Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Dogmatica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 14.09.2013, 21:37:17
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Am dat citate doar din catehism, o sa dau si citate ale sfintilor.

Sfantul Nectarie: "În afara Bisericii, această Arca a lui Noe, nu există mântuire."
Tot citatul:
"În calitate de așezământ dumnezeiesc, Biserica este calăuzită de Sfântul Duh. El rămâne în ea și o face să nu greșească în ceea ce privește dogmele, "Stâlp și temelie a Adevărului". Biserica este cea care păstrează neschimbată învățătura apostolească. Doar ea poate conduce către Adevăr și numai ea poate fi judecătorul infailibil în măsură să se pronunțe asupra adevărurilor mântuitoare ale învățăturii revelate. Biserica cea Una Sfânta Sobornicească și Apostolească, reprezentată de toti slujitorii săi la Sinoadele Ecumenice, este singurul Judecător Adevărat, unicul păzitor natural rânduit păstrării învățăturii revelate. Doar Biserica hotărăște asupra autenticității și autorității Sfintelor Scripturi. Ea garantează și conține cu strictețe în sânul său curate și neschimbate Tradiția și învățătura apostolică. Doar ea poate să întărească, să tâlcuiască și să formuleze adevărurile, acoperită de Duhul Sfânt. Numai ea își păstrează copiii pe calea mântuirii, pe care îi îndrumă cu siguranță la mântuire. Doar în Biserică credincioșii dețin asigurarea fermă a adevărurilor în care cred și mântuirea sufletului.
În afara Bisericii, această Arca a lui Noe, nu există mântuire."

Sfantul Ioan Gura de Aur:
"Crede că după cum în vremea potopului s-au mântuit numai aceia care au intrat în corabia lui Noe, tot așa și acum, numai aceia câștigă mântuirea și se fac moștenitori ai vieții veșnice, care se află în Biserica lui Hristos."

Sfântul Ciprian al Cartaginei : " În afara Bisericii nu există mântuire: casa lui Dumnezeu este una singură si e cu neputință să se mântuiascã cineva în altă parte decât în Biserică(...) Oricine se depărtează de Biserică, devine străin de testamentul Bisericii. Cel care strică pacea si unitatea în Hristos, lucrează împotriva lui Hristos."

Sfântul Irineu de Lungdunum :" Unde este Biserica, acolo este si Duhul Sfânt. De aceea cei care nu au părtășie cu ea, nu au parte nici de trupul lui Hristos, din care izvorăște apa vieții."

Fer. Augustin:" Mântuirea ni se dă prin Biserică, iar cei care sunt în afara Bisericii, ei nu vor primi viața veșnică."
Reply With Quote
  #2  
Vechi 15.09.2013, 15:12:09
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Fer. Augustin:" Mântuirea ni se dă prin Biserică, iar cei care sunt în afara Bisericii, ei nu vor primi viața veșnică."
Sfântul fericit Augustin este cunoscut pentru faptul că recunoștea sacramentele schismaticilor, spre exemplu ale donatiștilor, și chiar spunea că pot exista oameni care deși botezați de schismatici să se mântuiască, iar alții deși făcând parte din biserica legitimă să nu se mântuiască. Prin urmare acel așa zis citat de la Augustin trebuie intrepretat în contextul mai larg al învățăturii sale, nu după principiul lui cătălin2 după care se ia un citat de prin altă parte, fără a indica nicio sursă bibliografică (și prin urmare fără a avea cineva vreo cetitudine că acele citate ar fi reale sau corect traduse) iar apoi evident intrepretate după mintea citătorului. Augustin nu considera că schismaticii ar fi automat condamnați la iad, doar pentru că au făcut o schismă față de Biserica considerată legitimă.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 16.09.2013, 21:39:37
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Am dat citate doar din catehism, o sa dau si citate ale sfintilor.

Sfantul Nectarie: "În afara Bisericii, această Arca a lui Noe, nu există mântuire."
Tot citatul:
"În calitate de așezământ dumnezeiesc, Biserica este calăuzită de Sfântul Duh. El rămâne în ea și o face să nu greșească în ceea ce privește dogmele, "Stâlp și temelie a Adevărului". Biserica este cea care păstrează neschimbată învățătura apostolească. Doar ea poate conduce către Adevăr și numai ea poate fi judecătorul infailibil în măsură să se pronunțe asupra adevărurilor mântuitoare ale învățăturii revelate. Biserica cea Una Sfânta Sobornicească și Apostolească, reprezentată de toti slujitorii săi la Sinoadele Ecumenice, este singurul Judecător Adevărat, unicul păzitor natural rânduit păstrării învățăturii revelate. Doar Biserica hotărăște asupra autenticității și autorității Sfintelor Scripturi. Ea garantează și conține cu strictețe în sânul său curate și neschimbate Tradiția și învățătura apostolică. Doar ea poate să întărească, să tâlcuiască și să formuleze adevărurile, acoperită de Duhul Sfânt. Numai ea își păstrează copiii pe calea mântuirii, pe care îi îndrumă cu siguranță la mântuire. Doar în Biserică credincioșii dețin asigurarea fermă a adevărurilor în care cred și mântuirea sufletului.
În afara Bisericii, această Arca a lui Noe, nu există mântuire."

Sfantul Ioan Gura de Aur:
"Crede că după cum în vremea potopului s-au mântuit numai aceia care au intrat în corabia lui Noe, tot așa și acum, numai aceia câștigă mântuirea și se fac moștenitori ai vieții veșnice, care se află în Biserica lui Hristos."

Sfântul Ciprian al Cartaginei : " În afara Bisericii nu există mântuire: casa lui Dumnezeu este una singură si e cu neputință să se mântuiascã cineva în altă parte decât în Biserică(...) Oricine se depărtează de Biserică, devine străin de testamentul Bisericii. Cel care strică pacea si unitatea în Hristos, lucrează împotriva lui Hristos."

Sfântul Irineu de Lungdunum :" Unde este Biserica, acolo este si Duhul Sfânt. De aceea cei care nu au părtășie cu ea, nu au parte nici de trupul lui Hristos, din care izvorăște apa vieții."
Aș zice că Sfinții de mai sus înțeleg prin mîntuire treptele superioare ale apropierii de Dumnezeu, anume desăvîrșirea și îndumnezeirea. E posibil să nu mă înșel, dar se poate să greșesc. La desăvîrșire ajung doar oamenii îmbunătățiți, iar îndumnezeirea este țintită și atinsă de puțini. Nu cred că ar fi indicat să confundăm dezpătimirea, cînd omul renunță la păcat mîntuindu-se de lanțurile demonice cu care era legat pînă atunci, cu desăvîrșirea care presupune și lucrarea virtuților. Este diferența de la înviere la înălțare.

Or Sfinții au intenționat să lase mesaje care să nu-i smintească pe cei slabi și total nepregătiți în ale telologiei, cum erau oamenii din vremea lor. Pînă nu demult lumea întreagă nu a avut acces la scrieri, puțini știau să citească și doar cîțiva dintre cei cu școală au fost interesați de domeniul teologiei. Cum ar fi fost să le vorbească Sfîntul Ioan Gură de Aur despre aceste lucruri înalte celor care abia dacă aveau cunoștințe de bază în domeniu? Cum ar fi fost să le predice Părintele Cleopa țăranilor despre aceleași lucruri? Ar fi fost ca prezentarea unei teze de doctorat în fața unui auditoriu oarecare.

De asta eu nu văd lucrurile în alb și negru cînd ei ne scriu despre mîntuire. Trebuie să căutăm la mulți Sfinți informații despre un anume subiect ca să ne facem o vagă idee despre adevărul care se lasă mai greu descoperit. Avem nevoie și de comentatori autorizați - teologi cu licență, preoți, duhovnici care să ne interpreteze locurie dificile din Biblie și din Tradiție.

Nu avem voie să dăm verdicte de genul ”copiii avortați se duc automat în Iad”, pentru că așa Îi luăm Lui Hristos locul de Judecător și deci ne facem vinovați de un păcat îngrozitor pentru care vom da răspuns mai devreme sau mai tîrziu.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 17.09.2013, 15:50:15
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Florin-Ionut Vezi mesajul
Aș zice că Sfinții de mai sus înțeleg prin mîntuire treptele superioare ale apropierii de Dumnezeu, anume desăvîrșirea și îndumnezeirea. E posibil să nu mă înșel, dar se poate să greșesc. La desăvîrșire ajung doar oamenii îmbunătățiți, iar îndumnezeirea este țintită și atinsă de puțini. Nu cred că ar fi indicat să confundăm dezpătimirea, cînd omul renunță la păcat mîntuindu-se de lanțurile demonice cu care era legat pînă atunci, cu desăvîrșirea care presupune și lucrarea virtuților. Este diferența de la înviere la înălțare.
Daca nu ma crezi pe mine citeste un articol ortodox despre mantuire, ce inseamna ea. Mantuirea este ajungerea in Rai, nu doar sfintii desavarsiti ajung in Rai, pentru ca ar fi foarte putini.
O sa iti adresez eu cateva intrebari? De ce a venit Iisus? De ce nu se puteau mantui dreptii din Vechiul Testament, multi din ei avand multe virtuti? De ce e nevoie de Botez si Sfintele Taine?
Nici macar in ecumenism nu se spune ca nu e nevoie de har si Botez (pentru ca si protestantii au aceste invataturi). De aceea s-a inventat invatatura cu ramificarea harului.
Spunem ca Iisus a venit sa aduca mantuirea, pentru ca cei din Vechiul Testament nu s eputeau mantui din cauza pacatului stramosesc. Botezul tocmai asta face, sterge urmarile pacatului stramosesc, credinciosul putand primi astfel harul mantuitor.
Ce spun eu gasesti in orice articol ortodox, daca cineva cauta pe net.
Citat:
În prealabil postat de Florin-Ionut Vezi mesajul
Nu avem voie să dăm verdicte de genul ”copiii avortați se duc automat în Iad”, pentru că așa Îi luăm Lui Hristos locul de Judecător și deci ne facem vinovați de un păcat îngrozitor pentru care vom da răspuns mai devreme sau mai tîrziu.
Repet, toata invatatura crestina este despre mantuire si conditiile mantuirii. Adica sa facem aceste lucruri ca sa ne mantuim, sa nu facem celelalte ca sa nu ne mantuim. Si daca cineva nu face asta nu se mantuieste. Nu suntem nestiutori, aceia sunt agnostici. Altfel de ce spune sa nu ucizi sau sa nu furi, daca nu stim nimic?
Copiilor nebotezati li se face slujba de inmormantare? De ce? Si unui pacatos, dar botezat i se face slujba. Doar sinucigasilor nu li se face slujba.
Nu ai participat la discutie d ela inceput, am dat si citate despre acest lucru.
Preasfințitul Ciprian Câmpineanul: "După Sfinții Părinți, acești copii nu au avut cum să păcătuiască, ca să sufere din motive personale, ci doar moștenesc, în virtutea solidarității cu firea umană, a protopărinților noștri Adam și Eva, păcatul strămoșesc. Orice om se naște cu aceste consecințe ale păcatului strămoșesc. Acesta este șters prin Taina Sfântului Botez, dar asta nu înseamnă că nu rămân afectele, rămân în ființa umană consecințele sale ca predispoziții spre păcat. După Sfinții Părinți, acești copii nu suferă chinurile iadului. Mi-aduc aminte o formulă pe care o învățam noi la ora de dogmatică: "Nu se împărtășesc de lumină, dar toți se cinstesc cu liniștea". Așa au trăit și drepții Vechiului Testament, care nu s-au împărtășit de lumina dumnezeiască, până nu a coborât la iad Domnul nostru Iisus Hristos. Drepții Vechiului Testament nu au suferit de chinurile iadului (înțelese ca stare de întristare, de singurătate), dar nu s-au împărtășit de lumină, în schimb, s-au împărtășit de o pace, de o liniște sufletească."
Reply With Quote
  #5  
Vechi 17.09.2013, 20:11:23
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Daca nu ma crezi pe mine citeste un articol ortodox despre mantuire, ce inseamna ea. Mantuirea este ajungerea in Rai, nu doar sfintii desavarsiti ajung in Rai, pentru ca ar fi foarte putini.
O fi acest Rai identic cu Împărăția Lui Dumnezeu sau cu Împărăția Cerurilor? Nu aș zice. De ce? Deduc ideea din mai multe surse:

1. Hristos îi răspunde tîlharului că astăzi vei fi cu Mine în Rai, pe cînd rugăciunea a fost pentru Împărăție. Cred că nu au fost accidentale nici întrebarea, nici răspunsul, ca noi să deducem diferența.

2. Tîlcuirea oficială la cererea ”vie Împărăția Ta” este ”să vină Duhul Tău Cel Sfînt”. Deci Împărăția Lui Dumnezeu este comuniunea deplină cu El întru Duhul Sfînt, fapt accesibil numai celor desăvîrșiți, nu și celor mîntuiți la limită. Vezi fericirile, unde se prezintă diferite niveluri la care putem ajunge, de la moștenirea pămîntului pînă la vederea Lui Dumnezeu față către Față.

Citat:
O sa iti adresez eu cateva intrebari? De ce a venit Iisus? De ce nu se puteau mantui dreptii din Vechiul Testament, multi din ei avand multe virtuti? De ce e nevoie de Botez si Sfintele Taine?
Hristos a venit să repare ce a stricat Eva la început.

Drepții nu au avut acces la Împărăție din cauza păcatului strămoșesc, care îi despărțea de Sfințenia divină. Totuși există cele două excepții ale lui Ilie și Enoh care au fentat chiar moartea prin bunăvoința Domnului. Ei nu au ajuns în zona de Iad a lui Avraam.

Sfintele Taine sînt pași obligatorii pentru ca omul să poată atinge desăvîrșirea și chiar mai mult de atît. Fără Botez e clar că nu avem intrare în Împărăția Lui Dumnezeu, fără Împărtășire e clar că nu putem avea viață adevărată în noi șamd. Cu toate astea majoritatea oamenilor care au trăit și vor trăi pe Pămînt nu au avut acces la un preot care să-i boteze, la BO care să-i înalțe către Dumnezeu prin cateheză, Taine, slujbe etc. Nu-mi spune că se duc automat în Iad pentru că s-au născut într-o zonă geografică sau într-un timp nepotrivit.

Citat:
Nici macar in ecumenism nu se spune ca nu e nevoie de har si Botez (pentru ca si protestantii au aceste invataturi). De aceea s-a inventat invatatura cu ramificarea harului.
De har e nevoie, dar cu Botezul rămîne de văzut. Ideea că Raiul e ceva mai jos de Împărăția Cerurilor ar putea să fie un răspuns la problema lipsei Botezului la poate 90% din umanitate. Subliniez că vorbesc doar despre cei care nu au acces la Botez, nu despre noi cei care avem biserici și preoți la tot pasul.

Citat:
Spunem ca Iisus a venit sa aduca mantuirea, pentru ca cei din Vechiul Testament nu s eputeau mantui din cauza pacatului stramosesc. Botezul tocmai asta face, sterge urmarile pacatului stramosesc, credinciosul putand primi astfel harul mantuitor.
Ce spun eu gasesti in orice articol ortodox, daca cineva cauta pe net.
Dacă aș crede așa ceva, ar însemna să fiu de acord că orice om născut după venirea Lui Hristos și care nu a fost destul de norocos să aibă parte de cunoștința Adevărului, de Botez și de toate celelalte va ocupa implicit și pentru totdeauna o existență tristă, inferioară, nefericită, chiar relativ suferindă, chinuitoare. Deci nu pot fi de acord cu lucrul ăsta.

Citat:
Repet, toata invatatura crestina este despre mantuire si conditiile mantuirii. Adica sa facem aceste lucruri ca sa ne mantuim, sa nu facem celelalte ca sa nu ne mantuim. Si daca cineva nu face asta nu se mantuieste. Nu suntem nestiutori, aceia sunt agnostici. Altfel de ce spune sa nu ucizi sau sa nu furi, daca nu stim nimic?
Copiilor nebotezati li se face slujba de inmormantare? De ce? Si unui pacatos, dar botezat i se face slujba. Doar sinucigasilor nu li se face slujba.
Nu ai participat la discutie d ela inceput, am dat si citate despre acest lucru.
Preasfințitul Ciprian Câmpineanul: "După Sfinții Părinți, acești copii nu au avut cum să păcătuiască, ca să sufere din motive personale, ci doar moștenesc, în virtutea solidarității cu firea umană, a protopărinților noștri Adam și Eva, păcatul strămoșesc. Orice om se naște cu aceste consecințe ale păcatului strămoșesc. Acesta este șters prin Taina Sfântului Botez, dar asta nu înseamnă că nu rămân afectele, rămân în ființa umană consecințele sale ca predispoziții spre păcat. După Sfinții Părinți, acești copii nu suferă chinurile iadului. Mi-aduc aminte o formulă pe care o învățam noi la ora de dogmatică: "Nu se împărtășesc de lumină, dar toți se cinstesc cu liniștea". Așa au trăit și drepții Vechiului Testament, care nu s-au împărtășit de lumina dumnezeiască, până nu a coborât la iad Domnul nostru Iisus Hristos. Drepții Vechiului Testament nu au suferit de chinurile iadului (înțelese ca stare de întristare, de singurătate), dar nu s-au împărtășit de lumină, în schimb, s-au împărtășit de o pace, de o liniște sufletească."
Adică, zici tu preluînd de la el, copiii mici morți înainte de Botez ajung într-o parte a Iadului unde nu este chin. Ei bine, eu prefer să cred și să sper că ei ajung într-o zonă a Raiului unde fericirea nu este deplină. :)

Singur Dumnezeu știe exact ce și cum e Raiul, Iadul, ce-i pămîntul celor blînzi, ce fel sînt chinurile păcătoșilor, cine se va mîntui și cine nu. Noi toți sîntem doar niște ghicitori, ca niște chiori umblînd în semiîntuneric, niște simpli dătători cu părerea - să mă ierte Sfinții. Cred că știi pe ce verset mă bazez cînd spun asta.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 17.09.2013, 21:17:17
Dan-Constantin Dan-Constantin is offline
Junior Member
 
Data înregistrării: 29.04.2013
Locație: Iasi,Romania.
Religia: Ortodox
Mesaje: 22
Implicit

,,Singur Dumnezeu știe exact ce și cum e Raiul, Iadul, ce-i pămîntul celor blînzi, ce fel sînt chinurile păcătoșilor, cine se va mîntui și cine nu. Noi toți sîntem doar niște ghicitori, ca niște chiori umblînd în semiîntuneric, niște simpli dătători cu părerea - să mă ierte Sfinții. Cred că știi pe ce verset mă bazez cînd spun asta. "
Are cineva curajul sa spuna ca nu este asa? stie cineva mai mult?Toata stima si respectul pt.aceasta concluzie simpla si reala si sa ne ierte Dumnezeu pe noi pacatosii care avem curajul sa discutam despre aceste probleme mult peste intelegerea noastra!
Reply With Quote
  #7  
Vechi 17.09.2013, 23:51:07
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Florin-Ionut Vezi mesajul
O fi acest Rai identic cu Împărăția Lui Dumnezeu sau cu Împărăția Cerurilor? Nu aș zice. De ce? Deduc ideea din mai multe surse:
Da, e acelasi lucru. Uite si un citat: http://www.crestinortodox.ro/dogmati...dul-69012.html
"Imparatia Cerurilor, pe care o mostenesc dreptii pe vecie, este numita si "Imparatia lui Dumnezeu", si "Rai" in inteles inalt, si fericita "viata vesnica"."
Citat:
În prealabil postat de Florin-Ionut Vezi mesajul
Drepții nu au avut acces la Împărăție din cauza păcatului strămoșesc, care îi despărțea de Sfințenia divină. Totuși există cele două excepții ale lui Ilie și Enoh care au fentat chiar moartea prin bunăvoința Domnului. Ei nu au ajuns în zona de Iad a lui Avraam.
Asa este. la fel cunoastem doua exceptii si dupa Cincizecime, cele mentionate de tine, amintite de Sfantul Ioan Damaschin.
Citat:
În prealabil postat de Florin-Ionut Vezi mesajul
Sfintele Taine sînt pași obligatorii pentru ca omul să poată atinge desăvîrșirea și chiar mai mult de atît. Fără Botez e clar că nu avem intrare în Împărăția Lui Dumnezeu, fără Împărtășire e clar că nu putem avea viață adevărată în noi șamd. Cu toate astea majoritatea oamenilor care au trăit și vor trăi pe Pămînt nu au avut acces la un preot care să-i boteze, la BO care să-i înalțe către Dumnezeu prin cateheză, Taine, slujbe etc. Nu-mi spune că se duc automat în Iad pentru că s-au născut într-o zonă geografică sau într-un timp nepotrivit.
Nu are nicio legatura zona geografica. Tot Sfantul Ioan Gura de Aur spune ca Adam a cazut din Rai, iar Lot s-a mantuit in Sodoma. Tot asa la noi sunt atei sau neortodocsi, in timp ce in China sunt si multi sfinti martiri. Ai amintit de harul chemator, toti cei ce devin credinciosi sunt luminati mai intai de har. Noi nu avem intelegerea neoprotestanta, cu prozelitismul persuasiv. Harul nu are limite de tari sau regiuni. Dreptul Iov nu era din neamul iudeilor (cred ca atunci erau in robie in Egipt). Cum a aflat adevarul si credinta in Dumnezeu. Dar Avraam? Sau toti cei dinainte de Moise, cand nu era nimic scris?
Domnul e Atotputernic, nu are cum sa nu poata ajuta pe cineva care merita sa fie luminat. Era un exemplu dintr-o tara africana, cateva persoane au inceput sa se intrebe care e adevarul si care religie e cea mai buna. Nu mai stiu cum era povestea in continuare, ori au ajuns intr-o tara vecina in care au gasit niste ortodocsi, ori au ajuns un ortoodx din alta tara pe la ei. Sau un alt caz, un engelz din SUA, budist, intr-o seara simte o prezenta. Dupa mai multe zile afla ca e Iisus. Dupa cateva luni, din intamplare, un cunoscut care era ortodox ii da niste carti ortodoxe. Asa a ajuns ortodox. Daca in Arabia Saudita majortiatea oamenilor ar cauta adevarul fii sigur ca vor ajunge misionari acolo si va deveni o tara ortodoxa. Iudeii l-au avut pe Iisus care a propovaduit, dar au ramas necrestini, auzitul e doar o parte, terenul pe care cade samanta e baza.
Citat:
În prealabil postat de Florin-Ionut Vezi mesajul
Adică, zici tu preluînd de la el, copiii mici morți înainte de Botez ajung într-o parte a Iadului unde nu este chin. Ei bine, eu prefer să cred și să sper că ei ajung într-o zonă a Raiului unde fericirea nu este deplină. :)
Cum vezi, e cam acelasi lucru, doar denumirea difera. :)
P.S. Avea Parintele Galeriu o predica/raspuns legata de faptul ca cei care se nasc ar avea mai putine sanse de mantuire. Si parintele spune aca toti avem exact aceleasi sanse, indiferent unde ne nastem.

Last edited by catalin2; 17.09.2013 at 23:58:14.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 18.09.2013, 00:31:32
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Da, e acelasi lucru. Uite si un citat: http://www.crestinortodox.ro/dogmati...dul-69012.html
"Imparatia Cerurilor, pe care o mostenesc dreptii pe vecie, este numita si "Imparatia lui Dumnezeu", si "Rai" in inteles inalt, si fericita "viata vesnica"."
De unde știe atît de sigur Larchet? Părerea lui... :)

Citat:
Nu are nicio legatura zona geografica. Tot Sfantul Ioan Gura de Aur spune ca Adam a cazut din Rai, iar Lot s-a mantuit in Sodoma. Tot asa la noi sunt atei sau neortodocsi, in timp ce in China sunt si multi sfinti martiri. Ai amintit de harul chemator, toti cei ce devin credinciosi sunt luminati mai intai de har. Noi nu avem intelegerea neoprotestanta, cu prozelitismul persuasiv. Harul nu are limite de tari sau regiuni. Dreptul Iov nu era din neamul iudeilor (cred ca atunci erau in robie in Egipt). Cum a aflat adevarul si credinta in Dumnezeu. Dar Avraam? Sau toti cei dinainte de Moise, cand nu era nimic scris?
Domnul e Atotputernic, nu are cum sa nu poata ajuta pe cineva care merita sa fie luminat. Era un exemplu dintr-o tara africana, cateva persoane au inceput sa se intrebe care e adevarul si care religie e cea mai buna. Nu mai stiu cum era povestea in continuare, ori au ajuns intr-o tara vecina in care au gasit niste ortodocsi, ori au ajuns un ortoodx din alta tara pe la ei. Sau un alt caz, un engelz din SUA, budist, intr-o seara simte o prezenta. Dupa mai multe zile afla ca e Iisus. Dupa cateva luni, din intamplare, un cunoscut care era ortodox ii da niste carti ortodoxe. Asa a ajuns ortodox. Daca in Arabia Saudita majortiatea oamenilor ar cauta adevarul fii sigur ca vor ajunge misionari acolo si va deveni o tara ortodoxa. Iudeii l-au avut pe Iisus care a propovaduit, dar au ramas necrestini, auzitul e doar o parte, terenul pe care cade samanta e baza.
Stai puțin, înainte de a spune și sublinia Hristos că fără Botez nu aveți cum intra în Împărăție, situația era cu totul alta. Noi discutăm strict pe acest verset, nu despre drepții din VT care s-au mîntuit pe măsura conștiinței, a bunului simț și a faptelor.

Cazurile amintite de tine mai sus sînt nu rare, ci extrem de rare. Dar nici măcar de acești oameni nu mă leg, ci de copiii mici care au plecat în veșnicie înainte să aibă șansa de a fi botezați. Hristos i-a zis lui Nicodim: ”Adevărat, adevărat...” - de unde rezultă că NU avem nici un dubiu: Botezul este absolut necesar (dar nu suficient adaug eu) pentru a avea șansa accensiunii sus de tot, în Împărăția care se identifică practic cu Însuși Dumnezeu. Deci e irațional să spună indiferent cine că dacă nu merg în Împărăție atunci copiii mici și nebotezați ocupă în mod absolut necesar un loc la clasa întîi în Iad (cu vedere spre ușa Raiului cumva), pentru că fix acolo unde se termină Împărăția începe Iadul.

Știu, e un subiect prea delicat și sensibil pentru noi, muritorii de rînd, dar sînt situații cînd stai de vorbă cu oamenii care te întreabă exact asta și trebuie să fii pregătit cu un răspuns plauzibil, logic. De aia am și insistat să aud diverse păreri la subiectul de față.

Acum să-ți spun și eu despre un bun prieten de aici din Lima care cîntă la strană în Biserica Ortodoxă locală, singura pe o suprafață de mii de kmp. L-am întrebat cum e posibil ca un om să fie ortodox într-o mare de păgîni și de catolici (care au prigonit bisericuța ortodoxă cînd a fost înființată, aruncînd cu pietre și încercînd să-i gonească pe ortodocși), neoprotestanți etc. Mi-a răspuns că a făcut cunoștință cu ortodoxia printr-un profesor de la facultate (a studiat Artele) care i-a arătat numai icoanele ortodoxe. Atît, nu i-a vorbit, nu i-a ținut cateheze. Omul a fost atît de impresionat de stilul ortodox de a picta încît s-a interesat și a aflat de această bisericuță de aici și încet-încet a ajuns acum să cînte la strană. Gîndește-te că peruanii nu au acces la lucrări din Sfînta Tradiție în spaniolă, cum avem noi la tot pasul traduceri românești, dar cu toate acestea iată o minune care s-a întîmplat, slavă Domnului. Eu personal cred că tipul e într-o stare avansată de sfințenie ținînd cont felul delicat în care vorbește, de comportamentul lui general, de stilul de viață, de cum citește în biserică Apostolul, cum cîntă șamd. Slavă Domnului din nou pentru că mi-a scos în cale așa un om!
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.

Last edited by Florin-Ionut; 18.09.2013 at 00:34:29.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 18.09.2013, 21:28:54
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Florin-Ionut Vezi mesajul
De unde știe atît de sigur Larchet? Părerea lui... :)
In invatatura ortodoxa exista doar doua locuri, Rai si Iad. Cei care se mantuiesc ajung in Rai.
Am vazut ca ai avut in trecut un topic pe tema asta, pe prima pagina windorin a dat un raspuns care apare si la Parintele Cleopa: http://www.crestinortodox.ro/forum/s...11&postcount=3
Parintele spune ca Imparatia Cerurilor este imparatia de dupa Judecata Universala. Aici este pasajul din cartea parintelui Cleopa: http://www.crestinortodox.ro/carti-o...rai-81154.html
Uite ce spune parintele:
"Raiul nu-i imparatia cerurilor. Raiul este locul unde a stat Adam si unde stau dreptii pana la judecata de apoi. O stare provizorie. Nu-i hotarat sa stea dreptii acolo pentru totdeauna, ca de la judecata inainte, sufletele dreptilor nu se mai duc in rai, ci in imparatia cerurilor."
Si, mai ales: " Iar ca sa intre cineva in Imparatia cerurilor trebuie sa se nasca din apa si din Duh, sa fie nevinovat ca pruncii, sa rabde multe scarbe in viata si sa se sileasca in toata viata la lucrul poruncilor Domnului."
Citat:
În prealabil postat de Florin-Ionut Vezi mesajul
Hristos i-a zis lui Nicodim: ”Adevărat, adevărat...” - de unde rezultă că NU avem nici un dubiu: Botezul este absolut necesar (dar nu suficient adaug eu) pentru a avea șansa accensiunii sus de tot, în Împărăția care se identifică practic cu Însuși Dumnezeu. Deci e irațional să spună indiferent cine că dacă nu merg în Împărăție atunci copiii mici și nebotezați ocupă în mod absolut necesar un loc la clasa întîi în Iad (cu vedere spre ușa Raiului cumva), pentru că fix acolo unde se termină Împărăția începe Iadul.
Acum ai citit ce este Imparatia Cerului. Am dat un exemplu cu sfanta Tecla. Ce ai observat? Copilul acelei pagane era in Iad, desi nu avea niciun pacat. Dar toti avem la nastere un pacat, urmarile pacatului stramosesc. Tocmai de aceea este Botezul, sterge acest pacat, asa omul a capatat mantuirea. Trebuie sa intelegem ca mantuirea fara botez este erezia lui Pelagius, care spunea ca nu e nevoie neaparat de botez, omul se poate mantui si numai cu faptele, eventual credinta. Aceasta invatatura nu o au nici macar neoprotestantii si protestantii, care resping si ei pelagianismul si semipelagianismul. Desigur, au ajuns sa exagereze, spunand ca omul nu poate face nimic fara har, pentru ca e cazut de tot.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 19.09.2013, 15:47:41
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Domnul e Atotputernic, nu are cum sa nu poata ajuta pe cineva care merita sa fie luminat.
Eu mă mir cum de nu vede Florin încă o năzbâtie a ta, cătăline2, cum nu vede că tu susțineai până acum că harul este gratuit, nu este pe merit, acum vedem că ai dat-o întoarsă și spui că de fapt omul pentru a fi luminat trebuie să merite. Cum este până la urmă domnule cătălin2, că văd că ții să te contrazici singur tot la două postări. De unde știi dumneata cine merită sau nu să fie luminat?
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Casatoria in afara Bisericii Ortodoxe, recunoscuta sau nu? Marius22 Nunta 168 26.06.2025 01:02:34
Tainele savarsite in afara Bisericii morfix333 Intrebari utilizatori 141 16.05.2011 13:01:10
Cum masuram moralul unui crestin in viata din afara bisericii? patinina34 Generalitati 31 01.04.2011 09:51:56
Preot (paroh) si enoriasi - comunicare in afara bisericii(?) sophia Preotul 31 19.07.2009 23:28:59
Botezul in afara Bisericii maggie Botezul 8 03.12.2008 15:43:57