![]() |
![]() |
|
#10
|
|||
|
|||
![]()
Daca nu infiintai tu acest topic, il infiintam eu. Da, e nevoie de dezbateri.
1. Limite. Atat Ortodoxia cat si psihologia ofera posibilitati de investigare a sufletului omenesc. Cunoasterea de sine in psihologie cultiva mandria, in timp ce cunoasterea de sine in Ortodoxie este orientata spre smerenie. Mandria a ajuns boala secolului, e radacina tuturor relelor. Apare apoi textul Fericirilor (http://ro.orthodoxwiki.org/Fericirile) din care ne dam seama ca nu e cazul sa fim prea curiosi sa descoperim totul cu mintea noastra lumeasca, incetosata de pacat, ci sa cautam lumina Duhului Sfant care ne va calauzi in toate. 2. In conditiile crizei de comunicare care se adanceste pe zi ce trece, gasirea unei persoane care sa ne ajute sa despicam firul in patru e necesara. Unii isi descarca sufletul pe unde apuca, altii aleg psihologul, altii aleg rugaciunea si preotul. Aici intervine aspectul calitativ al prestatiilor: rugaciune plus discutie. Un cuvant cu putere multa aduce roada mai multa intr-o inima pregatita prin rugaciune sa-l primeasca, in timp ce un cuvant corect ajuns intr-o ureche indaratnica nu ajunge nici pana la inima. Intre aceste extreme, exista, desigur, nuantele. E greu sa construim daca temelia nu e Hristos. De fapt, Hristos este Cel care intervine in viata noastra si ne ajuta sa facem voia Sa. Nici preotul nu poate face singur nimic, ci doar sa ceara ajutor pentru a ne povatui corect si sa se roage pentru noi. 6. Intr-o epoca in care se tinde spre o lume fara Dumnezeu, mantuirea este lasata de obicei in grija preotilor. Asadar, e foarte posibil ca solutiile date de psihologi la anumite probleme sa fie strict lumesti sau chiar in contradictie cu solutiile date de biserica. Atunci cand psihologul e si crestin, stie sa selecteze si din religie si din psihologie cunostinte care-l pot ajuta pe pacient. Asta se cheama misiune crestina, oarecum pe raspunderea sa, dar el, psihologul, nu are obligatia sa faca asa ceva. 7. Psihologia nu opereaza cu notiunea de pacat. Asertivitatea, empatia si alte concepte de acest fel dirijeaza relatiile interumane astfel incat porunca evanghelica a iubirii aproapelui sa fie partial indeplinita, dar fara implicarea lui Dumnezeu. 8. Psihologia ar putea fi slujitoarea Bisericii daca ar fi fundamentata pe baze crestine si ar dispune de personal crestin si de concepte si practici crestine. Last edited by antoniap; 02.09.2013 at 17:01:14. |
|