Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 15.04.2014, 04:13:18
Annyta
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
Nu-mi dau seama cât de filozofică e dilema mea, dar știu că m-aș bucura să aflu cât mai multe păreri.

Ergo, cum credeți voi că e mai bine să procedăm, în calitate de creștini, în împrejurări de viață concrete:

1. Să ne ferim de suferință autoamăgindu-ne cu minciuni mentale cu efect analgezic asupra sufletului.

sau

2. Acceptăm adevărul din străfundul inimii cu riscul suferinței

Să presupunem că ați ieșit dintr-o relație de prietenie cu posibilități de evoluție în dragoste. Cum e mai bine pentru un credincios să gestioneze despărțirea?

1. Folosind argumentul vulpii din celebra fabulă, care s-a consolat singură pentru neputința de a ajunge la struguri, spunându-și că erau oricum acri. Vânzându-ți singur gogoși, adică minciuni cu efect autoamăgitor cum că persoana de care te-ai despărțit nu era potrivită cu tine, aveați discuții în contradictoriu pe teme etice sau teologice (oricum fără efect asupra vieții practice imediate), că nu se încadra în toate așteptările tale etc.

2. Acceptând adevărul și anume faptul că ați petrecut clipe minunate împreună, că ai simțit adierea fericirii, că ați avut planuri frumoase, că pierzi o oportunitate uriașă detașându-te de persoana respectivă etc.

Aștept cu interes opiniile voastre!
Aș veni cu niște întrebări, sper să nu fie cu supărare:

* De ce ai ales topicul cu probleme filozofice, oare încerci să evaluezi o situație de viață într-o manieră filozofică? Adică nu topicul e o problemă... dar pare că vezi viața prea teoretic, ca și când încerci să pui în practică niște scheme gândite la un moment dat...
Poate e o părere eronată.

* Primele întrebări sunt retorice. Pare a fi dilema dintre inimă și minte....tu zici că poate reușești să te minți mental, dar inima știe adevărul. Dar de ce adevărul poate aduce suferință unui creștin?

* Se pare că tu mergi pe ambele variante, dar nu iese niciuna...
Aducând un pic de pragmatism, mai superficial probabil, genul din filmele americane: schimbă ce nu poți accepta, acceptă ce nu poți schimba și roagă-te lui Dumnezeu să te ajute să deosebești cele două situații... parcă așa era, nu mai știu bine...

Last edited by Annyta; 15.04.2014 at 04:31:59.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 15.04.2014, 10:38:52
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.249
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Annyta Vezi mesajul
Aș veni cu niște întrebări, sper să nu fie cu supărare:
Nu-i cu supărare!

Citat:
* De ce ai ales topicul cu probleme filozofice, oare încerci să evaluezi o situație de viață într-o manieră filozofică? Adică nu topicul e o problemă... dar pare că vezi viața prea teoretic, ca și când încerci să pui în practică niște scheme gândite la un moment dat...
Poate e o părere eronată.
Nădăjduiesc că antipatia pentru cuvântul "teorie" nu-i o urmare a confortului iluzoriu conferit de lene sau de ignorața voluntară. Îmi dau seama că gândirea presupune efort, concentrare uneori e chiar primejdioasă fiindcă gândind ai oportunitatea de a descoperi detalii ale realului care pun în criză desfătarea ego-ului de el însuși. Dincolo de derivatele moderne și nuanțele peiorative, cuvântul theoria la origine înseamnă "a privi adevărul în față", "a te întoarce cu fața pe adevăr".

Calist Catafygiotul, un autor filocalic foarte prețuit în spiritualitatea bizantină, spunea că "faptele (practica) urmează gândirii (teoriei) precum umbra corpul". N-am auzit ca o umbră să subziste de una singură și nici ca o faptă să nu oglindească un mod de a gândi.
Cred opțiunea obsesivă pentru pragmatism este mult mai "teoretică", în sensul prost al cuvântului, întrucât este doar justificare mentală pentru vicii bine camuflate în "marca personalității" (lenea, comoditatea, frica de a-ți folosi mintea mai aproape de proprietățile ei specifice).

Dar uite că și nominațiile noastre foarte dragi contrazic amăgirea "pragmatismului prioritar":

Ne numim ortodocși (doxa înseamnă opinie, părere, viziune, derivat credință bazată pe o părere care are acces la adevăr) nu ortopracși (de la ortopraxie, praxis - faptă, practică, deprindere)

La baza vieții duhovnicești stă pocăința, metanoia (schimbarea minții, a modului de gândire).

Mai sunt și alte exemple.

Citat:
* Primele întrebări sunt retorice. Pare a fi dilema dintre inimă și minte....tu zici că poate reușești să te minți mental, dar inima știe adevărul.
Dacă vreai să numești retorică, schisma/ruptura dintre minte și inimă survenită în urma păcatelor și înclinației noastre naturale spre egoism și protejarea ego-ului de orice simțire care l-ar putea incomoda, poți să o numești așa, dar cu prețul ieșirii din vizunea sobornicească a Bisericii și trecerea în viziunea ta proprie și exclusivă. Eu unul merg pe mâna Bisericii.

Citat:
Dar de ce adevărul poate aduce suferință unui creștin?
Dar oare de ce a suferit Hristos pentru adevărul omului căzut în păcat și incapabil să se ridice singur? Uite o întrebare potrivită pentru Săptămâna Mare!

Citat:
* Se pare că tu mergi pe ambele variante, dar nu iese niciuna...
Aducând un pic de pragmatism, mai superficial probabil, genul din filmele americane: schimbă ce nu poți accepta, acceptă ce nu poți schimba și roagă-te lui Dumnezeu să te ajute să deosebești cele două situații... parcă așa era, nu mai știu bine...
Eu nu merg pe nicio variantă, am propus doar o situație ipotetică de care ne putem lovi în viață cu toții.

De fapt vorba aceea este mult mai veche decât cinematografia americană, fiind la origine o rugăciune catolică atribuită lui Bernard de Clairvaux:

"Dă-mi Doamne puterea de a accepta ce nu pot schimba, curajul de a schimba ceea ce-mi stă în putință și înțelepciune pentru a face diferența între ele"
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)

Last edited by Mihailc; 15.04.2014 at 10:58:33.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 15.04.2014, 11:35:20
Annyta
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
Nu-i cu supărare!

Nădăjduiesc că antipatia pentru cuvântul "teorie" nu-i o urmare a confortului iluzoriu conferit de lene sau de ignorața voluntară. Îmi dau seama că gândirea presupune efort, concentrare uneori e chiar primejdioasă fiindcă gândind ai oportunitatea de a descoperi detalii ale realului care pun în criză desfătarea ego-ului de el însuși. Dincolo de derivatele moderne și nuanțele peiorative, cuvântul theoria la origine înseamnă "a privi adevărul în față", "a te întoarce cu fața pe adevăr".

Calist Catafygiotul, un autor filocalic foarte prețuit în spiritualitatea bizantină, spunea că "faptele (practica) urmează gândirii (teoriei) precum umbra corpul". N-am auzit ca o umbră să subziste de una singură și nici ca o faptă să nu oglindească un mod de a gândi.
Cred opțiunea obsesivă pentru pragmatism este mult mai "teoretică", în sensul prost al cuvântului, întrucât este doar justificare mentală pentru vicii bine camuflate în "marca personalității" (lenea, comoditatea, frica de a-ți folosi mintea mai aproape de proprietățile ei specifice).

Dar uite că și nominațiile noastre foarte dragi contrazic amăgirea "pragmatismului prioritar":

Ne numim ortodocși (doxa înseamnă opinie, părere, viziune, derivat credință bazată pe o părere care are acces la adevăr) nu ortopracși (de la ortopraxie, praxis - faptă, practică, deprindere)

La baza vieții duhovnicești stă pocăința, metanoia (schimbarea minții, a modului de gândire).

Mai sunt și alte exemple.

Dacă vreai să numești retorică, schisma/ruptura dintre minte și inimă survenită în urma păcatelor și înclinației noastre naturale spre egoism și protejarea ego-ului de orice simțire care l-ar putea incomoda, poți să o numești așa, dar cu prețul ieșirii din vizunea sobornicească a Bisericii și trecerea în viziunea ta proprie și exclusivă. Eu unul merg pe mâna Bisericii.

Dar oare de ce a suferit Hristos pentru adevărul omului căzut în păcat și incapabil să se ridice singur? Uite o întrebare potrivită pentru Săptămâna Mare!

Eu nu merg pe nicio variantă, am propus doar o situație ipotetică de care ne putem lovi în viață cu toții.

De fapt vorba aceea este mult mai veche decât cinematografia americană, fiind la origine o rugăciune catolică atribuită lui Bernard de Clairvaux:

"Dă-mi Doamne puterea de a accepta ce nu pot schimba, curajul de a schimba ceea ce-mi stă în putință și înțelepciune pentru a face diferența între ele"
Un răspuns complicat. Nu am posibilitatea să îl analizez acum...

Hristos a suferit pentru noi și a noastră răscumpărare... dacă nu greșesc... Din întrebările ipotetice am înțeles că se face referire la suferința pentru sine... suferința de a nu fi în stare, sau a nu vrea, să vezi sau să accepți adevărul.

Probabil nu înțeleg eu bine.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 15.04.2014, 12:00:02
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.249
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Annyta Vezi mesajul
Un răspuns complicat. Nu am posibilitatea să îl analizez acum...
E de înțeles că nu ai posibilitatea să-l analizezi acum. Dar răspunsul nu-i complicat deloc....

Citat:
Hristos a suferit pentru noi și a noastră răscumpărare... dacă nu greșesc...
Hristos a suferit pentru noi și pentru a noastră mântuire, mai mult decât atât, a acceptat de bunăvoie suferința fiindcă l-a iubit imens și nespus pe om.

Citat:
Din întrebările ipotetice am înțeles că se face referire la suferința pentru sine... suferința de a nu fi în stare, sau a nu vrea, să vezi sau să accepți adevărul.
Nu se face referire la suferința pentru sine, e vorba cu totul altceva acolo și anume de riscul suferinței care survine tocmai din recunoașterea onestă și acceptarea adevărului.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)
Reply With Quote
  #5  
Vechi 16.04.2014, 03:32:54
Annyta
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

În afară de suferința pricinuită de foame, frig, dureri fizice... mai este suferința pentru recunoașterea propriilor păcate. De obicei nu le recunoaștem cu ușurință, dar putem ajunge într-un punct în care viața, sau Dumnezeu, ne arată pe înțelesul nostru că buba e de fapt la noi. Așa aș înțelege suferința provocată de adevăr.

Last edited by Annyta; 16.04.2014 at 10:18:42.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 16.04.2014, 03:37:47
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.249
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Annyta Vezi mesajul
În afară de suferința pricinuită de foame, frig, dureri fizice... mai este suferința pentru recunoașterea propriilor păcate. De obicei nu le recunoaștem cu ușurință, dar putem ajunge într-un punct în care viața, sau Dumnezeu, ne arată pe înțelesul nostru că buba e de fapt la noi. Așa aș înțelege suferința prvocată de adevăr.
Cred că ai o înțelegere corectă (cel puțin de data asta)!
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)
Reply With Quote
  #7  
Vechi 16.04.2014, 03:44:20
Annyta
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Iar frumusețea ortodoxiei asta este, că Dumnezeu ne-a lăsat pocăința. Deci recunoașterea păcatului, chiar dacă produce suferință, este de fapt/ poate fi actul de naștere al omului nou, dacă e urmat de părerea de rău pentru păcate, spovedanie, îndeplinirea canonului, lăsarea păcatului, măcar lupta în acest sens... Așa, și din teorie, și din practică, din ce mai știu și eu...
Reply With Quote
  #8  
Vechi 16.04.2014, 10:10:13
oaie_cugetatoare oaie_cugetatoare is offline
Banned
 
Data înregistrării: 31.03.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.296
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Annyta Vezi mesajul
Așa aș înțelege suferința prvocată de adevăr.
Suferinta provocata de pacat, la aflarea adevarului.
Reply With Quote
Răspunde