Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Tainele Ortodoxiei > Pocainta
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 01.08.2013, 19:31:38
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit

Anita,

Citat:
În prealabil postat de anita Vezi mesajul
Nu sunt constienti ,dar un preot duhovnic poate sa isi dea seama ,asa cum spunea par.Teofil Paraian ,ca primeste crestini care practic nu au ce spune la sf.Spovedanie.Acestia sunt ireprosabili
De acord. Sînt creștini care merg și spun la spovedanie că uneori s-a întîmplat accidental:

- să se mîndrească
- să păcătuiască cu cuvîntul
- să păcătuiască cu gîndul
- să ”lenevească” uneori dimineața
- să mănînce cam mult
- să ridice vocea
- să nu facă ”destule” fapte bune, rugăciune

... și altele de genul ăsta. Atunci Pîrîian și chiar alți duhovnici (am exemple dacă vrei) înțeleg că oamenii respectivi practic nu au ce să spovedească, pentru că nu au comis păcate de moarte (vezi o listă cu păcate grave aici), ei avînd iertare de la Dumnezeu prin oricare alte mijloace puse la dispoziție unui creștin practicant: rugăciunea privată, Utrenia, Liturghia, Vecernia, Maslul șamd.

Citat:
Vezi ca te afli in inselare ,e suficient ca comentezi preotii ca trebuie sa te marturisesti
Tu te compari cu ziaristii de scandal ,niste atei .
Noi cu sfintii sa ne comparam ,adica sa vrem sa fim ca ei.
Trebuie sa iti curatesti gandurile de aceste idei si sa mergi mai departe.
Avem exemple de Sfinți care au pus mîna pe pietroi și au aruncat după episcopul locului care era în vizită în sat. Avem în NT exemple care ne îndeamnă să fim cu mintea ageră la neregulile care se întîmplă în Biserică, indiferent că e vorba despre mireni sau despre clerici. Am citat dintr-un Sfînt al cărui cuvînt cîntărește greu în ochii teologilor, care remarcă și pe vremea lui preoți păcătoși. Cu părere de rău, ăsta e adevărul: sînt preoți care greșesc și care păcătuiesc și sînt chiar preoți care și-au greșit vocația. Dacă aș spune că nu e așa, aș minți. Deci unde e înșelarea?
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 01.08.2013, 21:56:03
dobrin7m's Avatar
dobrin7m dobrin7m is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.08.2010
Locație: Londra
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.926
Implicit

Florin orice pacat , cat de mic, trebuie spovedit la duhovnic in virtutea ascultarii. Fara aceasta nu vei ajunge niciodata la smerenia mult dorita.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem.
Adevarul este fiinta vie.
Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului.
Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului.
Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca
Reply With Quote
  #3  
Vechi 01.08.2013, 22:46:42
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit

Citat:
În prealabil postat de dobrin7m Vezi mesajul
Florin orice pacat , cat de mic, trebuie spovedit la duhovnic in virtutea ascultarii.
Corect. Am enumerat acolo cîteva din păcatele care nu necesită neapărata spovedanie, doar pentru cele din clasa lor. De aceea părinții spun că vin oameni care practic nu au ce spovedi. Sînt 100% sigur că la Teofil Pîrîian și la alți preoți îmbunătățiți au venit creștini spunînd că ”m-am mîndrit, m-am lenevit, m-am întristat, am păcătuit cu gîndul, am vorbit în plus” și altele asemenea - lucruri pentru care nu le era obligatorie Spovedania.

Ideea pe care vreau s-o transmit e că nu trebuie să mergem la Spovedanie înainte de fiecare Împărtășire. Mă refer cu strictețe numai la creștinii activi, rugători, mereu prezenți în Biserică, cu fapte bune șamd. Asta e o idee inoculată și îndrădăcinată atît de adînc în conștiința noastră, încît ne e frică să le mai dăm crezare Sfinților care ne îndeamnă să îndrăznim să ne apropiem des de Potir. Dar, atunci cînd ajungem la duhovnic, acesta trebuie să știe și micile noastre păcate ca să ne dea sfat, deși aceste căderi ne sînt deja iertate de Dumnezeu mai înainte de Spovedanie pentru rugăciunile noastre și ale Bisericii - dacă avem suficientă credință.

Uităm trei lucruri fundamentale:

1. Chiar și Sîngele Lui Hristos ne curăță păcatele. Fapt de netăgăduit de nimeni, o spune Însuși Hristos.
2. Apostolii au lăsat ca testament împărtășirea obligatorie a fiecărui creștin (activ, practicant, hotărît să țintească viața veșnică). Canoanele Apostolice sînt clare.
3. Liturghia are ca scop împărtășirea credincioșilor. Fără a ne cumineca, Liturghia își pierde sensul, rămîne o colecție de rugăciuni într-o slujbă la biserică în care Hristos Se aduce ca Jertfă nesîngeroasă doar pentru preot și cîțiva copii.

În schimb de amintim doar de Împărtășirea spre osîndă și ne temem ca nu cumva să ne fulgere Dumnezeu pentru că am îndrăznit să răspundem chemării preotului.

EDIT:

Citat:
Fara aceasta nu vei ajunge niciodata la smerenia mult dorita.
Smerenia nu e atunci cînd tu ajungi la conștiința păcătoșeniei și a nevredniciei, lucruri perfect adevărate și reale tot timpul. Este normal să gîndești așa, nu e o umilință sau o formă de smerenie.

Smerenia e atunci cînd un coleg de pe forum te jignește și tu nu-i răspunzi cu aceeași monedă. Este cînd alegi să taci cînd poți să-i spui cuiva vreo două pentru că te-a deranjat. Este atunci cînd rabzi o palmă de la cineva. Cei mai avansați sînt în stare să întoarcă și celălalt obraz. Smerenia e uneori sinonimă cu dragostea desăvîrșită cînd, iată, îți pui sufletul [în pericol] pentru a cîștiga pe fratele tău căzut la viața veșnică. Așa Sfinții i-au întors la Hristos pe tîlhari, așa au fost mîntuiți mulți oameni începînd cu tîlharul de-a dreapta care a început cu batjocuri și a sfîrșit mîntuindu-se.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.

Last edited by Florin-Ionut; 01.08.2013 at 22:57:40.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 01.08.2013, 23:39:06
dobrin7m's Avatar
dobrin7m dobrin7m is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.08.2010
Locație: Londra
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.926
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Florin-Ionut Vezi mesajul
Corect. Am enumerat acolo cîteva din păcatele care nu necesită neapărata spovedanie, doar pentru cele din clasa lor. De aceea părinții spun că vin oameni care practic nu au ce spovedi. Sînt 100% sigur că la Teofil Pîrîian și la alți preoți îmbunătățiți au venit creștini spunînd că ”m-am mîndrit, m-am lenevit, m-am întristat, am păcătuit cu gîndul, am vorbit în plus” și altele asemenea - lucruri pentru care nu le era obligatorie Spovedania.

Ideea pe care vreau s-o transmit e că nu trebuie să mergem la Spovedanie înainte de fiecare Împărtășire. Mă refer cu strictețe numai la creștinii activi, rugători, mereu prezenți în Biserică, cu fapte bune șamd. Asta e o idee inoculată și îndrădăcinată atît de adînc în conștiința noastră, încît ne e frică să le mai dăm crezare Sfinților care ne îndeamnă să îndrăznim să ne apropiem des de Potir. Dar, atunci cînd ajungem la duhovnic, acesta trebuie să știe și micile noastre păcate ca să ne dea sfat, deși aceste căderi ne sînt deja iertate de Dumnezeu mai înainte de Spovedanie pentru rugăciunile noastre și ale Bisericii - dacă avem suficientă credință.

Uităm trei lucruri fundamentale:

1. Chiar și Sîngele Lui Hristos ne curăță păcatele. Fapt de netăgăduit de nimeni, o spune Însuși Hristos.
2. Apostolii au lăsat ca testament împărtășirea obligatorie a fiecărui creștin (activ, practicant, hotărît să țintească viața veșnică). Canoanele Apostolice sînt clare.
3. Liturghia are ca scop împărtășirea credincioșilor. Fără a ne cumineca, Liturghia își pierde sensul, rămîne o colecție de rugăciuni într-o slujbă la biserică în care Hristos Se aduce ca Jertfă nesîngeroasă doar pentru preot și cîțiva copii.

În schimb de amintim doar de Împărtășirea spre osîndă și ne temem ca nu cumva să ne fulgere Dumnezeu pentru că am îndrăznit să răspundem chemării preotului.

EDIT:

Smerenia nu e atunci cînd tu ajungi la conștiința păcătoșeniei și a nevredniciei, lucruri perfect adevărate și reale tot timpul. Este normal să gîndești așa, nu e o umilință sau o formă de smerenie.

Smerenia e atunci cînd un coleg de pe forum te jignește și tu nu-i răspunzi cu aceeași monedă. Este cînd alegi să taci cînd poți să-i spui cuiva vreo două pentru că te-a deranjat. Este atunci cînd rabzi o palmă de la cineva. Cei mai avansați sînt în stare să întoarcă și celălalt obraz. Smerenia e uneori sinonimă cu dragostea desăvîrșită cînd, iată, îți pui sufletul [în pericol] pentru a cîștiga pe fratele tău căzut la viața veșnică. Așa Sfinții i-au întors la Hristos pe tîlhari, așa au fost mîntuiți mulți oameni începînd cu tîlharul de-a dreapta care a început cu batjocuri și a sfîrșit mîntuindu-se.
Florin, de potir te apropii cand spune duhovnicul. In rest, am mai spus si o repet: Impartasania este medicament salvator si vindecator. Nu contest nimic din cele spuse referitor la Impartasanie. Singurul meu amendament este acesta: te apropii cand spune duhovnicul. totul cu ascultare.

Florin, am spus eu vreodata ca sunt smerita? Eu recunosc ce sunt, o pacatoasa. Dar atunci cand credinta este facuta talmes balmes doar din dorinta de a ma jigni pe mine , ei bine consider ca trebuie sa spun cate ceva. Nu pentru mine ci pentru credinta ce o am.
Nu uita ca am avut indemnuri la rugaciune impreuna cu totii, am avut indemnuri de a nu mai scrie nimic , sa ne linistim, am avut astfel de postari. In schimb s-a continuat mai vehement si mai urat, mai ironic si mai jignitor.

Si aici pe forum sunt mici interese ca si in lume. Si aici o mana spala pe cealalta, si se fac mici grupulete de sustinatori, care se unesc cand e vorba de a ataca un alt crestin incomod. Pana acuma, din ce am vazut am fost printre putinii care am fost capabila sa apreciez postari frumoase a unor useri , indiferent de grupuletul din care fac parte. Si chiar daca astazi am discutat cu cineva mai aprins , maine daca a postat ceva ce mi-a placut mult nu am intarziat sa o spun fara resentimente.

Nu am facut parte, si nici nu voi face parte in viitor din astfel de grupulete, Voi fi singura eu cu Dumnezeu si voi spune ce gandesc, ce simt si asa imi voi marturisi credinta indiferent de cat de multe jigniri imi vor fi aduse. De altfel nu sunt suparata pe nimeni, absolut pe nimeni, din contra , consider ca toti cei care ma jignesc imi fac bine, ca asa ma tin pe linia de plutire si nu calc dincolo in mandrie si pareri de sine. Numai asa voi putea sa nu cad in slava desarta, si voi putea sa nu uit nici o clipa ca nu sunt decat o pacatoasa si nimic mai mult.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem.
Adevarul este fiinta vie.
Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului.
Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului.
Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca

Last edited by dobrin7m; 02.08.2013 at 00:18:10.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 02.08.2013, 18:00:38
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit

Citat:
În prealabil postat de dobrin7m Vezi mesajul
Florin, de potir te apropii cand spune duhovnicul. In rest, am mai spus si o repet: Impartasania este medicament salvator si vindecator. Nu contest nimic din cele spuse referitor la Impartasanie. Singurul meu amendament este acesta: te apropii cand spune duhovnicul. totul cu ascultare.
Da, de acord, sub ascultare. Doar la duhovnic te împărtășești de obicei, în parohia ta.

Ai discutat vreodată cu el despre chesiunea frecvenței Împărtășirii? Crezi cu că te-ar refuza dacă tu ai dori să te împărtășești mai des decît o faci? Eu unul nu cred că vreun preot nu s-ar bucura să vadă că fiii lui duhovnicești sînt interesați de o formă mai activă de creștinism ortodox, care să țintească spre Împărtășirea de fiecare dată, a fiecăruia, în toate duminicile.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 02.08.2013, 19:12:46
dobrin7m's Avatar
dobrin7m dobrin7m is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.08.2010
Locație: Londra
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.926
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Florin-Ionut Vezi mesajul
Da, de acord, sub ascultare. Doar la duhovnic te împărtășești de obicei, în parohia ta.

Ai discutat vreodată cu el despre chesiunea frecvenței Împărtășirii? Crezi cu că te-ar refuza dacă tu ai dori să te împărtășești mai des decît o faci? Eu unul nu cred că vreun preot nu s-ar bucura să vadă că fiii lui duhovnicești sînt interesați de o formă mai activă de creștinism ortodox, care să țintească spre Împărtășirea de fiecare dată, a fiecăruia, în toate duminicile.
Nu stiu daca m-ar refuza. Depinde.... Eu stiu cat sunt de pacatoasa, nu as indrazni sa ma duc la duhovnic sa ii spun ca eu vreau in fiecare duminica ca asa consider eu ca este bine.

Este o arma cu doua taisuri asta, nu a te impartasi, ca aceasta este medicament datator de viata, ci modul de decizie. Pentru ca in mod sigur vei cadea in mandrie de sine si slava desarta. Constientizarea pacatelor noastre se estompeaza si ajungi la ideea , cu care eu nu pot fi de acord, ca sunt pacate ce sunt iertate fara spovada, cele mici.
Iti spun: pacatul e pacat si punct si mici sau mari tot pacatos te numesti savarsindu-le. La fel cum o singura porunca de ai calca si le tii pe toate celelalte tot calcator de porunca te numesti asa si aici, un mic pacat de ai avea tot pacatos te numesti.

Toate pacatele trebuie spovedite, mici, mari, toate. iar cei care spun , nu am ce spovedi atunci sa se roage lui Dumnezeu sa le dea vederea pacatelor ca atunci vor vedea cat de multe pacate fac zilnic si vor avea ce spovedi.

"„Noțiunea de păcat se arăta doar acolo unde raporturile dintre Dumnezeul Absolut și omul-creatură capătă un caracter pur personal. Altminteri, rămâne numai o reprezentare intelectuală (…)”

„Părinții spuneau că a-ți vedea păcatul este un mare dar al Cerului, mai mare decât vederea îngerilor. Și eu, mulți ani am fost orb duhovnicește.”

„În mișcările noastre justificate de rațiune, noi nu putem vedea păcatul”.

„Eu nu văd Lumina ca atare, ea doar îmi deschide ochii să înțeleg în ce întuneric trăiesc. Eu nu aș putea înțelege întunericul, dacă n-ar exista lumina opusă..”

„Cu întristare m-am convins că rari sunt oamenii care simt în inima lor durerea păcatului” Arhim. Sofronie - Mistica vederii lui Dumnezeu - cateva idei despre pacat
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem.
Adevarul este fiinta vie.
Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului.
Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului.
Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca
Reply With Quote
  #7  
Vechi 02.08.2013, 20:11:35
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit

Citat:
În prealabil postat de dobrin7m Vezi mesajul
Nu stiu daca m-ar refuza. Depinde.... Eu stiu cat sunt de pacatoasa, nu as indrazni sa ma duc la duhovnic sa ii spun ca eu vreau in fiecare duminica ca asa consider eu ca este bine.
Eu ți-am sugerat să discuți cu el pe tema de față, nu să-i auduci la cunoștință că te-ai hotărît brusc că de azi înainte vrei să te împărtășești automat în fiecare săptămînă. El decide ce e mai potrivit pentru tine. Dar trebuie să te intereseze subiectul ca să ridici problema asta.

Citat:
Este o arma cu doua taisuri asta, nu a te impartasi, ca aceasta este medicament datator de viata, ci modul de decizie. Pentru ca in mod sigur vei cadea in mandrie de sine si slava desarta.
Care ar fi motivul acestei slave deșarte? De ce mîndrie?!

Citat:
Constientizarea pacatelor noastre se estompeaza si ajungi la ideea , cu care eu nu pot fi de acord, ca sunt pacate ce sunt iertate fara spovada, cele mici.
Atunci perzi vremea spunînd Psalmul 50, făcînd rugăciuni de cerere, cîntînd „Doamne miluiește!”, citind acatiste și paraclise, dacă nu crezi în iertarea Lui Dumnezeu. Am dat suficiente citate, nu le mai reiau.

Citat:
Iti spun: pacatul e pacat si punct si mici sau mari tot pacatos te numesti savarsindu-le. La fel cum o singura porunca de ai calca si le tii pe toate celelalte tot calcator de porunca te numesti asa si aici, un mic pacat de ai avea tot pacatos te numesti.
Păcătoși vom fi pînă în ultima clipă. Tocmai de aceea Hristos de dă o pleiadă întreagă de metode pprin care cerem direct sau prin preot iertarea, mereu, din noi, iară și iară și tot așa pînă la Rai.

De ce uiți sau ignori faptul că Însuși Sîngele din Potir ne iartă păcatele? Nu asta ne spune clar Hristos? Nu asta cerem prin cuvintele Sfîntului Ioan Gură de Aur înainte de a ne apropia? Să fie spre iertarea păcatelor, tămăduirea sufletelor și a trupurilor și spre viața de veci! Ori noi am reținut de regulă doar partea cu osînda...

Citat:
Toate pacatele trebuie spovedite, mici, mari, toate. iar cei care spun , nu am ce spovedi atunci sa se roage lui Dumnezeu sa le dea vederea pacatelor ca atunci vor vedea cat de multe pacate fac zilnic si vor avea ce spovedi.
Toate trebuie aduse la cunoștință duhovnicului, altfel nu are cum ști unde te afli. Dar nu toate păcatele sînt de moarte sau strigătoare la Cer sau împotriva Duhului Sfînt, deci nu pentru toate păcatele avem neapărată nevoie de Taina Spovedaniei. Trebuie un discernămînt și aici ca să înțelegem dacă intervenția preotului e obligatorie mai înainte de a bea din Potir, ca să nu ne împărtășim spre osîndă.

Altfel, e limpede: păcătoși fiind și niciodată vrednici și suficient de bine pregătiți, niciodată nu am avea voie să ne cuminecăm, chiar dacă ne-am spovedi cu două ore mai înainte. De la 9:30 cînd mă spovedeam pînă la 11:30 cînd mă împărtășeam, crede-mă că nu puteam păstra o sfințenie perfectă negreșind cu nimic timp de două ore. Poate cu gîndul, poate vorbind în timpul Liturghiei sau al Utreniei, poate nefiind suficient de atent, poate derajînd pe cineva de la rugăciune din neglijență sau din alte motive. Conform ideii tale, nu ar mai fi trebuit să mă împărtășesc atunci. Eu și mulți alții care nu se spovedesc cu 10 secunde înaintea momentului euharistic - lucru imposibil și de nerealizat în mod normal.

Deci ar trebui să mai meditezi la aspectele astea. Chiar preoții înșiși rostesc rugăciuni de curățire înaintea săvîrșirii Liturghiei, iar Hristos îi iartă, iată, fără să se spovedească Lui prin intermediul duhovnicului personal.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote
Răspunde