![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
@Mihnea
Referitor la primul mesaj, cel cu legaturile Tainei cu Biblia. Sunt perfect de accord cu ce a-ti scris ,sunt curios de unde a-ti luat textele . Le-ati citit repede dintr-o carte de dogmatica? Sunt mai bine organizate aceste carti la catolici? Sau chiar le stiati pe dinafara? Sunt de accord ca tainele sunt prefigurate in VT si NT in pasajele care le-ati subliniat. Torusi aceste pasaje ,comparativ cu celelalte ocupa un anumit procent, 10 % sa zicem, Deci afirmatia ca idea de taina strabate ca un fir rosu, poate fi adevarata tinind cont mai ales de semnificatia tainei ,dar cantitativ nu e chiar punctul central al expunerii biblice. Cu adevarat Taina aceasta ocupa un punct central la Cina cea de Taina ,cand frangerea painii este gestul de despartire fata de ucenici , dar si o prefigurare a faptului ca Hristos va ramane totusi si fizic ,prezent cu ei, chiar daca prin intermediul painii . Iarasi frangerea painii devine un element de baza la doua din intalnirile Mantuitorului de dupa invierea sa,cu cei 2 ucenici care mergeau pe drum , precum si cu intreaga ceata a ucenicilor . Ceea ce o insitituie ca taina a Bisericii ,este insa la cincizecime ,cand vedem ca din toata activitatea primei comunitati crestine sunt relatate doar 2 lucruri : "staruiau in frangerea painii si in rugaciune". Imi explicati toate acestea ca si cum nu le-as sti si nu as fi de accord cu ele. E drept , nu le stiu pe dinafara,dar le-am citit si eu in dogmatica si cred in ele . Eu altceva caut , e o nuanta mai fina . Nelinistea mea e partial satisfacuta cu explicatia ca aceasta ca taina se prefigureaza in Biblie, din VT pina la apostoli. Si admit si ca ajunge sa joace rolul central in Biserica ,odata ce Hristos nu mai e vazut cu ochii fizici, trebuia un element fizic . Dar lipseste explicatia de ce tot timpul vietii sale Hristos ne indeamna sa facem anumite lucruri ,iar la sfarsit nu ne mai indeamna decat sa mancam din painea Trupului Sau . E un fapt extrem de important caci intreaga misiune a Bisericii se bazeaza pe acest ajutor de la Hristos. Sa zicem ca eu iubesc exagerat de mult Noul Testament,- desi e doar o presupunere. Atunci as fi tentat sa cred ca imi este sufficient,ca nu am nevoie de Biserica, ca acolo gasesc totul. E suficient sa inteleg porunca iubirii de acolo, sa rememorez pildele si invataturile lui Hristos , si El va veni si va locui impreuna cu mine,asa cum spune un pasaj din Ioan. Dar nu este deloc asa . Pe cat este de dumnezeiasca Biblia,ea nu este suficienta celor multi . Si Hristos stia asta ,stia si ca cuvantul sau nu e suficient pt generatiile urmatoare,pt ca nu au crezut pe deplin ucenicii care erau cu el,cu atat mai mult cei care doar vor auzi sau citi . De aceea ne lasa un ajutor la indemina si simplu : harul venit prin Duhul Sfant,si mancarea care sa ne tina astfel legati de El. Adica Painea vietii. E atat de mare acest miracol,incat aproape ca nu trebuie sa facem nici un efort , decat sa stam la masa si sa fim servit . Dar desigur,cei care stau la masa,trebuie sa aiba haine curate , de nunta,pentru a arata ca respecta pe Cel care a luat asupra sa toate nedumeririle lor, si a murit, ca ei sa aiba totul de a gata . Fara a face aceasta legatura intre Hristos si taina ,cineva ca mine,poate cadea in pericolul de a dreapta , sa iubeasca prea mult Biblia,si sa o creada suficienta. Asta se intampla de fapt si cu majoritatea sectarilor ,care numai acuzati ca nu cunosc Biblia nu pot fi . Aceasta e de fapt solicitarea mea pe acest thread, sa aud pareri despre continuitatea Cuvantului lui Dumnezeu in Biserica care s-a nascut dupa inaltarea lui Hristos. Ceea ce spui tu Mihnea se refera la radacinile tainei in Biblie . Dar eu vreau invers roadele Bibliei in taine . |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Știi, Mihnea e medic și, probabil însăși profesia l-a învățat că o operație care îți salvează viața se face cu un firicel subțire și rezistent, și dacă se poate firul nici să nu se vadă... Deci nu trebuie să fie o reprezentare cantitativ masivă, e suficient să își simtă fin prezența, ca susurul unui pârâiaș când rătăcești însetat și dezorientat prin pădure prin Bucegi iar șipotul apei îți dă nădejde să cauți mai departe și te simți deja salvat, deja izbăvit de sete. Te simți aproape... |
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Invers, fără Împărtășanie creștinul ar fi nedeplin. Deplinătatea omului fiind prin îngemănarea lui cu Hristos. Dar cum să te repezi direct la Hristos, să te împreunezi cu El, dacă în prelabil nu ai o pregătire sufletească în acest sens? De aceea în vechime catehumenii nu erau primiți nici măcar în lăcașul de cult când avea loc această Taină. De aici a rămas cuvântul preoțesc "Ușile!, Ușile!...", ca un semn al cerinței acelei condiții de curăție interioară și înnoire duhovnicească pe care o presupune Taina Împărtășirii cu Trupul și Sângele Mântuitorului. Hainele curate nu sunt doar pentru a arăta că Îl respectăm pe Hristos. El este mult prea desăvârșit în bunătate, în iubire, ca să se încurce în "respectul" nostru. Dacă a plâns pentru cei care L-au hulit, scuipat, pălmuit și răstignit - oare va suferi pentru lipsa noastră de respect? Domnul nu este "boier", nu e nici din clanul Mafiei ca să prețuiască "respektul", iertat să fiu de formulare... Nu, nu de asta e vorba (deși firește Împăratului i Se cuvine respect) ci mai degrabă despre faptul că NOUĂ ne e de folos să fim în starea corespunzătoare, să fim străpunși la inimă și înnoiți în cuget, să fim pătrunși de dorul după Dumnezeu și de măreția Tainei înfricoșate... Tot ce face Domnul e doar pentru noi, pentru mântuirea și fericirea noastră, întrucât ne iubește cu dragoste părintească și frățească desăvârșite. Iar de nu suntem în așezarea potrivită ratăm Întâlnirea și, încă mai grav, Dumnezeu devine "foc mistuitor"... Căci împărtășirea fără vrednicie vatămă pe necugetat, se întoarce împotriva lui. Treaba asta e extrem de serioasă, e de-a dreptul înfricoșătoare. Nimeni nu are "totul de-a gata". Ci doar acela care s-a străduit să participe după toate puterile sufletului său la Taină. E, iarăși, împreună-lucrarea dintre Dumnezeu și om fără de care nu se poate concepe și practica viețuirea în Biserică. Last edited by Ioan_Cezar; 15.09.2014 at 00:38:39. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Cezar
Hai ca incepem sa ne apropiem :) Eram gata sa fiu exasperat de primul tau mesaj ca tot nu sunt inteles si se observa doar lucruri secundare in ce scriu , dar m-am bucurat ca am asteptat ,si al 2 lea tau mesaj se apropie de intrebarile mele Sunt de acord cu ce ai scris, sustin totusi idea ca forma daruirii prin paine are un caracter de usurare a eforturilor noastre ,intr-o anumita privinta . Pentru ca nu trebuie decat sa o mancam ,atat ,nu ne trebuie o suta de ganduri si cautari ,acestea le-a rezolvat Hristos dinainte . Cred ca de aceea a ales aceasta forma pasnica si hranitoare si plina de bucurie a painii , pentru a ne da cea mai usoara forma prin care sa putem ajunge la El. Aveti nevoie de Mine? Sunt aici,stau la usa si bat. Va e foame? Luati,mancati. A-ti obosit ? Luati odihna. Te rog sa nu imi contrazici deocamdata aceasta opinie, ca am ajuns greu la ea :) Bineinteles ca efortul ramane ,si este la fel de mare ,dar in alta directie. Nu mai este un efort mental de a il gasi pe Hristos,caci acesta vine El singur la noi. Efortul devine acum ,cum sa il primim pe Hristos. Facem eforturi inainte de a il primi ,ca sa scapam de pacate ,dar si aceste eforturi ,nu le putem face fara El . De aceea e necesar in permanenta ciclul -impartasire-trasnfigurare si schimbare -iarasi impartasire -iarasi desavarisrea starii noastre Si tot asa .... Este ca o hrana de care vesnic avem nevoie,dar care , cu cat o mancam ne ajuta sa vedem si mai mult ca avem nevoie de ea |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Sunt în asentimentul tău!
(Deocamdată te las să te bucuri de descoperire și fac mai încolo o mică precizare completivă.) |
#6
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Explicatii si teorii putem gasi oriunde, iar daca nu gasim... le inventam noi. De unde ai dedus ca toata invatatura de pana atunci a Mantuitorului, cade, ramanand doar... sfatul de pe urma? TOATE invataturile Lui raman prin scrierile sfintilor apostoli, esenta credintei, iar fara acest "jug" pe care ne invita sa-l luam, asigurandu-ne ca "nu e greu", nu putem fi indreptatiti sa participam la aceasta Cina. "Multi chemati, putini alesi!" Cum am putea fi alesi, asa, fara nici un altfel de merit? Ce-am facut cu Talantul care ni s-a dat? Cum am indraznit sa intram necuratiti, la aceasta masa atat de speciala? Totul este lipsit de sens si nu stiu cum sa ma exprim ca sa ma fac mai lesne inteles. In principiu, Cina este tocmai aceasta "gustare" a Trupului, dar fara a fi vrednic, degeaba ne intindem sa ne cuminecam, fiindca aceasta cuminecare devine otrava si foc. "Camara Ta, Mantuitorul Meu, o vad impodobita! Si imbracaminte nu am, ca sa intru-ntransa! Lumineaza-mi Haina, sufletului meu, datatorule de Lumina, si ma mantuieste!" Oare ce putem spune mai mult si mai frumos de-atat? Pai de ce vrei tu invers?
__________________
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ Iubirea de vrajmasi, nu e un sfat, este o porunca! (Parintele Arsenie Papacioc) |
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Acum insa incep sa inteleg ,recunosc ,si cu ajutorul vostru . Euharistia pare a fi punctul de legatura intre Biblie si Biserica ,de aceea primii credinciosi 'se ocupau cu frangerea painii si cu rugaciunile' . Ea cuprinde multe aspecte : trup,frangere,sacrificiu,renastere ,simplitate ,har, palpabil , taina , unire , transfigurare ... Probabil ca dupa ce se suie aceasta treapta,ajungi si la intelegerea mai profunda a Cuvantului . Citat:
Pentru ca aspectele normale,ale legaturii tainei cu Biblie le cunosteam si eu deschizand orice carte de dogmatica, Mihnea a facut efortul de a mi le reaminti.Si nu am nici o problema in a le accepta Insa nu aceea problema ma afecta. Eu acceptam legatura tainei cu Biblia,adica acceptam taina, dar nu intelegeam primordialitatea acestei taine ,caracterul ei de a excliude de la mantuire pe cel care nu o practica |
#8
|
||||||
|
||||||
![]() Citat:
Citat:
Asadar, Biblia vorbeste, dar poate nu cat am vrea, despre Misterul Credintei din acelasi motiv pentru care vorbeste, dar poate nu cat am vrea, despre Duhul Sfant. Noi traim, acum, exact in Epoca Duhului Sfant, El este cel care permite Euharistia. Duhul Sfant s-a pogorat asupra Mariei, vas nepretuit, ca sa nasca, fecundand materia Preacuratei, pe Cristos in carne si oase. Acelasi Duh Sfant, implorat la Epicleza, se coboara in Sfintele Vase si materia de acolo sufera dumnezeiasca Prefacere. A nu crede in a doua minune, inseamna a nu crede in prima si invers. Tatal ne-a daruit pe Fiul, iar Acesta ne-a dat marele dar al Euharistiei. La Cina cea de Taina nu a avut loc instituirea unei Taine, ci a doua: Taina Euharistiei a fost instituita in acelasi timp cu Taina Preotiei. Cat de mare e lagatura dintre cele doua! Atat de mare, incat a nu crede in Euharistie inseamna a nu crede in Preotie. Dar, despre aceasta, cu alta ocazie. Atunci cand vom putea intelege nu numai Cine este in Euharistie, ci si Cine o administreaza. Nu e curios sa credem cu toata inima ca Isus se poate identifica cu flamanzii, bolnavii si puscariasii, dar avem dificultati in a crede ca El se identifica cu preotul din cartier ? Citat:
Citat:
Citat:
Pericol de dreapta este sa cred in caracterul esential al Euharistiei, dar sa ma indoiesc ca Taina a fost valida. Vinul a fost cu sulfiti, Potirul nu a fost aurit, ci argintat. Preotul a tusit la Epicleza. Iar eu mai aveam de spus trei pacate, cand preotul mi-a dat dezlegarea. ASA sunt ispitele de dreapta. Citat:
Dar, lucrurile s-au schimbat la scurt timp dupa ce copiii mei au ajuns la pregatirea pentru impartasirea solemna. Au facut cateheza primara, in care au invatat niste lucruri foarte simple despre impartasanie, pe care pareau sa le inteleaga. Ce nu intelegeau, ma intrebau, iar eu trebuia sa le raspund. Ba chiar sa le dau si un exemplu. Si asa am ajuns sa ma impartasesc. Ca sa ma vada copiii. De atunci, totul s-a schimbat. O duminica in care sunt nevoit sa nu ma impartasesc e o duminica in care imi lipseste ceva. Si singura mea teama este ca as putea sa raman neimpartasit atunci cand voi avea nevoie cel mai mult de Cristos. Rugaciunea liturgica "sfarsit crestinesc vietii noastre (...) de la Domnul sa cerem!" are un cu totul alt sens, mult mai concret, decat avea inainte. Eu sunt raspunsul viu despre cum Biblia rodeste in Taine. Si, privind inapoi la viata mea, pe cand eu nu intrasem in Epoca Euharistiei, groaza si greata ma cuprind.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 15.09.2014 at 02:22:50. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Sfânta Scriptură este, așa cum înțeleg eu, un rod al Sfintelor Taine din Biserică. Adică un rod al Veșniciei lucrătoare în istorie. În Istoria Bisericii.
Apostolii și ceilalți Autori biblici nu au scris cărțile care alcătuiesc NT din afara Tainelor, ci tocmai dinlăuntru. Adică din modul de viețuire propovăduit de Hristos, cu aportul necontenit al Sfântului Duh. Viind în Taina Botezului și în Taina Preoției, cei 4 autori sfinți au alcătuit variantele Evangheliei și au scris Epistolele și Apocalipsa. Dacă ar fi trăit în afara Tainelor, ar fi scris cel mult niște apocrife dubioase, pline de neînțelegeri și exagerări. Cum dealtfel s-a și întâmplat cu unii... Mă tem că adeseori vedem Sfintele Taine doar ca acte exterioare, materiale și psiho-sociale. Dacă ar fi alta realitatea, dacă am avea conștiința clară a caracterului sacru, supralumesc al Tainelor, atunci nu am vorbi despre Acestea decât cu sfânt cutremur și nu am petrece cum petrecem în lăcașurile de cult. Pe scurt, reducem Taina la caracterul ei de manifestare exterioară, ca un fel de reprezentație teatrală. Un joc, acolo, cu niște actori... Iar replicile le cam știm deja, pe de rost și, of, până se termină actul ăsta mai dăm un sms, mai șușotim de una de alta, mai facem cu ochiul, mai privim pe sub sprânceană etc. Dar Taina nu e deloc ce pare unora a fi. E manifestare a Sacrului, de aceea o și numim Sfântă, nu doar Taină. Ne-ar prii un picuț de zdrobire, de uimire, de sfântă frică... Sfintele Taine nu pot decurge din Scriptură, deși Scriptura a fost mereu un îndreptar și o memorie colectivă. Apostolii nu consultau Scriptura ca să viețuiască în Taine, ci invers, avînd Tainele și viețuind înlăuntrul lor au scris Scriptura, Noul Testament. Pentru ca noi să avem mereu, peste arcuri de timp, un reper/o dovadă/un dreptar. Ca să nu rătăcim. Deci, Iustin, e decisiv să punem raportul corect între Sfintele Taine și Scriptură și să înțelegem că primele sunt primordiale față de ultima, iar nu invers. A participa la Sfintele Taine are ca rod, printre altele, o înțelegere mai bună a Scripturii. După cum și invers, a studia Scriptura oferă un anumit înțeles pentru Taine. Dar el pică repede în eroare, dacă omul nu viețuiește înlăuntrul Tainelor. Nu Scriptura se împlinește și rodește în Taine, ci Tainele au rodit sub numele de Scripturi. Ele mai rodesc și sub forma vieții noastre, așa încât unii dintre creștini devin, cu Harul Domnului, Scripturi vii, însuflețite, cum erau Apostolii. Să nu căutăm un sens livresc al Tainelor. Ele sunt moduri de a fi, omenesc ȘI Dumnezeiesc împreună. Nu Ortodoxia vine din Biblie ci, ca rod și expresie a vieții Bisericii, a Ortodoxiei, această colecție de cărți numită Biblie exprimă Ortodoxia, viața Bisericii. Firescul vieții oamenilor, viața în Biserică, naște Scriptura. Pentru a rămâne în dar peste secole, eventualilor necredincioși sau puțin credincioși ca noi. Pentru a rămâne semn și poartă către Împărăție următorilor căutători. Faptele Apostolilor, de pildă, sunt numite chiar așa: Evanghelia Duhului Sfânt. Pentru a nu mai avea nici un dubiu că Scriptura este rodul viețuirii în Biserică, în Sfintele Taine. Last edited by Ioan_Cezar; 15.09.2014 at 03:47:33. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Mulți se miră de cuvântul bisericesc - nu există mântuire decât în Biserică. M-am mirat și eu, neîncrezător, cândva și mă mir și azi (dar în alt sens...).
Eu îmi explic cumva lucrul ăsta, destul de naiv și poate prea descriptiv: mă gândesc la un embrion uman. Iar Biserica o văd ca pe un mare pântec matern unde are loc germinația noului/viitorului potențial locuitor al lumii "de afară". Așa cum un nou-născut care nu s-a dezvoltat normal, căruia îi lipsește vreun organ sau părți ale unui organ, adeseori nu supraviețuiește ori se naște mort (ori monstru) - așa și creștinul: dacă nu s-a dezvoltat și nu funcționează duhovnicește (nu are puls, nu îi bate inima) nu va fi viabil în Noua Lume. Eu așa îmi reprezint, mai accesibil pentru mintea mea. Omul duhovnicesc născut prin Botez are în el un întreg potențial care, odată împlinit, îl face apt pentru viețuirea în Împărăția lui Dumnezeu. Are văz și auz duhovnicesc, are miros duhovnicesc, are gust duhovnicesc, are gândire și simțire duhovnicească, are grai duhovnicesc, are fapte duhovnicești. Dacă nu are, înseamnă că e încă în stadiul de morulă ori blastulă sau că e diform sau că e mort și va avea soarta, vai, a oricărui avorton - ghena, respectiv Gheena... Dar cum se dezvoltă și cum crește acest om duhovnicesc "programat" și mult dorit pentru Veșnicia lui Dumnezeu? Cum crește el câtă vreme noi suntem suflete în acest trup? Răspunsul ni l-a dat mereu Dumnezeu și ni-l dă azi tot Dumnezeu, prin Biserică. Răspunsul, Calea... "Eu sunt Calea, Adevărul și Viața." Biserica este pântecul care deține toți "hormonii", toate nutrimentele necesare viețuirii și dezvoltării embrionului duhovnicesc până la stadiul de "făt" viabil. Că unii vor fi fiind deja bărbați desăvârșiți la terminarea acestei vieți vremelnice - asta e măsura și taina sfinților, iar nu a noastră. Noi, care credem că în Casa Domnului multe lăcașuri sunt, vrem mai întâi colțișorul acela de Rai... TREBUIE să fim în stare "măcar" de asta, măcar să candidăm cu șanse reale la acest statut (alegerea finală fiind tot a Domnului). Aceste bogății interne ale Bisericii, aceste conținuturi cu adevărat nutritive și vitale sunt: Sfintele Taine și toate celelalte ale viețuirii în Biserică (rugăciune, post, milostenie etc.). Să învățăm așadar să primim în noi (și să participăm prin schimburile vii ale metabolismului duhovnicesc) tot ce ne ajută să viețuim duhovnicește, să facem acestea sfinte ca parte a metabolismului vieții noastre, să trăim viziunea organică ioannită a Viței și a mlădiței. Altminteri cred că vom avea o surpriză oribilă în "sala de nașteri" (adică în trecerea prin moarte). Vom fi considerați monștri sau morți pentru Viață. În orice caz, nu vom fi viabili și compatibili cu noua noastră Lume. |
|