Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica ortodoxa > Despre Biserica Ortodoxa in general
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 19.05.2015, 23:06:04
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Smile Este ceea ce se explica clar si direct in invatatura crestina, florin.oltean75 !

[Sfantul Grigorie Sinaitul face o deosebire intre uimire si extaz. Uimirea este ridicarea totala a puterilor sufletului la cele cunoscute si unite, adica neimpartite ale slavei marete a lui Dumnezeu. Pana este o distingere intre una si alta din cele cunoscute, acestea se prezinta ca marginite si nu starnesc uimirea. E altceva aci decat "distinguer pour unir" a lui Maritain, sau "distinguer pour connaitre". Dar in uimire sufletul pastreaza inca simtirea, sau constiinta bucuriei sale de ceea ce vede. Extazul ridica sufletul si din simtirea de sine. Nu mai stie ca bucuria e a sa, desi traieste o stare de nemarginita bucurie. Iubirea in ambele ei forme are in plus miscarea dorului spre tot mai multa unire, desi e ca o betie a Duhului. Sau tocmai betia aceasta e ca un entuziasm echivalent cu o miscare spre si mai multa unire. Deci o simtire exista si in aceasta dragoste extatica. - Parintele Dumitru Staniloae ] Dragostea extatica in Duh este de doua feluri : cea din inima si cea extatica. Cea dintai este a celor ce se lumineaza inca ; cea de-a doua este a celor desavarsiti in dragoste. Dar amandoua scot mintea lucrata de ele din simtire, daca dragostea dumnezeiasca este betia mintii firesti in cele mai inalte ale Duhului, prin care e scoasa si simtirea din toate legaturile. [Aici se precizeaza care sunt cele doua grade ale dragostei extatice : cea din inima si cea propriu-zis extatica. Cea dintai este a celor ce se lumineaza inca, adica a celor ce sporesc in cunoastere ; a doua e a celor ajunsi dincolo de stadiul acesta, la desavarsire. Se aduc aci precizari categoriilor areopagitice. Tot aci se precizeaza ce inseamna ridicarea mintii mai presus de simtire. E vorba de simtirea ce se naste din legatura de placere sau de durere cu orice altceva. - Parintele Dumitru Staniloae]

Inceputul si pricina gandurilor este impartirea prin neascultare a amintirii simple si unitare a omului. Prin aceasta a pierdut si amintirea de Dumnezeu. Caci facandu-se din simpla, compusa si din unitara, felurita, si-a pierdut unitatea impreuna cu puterile ei.

[Amintirea simpla de la inceput a fost pomenirea neincetata a lui Dumnezeu. Aceasta pomenire pierzand-o noi, amintirea cea simpla s-a divizat. Asa s-a nascut si asa se succede felurimea gandurilor la cele marginite, odata cu uitarea unora cand ne amintim de altele. Omul nu-si mai poate retine mintea la un singur lucru, pentru ca fiecare e marginit si nu poate intretine in om un interes netrecator. Cand mintea se in dreapta insa spre Dumnezeu (amintirea vine de la admentem - a tine mintea la ceva sau ceva in minte; aminte sa ne fie, inseamna a tine ceva in minte) nu mai e divizata de gandurile variate ce se succed, pentru ca Dumnezeu e nemarginit, e o hrana nemarginita pentru contemplatie. De aceea numai in legatura cu Dumnezeu putem pastra amintirea neincetata, sau amintirea propriu-zisa. Sfantul Grigorie Sinaitul se dovedeste un mare analist al starilor sufletului, aducand explicari convingatoare unor invataturi care se afirmau de multe ori fara ultimele lor explicari. - Parintele Dumitru Staniloae]
Tamaduirea amintirii este intoarcerea de la amintirea rea, nascatoare de ganduri stricatoare, la starea ei simpla de la inceput. Caci neascultarea, unealta pacatului, nu a stricat numai amintirea simpla a sufletului fata de bine, ci si toate puterile lui, intunecand dorintele firesti ce tindeau spre virtute. [ In textul din Filocalia greaca ni se pare ca sunt unele greseli. In el se spune : "Tamaduirea amintirii originare si: "neascultarea a creat nu numai amintirea simpla a sufletului, fata de bine". - Parintele Dumitru Staniloae] Dar amintirea o tamaduieste, ridicand-o dela starea contrara firii, la cea mai presus de fire, in mod principal, pomenirea staruitoare a lui Dumnezeu, intarita prin rugaciune si strabatuta de Duhul.
Pricinile patimilor sunt faptele pacatoase ; pricinile gandurilor, patimile ; ale nalucirilor, gandurile; ale chipurilor, amintirea; ale amintirilor, uitarea [Avem aci un paradox ; pricina amintirilor ispititoare este uitarea indatoririlor spre bine. - Parintele Dumitru Staniloae], ale uitarii, nestiinta; ale nestiintei, nepasarea; nepasarea e nascuta de dorinta poftitoare ; iar maica dorintelor e nestatornicia; pricina nestatorniciei este lucrarea faptei ; iar fapta este din dorinta nesocotita a pacatului si din aplecarea simturilor catre cele supuse lor.
Gandurile sunt in partea rationala; patimile furioase in iutime; amintirea dorintei dobitocesti este in partea poftitoare. In partea intelegatoare se formeaza nalucirile ; iar in cea cugetatoare rasar si lucreaza chipurile [Sfantul Grigorie Sinaitul distinge aci pe langa partea rationala a sufletului, pe cea intelegatoare, care pare sa aiba si puterea imaginatiei, si pe cea cugetatoare, care are o putere apropiata de puterea imaginatiei, dar are in ea si puterea oarecarei trezvii critice. - Parintele Dumitru Staniloae].
Tabararea gandurilor rele e ca un suvoi de rau. Prin ele vine momeala, iar dupa aceasta se naste incuviintarea pacatului, ca o inundare de valuri ce acopere inima. [Inima are aci sensul constiintei de sine. incuviintarea pacatului acopera constiinta de sine ca o inundare de valuri. - Parintele Dumitru Staniloae]
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #2  
Vechi 19.05.2015, 23:34:25
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Cristi m-ar fi bucurat nespus sa-mi fie infirmata opinia.

Am citit filocaliile si am apreciat profunzimea lor.

Insa, nu am gasit nicio explicatie precisa a "rămânerii fără patimă față de înțelesurile (chipurile) lucrurilor” - un aspect esential - chintesenta nepatimirii - a extazului nepatimas.

M-ar fi bucurat opinia unui teolog crestin in aceasta privinta, cu o abordare didactica si exemplificari concrete ale principiului .


O concretizare a acestui principiu pentru ceea ce experimentam zi de zi - pentru ca volens nolens vedem "lucruri" noi cei patimasi.


De aceea am intrebat: Cum putem privi nepatimas la o floare?

Pentru ca, odata clarificat "principiul nepatimirii" ne ajuta sa ramanem nepatimasi si la aratarile/chipurile mult mai subtile care se infatiseaza mintii atunci cand inaintam in cunoastere, in adancimea inimii.



Postarea de mai sus nu-l explica, ci evidentiaza o diviziune a extazului (nedesavarsit / desavarsit).

__________________

Reply With Quote
  #3  
Vechi 20.05.2015, 00:06:30
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

Citat:
În prealabil postat de florin.oltean75 Vezi mesajul

M-ar fi bucurat opinia unui teolog crestin in aceasta privinta
Am inteles Florin , cand am sa gasesc ceva in acest sens am sa revin la acest subiect .
Doamne ajuta !
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #4  
Vechi 20.05.2015, 00:09:02
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cristiboss56 Vezi mesajul
Am inteles Florin , cand am sa gasesc ceva in acest sens am sa revin la acest subiect .
Doamne ajuta !
Multumesc Cristi!

Noapte buna.
__________________

Reply With Quote
  #5  
Vechi 20.05.2015, 22:30:00
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

Necunoașterea lucrării practice în viața duhovnicească naște în mintea omului contemporan multe semne de întrebare, pe care le auzim continuu în întâlnirile și în discuțiile noastre zilnice. Sfințirea, adic㠀ždesăvârșirea după Dumnezeu€, și conținutul ei esențial aproape întotdeauna sunt interpretate greșit de către cei care se află departe de adevărata experiență. Să-mi fie îngăduit să citez cu frica și sfială câteva din judecățile Părinților referitoare la aceasta, pentru a se face înțelese sensul și însemnătatea sfințirii potrivit duhului Sfinților Părinți.
Este cu putință ca fiecare dintre noi să guste un anume fel de sfințire, căci nevoința și calea spre sfințirea desăvârșitoare trec progresiv prin diferite stadii. Calea care duce la sfințire și la desăvârșirea în Hristos este pocăința, deoarece „toți am păcătuit și suntem lipsiți de slava lui Dumnezeu”. Cu cât cineva urcă mai sus pe scara pocăinței, în aceeași măsură urcă și pe treptele sfințirii. Acesta este scopul adevăratei pocăințe, ca omul să redobândească Harul dumnezeiesc, pe care l-a pierdut din pricina păcatului sau de care s-a lipsit trăind departe de credință și de cunoașterea lui Dumnezeu.
Dobândirea Harului nu este ceva în parte, ci înfierea deplină, pe care Hristos o dă credincioșilor prin Biserica Sa. Credincioșii se pot apropia de desăvârșire dacă vor, atât cât este cu putință omului. Iar această apropiere Părinții o împart în trei stări: curățitoare, luminătoare și desăvârșitoare. Starea a treia se numește și desăvârșire sau nepătimire sau cunoaștere dumnezeiască sau dragoste de Dumnezeu.


(Monahul Iosif Vatopedinul, Cuviosul Iosif Isihastul: nevoint›e, experient›e, învăt›ături, traducere din limba greacă de Ieroschimonah S˜tefan Nut›escu, Editura Evanghelismos, Bucures™ti, 2009, pp. 152-153)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)

Last edited by cristiboss56; 20.05.2015 at 22:32:16.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 20.05.2015, 22:34:03
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

Televizorul este una dintre invențiile care pervertesc crunt copiii, și asta în primul rând deoarece copiii absorb tot ce li se prezintă prin el. Pentru adulți, el nu este atât de periculos, fiindcă ei pot să sară peste ceea ce nu vor să vadă.
Rațiunea și sufletul copilului lucrează atât de intens, cum nici nu ne închipuim! Copilul primește jumătate din informația sa despre viață înainte de a împlini trei ani. Literatura duhovnicească ne vorbește despre aceasta, și acesta este motivul pentru care Maica Domnului a fost dusă la trei ani în Templu.
Copiii se joacă, dar totodată absorb tot. Și este foarte important să înțelegem lucrul acesta, fiindcă deseori spunem:€žCopiii nu aud€. Nu-i așa: copiii aud și văd tot. Uneori, copilul spune: €žUite, lucrul pe care îl cauți este acolo!€. El a văzut tot: era ocupat cu altceva, dar a văzut unde a fost pus lucrul.
Și dacă principala condiție pentru educația unei familii ortodoxe normale este educația bisericească, să știți că informația venită prin televizor este contrară acesteia și înstrăinează de ea. (Protoiereul Valerian Krecetov)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #7  
Vechi 20.05.2015, 22:37:46
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Certurile dintre adolescenți și părinți – prilej de ruptură sau maturizare?

Astfel, de cele mai multe ori, au loc diverse contradicții și chiar certuri de mai mare sau mai mică intensitate. Firește că există și certuri constructive și lupte contradictorii, unele care preced independența și altele care îi măresc doar intensitatea. Asta depinde de personalitatea părinților, de cum și-au dobândit ei înșiși independența în adolescența proprie, precum și de sentimentele de mânie și de resentiment ce se dezvoltă în timpul certurilor, sau de unele influențe exterioare.Certurile constituie o parte firească și obișnuită a legăturilor între părinți și adolescenți. Băieții se ceartă mai mult cu mamele decât cu tații lor, iar fetele, chiar mai mult... Certurile în cadrul relației caracterizate de încredere, de familiaritate și sentimente pozitive, sunt legate de o mai mare conștientizare a identității și de înțelegerea abilităților proprii și a responsabilităților interpersonale, în timp ce acelea care stau sub semnul dușmăniei, al neînțelegerii, și care cresc în intensitate, îi îndepărtează pe indivizi unul de altul și limitează capacitatea unei influențări reciproce pozitive în viitor.”
Pentru a înțelege mai bine diferența între certurile cu părinții, ar trebui să cunoaștem că adolescenții mențin o legătură mai strânsă cu mamele decât cu tații lor și de aceea se și contrazic și se ceartă mai mult cu acestea. (Să ne amintim de observația pe care am făcut-o mai sus, conform căreia femeile sau fetele adolescente stabilesc de obicei relații mai strânse cu cele de vârsta lor.) Deseori, pentru a putea lua distanță, este nevoie de o ceartă.
Manifestarea certurilor și contradicțiilor exterioare exprimă existența unor tensiuni interioare. Adolescentul este încercat de tendințe contradictorii înlăuntrul său, de îndoieli și oscilații, pe care le administrează cu greu. Adolescența devine, astfel, vârsta cea mai conflictuală la nivel interior.
„Împotrivirea pe care o trăiește adolescentul este un alt element caracteristic care probează, în decursul adolescenței, prezența caracteristicilor stadiilor precedente de dezvoltare. Aceasta se poate manifesta printr-o nestatornicie sentimentală în relații, printr-o împotrivire la orice gândește sau simte sau prin schimbările ciudate și iraționale de comportament...
Toate aceste elemente sunt, de asemenea, indicatori ai unei imaturități, însă ceea ce trebuie subliniat este că imaturitatea este un element constitutiv al sănătății adolescentului. Winnicott scrie: „Există doar o singură terapie pentru imaturitatea adolescenței, și aceasta este trecerea timpului”. Același autor susține că imaturitatea este cel mai important lucru în adolescență. În acesta sunt cuprinse elementele importante ale creativității, ale gândurilor și părerilor noi, ale ideilor cutezătoare despre viață”.
Astfel, părinții nu înțeleg împotrivirea copiilor lor, sunt dezamăgiți din cauză că le sunt înșelate așteptările, în timp ce, de fapt, aceasta este doar o treaptă către următorul stadiu al maturizării.
Pr. Vasilios Thermos
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #8  
Vechi 23.05.2015, 03:39:59
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Citat:
În prealabil postat de florin.oltean75 Vezi mesajul

Am citit filocaliile si am apreciat profunzimea lor.

Insa, nu am gasit nicio explicatie precisa a "rămânerii fără patimă față de înțelesurile (chipurile) lucrurilor” - un aspect esential - chintesenta nepatimirii - a extazului nepatimas.
...........

De aceea am intrebat: Cum putem privi nepatimas la o floare?
Referitor la prima ta afirmație, îngăduie-mi Florin să spun că Filocalia (iar nu filocaliile) nu îmi pare o carte de citit, cu sensul de căutat "informații". Desigur că se poate și așa, dar cred că nu aceasta îi este menirea.
Filocalia este Acasă prin mărturiile și învățăturile sfinților, este mediul unde sufletul se simte ocrotit și hrănit, îngrijit și crescut, mângâiat și învățat deopotrivă, în tainică împletire. Din acest mediu, odată (re)găsit, nu se mai pleacă decât prin damblaua fiului risipitor. Așadar nu "citim filocaliile" și apoi le evaluăm, fie și găsindu-le "profunde". Urmînd să trecem la alte lecturi, apoi la alte lecturi .... și tot așa, în ...căutarea adevărului...O, eroare a erorilor!
Nu! Odată ce lucrarea harului ne-a adus în Cultura Duhului (iar Filocalia este, fără doar și poate, ipostază a acestei Culturi), nu avem nici un motiv binecuvântat să mai trăim în afara ei. De fapt, nici nu văd ce ar fi de trăit...
Filocalia nu e muzeu. Nu e carte pe care o citești apoi o pui în raft printre alte cărți... Ci, să fiu iertat că repet, eu cred că este Acasă al sufletului omenesc.
Filocalia nu poate rămâne (doar) obiect de lectură, ci cufundare (prin lepădare de sine) în Duhul, prin deschidere cu disponibilitate mare. Câtă dispoziție pentru pocăință, atâta disponibilitatea pentru imersiunea în oceanul Filocaliei.
Filocalia nu se citește cu aceeași minte cu care răsfoim revista cutare ori parcurgem buletinul de știri. Ci numai cu inima, anume cu o inimă înfrântă și însetată de Frumos și Bine, de Adevăr și Viață. De Iubire. Dincolo de orice reviste și știri, ori poate tocmai în ciuda lor...

............
Cum putem privi nepătimaș la o floare?...:)
Am la îndemână o privighetoare.
Am mai povestit că într-o noapte de Paști, când mă întorceam de la "Înviere", am auzit privighetoarea în parcul de la Unirii și m-am lăsat furat de cântecul ei. Pe fundalul oferit de participarea la sfânta slujbă, cu tot ce poate însemna aceasta, inclusiv cuvântul Patriarhului de atunci care se afla printre noi, evenimentul a fost parcă din alt tărâm...
M-am așezat pe o bancă să o pot auzi pe îndelete... Părea aproape, într-un pom oarecare dintre mulții arbuști care alcătuiesc parcul Unirii, însă îmi părea că e peste tot și că poate fi auzită la fel de oriunde... Ascultam și fremătam discret sub frumusețea cântecului ei. Asta nu e de povestit, e de auzit, desigur.
Atunci au apărut câțiva băieți, s-au repezit spre un pom, unde credeau că e privighetoarea, au slobozit niște vorbe de-ale lor, s-au cățărat, au jupuit pomul etc. Tot spectacolul. Vroiau să prindă privighetoarea, să o aibă, să fie a lor. Doar a lor, proprietate personală.
M-au jefuit și pe mine, cu acel prilej, nu mă pricep să povestesc cum vine asta dar așa am simțit...
Privighetoarea a tăcut, cântecul ei nu s-a mai auzit minute bune în centrul orașului. (Iar eu am avut naivitatea să mă tem că aceia chiar reușiseră să o prindă!...:))
Am așteptat ceva vreme apoi am plecat, simțindu-mă și rănit dar și îmbogățit cu un dar tainic, de necuprins. Căutam învățătura-mustrare pentru mine, întrucât întâmplarea aceea îmi părea oglindă pentru căderile mele... Am primit gândul că unele lucruri sunt de avut iar altele de contemplat. Frumusețea care ni se oferă în dar nu e pentru a o avea noi, ci pentru a o contempla pe ea. Este ceea ce un colecționar nu poate înțelege.
Când am pășit dincolo de parc, colț cu actualul Mac, privighetoarea s-a auzit din nou, prin perdeaua vuietului mașinilor din Centru... Am luat-o ca pe un semn că gândul meu a fost aproape de țintă...

Cum putem privi nepătimaș o floare? Renunțînd la pornirea posesiunii, preferînd să fim cuprinși decât să cuprindem... Contemplînd, abandonîndu-ne bucuriei și mulțumind. Toată Filocalia arată aceasta!
Poate că ar fi nimerit să reiei lectura (fără a o mai părăsi vreodată), întrucât răspunsul se află în tot cuprinsul ei, în tot locul.
Trăind Filocalia, așa cum ne e dată, răspirînd în părtășie cu aerul ei, deprindem meșteșugul de a privi nepătimaș nu doar florile, ci toată zidirea. Și chiar pe Creator Îl privim la fel... îndrăznesc să spun; să fiu iertat.

P.S. Până te urnești la Filocalia, îți sugerez să faci o încălzire cu "Colecționarul" lui John Fowles. Acolo, floarea ori privighetoarea sunt o tânără fată.

Last edited by Ioan_Cezar; 23.05.2015 at 03:45:20.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 23.05.2015, 11:32:35
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Multa sensibilitate in postarea ta Cezar.

Experientele pe care le impartasesti sunt redate intr-o multitudine de expresii metaforice.

Metafora are puterea sa induca o cognitie speciala, sensuri incarcate de emotie – prin diverse asocieri de fenomene distincte.

(“inima insetata”, “perdea de vuiet”, “oglinda caderilor”…)

Metafora este un procedeu prin care pot fi initiate anumite forme contemplative – patrunse de anumite simtiri-intelesuri
– revelatii derivate din acest tip de formulare conceptuala a experientelor.

Filocalia, rugaciunile, acatistele apeleaza intensiv la aceasta figura de stil.

Chiar daca metafora descopera sensibilitati fine “in mina de aur a inimii” ea este totusi limitata cognitiv,
pentru ca nu descopera esenta fenomenelor pe care le asociaza, “goliciunea lor imaculata”. Teoretic.

Insa aceasta nu inseamna ca ea nu poate fi simtita de anumiti credinciosi in rugaciunile si contemplatiile lor,
fara sa o teoretizeze, fara sa o denumeasca. Altii ii pot spune simplu “nepatimire” – pentru ca este transcensa orice atingere,
chiar si adancul simtirii insasi.
Acestia nu mai au “lipire” nici fata de cele vazute, nici chiar fata de “bunatatile duhovnicesti” izvorate din rugaciunea contemplativa.
Caci mintea lor se odihneste in Adevarul ascuns in cele vazute si nevazute. Se hraneste cu acest Adevar, dincolo de orice impresie sau chip.

Daca omul poate privi corect o bucatica de realitate ( o floare, o faramitura de paine…) atunci,
prin extensie, poate ajunge sa priveasca corect intreaga realitatea - “pe care o primeste in dar, pe care o mosteneste”.

Este un alt sens al expresiei: “Când ochiul tău este curat, atunci tot trupul tău e luminat.”
“Trupul omului” devine prin extensie tot ceea ce-l inconjoara, o realitate luminata de Adevar,
unde toate atingerile sunt sublimate in puritatea esentei lor.

Miezul patimirii este ascuns in interpretarea gresita a atingerilor. In chipul parerilor.

Nepatimirea nu este nesimtitoare ci profund extatica – extazul se poate manifesta desavarsit, cu putere infinita in matricea puritatii.
Extaz nepatimas in orice atingere, pentru ca este dincolo de atingere.

Nepatimirea nu este nelucratoare ci profund lucratoare, patrunzand totul pe dinlauntru.

Nepatimirea nu este o pierdere a identitatii ci regasirea plenarului ei natural, eliberata de orice presiune.

Aceasta identitate pe care ne-o asumam acum, prin parere, este una limitat-compulsiva.

Nepatimirea poate veni si daca omul nu invata cum sa priveasca nepatimas o floare, dar cu multa truda,
ca efect cumulat al practicarii celorlalte virtuti.

O raportare corecta la ceea ce ne inconjoara (prin privit corect) este, din puncul meu de vedere, o abordare mai echilibrata psihologic.

Pastreaza un echilibru interior-exterior. Fara conflict intre exterior si interior.

Pe cand o orientare doar inspre “inima” ne poate arunca in extrema interioritatii.

Ne poate rupe/disocia/aliena de fenomenele din jurul nostru, ratacind astfel cararea.
__________________

Reply With Quote
  #10  
Vechi 23.05.2015, 23:16:26
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Citat:
În prealabil postat de florin.oltean75 Vezi mesajul

O raportare corecta la ceea ce ne inconjoara (prin privit corect) este, din puncul meu de vedere, o abordare mai echilibrata psihologic.

Pastreaza un echilibru interior-exterior. Fara conflict intre exterior si interior.

Pe cand o orientare doar inspre “inima” ne poate arunca in extrema interioritatii.

Ne poate rupe/disocia/aliena de fenomenele din jurul nostru, ratacind astfel cararea.
Florin, n-aș vrea ca discuția noastră, care abia a început, să afecteze prea mult topicul. Poate găsim un alt loc unde să o continuăm, așadar eu mă voi opri după această postare pentru a lăsa topicul acesta atât de valoros să își urmeze drumul.
Câteva cuvinte însă țin să îți spun.
Mai întâi, mărturisesc că nu înțeleg ce anume vrei să spui prin "privit corect". Nu înțeleg semnificația formulării. Te referi la actul perceptiv? La observație? La disciplina ascetică a simțurilor?
Apoi faci o legătură care mă surprinde, prin intermediul unui așanumit "conflict între exterior și interior", cu orientarea înspre inimă. La care orientare spreinimă te referi? În ce constă aceasta? E vorba de atenție, de atitudinea smerită a credinciosului, de travaliul pocăinței... sau cum? Iartă-mă, nu înțeleg vorbele tale.

Dacă înțeleg, totuși, ceva, orientarea minții înspre inimă îți pare un fel de act de introversie marcată, dincolo de care pândește pericolul solipsismului, al nebuniei prin cufundarea în oceanul infrapsihismului etc.
Dar nu despre asta e vorba în pocăința creștinului! (la care m-am aventurat să fac o referire)
Viața creștină are în centrul ei despătimirea, curățirea inimii de patimi, în câteva etape care sunt descrise foarte amănunțit de autorii creștini și care sunt realizate concret în viața Bisericii. A ne cerceta inima, a sta la rugăciunea cu mintea în inimă (sau a face exercițiul ținerii atenției înspre inimă), a ne supraveghea mișcările pătimașe ale adâncului nostru (inima - tainițele minții, ale sufletului), a ne mărturisi gândurile în convorbirea cu duhovnicul ori cu un frate mai sporit în viața duhovnicească, a participa la sfintele slujbe, a face tot ce înseamnă viața creștinului în Biserică.... nu este suficient de clar, de bun, de frumos și de mântuitor pentru a lua aceste lucruri la propriu ca fapte centrale ale vieții noastre? Nu ne plinesc tocmai acestea viața? Nu trecem noi de la o viață ciuntită și cu adevărat autistă la o viață adevărată? Ce anume lipsește de aici? Ce nu are Biserica, pentru a trece noi mai departe la alte socoteli, temîndu-ne de conflict între exterior și interior sau de extrema interiorizării? Ce este nedeplin în ceea ce oferă Sfânta Biserică, ce nu ne îmbogățește? Ce îți pare impropriu și nedeplin în viața de credință a creștinului de aduci în discuție alte interpretări, alte sensuri, alte repere care ar putea să ... îl ferească de extreme pe creștin....?

Preocuparea stăruitoare pentru cunoașterea inimii noastre și pentru curățirea ei de patimi (așa încât "ochiul" să fie curat), prin nevoință și har, este însăși viața de credință a creștinului. E însăși viața noastră.
Nicidecum nu e o extremă a interiorității etc.
Dealtfel, harul însuși (care se primește în inima înfrântă și smerită) este o realitate interpersonală, nu individuală. Trăind în har ori tânjind după har, omul nu e un ieșit din realitate, nu e un însingurat în sensul autistului ci, dimpotrivă, se apropie tot mai mult de miezul realității și al conviețuirii.

Lumea, privită prin inima împătimită, arată într-un fel iar privită prin inima despătimită arată în cu totul alt fel.
Altfel spus, vara nu-i ca iarna...:)

Last edited by Ioan_Cezar; 23.05.2015 at 23:26:37.
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Daca pot primi niste raspunsuri andrei23 Generalitati 28 19.06.2011 18:13:32
Caut niste raspunsuri NeInocentiu Secte si culte 108 18.04.2011 13:43:12