![]() |
![]() |
|
#481
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Esența însă nu e în aparență. Dumnezeu lucrează prin om, frate Cezar. Dacă omul se face vas ales al Lui, prin libertatea dată lui de către Dumnezeu. Prin liberul albitru. Atunci Dumnezeu lucrează prin acel om. Doar atunci (!) poate fi împreună lucrare. Anume voința omului de a se pune în mâinile lui Dumnezeu. Ca Moise și Ilie și Sfinții Apostoli. Cu cât te dedici mai mult lui Dumnezeu, cu atât El poate lucra mai bine prin tine, și poate ține credința vie, și întârzie sfârșitul lumii căzute în păcat și venirea Cerului nou și Ierusalimului nou. Deci, da Scriptura este scrisă prin mâinile oamenilor, de către Dumnezeu, asta e exprimarea patristică, vrei să înțelegi asta? La fel și Sfinții Părinți, au scris din mintea lor îndumnezeită. Căci Dumnezeu locuia în întreaga ființa lor. Nu mai scria păcatul, nu mai scria patima sau dorința, ci sfințenia ! Dumnezeu. Experiența. La fel cu Sfintele Icoane. Acolo, prin credință, e Dumnezeu. VIU ! La fel cu Sfintele Trup și Sânge, acolo e Dumnezeu VIU. Dar gândirea analitică, obiectivă, pur rațională, împiedică simțurile, atribuindu-le unor nereguli psihice, emotive, etc., din cauză că sunt altfel decât văzutul și simțitul normal al dimensiunilor materiale. Dar iubirea și ura nu-i tot la fel? Dar sunt acceptate altfel. În fine... Iertare dacă am smintit. Poate acum s-a prins esența.
__________________
Noul Testament ortodox e manualul normalității. Să citim zilnic din el, din Patristică, Dogmatică, Sfintele Canoane, cărți de la Sfinți ortodocși, nu de alte culte, ptr. a avea viață sfântă. În erezii nu e Duhul Sfânt, Har, Taine, Mântuire.
Dorim unirea tuturor în Sfânta Biserică fără ereziile lor. Hristos/Biserica/Creștinismul este și va fi ecumenic nu eretic-ecumenist, deschis la dialog și vindecare ptr. orice boală până la Parusie. Iubim toată Creația. Sunt 9 Sf. Sinoade Ecumenice. Biblia |
#482
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Vezi că singur te lovești? Normal că înafara Bibliei, Sfinții Părinți vin și confirmă practica și învățătura creștină, o reafirmă viu, în fiecare secol, ca să nu se lase loc de speculații. Și așa avem Ortodoxia de azi. Și până la sfârșitul veacurilor, aceași. Sigur că Sfintele Icoane, au izvorul în Biblie, altfel nu ar fi în Biserică, nu? Sigur că nu sunt interzise, NU AU INTERDICȚIE, pentru că NU SUNT chip cioplit, fiind Dumnezeu, acolo, viu, nu? Cu Sfinții Lui ! Așa trebuie să fie, așa e sănătos și mântuitor. Așa a fost, așa să rămână. Asta-i Calea ! Aici e Hristos. Dincolo, peste tot, sunt hristoși mincionși.
__________________
Noul Testament ortodox e manualul normalității. Să citim zilnic din el, din Patristică, Dogmatică, Sfintele Canoane, cărți de la Sfinți ortodocși, nu de alte culte, ptr. a avea viață sfântă. În erezii nu e Duhul Sfânt, Har, Taine, Mântuire.
Dorim unirea tuturor în Sfânta Biserică fără ereziile lor. Hristos/Biserica/Creștinismul este și va fi ecumenic nu eretic-ecumenist, deschis la dialog și vindecare ptr. orice boală până la Parusie. Iubim toată Creația. Sunt 9 Sf. Sinoade Ecumenice. Biblia |
#483
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Până în aproximativ anii 300, fiecare putea să ia ce simbol vroia, Biserica era în catacombe, de aceea erau așa multe în secolul 1: Sfânta Cruce, ca simbol majoritar, fiindcă știau și simțeau puterea Sfintei Cruci, delfini, pești, păuni, miei, case, grâu, viță de vie, și altele. După edictul de la Mediolanum, la 313, Biserica urcă la suprafață, devine credința oficială a celui mai mare și mai longeviv imperiu al tuturor timpurilor, tocmai că a oferit civilizația, Imperiul Roman, iar creștinismul fiind credința civilizată a omenirii, a știut Hristos, când să vină, la "plinirea vremii" se pun limitările și se stabilește. La anul 330, capitala Imperiului Roman, se mută la Constantinopol, o mutare extrem de bună și bine gândită, căci, barbarii au mai oprit atacurile asupra Romei, mergând spre est, la Constantinopol. Capitală, care ce rămâne peste o mie de ani, până la 1456 și unde e și azi, ocupată. Deci creștinismul a fost condus din subteran de la Roma, și prigonit timp de 330 de ani și glorios a fost condus, de deasupra, de la Constantinopol, timp de 1126 de ani. Deci canonul picturii e dat de bizanț, leagănul creștinismului, canon format până atunci foarte stabil. În tot apusul se impune Iconostasul, sau Catapeteasma, cu salba de Sfinte Icoane, către care unii încă mai strigau, ca și azi, până la Sfântul Sinod Ecumenic al 7-lea, când s-a făcut liniște. După anii 1100, apusul, eretic devenit, a început să schimbe totul, tocmai ca să se diferențieze de creștini, de răsăritul bizantin, inclusiv prin a o lăsa mai moale cu Sfintele Icoane, dar care nu le-au respins total, fiindcă și ei, le-au avut, timp de peste un mileniu.
__________________
Noul Testament ortodox e manualul normalității. Să citim zilnic din el, din Patristică, Dogmatică, Sfintele Canoane, cărți de la Sfinți ortodocși, nu de alte culte, ptr. a avea viață sfântă. În erezii nu e Duhul Sfânt, Har, Taine, Mântuire.
Dorim unirea tuturor în Sfânta Biserică fără ereziile lor. Hristos/Biserica/Creștinismul este și va fi ecumenic nu eretic-ecumenist, deschis la dialog și vindecare ptr. orice boală până la Parusie. Iubim toată Creația. Sunt 9 Sf. Sinoade Ecumenice. Biblia |
#484
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Creștinismul Adevărat e Cel care strigă: Eu sunt Samson, cu plete. Iar creștinismele mincinoase sunt cele care strigă: "eu sunt samson", dar prin ochii duhovnicești, vedem că sunt cu părul scurt, cu chelie, lipsiți de orice sevă și de har, fără rădăcini... Slujitorii întunericului... Iar tămâia din Apocalipsă, uite, poftim, scrie clar și limpede: Apocalipsa 5, 8 : (...) având fiecare alăută și cupe de aur pline cu tămâie care sunt rugăciunile sfinților. Apocalipsa 8, 3-4: Și a venit un alt înger și a stat la altar, având cădelniță de aur, și i s-a dat lui tămâie multă, ca s-o aducă împreună cu rugăciunile tuturor sfinților, pe altarul de aur dinaintea tronului. Și fumul tămâiei s-a suit, din mâna îngerului, înaintea lui Dumnezeu, împreună cu rugăciunile sfinților. Și mai zice, la Tobit 12, 15: Eu sunt Rafael, unul din cei șapte sfinți îngeri, care ridică rugăciunile sfinților și le înalță înaintea slavei Celui Sfânt. Da, am mai discutat de acest aspect, la cele 70 de versete, despre rugăciunile sfinților, probabil ai uitat, nu-i nimic...
__________________
Noul Testament ortodox e manualul normalității. Să citim zilnic din el, din Patristică, Dogmatică, Sfintele Canoane, cărți de la Sfinți ortodocși, nu de alte culte, ptr. a avea viață sfântă. În erezii nu e Duhul Sfânt, Har, Taine, Mântuire.
Dorim unirea tuturor în Sfânta Biserică fără ereziile lor. Hristos/Biserica/Creștinismul este și va fi ecumenic nu eretic-ecumenist, deschis la dialog și vindecare ptr. orice boală până la Parusie. Iubim toată Creația. Sunt 9 Sf. Sinoade Ecumenice. Biblia |
#485
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#486
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
#487
|
|||
|
|||
![]()
Kerubim (ebr) sunt fiinte ceresti intalnite in mai multe pasaje ale Vechiului Testament.Aceste fiinte celeste nu erau prezente doar in religia iudaica, arheologii descoperind un sigiliu neoasirian care zugraveste un pom strajuit de doua asemenea creaturi si divinitati sezand pe spatele lor si sustinand un disc solar inaripat.In context biblic ei sunt prezenti in mai multe scene cu diverse semnificatii.In Geneza 3.24 sunt pusi de Dumnezeu sa pazeasca drumul spre Pomul Vietii.In Exod 25.18-22 reprezentarile lor erau asezate la captele chivotului legamantului, aspect mentionat si in NT (compara Exod 25.18 cu Evrei 9.5).In I Regi 4.4 sunt mentionati drept suport pt Dumnezeu, fiind un tron al Slavei Sale. Aspectul este reluat in II Regi 6.2 ; IV Regi 19.15. Figurile heruvimilor apar si in contextul psalmilor (Psalmul 80.2 sau Psalmul 99.1).Una dintre cele mai complexe prezentari ale heruvimilor se regaseste in Ezechiel capitolul 10, un capitol care a generat multe interpretari si comentarii.
Reprezentari ale acestor fiinte inaripate au fost brodate pe peretele si valul Cortului Intalnirii cat si pe peretii Templului (a se vedea in comparatie Exod 26.31 cu II Paralipomena 3.7). In III Regi 6.23-28 evreii realizeaza inclusiv heruvimi sub forma unor statui.In alte parti ale VT ei simbolizeaza puterea vanturilor cerului (vezi in comparatie II Regi 22.11 cu Psalmul 18.10).Tot in Ezechiel 4.18 si 10.21 heruvimii prezinta multiple fatete de reprezentare.In context biblic heruvimii, in calitate de fiinte celeste, sunt tot timpul asociati cu persoana Divinitatii.. Heruvimii de pe Capacul Ispasirii reprezentau forma batuta in aur a fiintelor angelice care stau in jurul tronului lui Dumnezeu in cer (compara cu Evrei 8.5 si Apocalipsa 4.6-8).Ei simbolizau prezenta si regalitatea lui Dumnezeu in mijlocul poporului Sau de pe pamant (IV Regi 19.15).Locul lor pe Chivot dovedea ca Dumnezeu va ramane in mijlocul poporului Sau atat timp cat sangele jertfei era stropit si poporul pazea poruncile lui Dumnezeu,heruvimii fiind un indicator spre sfintenia si puterea lui Dumnezeu.Au fost opinii care au indicat faptul ca aripile heruvimilor sunt un simbol atat pt starea lor duhovniceasca inalta cat si un simbol pentru rapiditatea cu care implinesc voia lui Dumnezeu.In cazul altor opinii emblematic pt heruvimi sunt nenumaratii lor ochi, caracteristica ce a generat la randul ei alte talcuri de-a lungul istoriei crestinismului.Intr-o alta interpretare s-a considerat ca lor din Ezechiel 1 este o indicatie ce arata ca acestia strajuiesc Tronul Sfintei Treimi.In ebraica, conform unei enciclopedii pe aceasta tema, numele lor inseamna ,,impartasirea intelepciunii" fiind derivat dintr-o radacina akadiana ,,karabu" care inseamna ,,a binecuvanta" Intr-o interpretare rabinica interesanta cu privire la Exod 25.20 se arata ca vechii rabini credeau ca cei doi heruvimi stateau fata in fata cand evreii se supuneau voii lui Dumnezeu si isi intorceau chipul cand evreii ajungeau in ratacire.Descrieri ale heruvimilor se regasesc si in cadrul literaturii ebriace apocrife, unde se arata un alt aspect interesant: se credea ca in momentul cand omul doarme corpul ii spune sufletului ce a facut in timpul zilei; sufletul spune spiritului iar acesta duce totul in fata ingerului care ii arata totul heruvimului si acesta serafimului.Ultimul duce totul in fata lui Dumnezeu pentru a sta marturie in favoarea ori defavoarea omului in ziua Judecatii. Desi in majoritatea interpretarilor anumite pasaje despre heruvimi sunt percepute in mod metaforic sau cel putin tainic, greu de interpretat, vechii evrei, in traditia lor orala credeau ca Dumnezeu a zburat efectiv pe un heruvim cand Faraon a pornit pe urmele evreilor.Aceasta interpretare oarecum la nivel popular nu era singulara in Orientul Mijlociu Antic unde, si alte culturi impartaseau ideea unei zeitati care se deplasa pe o fiinta celesta. Per ansamblu totusi etimologia cuvantului este incerta, intrucat forma de singular ,,keruv" se traduce prin ke-ravya, care inseamna ceva de tipul ,,ca un copil mic" evreii infatisandu-i de multe ori precum doua fiinte celeste cu aripi dar cu chip de copil.In alta versiune ebraica cei doi heruvimi din Exod 25 sunt un simbol pt faptul ca Torah este divin revelata iar faptul ca sunt doi a fost hotarat de Dumnezeu pt ca, in cazul in care ar fi fost doar unul, oamenii sa nu confunde reprezentarea lui Dumnezeu cu imaginea unui heruvim si sa ajunga la idolatrie si pierderea sensului acestor fiinte celeste, de slujitori ai Divinitatii si de indicatori spre voia lui Dumnezeu, sau cumuland totul, spre Shekhinah. |
#488
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Sau daca vrei tu sa o luam asa, daca icoanele ar fi doar in altar, ar fi ok?
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
#489
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ca la voi nu reuseste si raman simple reprezentari grafica care "tin strict de imaginatia artistului" cum bine ai zis, tine de calitatea duhovniceasca a audientei. ![]() Citat:
Uite, ca sa-ti aduc aminte unde de unde a pornit discutia: Citat:
Sau nu stiu unde vroiai sa ajungi cu asta.. Citat:
Nici unul din "artistii" vostri nu l-au vazut pe Hristos, si totusi au pretentia ca il reprezinta grafic, de ce Luca ar fi trebuit musai sa-L vada in carne si oase ca sa faca asta?
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. Last edited by AlinB; 25.02.2015 at 19:16:29. |
#490
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Particularitățile personale au fost respectate și folosite de Dumnezeu în mod evident chiar în cazul Sfinților Evangheliști. Nu întâmplător sunt diferențe între stilul și conținutul celor patru variante ale Evangheliei. Diferențele țin, printre altele, de personalitatea unică și originală a fiecăruia dintre oamenii care au scris textul Evanghelia. Deși în fiecare din ele se află Întreg Adevărul, totuși este evident că sunt texte foarte diferite, dacă se întâmplă să le cercetăm cu atenție, comparativ, după mai multe criterii. Iar aceste diferențe au tâlcul lor, precum cunoaștem din Istoria Bisericii și cum ne-au învățat Părinții. Și uite, ca să luăm alt exemplu, Dumnezeu a respectat și alcătuirea persoanei lui Pavel (cum ar fi putut face altfel?) - acel bărbat gângav, deloc bun pentru a predica sonor, măiastru, reverberant. Și tocmai pe el l-a ales să fie Apostolul Neamurilor! Nu te minunezi? Dacă Domnul nu îi respecta lui Pavel handicapul, i-ar fi fost ușor să îi renoveze deîndată aparatul fonator, nu crezi? Și iată că Înțelepciunea Divină a găsit potrivit ca Pavel să rămână gângav, precum și cu alte boli și neajunsuri, precum știm. Aparent, Pavel făcea un deserviciu Bisericii prin însușirile lui personale, nu-i așa? Dar n-a făcut, ci dimpotrivă! 2) Regret că sunt în dezacord cu frăția voastră dar sunt silit să spun: Dumnezeu lucrează prin oricine, chiar și prin orice. Nu numai prin cei desăvârșiți. Uite, poftim, lucrează prin popa curvar și bețiv care zace-n șanț! Acel popă este desigur departe de demnitatea lui preoțească, este nu doar păcătos ci și prilej de sminteală pentru mulți. Și totuși Dumnezeu lucrează prin el TOATE SFINTELE TAINE! Lucrează mântuirea noastră a celor care ne smerim și sărutăm mâna preotului căzut între spini și când noi îl îngrijim, precum samarineanul milostiv a îngrijit pe cel căzut între tâlhari, facem un act de dreptate înaintea Domnului - în definitiv un act de iubire și de recunoștință smerită pentru preotul care ne păstorește și care, în cazuri ca acesta (nu puține!), este grav lovit de dușmanul omului. Prin mulți păcătoși, prin mulți necurați a lucrat și lucrează Dumnezeu. Asta nu înseamnă, însă, că am găsit un motiv pentru a ne sustrage nevoinței întru curăție. Sunt două lucruri distincte și nu e bine să le amestecăm. 3) De acord: cu cât îți închini mai mult viața Domnului, cu atât El lucrează faptele mântuirii prin tine. Dar Dumnezeu lucrează și prin păcătoși, după cum crede de cuviință, în marea lui Înțelepciune Proniatoare. Să adaug un exemplu, de neînțeles la prima vedere: genealogia Mântuitorului, după strămoșii omenești, este plină de oameni ai fărădelegii. Nu mai înșir acum care au fost acei oameni și acele fărădelegi. Dar vezi prin asta că Însuși Mântuitorul vine din oameni păcătoși? Și totuși Dumnezeu a lucrat prin ei, prin acești neascultători copii ai Lui, tocmai nașterea lui Iisus Hristos. E un mare tâlc aici, pe care l-am înțeles cel mai bine când am citit "Omilii la Matei". Deci Dumnezeu lucrează tainic prin cine alege El, nu doar prin cine ne-ar conveni nouă, după socoteala noastră "dreaptă". 4) Oricât m-aș strădui eu să îmi închin viața lui Dumnezeu, nu am nici o garanție că Domnul va lucra prin mine, așa cum mi se pare mie. Nu iscodesc pe Dumnezeu, nu Îl ispitesc. Îmi fac treaba mea, dacă sunt creștin, fără să am gânduri că Domnul ar lucra sau nu prin mine, că am o misiune de îndeplinit sau alte frumoase bazaconii sectare și fanatice. Treaba mea e să îmi duc o viață cât mai apropiată de Porunca Domnului. Știe Domnul mai bine prin cine și ce anume va lucra, nu crezi? Igor, când devii creștin ai intrat într-o aventură fără asemănare. Nimic nu este sigur, absolut nimic. Nici mântuirea nici nimic. Ce poți să faci e doar atât: să crezi, să nădăjduiești și să iubești. Dar sigur nu poți fi de nimic. Spre deosebire de atei sau de cei cu convingeri din alte religii și credințe, care au impresia că siguranța, certitudinea sunt la degetul lor mic. Și se înșală. 5) Ai scris: "Deci, da Scriptura este scrisă prin mâinile oamenilor, de către Dumnezeu, asta e exprimarea patristică, vrei să înțelegi asta?" Te rog să îmi dai o sursă demnă de crezare, un text al Sfintei Biserici care să afirme ceea ce scrii tu. Eu nu înțeleg așa, dar poate că deocamdată greșesc. Așa că te rog să mă ajuți cu un text sau mai multe, cum poți și cum dorești, frățește. 6) Sfințenia omenească eu nu o găsesc a fi totuna cu Sfințenia Dumnezeiască, să fiu iertat. Altminteri Hristos ar fi fost doar Dumnezeu (erezie), nu Dumnezeu-Om. Un sfânt, oricât ar fi de mare în desăvârșire, nu este Dumnezeu (să nu confundăm cele două identități!, a creatului cu a Creatorului), ci este un om care a ajuns, prin lucrarea Harului, la un mare grad pe drumul desăvârșirii smerite. Însușirile lui omenești nu au dispărut, ci au fost restaurate și transfigurate prin har. De aceea și numim pe gheron cu termenul "bătrân îmbunătățit". Nu zicem "om desființat, distrus...". Ci, doar, îmbunătățit. Amândouă, firea omenească și lucrarea Dumnezeiască, în îngemănare pentru îmbunătățirea sau îndreptarea sau sfințirea omului - de acord? Așadar Dumnezeu nu desființează identitatea omului, așa cum nu desființează identitatea pomului sau a apei. Nu face să piară natura creată, ci, prin energia necreată, o îmbunătățește și desăvârșește. O ... altoiește, poftim! Dumnezeu nu își desființează Creația, nu și-o distruge. Ci o sfințește! O ridică la menirea ei dintâi, împlinită după Gândul lui dintru Început - așadar după Iubire Sfântă. 7) Sfintele icoane sunt pline de har Dumnezeiesc. Pentru aceasta ele sunt și făcătoare de minuni. Nu sunt un simplu lemn, o simplă vopsea, nu sunt doar lucruri ordinare din materie ordinară ci sunt pline de mare har. Omul se deschide acestui har din alcătuirea icoanei, se face părtaș de darul acesta izvorât mereu din icoană, cum? Prin credință, nădejde și dragoste, de obicei. Uneori și fără ele are parte de minunea lucrată prin icoane, așa cum aflăm din Tradiția Bisericii - cu scop pedagogic. Referitor la această inetrvenție a Domnului cu scop pedagogic, îți reamintesc, frate, că mulți smintiți și oameni fără nici o credință, avînd parte de o intervenție minunată prin intermediul unei icoane, au ajuns la credință și chiar la sfințenie. Domnul i-a îndreptat prin icoană, prin acest depozit haric viu, izvor din Marele Izvor al milostivirii. Iertare pentru neînțelegeri și supărări, frate, Doamne ajută! Last edited by Ioan_Cezar; 26.02.2015 at 00:06:29. |
|