Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Ortodoxa in relatia cu alte confesiuni
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #81  
Vechi 23.09.2014, 01:59:33
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Theodore_of_Mopsuestia Vezi mesajul
Ce are un ierarh/preot, ontologic vorbind, fata de un credincios? Nimic: e doar tot un om. Ah da, e vorba de niste costume, niste formule ritualice, niste trepte organizationale...si o autoritate de grup autoasumata. In comparatie cu o constiinta treaza (care poate a fi lui Ciudateanu Caisa din Calcinatii din Deal, care nea Caisa insa a studiat toata viata, cu osirdia cu care iti doresti mantuirea, tot ce este dogma si canon in BO), toata autoritatea devine goala. Argumentul autoritatii il aveau si unii, care au palmuit...ghici pe Cine (presupun ca totusi cunosti Scriptura,Daliane, cu toate ca se vede si din satelit ca esti saturat cu spiritul similo-Contrareformei de la 1672: "Scriptura este pentru preoti", si stii la ce episod ma refer).
Toata povestea asta cu frica superstitioasa de a incalca ce zice preotul/ierarhul este doar stravechiul complex al membrului de trib in fatza samanului: "Daca nu il ascult orbeste, ma termina pe cale magica". (Aici, in context eclezial, inlocuim "magia samanica" cu "pedeapsa de la Dumnezeu ca nu asculti de preoti/episcopi". Cu alte cuvinte, o superstitie. Politica lumeasca pura: frica si indoctrinarea, uneltele oricarei ierarhii).
Nu inghit protestantismul si neoprotestantismul din cauza efectelor lor istorice si backgroundului lor occidental. Insa in rest, de exemplu in privinta spinosului subiect al autoritatii spirituale, le dau dreptate.
Ce să aibă, Theo? Harul preoțesc, asta are. Acela prin care ne oferă nouă Sfintele Taine. Acela prin care săvârșește Sfânta Jertfă. Acela prin care transmite Evanghelia. Acela prin care se roagă pentru iertarea păcatelor noastre, pentru mântuirea noastră.

*
Nu, nu e vorba doar despre costume, formule și trepte. Sau nu e vorba despre acestea ca fiind hotărâte de oameni. Ci de Dumnezeu.
Și nu e vorba de o autoritate autoasumată.
Această autoritate vine din și prin Hristos, Capul Bisericii.
Domnul vorbește clar despre Biserica pe care o va întemeia nevăzut prin Jertfa Lui (Mt. 16,18). Despre Apostoli și episcopi găsim clar în FA 20,28 și Ef. 2,20 etc. Inaugurarea e limpede - FA 2.
Autoritatea celor care L-au pălmuit nu este aceeași cu a Apostolilor și preoților din Biserică. E așa greu de sesizat?

*
Eu și alții nu mergem din frică superstițioasă în Biserică. Sfântă frica lui Dumnezeu nu e nici superstiție nici frică naturală. Nu e totuna cu frica de foc, de apă, de câini sau de tigri. Când vei avea experiența personală a cutremurului fricii lui Dumnezeu, atunci nu o vei mai confunda cu nimic. Niciodată!
Mergem în Biserică din conștientizarea obârșiei noastre ca oameni, din conștientizarea dependenței noastre de Hristos, mergem din sfânta frică și din bucurie, mergem pentru că, în ciuda faptului că suntem păcătoși, avem inimă. Iar inima noastră iubește pe Domnul, fie și extrem de puțin, într-un loc cât de mic. Noi simțim această iubire împletită cu sfânta frică și simțim pentru că El ne iubește pe noi. Simțim Iubirea Lui și îi răspundem cu iubire înfricoșată, chiar dacă mintea noastră bolnavă și faptele păcătoase ne surpă dragostea, ne îndepărtează de El și Îl rănesc.

*
Faptul că Biserica este (în ființa ei teandrică) și instituție - nu ar trebui să ne îndepărteze de Ea. Normele de viață ale Bisericii sunt de la Dumnezeu. Nu poate lipsi organizarea instituțională deoarece Biserica are și o existență terestră.

Dar toate acestea se văd doar cu ochii credinței.
Iar credința este un dar. Care trebuie păstrat mai mult decât orice alt dar.
Prin credință vedem și ceea ce nu putem vedea cu ochii trupești și înțelegem și ceea ce nu putem înțelege cu mintea noastră naturală.
Credința ridică pe om din ordinea naturală. Teandria este o întâlnire/unire tainică, nepătrunsă de minte, a naturalului cu supranaturalul. A ceea ce este omenesc cu ceea ce este dumnezeiesc.
Crezul nostru, Simbolul Credinței - arată limpede cum stau lucrurile.

Last edited by Ioan_Cezar; 23.09.2014 at 02:24:52.
Reply With Quote
  #82  
Vechi 23.09.2014, 02:10:31
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Dalian Vezi mesajul
Care este forul care stabileste corectitudinea unei decizii luate de Sfântul Sinod.
a. Biserica prin ierarhii ei.
b. Constiinta fiecarui credincios
Infaibilitatea Bisericii nu e dată nici de ierarhi nici de credincioși, ci de Însuși Hristos, Împăratul și Dumnezeul nostru și Capul Bisericii.
Câtă vreme afirmăm că Sinodul este Sfânt, înțelegem că Hristos, Capul Bisericii, Se exprimă prin Sinod.
Ceea ce hotărăște Sinodul este Sfânt. Deoarece în Comunitatea și Comuniunea Sinodală lucrează Hristos prin Duhul Sfânt, Duhul Adevărului.

În nici un caz nu confundăm Sfântul Sinod cu Parlamentul României democratice... Nici cu ONU sau Parlamentul UE.
Consultarea conștiinței credincioșilor se face pe altă cale decât referendumul național privind X chestiune, altfel decât prin recensământ, altfel decât prin sondajele IRSOP sau prin chestionarele amabile ale Vodafonului.

Last edited by Ioan_Cezar; 23.09.2014 at 02:18:30.
Reply With Quote
  #83  
Vechi 23.09.2014, 06:57:13
tabitha's Avatar
tabitha tabitha is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 06.04.2011
Locație: usa
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.956
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
Cartea a fost reeditată, într-o ediție a doua cu adăugiri, la începutul anilor '80, prima ediție fiind publicată în anul 1977. La vremea respectivă a fost un best seller în lumea ortodoxă, întrucât nimeni până atunci nu îndrăznise să critice, de pe poziții ecleziologice ferme, ecumenismul instituționalizat promovat de "internaționala" CMB. Anii tulburi din prezent nu sunt nici pe departe mai cenușii comparativ cu deceniile șapte și opt ale secolului trecut. Fiecare epocă are tulburări specifice și poate fi evaluată corect numai în contextul ei, iar din punct de vedere a mentalității dominante în lumea ortodoxă, perioada în care a apărut "Adevărul și unitatea Bisericii" nu era sub nicio formă mai limpede decât epoca noastră, ba chiar dimpotrivă: ecumenismul politizat era la modă, ideile critice întâmpinau adversități pasionale din partea ierarhiei, identitatea ortodoxă ajunsese o ofertă printre altele la bursa religiilor, teologii "profesioniști" dormitau într-o inerție a formalismelor academice...pe scurt, nu era deloc o perioadă la care să ne raportăm ca niște decadenți.
Poziția lui Yannaras nu este favorabilă CMB, dar el preferă abordarea ecleziologică cu argumente solide apologeticii superficiale, arătând convingător că unitatea creștinilor nu se poate realiza sacrificând adevărul credinței revelat de viața teandrică Bisericii lui Hristos. Fără să fie un apărător al ortodoxismului de ghetou specific antiecumenismului contemporan, el pledează pentru iconicitatea adevărului Bisericii și nu pe argumentele raționaliste rigide folosite de apologeți în dezbateri interconfesionale, avertizând că ortodoxia nu este o ideologie printre altele, ci unicul mod de existență în măsură să ridice ontologic umanitatea la demnitatea împărătească instituită prin Întrupare. De-a lungul timpului, tezele profesorului grec au fost confirmate cu asupra măsură de convertiți, în marea lor majoritate atrași de experiența Bisericii în toate formele ei și nu de propaganda apologetică sau de expuneri savante în măsură să satisfacă logica veacului acestuia.
Mult›umesc frumos de răspuns.
Mi-am mai completat imaginea si contextul -
în sperant›a că într-o bună zi poate ajunge s™i la noi cartea ..

Last edited by mirela.t; 23.09.2014 at 06:59:45.
Reply With Quote
  #84  
Vechi 23.09.2014, 10:12:23
Dalian's Avatar
Dalian Dalian is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 27.09.2012
Locație: Cernica
Mesaje: 539
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Dalian Vezi mesajul
1. Care este forul care stabileste corectitudinea unei decizii luate de Sfântul Sinod.
a. Biserica prin ierarhii ei.
b. Constiinta fiecarui credincios
Citat:
În prealabil postat de oaie_cugetatoare Vezi mesajul
a) Biserica prin ierarhii ei, daca decizia luata nu incalca dogma ortodoxa si Sfintele Canoane.
Mi se pare ca ne invartim. Nu are rost. Pana la urma trebuie sa ne raspundem acestei intrebari incomode:
Cine stabileste daca se incalca sau nu dogma ortodoxa si Sfintele Canoane?
a. Biserica prin ierarhii ei.
b. Fiecare credincios dupa intelegerea lui
Eu cred ca varianta a.
Tu ce crezi?
Reply With Quote
  #85  
Vechi 23.09.2014, 12:10:39
oaie_cugetatoare oaie_cugetatoare is offline
Banned
 
Data înregistrării: 31.03.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.296
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Dalian Vezi mesajul
Eu cred ca varianta a.
Tu ce crezi?
Eu cred ca virgula cuvantul final il are Dumnezeu si nu omul (indiferent ce pozitie ocupa in Biserica).
Iar Dumnezeu vorbeste prin evenimente/actiuni/fapte.Omul face conferinte/dezbateri.Dumnezeu nu
face conferinte, Dumnezeu actioneaza.

Exemplu concret din zilele noastre:
Mai marii Bisercii tot studiaza si studiaza canonizarea lui Arsenie Boca
Dumnezeu vobeste tuturora(inclusiv mirenilor si preotilor) prin minunile (adica fapte) care au loc la mormantul lui
Arsenie Boca

Last edited by oaie_cugetatoare; 23.09.2014 at 12:18:01.
Reply With Quote
  #86  
Vechi 23.09.2014, 12:45:12
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Eu am citit fragmente, ramai uimit cum niste oameni cultivati pot bate campii in asa fel, mai rau ca neoprotestantii care scot ce vor ei din context sa se potriveasca doctrinei lor.
Ssst, cum poți vorbi așa, noi doar trebuie să facem ascultare, nu mai contează de cine, doar e teolog cu diplomă. Discernământul nici nu mai încape în discuție.
Reply With Quote
  #87  
Vechi 23.09.2014, 13:05:32
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Dalian Vezi mesajul
Mi se pare ca ne invartim. Nu are rost. Pana la urma trebuie sa ne raspundem acestei intrebari incomode:
Cine stabileste daca se incalca sau nu dogma ortodoxa si Sfintele Canoane?
a. Biserica prin ierarhii ei.
b. Fiecare credincios dupa intelegerea lui
Nu ține de noi să dezbatem asemenea lucruri. Și am tot dreptul să judec un lucru pentru a stabili dacă e bun sau nu, dar nu am dreptul să osândesc. Și chiar dacă greșesc în stabilirea corectitudinii acelui lucru și iau o decizie greșită, Domnul mă va îndrepta prin marea lui milostivire și dragoste. Dumnezeu nu e limitat de șabloanele noastre și nu îngăduie decât ceea ce ne este de folos.
Reply With Quote
  #88  
Vechi 23.09.2014, 13:09:45
Dalian's Avatar
Dalian Dalian is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 27.09.2012
Locație: Cernica
Mesaje: 539
Implicit

Citat:
În prealabil postat de oaie_cugetatoare Vezi mesajul
Eu cred ca virgula cuvantul final il are Dumnezeu
Si eu cred la fel in aceasta privinta.
Vrei sa raspunzi si la cealalta intrebare?
Dar, dace se poate, simplu, direct, barbateste.
Citat:
În prealabil postat de Dalian Vezi mesajul
Cine stabileste daca se incalca sau nu dogma ortodoxa si Sfintele Canoane?
a. Biserica prin ierarhii ei.
b. Fiecare credincios dupa intelegerea lui
Reply With Quote
  #89  
Vechi 23.09.2014, 13:19:03
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

aaaaa....
Reply With Quote
  #90  
Vechi 23.09.2014, 13:21:53
gpalama's Avatar
gpalama gpalama is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.02.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.285
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Dalian Vezi mesajul
Mi se pare ca ne invartim. Nu are rost. Pana la urma trebuie sa ne raspundem acestei intrebari incomode:
Cine stabileste daca se incalca sau nu dogma ortodoxa si Sfintele Canoane?
a. Biserica prin ierarhii ei.
b. Fiecare credincios dupa intelegerea lui
Eu cred ca varianta a.
Tu ce crezi?
Dumnezeu.
Care ridica pe Apostolii Pavel si Petru care in Duhul Sfant hotarasc in Sinodul Apostolic ce este bine pentru Biserica.


Pentru fiecare Sinod Dumnezeu a ridicat un Pavel si un Petru, dovediti prin har si invatatura si putere.

Asta ignori tu, pe Dumnezeu care ESTE PREZENT si lucreaza.

Dumnezeu a zis clar: Eu, Iisus Hristos va las pe Duhul Sfant care VA FI CU VOI si VA VA INVATA TOATE.

Daca Duhul Sfant ESTE CU NOI prezent in mod tainic de 2000 de ani, de ce voi protestantii IL IGNORATI SI OMORATI PE DUMNEZEU.



Ignori Dalian ca Dumnezeu A RIDICAT UN TEMPLU AL SAU PENTRU TOATE NEAMURILE, AICI PE PAMANT.

Adica BIserica Sa de pe Pamant, si Casa Sa de pe Pamant.

Cu temelia in Hristos si cu Apostolii ca primii zidari in zidul Bisericii.

Iar Casa lui Dumnezeu NU VA FI BIRUITA IN VECI, de nici o vorba stricata a sectarilor, care anunta ca Duhul Sfant nu mai este.


A spune ca Biserica a murit, sau Biserica a fost in erezie dupa anul 100 pana la reforma este echivalent cu a spune ca NU MAI ESTE DUH SFANT PE PAMANT.

Ori Hristos a spus exact contrariul: Ca noi vom primi PUTERE MAI MULTA, ca Toata Biserica va primi putere prin Duhul SFant. Iar Faptele Apostolilor arata exact acest lucru.


Tare interesant lucrul asta: au murit Apostolii si nu au mai scris Epistole, gata, s-a terminat si cu Biserica, s-a terminat si cu credinta, Dumnezeu a murit, credinta a murit.

Extrem de usor de aruncat la gunoi 1500 de ani de credinta, nu ti se pare Dalian. Si te-as ruga sa raspunzi la fiecare propozitie, nu la greseli. La afirmatiile mari, nu la greselile facute.



DALIAN, noi, ortodocsii IL AVEM PE DUMNEZEU DREPT CAP.

Dumnezeu este in permanenta intre noi. Iar vocea Lui este in permanenta intre noi asa cum era si in VT. Prin marii prooroci, pe care noi ii numim SFINTI, si care sunt intocmai cu proorocii VT in putere, invatatura, apropiere de Dumnezeu.

Pentru ca nu esti capabil sa raspunzi la o problema majora si te legi doar de lucrurile minore, dar ignori cu desavarsire lucrurile serioase. Nu poti sa raspunzi cum zice Hristos: DA unde este DA si NU unde este NU.



SCRIPTURA SE CUNOASTE INTAI IN DUH SI APOI IN LITERA.
Protestantii nu stiu decat o forma confuza si gresita a literei dar habar nu au de Dumnezeu si de gandul Lui, habar nu au cum se traieste Scriptura.

Last edited by gpalama; 23.09.2014 at 13:24:36.
Reply With Quote
Răspunde