![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Citat:
- Afirm împreună cu tine și cu Biserica adevărul de credință că în Iisus Hristos nu există altă persoană decât cea a Fiului lui Dumnezeu. - Iisus Hristos este Dumnezeu adevărat ȘI om adevărat, Dumnezeu-Om cu două firi, dumnezeiască și omenească, unite într-o singură persoană. Această persoană este Logosul, Dumnezeu-Cuvântul, Fiul lui Dumnezeu. Prin întrupare, Fiul sau Cuvântul lui Dumnezeu a luat în Persoana Sa întreaga fire sau natură omenească. - Comunicarea dintre cele două firi ale Mântuitorului se face prin mijlocirea Persoanei, unică purtătoare a celor două firi. - Unica închinare care I se cuvine lui Iisus Hristos se bazează pe unitatea de persoană din Dumnezeu-Omul. În ipostasul lui Dumnezeu Cuvântul se găsesc unite ambele firi. Acum, ca să revin la obiecția mea: Dacă există vreo deosebire, înțeleg că aceasta începe în momentul zămislirii și constă în luarea firii omenești în Persoana Logosului. Eu văd în continuare o diferență între Logos cu fire unică, dumnezeiască, la nașterea din Tatăl, și Iisus Hristos Care Este Logosul cu două firi, dumnezeiască și omenească. Nu fac deosebire referitor la Persoană, Care este Una - a Logosului. Iar nașterea din vecie a Fiului din Tatăl, iarăși o disting de nașterea din Fecioară, în timp, a Domnului. Sunt evenimente diferite și cred că au însemnătatea lor. Dar Persoana rămâne Aceeași - Fiul lui Dumnezeu, Cuvântul, Logosul. În acest sens am spus că trebuie afirmată o deosebire, iar nu în altul. Oare persist în eroare? Vă rog să mă ajutați să înțeleg, dacă mă mențin în confuzie! Încă o dată îmi cer iertare pentru neglijență și îți mulțumesc, Iustin, pentru modul cum ai răspuns la problemă. Le mulțumesc și celorlalți forumiști (Mena, Sophia, Theo, Cătălin, MoshNeagu) deoarece, fără intervențiile voastre aș fi putut, poate, să nu remarc pericolul cugetării și formulării mele lipsite de claritate și fermitate și, astfel, să cad sau chiar să persist (încă mă gândesc la posibilitatea asta) în adevărată înșelare. În mod special mulțumesc lui Mihai deoarece mi-a pus în față textul sinodal și deoarece a indicat și erezia spre care mă îndreptasem (dar în care, totuși, încă nu căzusem cu totul). M-ai scos din mare (potențială, sau, fie și parțială) eroare/înșelare, frate! Îți mulțumesc și te rog să-mi ierți nebunia! Iar de persistă, te rog să mi-o spui cu toată fermitatea, punînd ca un bun doctor al fratelui de credință, degetul pe rană. Last edited by Ioan_Cezar; 18.10.2014 at 02:29:02. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Citat:
In acest context ,si Fiul lui Dumnezeu ia la un anumit moment de timp firea omeneasca alaturi de firea Sa dumnezeiasca ,in scopul mantuirii lumii . Nu stiu in ce masura timpul se aplica si la scara dumnezeiasca , si cum luarea firii omenesti a afectat neschimbabilitatea lui Dumnezeu. Probabil este o taina ,cum Dumnezeu cel infinit in spatiu si timp, ia un corp finit,la un moment de timp finit ,ceea ce presupune ,in logica umana ,ideea unei schimbari. Despre mantuire se mai zice si ca a fost planul din veac a lui Dumnezeu de a impaca pe toate cu Sine,prin Fiul . Deci acest moment de timp finit al intruparii , a fost planificat la un moment atemporal ,nu este o schimbare. Dar ca sa revenim la persoana Fiului , in firea sa dumnezeiasca nu se produce nici o schimbare ,caci dumnezeirea sa nu se schimba prin intrupare. Persoana Fiului isi adauga firea omeneasca ,se goleste in ea ,se naste ca om istoric,devine trup si istorie Persoana Fiului e aceiasi , si nascuta in timp,din Fecioara ,si nascuta in vesnicie din Tatal. Persoana nu se schimba, se naste intr-o fire noua .Dumnezeu e acelasi si in nemarginirea eternitatii,si in bratele Fecioarei . Are loc doar golirea,chenoza ,revarsarea infinitului in ceva finit ,dar fara transformarea infinitatii. Last edited by iustin10; 18.10.2014 at 02:27:29. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Ioane, primul lucru pe te rog să nu-l faci este să te superi pe modul meu cam repezit de a atrage atenția asupra unei capcane dogmatice subtile în care putem cădea cu toții în momentul când cântărim cele dumnezeiești cu măsuri omenești.
Un exemplu de antropometrie aplicată gândirii celor dumnezeiești este ispita de a compara incomparabilele, și anume nașterea din vecie a Logosului și nașterea din Fecioară, ca două secvențe supuse temporalității. Nașterea din vecie a Logosului nu poate fi numit eveniment nici măcar prin analogie îndepărtată, fiindcă cuvântul în sine este legat de parametrul timp atât în sensul originar cât și în derivate, adică se referă la ceva ce n-a fost, n-a existat dar începe în mod excepțional să fie, să existe la un moment dat într-o realitate a devenirii precedată de survenire. Într-una din Catehezele sale de o mare densitate teologică, Sfântul Chiril al Ierusalimului arată, atâta cât poate fi arătată o mare taină într-un limbaj omenesc, despre ce e vorba. Iată doar câteva fragmente care-ți pun mintea în pioneze: "Dumnezeu n-a fost mai înainte fără de Fiu și mai pe urmă a devenit Tată, ci dintotdeauna are pe Fiul" "Tatăl n-a adus pe Fiul din neexistență în existență, nici n-a înfiat pe unul care n-a existat niciodată" "Tatăl L-a născut nu în modul în care omul ar putea gândi, ci așa cum numai Tatăl știe. Nu numai cerurile nu cunosc nașterea Fiului, dar chiar nici toată firea îngerească. Nici însuși Duhul Sfânt n-a vorbit în Scripturi despre nașterea Fiului din Tatăl. Pentru ce iscodești, deci, acelea pe care nici Duhul Sfânt nu le-a scris în Scripturi?" (Sfântul Chiril al Ierusalimului- cateheza a XI-a la cuvintele "Fiul lui Dumnezeu Unul Născut Care din Tatăl s-a Născut, mai înainte de toți vecii") Iar ca să înlăturăm orice confuzie, să băgăm la cap formula hristologică ultimă, adoptată la Calcedon: Urmând deci Sfinților Părinți, am învățat toți să mărturisim într-un glas pe Unul și Același Fiu, Domnul nostru Iisus Hristos, desăvârșit, pe Același în dumnezeire și desăvârșit pe Același în omenitate, Dumnezeu cu adevărat și om cu adevărat, pe Același, din suflet rațional și trup, de o ființă cu Tatăl după dumnezeire și pe Același de o ființă cu noi după omenitate, întru toate asemenea nouă, afară de păcat; înainte de vecii născut din Tatăl după dumnezeire, iar în zilele de pe urmă, Același, pentru noi și pentru a noastră mântuire, din Maria Fecioară, Născătoare de Dumnezeu, după omenitate; pe Unul și pe Același Hristos, Fiu, Domn, Unul-născut, cunoscut în două firi, în chip neamestecat, neschimbat, neîmpărțit, nedespărțit, deosebirea firilor nefiind desfințată nicidecum din cauza unirii, ci păstrându-se mai degrabă însușirea fiecărei firi și concurgând într-o persoană și într-un ipostas, nu împărțit și divizat în două persoane, ci pe Unul și Același Fiu, Unul-născut, Dumnezeu- Cuvântul, Domnul nostru Iisus Hristos Ar mai fi de spus doar că procedura divină a Întrupării este kenoza, nu metamorfoza. Sfinții Părinți, apărători ai hristologiei Bisericii, au combătut cu vehemență orice aluzie la vreo schimbare sau diferență între Logosul teologic și Logosul iconomic (al Întrupării). Întrucât noi nu putem gândi altfel decât secvențial, ne este greu să percepem Logosul în ființa lui veșnică, iar ceea ce nouă ni se pare a fi transformare în ființa Logosului, este un act de libertate divină suverană, cu totul necondiționat de orice legitate a devenirii care cere în mod necesar ca asumarea inferiorului de către superior să se supună unui proces inevitabil de degradare ontologică. Logosul veșnic rămâne egal cu sine chiar și atunci când se pogoară în modul de existență al creaturii căzute, într-o manieră mai presus de capacitatea noastră de înțelegere.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) Last edited by Mihailc; 18.10.2014 at 03:56:45. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Mulțumesc, Mihai, mulțumesc din tot sufletul pentru lămuriri.
Am meditat ieri pe îndelete la ceea ce cugetasem și m-am trezit azi cu gândul speriat: am uitat, de-o vreme, să Îl mai văd pe Dumnezeu în icoană, și mai mult pe om... Nu știu ce s-a întâmplat pe ascuns, dar descopăr cu amărăciune că s-a infiltrat cumva în mintea mea o estompare a Dumnezeirii în Persoana Mântuitorului și o afirmare peste măsură a firii omenești, ba chiar a unui omenesc neîndumnezeit în ciuda unirii ipostatice. Am ajuns să cuget la Hristos ca la un om, descopăr. Cum a fost posibil așa ceva? Dintr-o astfel de pervertire în adâncul meu, pervertire pe care încep s-o descopăr, au ieșit firește și afirmațiile tulburi de zilele trecute. Ceva mi-a tulburat apa sufletului... Ce să fie?, mă întreb acum. E un prilej ca să înțeleg, iată, din experiență personală ce importanță are atmosfera în care trăiește creștinul, acea atmosferă a vieții de zi cu zi, acele discuții aparent nevinovate, acele dezbateri care, chipurile, mă făceau de folos pentru alții - pe care îi consideram atei, agnostici, necredincioși sau prost-credincioși. În timp ce mă străduiam să le arăt altora cum trebuie cugetat și trăit creștinește, mă umpleam eu, pe nesimțite, de nebunie și de duhuri străine... Și iată, am ajuns din nebăgare de seamă și evident din trufie - să fiu asemenea celor pe care îmi închipuiam că îi ajut cu ceva, ba chiar mai rău. Iată rodul nepăzirii! Iată plata pentru nemăsurata încredere în sine, iată rodul mândriei și al delăsării, al trândăviei. (O știam și din meseria mea, din contactul cu clienții și pacienții de anii trecuți...) Și desigur sunt mult alte cauze, care țin strict de iconomia vieții mele personale, în spatele acestei căderi. Îmi amintesc de versetul din Facerea unde Dumnezeu le spune lui Adam și Eva să nu mănânce din măr. Și nici să nu-l atingă! (Fac. 3,3) Acum descopăr mai limpede ce rost avea acel "nici să vă atingeți". Eu, care trăgeam la neamestecare și limpezire de sine neîncetată, la o viață curată și tot mai îmbunătățită, am ajuns din nou un amestecat și un suflet tulbure. Pentru că m-am trufit și nu m-am păzit am ajuns cât pe ce să cad în închipuiri cu totul nebunești. Îți mulțumesc că mi-ai tras o palmă, ca Sfântul Nicolae, să mă trezesc. Sărut mâna, frate și Dumnezeu să te răsplătească pentru bunătatea pe care mi-ai arătat-o, certîndu-mă la timp! Last edited by Ioan_Cezar; 18.10.2014 at 12:19:03. |
|
|