![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Citat:
”Creștinii care sunt membri vii ai Bisericii, citesc Sfânta Scriptură și alte cărți duhovnicești, își fac rugăciunile de dimineață și seară, țin cele 4 posturi + miercurile și vinerile, sunt împăcați cu toți și se mărturisesc o dată la 3-4 săptămâni, cred că se pot împărtăși la fiecare Liturghie fără prea multe condiții suplimentare. În toate, însă, e bine să se urmeze sfatul duhovnicului, care nu trebuie să cultive în om ascultarea de el, ci să arate drumul corect spre Hristos și să educe în el o conștiință trează și sănătoasă.”
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
#2
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Fiilor sai duhovnicesti le recomanda totul in functie de starea sufletului lor. O parte din acest citat se refera la preoti , carora le spune ca daca fiii lor fac cele aratate mai sus si le cunoaste bine sufletele atunci se poate ingadui de preot impartasania in fiecare duminica cu spovedanie la 3-4 saptamani. De asemenea mai spune ca preotul nu trebuie sa cultive in om o ascultare oarba ci sa ii arate fiului sau drumul corect spre Hristos cu o constiinta treaza si sanatoasa. Iar mireanului spune "in toate e bine sa urmeze sfatul duhovnicului".
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Cred ca dilema acestor ultime discutii, rezida din faptul ca noi, cei care mergem (mai mult sau mai putin constant) la biserica si ne consideram/credem "crestini" prin faptul ca am fost botezati, am uitat / nu ne mai raportam la faptul ca normalul crestinului este sfintenia si nu pogoramantul!
Atat de tare ne-am obisnuit cu pogoramintele (din partea duhovnicilor, din partea Bisericii, din partea lui Dumnezeu) si atat de tare ne-am obisnuit sa pacatuim si sa ne raportam la societatea din jur (pe principiul ca "doar sint botezati cu totii") incat pacatul a ajuns sa ni se para o normalitate (cum sa treaca o zi fara sa judeci pe cineva, sau fara sa faci niste "pacate mai mici"?), incat normalul crestinului, sfintenia, ni se pare de neatins - ni se pare ceva "de povesti cu sfinti", ni se pare ceva strain de viata noastra. Am ajuns ca majoritatea nu ne mai straduim cu reala dorire spre sfintenie, pt ca ni se pare ceva strain noua (si este, in starea departata de Dumnezeu a pacatului), insa nici nu ne mai inchipuim ca am putea atinge sfintenia in aceasta viata, asa ca nu ne mai straduim pe cat am putea. Nici nu mai credem ca sfintenia ar trebui sa fie normalul nostru. Cumva, chiar atat de rau am ajuns. Insa acei dintre noi care gandesc asa (si care sint din pacate majoritari ca numar), nici nu isi inchipuie ca sint mireni printre noi care traiesc cu adevarat la inaltimea la care traiesc monahii. Pentru ca au pierdut din vedere un fapt esential (esential chiar pt mantuirea lor in primul rand), anume: faptul ca Evanghelia si poruncile lui Dumnezeu sint ACELEASI si pt mireni si pt monahi. Nu exista doua standarde, nu exista doua nivele, unul pt mireni si unul pt monahi! Nu, nu exsita decat un singur standard - ACELASI si pt mireni si pt monahi. Cine dintre mireni intelege acest simplu adevar, isi va dori cu adevarat ca normalul lui sa fie acela in care sa treaca o zi (si nu numai una ci cat mai multe) FARA sa pacatuiasca prin nici un gand rau si va dori si se va stradui din suflet ca viata lui sa fie curata ca unui monah. Iar Dumnezeu Insusi il va ajuta spre sfintenie pe un astfel de mirean. Doar ca pe masura ce inainteaza spre Dumnezeu, inainteaza si in smerenie si va deveni si mai greu de a fi vazut/cunoscut de cei ce nu cred ca poate fi asa, ci se raporteaza la "majoritate". Astfel prapastia dintre ei (dintre cei care traiesc social in religie versus cei care traiesc religios in societate) se va adanci si mai mult. Unii isi vor vedea in tacere de mantuire, in timp ce ceilalti vor continua vorbaria multa la nesfarsit si insasi prin vorbaria multa vor lasa o poarta larga pacatului (judecarii, barfei, etc).
__________________
Ca sub stapanirea Ta totdeauna fiind paziti, Tie slava sa inaltam, Tatalui si Fiului si Sfantului Duh, acum si pururea si in vecii vecilor Amin. Last edited by adam000; 26.07.2013 at 01:05:53. |
#4
|
|||||
|
|||||
![]()
Adam,
Citat:
Da, sfințenia trebuie să fie scopul nostru, dar niciodată nu vom avea voie să ne considerăm sfinți. În acel moment vom suferi o cădere urîtă de tot, prin păcatul mîndriei. Citat:
Problema mea e cum să fac să mai treacă o săptămînă ca să mă pot apropia iarăși de Potir fără să mă mustre conștiința pentru chestii grave, opritoare de la Împărtășanie. Dar care sînt acelea? Ce spun Sfinții, ce spune Tradiția, care sînt condițiile împărtășirii? Asta e de fapt problema topicului. Citat:
Citat:
Citat:
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. Last edited by Florin-Ionut; 26.07.2013 at 01:22:05. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Ideea e cu totul alta ,de vreme ce nu suntem in stare sa ramanem fara de pacat macar o zi ,sa nu ne apropiem de sfantul potir fara a ne spovedi inainte.
Dupa spusele tale ,ar trebui sa ni se spuna care sunt pacatele cu care ne putem infatisa la sf.Impartasanie fara a le mai spovedi De exemplu pacatul judecarii aproapelui . Noi putem primi un gand de judecare al aproapelui ,dar fiind de la diavol si constientizand il putem alunga imediat ,nu prinde radacini. Altcineva poate judeca in gand numai ,ca sa nu creasca prea mult pacatul nu il mai exprima. Si poate persista in judecata ,poate sa cocheteze cu gandurile de judecata. Judecata este si in primul caz si in al doilea. Ce faci ,cum te prezinti la Hristos ? Pacatul are si el intensitati diferite . Sunt persoane care stau 2-3 minute la spovedit ,dar nu iau sf.Imparasanie fara binecuvantare si iertare de pacate. Parintele Teofil Paraian spune bine ,daca suntem fara de greseala putem sa ne impartasim . Dar nu trece o zi si noi gresim. |
#6
|
|||||
|
|||||
![]()
Anita,
Mă bucur că te interesează subiectul. Citat:
Citat:
Citat:
Dacă se întîmplă să cădem în păcatul cu gîndul în mod accidental (mă refer la învoirea cu păcatul, nu la stadiul primar de ispită), imediat trebuie să ne rugăm, pentru a ieși din starea de păcat. Dar dacă în continuare cochetăm cu gîndul mîrșav, din ce în ce mai des, apoi zilnic, apoi constant, păcatul devine încetișor obișnuință, deprindere și apoi patimă. Or un creștin ortodox practicant nu ajunge pînă acolo! Se poate să cadă accidental, din neatenție, pentru care are soluția rugăciunii și a iertării prin Tainele Bisericii, printre care și Împărtășirea cu Trupul Lui Hristos chiar fără Spovedanie înainte. Citește mai jos cum vine asta. Citat:
”CAPITOLUL XXXVI Despre înaltarea sfântului trup si despre cântarea „Unul sfânt...” Acum preotul este gata sa se apropie el însusi de Masa euharistica si sa cheme si pe credinciosi. Dar cum împartasirea nu este îngaduita absolut tuturor, el nu-i cheama pe toti; ci luând Pâinea cea facatoare de viata si aratând-o, cheama la împatasire numai pe cei ce sunt vrednici sa o primeasca, zicând: „Sfintele, Sfintilor!”. Cu alte cuvinte: iata, ceea ce vedeti este Pâinea vietii . Veniti, deci, cei ce vreti sa va împartasiti dintr-însa, dar nu toti, ci numai cine e sfânt. Caci lucrurile sfinte sunt îngaduite numai celor sfinti. Însa prin „Sfinti” întelegem aici nu numai pe cei desavârsiti în virtute, ci pe toti câti se straduiesc spre desavârsire, chiar daca n-au ajuns înca la ea; nimic nu-i împiedica pe acestia sa se sfinteasca si ei prin împartasirea cu Sfintele Taine si sa devina sfinti, asa precum si Biserica întreaga se numeste sfânta si cum zice marele Apostol al neamurilor, scriind catre tot poporul: „Frati sfinti, partasi ai chemarii celei ceresti!”. Credinciosii se numesc sfinti din pricina sfântului (Iisus) la care ei participa si din al carui Trup si Sânge se împartasesc. Caci ei sunt madulare ale acelui Trup, carne din carnea Lui si oase din oasele Lui. Deci, cât timp suntem uniti si pastram legatura cu El, traim viata sfânta, sorbind izvor de sfintenie din Capul si din Inima aceea (Hristos), prin Sfintele Taine; dar dupa ce ne-am despartit si ne-am rupt din întregimea prea sfântului Trup, în zadar vom gusta din Sfintele Taine, caci seva de viata nu mai curge prin madularele moarte si taiate. Si cine desparte pe madulare de sfântul Trup? „Pacatele voastre stau ca un zid despartitor între Mine si voi”, zice Domnul. Dar oare orice pacat ucide pe om? Nicidecum! Ci numai pacatul de moarte. Tocmai de aceea se numeste de moarte; caci exista si un pacat ce nu e spre moarte, precum ne spune Sfântul Ioan (evanghelistul). Prin urmare, credinciosii care n-au savârsit pacate de moarte care i-ar putea desparti de Hristos, nu sunt întru nimic opriti sa se împartaseasca cu Sfintele Taine si sa devina partasi la sfintire, atât cu numele cât si cu fapta, ca unii care sunt madulare înca vii, pentru ca pastreaza unitatea cu Capul (Hristos). De aceea, atunci când preotul striga: „Sfintele! Sfintilor!” credinciosii raspund: „Unul (e) sfânt, unul (e) Domn: Iisus Hristos întru slava lui Dumnezeu Tatal”. (Ei vor sa spuna) ca nimeni n-are de la sine însusi sfintenia, pentru ca aceasta nu este rezultat al virtutii omenesti, ci toti o avem de la si prin Hristos. Atunci când pui sub soare mai multe oglinzi, toate stralucesc si rasfrâng raze de ai crede ca se vad mai multi sori, dar în realitate unul este soarele care se rasfrânge în toate; tot asa si Cel ce singur e sfânt, rasfrângându-Se în credinciosi, straluceste în multe suflete si pe multi îi arata sfinti, desi Cel cu adevarat sfânt este unul si singur, întru nimic mai prejos în slava decât Tatal.” Citat:
Sper că e mai clară acum poziția pe care o susțin.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
Citat:
Nu e clar si nu inteleg de ce sustii asa ceva ,par.Teofil Paraian spune clar sa fii ireprosabil Daca esti ireprosabil poti sa te impartasesti fara spovedanie si daca sustii asta iti dau dreptate. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Am practicat pentru o vreme spovada înaintea Liturghiei, duhovnicul meu fiind preot călugăr la o mănăstire la vreo 10 km de oraș. Cu toate că era un grup relativ mic de mireni și călugărițe care așteptau duminică dimineața și cu toate că al doilea preot începea Utrenia și Liturghia, mai mereu spoveditul se termina după Heruvic. Ceea ce însemna că pierdeam o bună parte din Liturghie și Taina se făcea relaiv în fugă. Deci nu e normal să fie așa, cum nici în ziua dinainte, sîmbătă de obicei, nu se pot spovedi toți creștinii care participă a doua zi la Liturghie. Citat:
Citat:
”Beți dintru acesta toți, că acesta este Sângele Meu, al Legii celei noi, care pentru mulți se varsă spre iertarea păcatelor.”
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
#9
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Lasa gandul la Potir, mai bine lasa asta in seama duhovnicului, cand spune el atunci te Impartasesti cu ascultare si tu tine paza mintii. Nu asa trebuie sa ni se para sfintenia, de neatins, ca doar Dumnezeu nu ne cere ceva ce nu putem face. A zis "fiti desavarsiti"? iata acesta este un tel.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
#10
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Păstrînd legătura cu Biserica prin Hristos, împărtășindu-mă cît de des posibil, sper ca să mă ajute Dumnezeu să sporesc acuitatea minții. Pe lîngă asta, marele avantaj este resetarea păcatelor o dată pe săptămînă în mod sigur prin Sîngele cel curățitor. Dar, cum am arătat, păcatele se iartă prin multe metode. Mă rog Lui Dumnezeu să mă ajute să discern între păcatele opritoare de la Împărtășanie și cele care se pot ierta și prin rugăciunile obișnuite, acasă și în biserică. Mă mai rog să ne descopere tuturor care este calea corectă pentru un creștin ortodox care țintește viața veșnică, în acest veac al minciunii și dezinformării pe toate planurile, în special cînd vorbim despre credință. Doamne ajută și insist să citești ce am copiat din scrierile Sfîntului Nicolae Cabasila, unul din cei mai de seamă teologi ortodocși dintotdeauna.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
|