Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 21.10.2014, 05:00:49
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.252
Implicit

Ioane, iartă-mă, n-am intenționat o clipă să te rănesc cu intervenția mea. Mă simt acum ca un inchizitor care a smuls pocăința cuiva sub tortură și chiar nu mă identific deloc cu o asemenea poziție aberantă. Dacă poate fi bun la ceva forumul ăsta, mă gândesc în primul rând că ne oferă tuturor un mijloc de a ne pune pe gânduri unii pe alții, să nu ațipim cu certitudinile noastre dragi în brațe și să pățim ca fecioarele neînțelepte din faimoasa parabolă. Mai avem multe de învățat, cu siguranță și mai multe de dezvățat, ideea e să ne mișcăm cumva în direcția lui Hristos, târăș-grăpiș în coate și genunchi, cu viteza melcului dar fără oprire sau abateri pe căi greșite. N-avem ce face, ca să ajungem cândva fluturi sprinteni și frumos colorați în grădinile Domnului nu putem evita experiența omizii.
Înțelegerea corectitudinii raționale a hristologiei nu ne face neapărat mai buni ortodocși și nici nu ne dă acces către o autostradă spre Împărăție. Tot pe cărarea îngustă și primejdioasă avem de urcat, unii lângă alții ținându-ne de mâini ca să nu cădem în prăpăstii, uneori purtându-i în cârcă pe cei neputincioși alteori fiind purtați noi înșine în cârcă de cei care ne iubesc cu tot cu infirmitățiile noastre. Ne mai călcăm pe bătături din neatenție, mândrie, prostie sau poate chiar din dorința egoistă de a înainta mai repede, suntem supărați pe moment, dar învățând din greșeli și iertându-ne din toată inima continuăm să mergem împreună spre Acasă.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)

Last edited by Mihailc; 21.10.2014 at 07:30:49.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 21.10.2014, 07:34:16
OctavianAdrian OctavianAdrian is offline
Member
 
Data înregistrării: 16.09.2010
Mesaje: 30
Implicit Dumnezeu nu poate fi imaginat

Dumnezeu, este deasupra tuturor lucrurilor create. Cum poate creatura, sa si-l imagineze pe Creator? Sfintii parinti spuneau ca imaginatia este puntea pe care diavolul se coboara in lume...Cum poate fi imaginat, Cineva de neimaginat?
Dumnezeu este deasupra imaginatiei, deasupra a tot ceea ce poate omul crea/folosi. Daca ni-l imaginam pe Dumnezeu, unde mai este misterul, emotia potentatoare a fiintei umane?
Reply With Quote
  #3  
Vechi 21.10.2014, 22:00:54
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Citat:
În prealabil postat de OctavianAdrian Vezi mesajul
Dumnezeu, este deasupra tuturor lucrurilor create. Cum poate creatura, sa si-l imagineze pe Creator? Sfintii parinti spuneau ca imaginatia este puntea pe care diavolul se coboara in lume...Cum poate fi imaginat, Cineva de neimaginat?
Dumnezeu este deasupra imaginatiei, deasupra a tot ceea ce poate omul crea/folosi. Daca ni-l imaginam pe Dumnezeu, unde mai este misterul, emotia potentatoare a fiintei umane?
Pronuntand "Dumnezeu" deja L-ai si imaginat.

Chiar daca lipsit de atribute spatiale, de miscare sau temporale.

Imaginatia nu este doar imaginatia plastica, cu detalii, cu forme specifice, ci orice inteles este in esenta o imaginatie.

Orice cuvant este o imaginatie.

Orice cuvant virtualizeaza o parte de Realitate.

Cu adevarat important, este intelegerea profunda a procesului.

Sa realizam ca Totul este pur si simplu un proces de imputare cognitiva.

Ca natura profunda a Realitatii este nediferentiata.
__________________

Reply With Quote
  #4  
Vechi 21.10.2014, 11:31:35
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
Ioane, iartă-mă, n-am intenționat o clipă să te rănesc cu intervenția mea. Mă simt acum ca un inchizitor care a smuls pocăința cuiva sub tortură și chiar nu mă identific deloc cu o asemenea poziție aberantă. Dacă poate fi bun la ceva forumul ăsta, mă gândesc în primul rând că ne oferă tuturor un mijloc de a ne pune pe gânduri unii pe alții, să nu ațipim cu certitudinile noastre dragi în brațe și să pățim ca fecioarele neînțelepte din faimoasa parabolă. Mai avem multe de învățat, cu siguranță și mai multe de dezvățat, ideea e să ne mișcăm cumva în direcția lui Hristos, târăș-grăpiș în coate și genunchi, cu viteza melcului dar fără oprire sau abateri pe căi greșite. N-avem ce face, ca să ajungem cândva fluturi sprinteni și frumos colorați în grădinile Domnului nu putem evita experiența omizii.
Înțelegerea corectitudinii raționale a hristologiei nu ne face neapărat mai buni ortodocși și nici nu ne dă acces către o autostradă spre Împărăție. Tot pe cărarea îngustă și primejdioasă avem de urcat, unii lângă alții ținându-ne de mâini ca să nu cădem în prăpăstii, uneori purtându-i în cârcă pe cei neputincioși alteori fiind purtați noi înșine în cârcă de cei care ne iubesc cu tot cu infirmitățiile noastre. Ne mai călcăm pe bătături din neatenție, mândrie, prostie sau poate chiar din dorința egoistă de a înainta mai repede, suntem supărați pe moment, dar învățând din greșeli și iertându-ne din toată inima continuăm să mergem împreună spre Acasă.
Nu-ți face griji, Mihai, intervenția ta a fost cu totul binevenită și am primit-o cu recunoștință. Eram un pic buimac și mi-a prins bine o tragere de mânecă.
Mă gândeam azi că doctorul bun folosește bisturiul, uneori, apoi spală, dezinfectează și la sfârșit bandajează și alină durerile post-chirurgicale. Cam asta văd că făcuși....:)
Ar merge și o comparație cu ortopedia, reparația luxației se însoțește și de unele dureri, apoi, odată reașezată articulația, pacientul e îndemnat să pășească din nou, fără teamă de durere...:)
Mulțumesc pentru ajutor, încă o dată. Domnul să te răsplătească, frate, pentru fapta ta bună!

P.S. În Numele Trandafirului, film care mi-a plăcut, era un inchizitor acolo, un fost inchizitor. Nu mi-a displăcut prea tare, de fapt mi-a plăcut mult. Unii inchizitori nu au fost așa răi, se pare.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 22.10.2014, 00:18:17
iustin10 iustin10 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.01.2010
Mesaje: 2.305
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
Înțelegerea corectitudinii raționale a hristologiei nu ne face neapărat mai buni ortodocși și nici nu ne dă acces către o autostradă spre Împărăție. Tot pe cărarea îngustă și primejdioasă avem de urcat, unii lângă alții ținându-ne de mâini ca să nu cădem în prăpăstii, uneori purtându-i în cârcă pe cei neputincioși alteori fiind purtați noi înșine în cârcă de cei care ne iubesc .
Citeam undeva ca sunt 3 trepte:faptuirea ,contemplarea si ratiunea
Prima treapta ar fi faptuirea . Aici ar trebui sa ne intorcerm mereu,la fapte , caci intelegerea rationala corecta a lui Dumnezeu e data la putini oameni.Si chiar daca am intelege bine dogmele lui Dumnezeu , fara faptuire, tot nu ne ar ajuta la nimic .
O interpretare gresita se mai corecteaza, dar o apucatura rea, e mult mai greu de corectat.
Marii teologi au fost si mari traitori, si au stiut in primul rand sa isi invinga patima proprie, ca apoi sa poata vorbi in curatenie despre Dumnezeu
Reply With Quote
  #6  
Vechi 22.10.2014, 20:37:29
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Citat:
În prealabil postat de iustin10 Vezi mesajul
Citeam undeva ca sunt 3 trepte:faptuirea ,contemplarea si ratiunea
Prima treapta ar fi faptuirea . Aici ar trebui sa ne intorcerm mereu,la fapte , caci intelegerea rationala corecta a lui Dumnezeu e data la putini oameni.Si chiar daca am intelege bine dogmele lui Dumnezeu , fara faptuire, tot nu ne ar ajuta la nimic .
O interpretare gresita se mai corecteaza, dar o apucatura rea, e mult mai greu de corectat.
Marii teologi au fost si mari traitori, si au stiut in primul rand sa isi invinga patima proprie, ca apoi sa poata vorbi in curatenie despre Dumnezeu

"In primul rand sa-si invinga patima proprie..."

Cum poti invinge ceva daca nu-i cunosti cauza profunda?

Daca nu se cunoaste cauza, recurenta patimii este inevitabila.

Doar cand se cunoaste cu claritate cauza si cand aceasta este neutralizata cu antidotul corespunzator avem cu adevarat despatimire. Curatenie.
__________________

Reply With Quote
  #7  
Vechi 22.10.2014, 21:08:56
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.252
Implicit

Citat:
În prealabil postat de florin.oltean75 Vezi mesajul
"In primul rand sa-si invinga patima proprie..."

Cum poti invinge ceva daca nu-i cunosti cauza profunda?

Daca nu se cunoaste cauza, recurenta patimii este inevitabila.

Doar cand se cunoaste cu claritate cauza si cand aceasta este neutralizata cu antidotul corespunzator avem cu adevarat despatimire. Curatenie.
Și după ce ai făcut curățenie...?
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)
Reply With Quote
  #8  
Vechi 22.10.2014, 21:19:59
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Citat:
Și după ce ai făcut curățenie...?
Nu mai este nici un "dupa" si nici "inainte" - caci omul vechi moare.

Iar omul vesnic, in adancul sau, este fara miscare.

Desi stralucitor la aratare, limpede si linistit inlauntru.
__________________

Reply With Quote
  #9  
Vechi 22.10.2014, 22:21:40
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.252
Implicit

Citat:
În prealabil postat de florin.oltean75 Vezi mesajul
Nu mai este nici un "dupa" si nici "inainte" - caci omul vechi moare.

Iar omul vesnic, in adancul sau, este fara miscare.

Desi stralucitor la aratare, limpede si linistit inlauntru.
Asta în schemele teoretice orientale.

Dacă vorbim de realitate, Hristos e de altă părere:

"Când duhul cel necurat iese din om, umblă prin locuri fără apă, căutând odihnă, și, negăsind, zice: Mă voi întoarce la casa mea, de unde am ieșit.
Și, venind, o află măturată și împodobită. Atunci merge și ia cu el alte șapte duhuri mai rele decât el și, intrând, locuiește acolo; și se fac cele de pe urmă ale omului aceluia mai rele decât cele dintâi."
(Luca 11: 24-26)

În spiritualitatea creștină, patimile sunt ale omului, dar la întreținerea și consolidarea lor trudesc draci specializați care "locuiesc" persoana în moduri diferite, după specificul fiecărei boli duhovnicești în parte.

Asceza negativă, recomandată și practicată de majoritatea religiilor, nu doar că nu rezolvă problema patimii, dar face loc unei pleiade de patimi și mai rele dacă "anihilarea" nu e urmată îndeaproape de însănătoșirea virtuții bolnave, adică a patimii.

De aceea asceza negativă în momentul când anihilează presupusa cauză a patimii, distruge de fapt și virtutea care ar trebui recuperată. Casa sufletului rămâne aparent curată și împodobită, dar goală, numai bună să ofere locuință unei legiuni de draci încă și mai competenți în contaminarea malefică a altor virtuți imature și în degradarea acestora în patimi.

Asceza creștină autentică transfigurează nu anihilează, vindecă ființa nu o amputează, salvează (mântuie) nu distruge, nu este doar rezultatul lucrării solitare a individului cu sine, ci o lucrare a Duhului Sfânt în sinergie cu libertatea persoanei care "își vine în fire".
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)
Reply With Quote
  #10  
Vechi 22.10.2014, 22:53:13
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

"asceza negativa"... fara a se specifica ce este (un anumit tip de promovare a propriilor valori prin contrast fabricat, schema de etichetare "rau" - "bun") bineinteles in contrapunere cu "asceza pozitiva".

------

Intradevar, patimile se trateaza felurit, atunci cand situatia o impune.
Cele mai la indemana sunt cele contrare patimii. Nu este dificil de inteles, chiar daca greu de realizat.

Patimile sunt felurite - insa toate au aceeasi cauza.

Aceasta cauza unica este, intradevar, dificil de inteles si mai dificil de eradicat.

Cand radacina este taiata toate ramurile patimilor se usuca.

Depinde cu ce se taie, lama tocita sau secure bine ascutita.
__________________

Reply With Quote
Răspunde