi dai toată viața, toată ființa ta!” Dracul zice: „Mie să-mi dai numai un deget!” Că prin asta el te stăpânește cu totul. Deja e lângă tine. Nu mai este Hristos lângă tine, dacă tu i-ai dat dracului o unghie de la un deget. Nu trebuie recunoscut. De aceea, nici nu se stă de vorbă cu dracul.
E o greșeală mare când mai spun unii: „L-am certat pe dracul!”, pentru că dracului îi convine foarte mult dialogul cu omul. Să te rogi! El fuge de rugăciunea pe care o faci tu. Dacă îl simți că într-un fel te muncește fizic, sau te deranjează te miri cum, roagă-te lui Hristos: „Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine păcătosul!” Că vă este la îndemână o rugăciune ca asta. Dar nu cu agitație, ci cu calm și cu stăpânire de sine. Pentru că, vă repet acum, sunt sigur că v-am mai spus, oricare ar fi motivul unei întristări descurajatoare, sau al unei mâhniri ce duce la deznădejde, este numai și numai de la draci. Harul lui Dumnezeu nu vine unde-i o mâhnire, unde-i o întristare, deoarece cu astfel de bogăție nu știi ce să faci și o risipești. Și, din prudență, nici nu te stăpânește acest har, dar vine unde-i liniștire sufletească, unde ființa noastră transformă ca un mare aparat de reacție acest har al lui Dumnezeu cu hotărârile tale de a mișca, de a te împlini, și uite așa ajungi la măsura omului desăvârșit, ca să nu spun că devii un dumnezeu după har, bineînțeles. Dar pe fondul unei stări de veselie, viața duhovnicească nu se vede, dar se simte. Simți că ai mândrie. însă smerenia nu se prea simte! Niciodată un om nu spune: „Eu sunt smerit!” Dar se simte totuși o bucurie sufletească pentru că ai un fior de relație caldă cu lumea. Dacă raționalizezi relația ta cu lumea pe motiv că sunt liber să nu primesc vizita fratelui – e un câștig. Dar e un câștig minor, fără rezultate mai avansate. Trebuie să-l iubești cu adevărat cu inima. Strategic vă dau un sfat: nu poți să-i iubești pe vrăjmași de prima oară, dar așează-te pe poziția să nu-i urăști. Și dacă te găsește moartea pe poziția de a nu-i dușmăni, tu mori ca un iubitor de vrăjmași, cu harul lui Dumnezeu. Să știți că e o foarte drăcească lucrare, ura asta a aproapelui. Prima dată asta vine: „Ah ce i-aș face!” Dragă, cele zece porunci nu trebuie învățate ca la școală: „Dacii și romanii,” și începi să spui istoria dacilor și a romanilor ca pe apă. Nu! Trebuie cu orice chip să împlinim aceste porunci. Poți să te prezinți la duhovnic că n-ai împlinit o poruncă, că o împrejurare, sau o stare de lucruri te-a oprit. Se analizează de ce nu ai putut, capeți circumstanțe atenuante, dar cu nici un chip să nu crezi că ești scutit total, că o împrejurare s-a creat și tu nu ai împlinit porunca. Ai lucrat Duminica. Porunca Bisericii este să nu se lucreze. Dar o împrejurare oarecare te-a silit să lucrezi. E nevoie să te spovedești că ai muncit. Nu-i nici o mustrare, fără canonisire. Nu s-a gătit mâncare pentru Duminică. Și există o altă poruncă care spune: „Cine postește Duminica este certat de Biserică” (Canonul 64 Apostolic; Canonul 18, Sinodul local din Gangra). Și atunci ce faci ca să nu postești Duminica? N-ai mâncare făcută – faci mâncare. Deci ai muncit Duminica. Dar, dintre două rele, alegi răul cel mai mic. Dar ai salvat porunca care spunea să nu postești Duminica. Extras din Ne vorbește părintele Arsenie, vol. 3 Editura Man. Sihastria Neamt, 2010
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Un adevărat următor al lui Hristos cere de la Dumnezeu să ierte greșelile semenilor săi, să-și întoarcă de la ei urgia Sa cea dreaptă și să fie pedepsit el în locul acelora, deși nu este vinovat cu nimic. Unul ca acesta se înrudește mult cu Dumnezeu, Care este înduioșat de această mare și nobilă dragoste a copilului Său. În afară de darul pe care i-l face, iertând greșelile celorlalți, îngăduie ca acesta să aibă și sfârșit mucenicesc, după cererea lui stăruitoare. Însă în același timp îi pregătește în Rai cel mai frumos și mai minunat palat, precum și o slavă încă și mai mare, deoarece mulți oameni l-au nedreptățit prin judecata lor superficială, crezând că Dumnezeu l-a pedepsit pentru păcatele lui.
Cuviosul Paisie Aghioritul
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Daca pot primi niste raspunsuri | andrei23 | Generalitati | 28 | 19.06.2011 18:13:32 |
Caut niste raspunsuri | NeInocentiu | Secte si culte | 108 | 18.04.2011 13:43:12 |
|