![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Citat:
Mai observam in pasajul citat de dv ca argumentul folosit aici de Sf Vasile cel Mare este extrem de subred. El spune ca "cei ce s-au rupt, devenind mireni, n-au avut putere de a boteza". Or, punctul de vedere unanim acceptat azi in Biserica Ortodoxa, ca si in Biserica Catolica, este ca botezul, ca ordinare in preotia cea de obste, poate fi savarsit de mireni (laici). Ceea ce nu spune nici Sf Vasile cel Mare, nici Sf Ciprian, nici Sf Stefan, nici Sf Dionisie si nu am auzit pe niciun sfant spunand e chestia cu "botezul prin iconomie". Este ceva cu totul absurd, imi pare (daca punctul dv de vedere e unul oficial) o noua inovatie ortodoxa. Iconomia o aplica Biserica la domeniul in care are suveranitate delegata: domeniul disciplinar si liturgic. Aplicand iconomia, se poate reduce durata sau asprimea unui post, ori suprima cu totul. Se poate reduce sau suprima canonul pe care il mai are de indeplinit un pacatos pocait pana la impartasanie. Prin iconomie, un duhovnic poate da dezlegare unui olimpic la matematica sa mearga duminica la pregatirea pentru olimpiada si nu la biserica. Dar nu te poti boteza prin iconomie din aceleasi motive pentru care nu te poti casatori prin iconomie si nu te poti hirotoni prin iconomie. Un al doilea argument, la fel de subred pe care il foloseste Sf Ciprian si dv (vedeti in ce companie aleasa v-am asezat ?) este ca Botezul (ori alte Sfinte Sacramente) nu ar mai fi valide deoarece savarsitorul schismatic ori eretic ar fi pierdut harul. Avem aici o eroare logica de tip non sequitur: in timp ce este adevarat ca prin schisma/erezie se pierde Gratia Sfintitoare, este fals ca aceasta pierdere invalideaza un Sacrament care e savarsit "ex opere operato": Gratia transmisa prin Sacrament nu este Gratia savarsitorului, nici vreo Gratie abscons-colectiva a Bisericii din care savarsitorul face parte, ci Gratia lui Dumnezeu. Astfel, in ultima analiza, punctul de vedere al Sf Ciprian este un punct de vedere donatist. Pana la proba contrarie, raman la parerea ca niciun Papa si niciun Conciliu Ecumenic nu a sustinut vreodata ca ereticii ar trebui (re)botezati. Cu atat mai putin ca ar trebui acceptat botezul lor prin iconomie.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 06.02.2015 at 00:17:37. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Ca sa nu mai lungim discutia cu probleme adiacente, pana acum nu am dat un argument esential, canonul apostolic urmator celui dezbatut aici. Acela spune ca nu se pot reboteza cei ce au botez valid, deci nu se pot reboteza intr-o regiune si intr-o alta regiune nu. Daca ar avea ereticii botez valid nu s-ar putea reboteza. Acelasi canon spune in continuare si despre botezul ereticilor, acestia trebuid rebotezati.
Varianta de pe site-ul catolic: http://www.newadvent.org/fathers/3820.htm Canon 46 We ordain that a bishop, or presbyter, who has admitted the baptism or sacrifice of heretics, be deposed. For what concord has Christ with Belial, or what part has a believer with an infidel? Canon 47 Let a bishop or presbyter who shall baptize again one who has rightly received baptism, or who shall not baptize one who has been polluted by the ungodly, be deposed, as despising the cross and death of the Lord, and not making a distinction between the true priests and the false. Vedem in varianta in engleza ca la canonul 46 screi de admiterea botezului ereticilor, adcia ceea ce am sustinut eu. |
#3
|
||||||
|
||||||
![]() Citat:
Citat:
Ca sa clarificam de unde vine aceasta dogma, este o invatatura protestanta, teoria ramificarii harului, care sta la baza coneptiilor ecumeniste. Dupa Conciliul Vatican II BC a adoptat si ea aceasta dogma protestanta. Citat:
Citat:
Citat:
Sfantul Vasile spune acolo ca aceia nu au mai avut preoti si episcopi care sa boteze si sa transmita harul. Citat:
|
|