![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
* De ce ai ales topicul cu probleme filozofice, oare încerci să evaluezi o situație de viață într-o manieră filozofică? Adică nu topicul e o problemă... dar pare că vezi viața prea teoretic, ca și când încerci să pui în practică niște scheme gândite la un moment dat... Poate e o părere eronată. * Primele întrebări sunt retorice. Pare a fi dilema dintre inimă și minte....tu zici că poate reușești să te minți mental, dar inima știe adevărul. Dar de ce adevărul poate aduce suferință unui creștin? * Se pare că tu mergi pe ambele variante, dar nu iese niciuna... Aducând un pic de pragmatism, mai superficial probabil, genul din filmele americane: schimbă ce nu poți accepta, acceptă ce nu poți schimba și roagă-te lui Dumnezeu să te ajute să deosebești cele două situații... parcă așa era, nu mai știu bine... Last edited by Annyta; 15.04.2014 at 04:31:59. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Nu-i cu supărare!
Citat:
Calist Catafygiotul, un autor filocalic foarte prețuit în spiritualitatea bizantină, spunea că "faptele (practica) urmează gândirii (teoriei) precum umbra corpul". N-am auzit ca o umbră să subziste de una singură și nici ca o faptă să nu oglindească un mod de a gândi. Cred opțiunea obsesivă pentru pragmatism este mult mai "teoretică", în sensul prost al cuvântului, întrucât este doar justificare mentală pentru vicii bine camuflate în "marca personalității" (lenea, comoditatea, frica de a-ți folosi mintea mai aproape de proprietățile ei specifice). Dar uite că și nominațiile noastre foarte dragi contrazic amăgirea "pragmatismului prioritar": Ne numim ortodocși (doxa înseamnă opinie, părere, viziune, derivat credință bazată pe o părere care are acces la adevăr) nu ortopracși (de la ortopraxie, praxis - faptă, practică, deprindere) La baza vieții duhovnicești stă pocăința, metanoia (schimbarea minții, a modului de gândire). Mai sunt și alte exemple. Citat:
Citat:
Citat:
De fapt vorba aceea este mult mai veche decât cinematografia americană, fiind la origine o rugăciune catolică atribuită lui Bernard de Clairvaux: "Dă-mi Doamne puterea de a accepta ce nu pot schimba, curajul de a schimba ceea ce-mi stă în putință și înțelepciune pentru a face diferența între ele"
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) Last edited by Mihailc; 15.04.2014 at 10:58:33. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Hristos a suferit pentru noi și a noastră răscumpărare... dacă nu greșesc... Din întrebările ipotetice am înțeles că se face referire la suferința pentru sine... suferința de a nu fi în stare, sau a nu vrea, să vezi sau să accepți adevărul. Probabil nu înțeleg eu bine. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Citat:
Citat:
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) |
#5
|
|||
|
|||
![]()
În afară de suferința pricinuită de foame, frig, dureri fizice... mai este suferința pentru recunoașterea propriilor păcate. De obicei nu le recunoaștem cu ușurință, dar putem ajunge într-un punct în care viața, sau Dumnezeu, ne arată pe înțelesul nostru că buba e de fapt la noi. Așa aș înțelege suferința provocată de adevăr.
Last edited by Annyta; 16.04.2014 at 10:18:42. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]()
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Iar frumusețea ortodoxiei asta este, că Dumnezeu ne-a lăsat pocăința. Deci recunoașterea păcatului, chiar dacă produce suferință, este de fapt/ poate fi actul de naștere al omului nou, dacă e urmat de părerea de rău pentru păcate, spovedanie, îndeplinirea canonului, lăsarea păcatului, măcar lupta în acest sens... Așa, și din teorie, și din practică, din ce mai știu și eu...
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Suferinta provocata de pacat, la aflarea adevarului.
|
|