Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 17.10.2014, 10:41:28
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

......:) Bună situația-stimul, provocativă în mod benefic.
Permiteți-mi să dau și eu cu părerea.
Creștinul, așa cum îi cunosc pe unii dintre creștini, sare în ajutorul aproapelui din două tipuri principale de motive: a) ca și ceilalți oameni, pentru că în el se află chipul lui Dumnezeu, adică are înclinația naturală de a sări în ajutorul unui semen rănit; b) are o educație temeinică, așezată în ani de conștientizări și practică, educație oferită sistematic de Biserică. Creștinii au și alte lucruri de spus despre relațiile interpersonale de într-ajutorare, comparativ cu necredincioșii sau cu alți oameni credincioși din alte confesiuni ori religii. Posibil, de asemenea, să mediteze la noima întâmplării, însă de obicei creștinii uită repede vreun bine făcut și, dacă totuși cred că au făcut ceva bun, dau mulțumită lui Dumnezeu pentru că i-a ajutat spre bine.

Ca explicație generală, Hristos nu distruge firea noastră naturală, nu înlocuiește dispoziția noastră firească spre iubirea aproapelui (ea e deja în noi, întrucât toți oamenii purtăm chipul lui Dumnezeu în ființa noastră, chip rămas încă de la facerea omului), ci o ridică și o poartă spre desăvârșire.
Orientînd-o spre El, întrucât noi oamenii suntem ființe teantropice.
Astfel, iubirea noastră naturală pentru copii (iubire neîndoielnică, exceptînd, poate, pe părinții denaturați, foarte bolnavi) și pentru aproapele - capătă prin Duhul lui Hristos și prin credința noastră în Hristos: alte dimensiuni, altă alură, altă consistență, alte roade.
Hristos ne dezvelește chipul Lui din noi, ni-l curățește, ni-l sporește și cultivă până la desăvârșire, până la El. Dacă rămânem în El, prin credință.
Așadar, vă rog să nu mai vedeți o opoziție între iubirea noastră naturală și Iubirea lui Hristos, ci un raport de completare, de ridicare spre alte niveluri, spre desăvârșire. E o altoire, cum spuneam în exemplul de ieri, cu arborii roditori (sălbatic, respectiv îngrijit și altoit).
Natura noastră umană are Obârșie și Țel în Hristos. Domnul este Alfa și Omega noastră.

Last edited by Ioan_Cezar; 17.10.2014 at 10:54:47.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 17.10.2014, 13:59:14
Inorogul
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Ioan_Cezar Vezi mesajul
Creștinul,....., sare în ajutorul aproapelui din două tipuri principale de motive
Exact ceea ce spuneam eu ca nu fac :). Pe mine nu ma intereseaza decat in foarte mica masura motivele pentru care un om sare in ajutorul altui om. Subiectul prezinta acelasi grad de interes cu cel al descoperirii obiceiurilor pasarilor migratoare, sau al excplicatiei oferite de catre cercetatori pentru senzatia de deja-vu. Le consider subiecte intresante, cu valoare certa in bagajul de cunostinte, dar irelevante pentru propria-mi fiinta. Dpmdv, nu sunt definitorii.

De ce dumneavostra considerati ca motivul pentru care cineva sare in ajutorul aproapelui este definitioriu si esential? Considerati ca aflarea unui raspuns cert la aceasta intrebare (si la multe altele asemanatoare) v-ar schimba ca om? In functie de raspuns credeti ca ati putea fi capabil, spre exemplu, sa nu mai sariti in ajutorul unei seaman aflat in suferinta? Cu ce va schimba viata in mod concret?

Multumesc!
Reply With Quote
  #3  
Vechi 17.10.2014, 14:13:45
CristianR's Avatar
CristianR CristianR is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.03.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.304
Implicit

Nu cred că este importantă motivarea ajutorului pe care-l dai cuiva. Important este să-l dai.

Motivarea este, însă, importantă, dacă nu-l dai. Ți se atrage atenția că nu este în regulă să fii indiferent.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 17.10.2014, 14:15:23
Inorogul
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de CristianR Vezi mesajul
Nu cred că este importantă motivarea ajutorului pe care-l dai cuiva. Important este să-l dai.

Motivarea este, însă, importantă, dacă nu-l dai. Ți se atrage atenția că nu este în regulă să fii indiferent.
Subscriu !
Reply With Quote
  #5  
Vechi 17.10.2014, 14:46:24
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Inorogul Vezi mesajul
De ce dumneavostra considerati ca motivul pentru care cineva sare in ajutorul aproapelui este definitioriu si esential? Considerati ca aflarea unui raspuns cert la aceasta intrebare (si la multe altele asemanatoare) v-ar schimba ca om? In functie de raspuns credeti ca ati putea fi capabil, spre exemplu, sa nu mai sariti in ajutorul unei seaman aflat in suferinta? Cu ce va schimba viata in mod concret?

Multumesc!
Pentru că nici o acțiune omenească nu decurge fără un motiv. Conștient sau inconștient, motivul îmboldește orice acțiune, o susține și o orientează. Apropos, dacă binevoiți să-mi răspundeți: dumneavoastră ce motiv aveți să fiți aici pe forum? Și ce scop urmăriți prin postările din ultimele zile?
A fi viu, înseamnă a avea un motiv, fie și trebuințe primare care să te împingă la mișcări psiho-fizice (a respira, a te mișca, a te hrăni, a dormi etc.). Când în om nu mai mișcă nici o trebuință, nici un motiv, omul moare.
Printre altele, suicidul apare ca urmare a unor grave perturbări în sfera motivației. Dar și aici e un motiv! Pulsiunea suicidară (formă a unei trebuințe ajunsă la grad înalt de intensitate, ireprimabilă de mecanismele de apărare obișnuite ale eului) este expresia unei trebuințe camuflate și totodată distorsionate - aceea originară de a trăi un sens (al tău, al semenilor, al Dumnezeirii, al Ființei).

*

Desigur, un răspuns acceptat de conștiința mea ca adevărat și bun de a fi trăit, ar avea un impact considerabil asupra personalității și comportamentului meu.
În literatura noastră avem câteva exemple referitoare la această problemă. Îndeosebi la Rebreanu, Camil Petrescu, Marin Preda găsim nuanțe fine și splendid exprimate ale acestei probleme.
Rușii îi au pe Tolstoi și mai ales pe Dostoievski, care prezintă magistral problematica ridicată de dvs. Ar mai fi, îmi vine imediat în minte, și Cehov - atât în nuvele și povestiri cât și în teatru. Recitiți și vă veți convinge!

*

Orice schimbare în structura de personalitate la nivel motivațional aduce treptat o schimbare a întregii gândiri, a valorilor, a percepției, a imginației, a limbajului, a actelor de conduită mintală și comportamentală. Aduce, mai ales, noi modalități decizionale, alegeri noi, din pricina schimbării valorilor sau a ierarhiei lor.
Despre aceasta găsiți nenumărate ilustrări chiar în Scriptură. Puteți revedea, printre altele, dacă doriți - pilda muștarului, pilda aluatului etc.

*
Adeseori am motiv să nu sar în ajutorul unui om aflat în suferință. Ține de procesul decizional, de mulțime de factori. Ca să nu las totul prea ambiguu, vă dau un exemplu: nu sar în ajutorul cuiva (în ciuda tendinței naturale) atunci când mijloacele mele de intervenție sunt insuficiente (îmi lipsesc cunoștințe sau proceduri, de pildă) sau când persoana în cauză refuză/nu dorește ajutorul meu.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 18.10.2014, 21:36:50
catalois catalois is offline
Banned
 
Data înregistrării: 11.03.2014
Mesaje: 95
Implicit Pentru Calul cu un corn...UNICATUL sau FOARTE RARUL...

Inorogule, am citit intrebarea ta si am raspuns fara sa citesc postarile tale anterioare, ca sa stiu cate ceva despre tine, astfel ca, am considerat ca este posibil sa fii un tanar fantast care chiar si-a pus problema uciderii copilului sau. Astfel, raspunsul meu era menit sa-l faca pe acel tanar sa se indoiasca de gandurile care ii veneau si sa reactioneze mecanic, prin refuzul de a actiona in orice fel, pe moment.
Nu vad cum as fi raspuns altfel, ca sa impiedic un lunatic sa faca ceva nesabuit.
Imi cer iertare, nu esti acel lunatic!
Desigur ca ne iubim copiii: am vazut cu ochii mei de copil o vaca lingandu-si vitelul de dimineata pana la asfintit, cand a renuntat, s-a dus singura in grajd si bunicul a incuviintat sa luam vitelul; toti ziceau de dimineata sa-l luam si sa-l transam ca e fraged, fara sa vada vaca, ca sa dea lapte si in perioada urmatoare, dar bunicului meu nu i-a lasat, i-a fost mila de vaca, nu de carne si de lapte. In acea zi a imbiat-o cu grau, dar vaca nu a vrut sa manance si nici sa bea apa. A doua zi, l-am vazut pe bunicul cum ii dadea grau din palma, nu din galeata, iar celelalte 2 vaci mancau fan si un pic de porumb stiuleti, nu boabe.
Acum inteleg ca tu nu te-ai pus in situatia extrema de a-ti ucide copilul, ci, iti doresti (intelectual, ca sufleteste sunt sigur ca vei sti pe loc) sa stii ce sa faci in astfel de situatii, in care nu esti sigur daca Dumnezeu iti cere extrema, sau diavolul. Raman la acelasi raspuns: refuza, fa-te ca n-ai auzit.
In ce priveste situatia ipotetica descrisa de tine, cu omul care e pe jos, si cu oamenii de credinte specificate care fac ceva, cel mai important mi se pare cel ce isi da seama ca nu stie ce sa faca pentru a-l ajuta pe cel cazut, asa ca se da deoparte si se roaga pentru cel cazut si pentru cei care au cu ce-l ajuta, sa aiba gand bun, dar si pentru cei care nu au cum sa-l ajute, sa stea deoparte. Cam asta e diferenta intre oamenii-parinti si vacile-parinti.
Cat despre tine, nu stiu ce cauti, dar pari a cauta sa fii unicat in univers. Am zis ''pari'', nu ca asa esti.
Dar n-am vazut la tine decat suficientza de raspunsuri si de intrebari de genul '' un oarecare arunca o piatra in lac si 10 intelepti se chinuie sa o scoata''.
Daca esti in lupta cu lucifer, cel ce da titlul topicului, pentru ca argumentele lui ti se par cat de cat valabile si asta nu iti convine (asa cum e cazul meu), recunoaste asta si cere ajutorul in aceasta directie, de la membrii forumului.
Inca odata, imi cer iertare ca nu m-am documentat despre cel caruia ii raspund, inainte de a raspunde: nu se va mai repeta.
Reply With Quote
Răspunde