![]() |
![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
#351
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Daca doi sfinti parinti atribuie aceasta practica unei secte gnostice (marcionitii), ce treaba are ea cu ortodoxia, pentru ce iti pierzi timpul elogiind-o? Citat:
Citat:
Sper sa te lamuresti, probabil ar fi trebuit sa citesti macar acel pasaj mai intai.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
#352
|
|||
|
|||
![]()
Mai exista o teorie cu privire la acel pasaj din Corinteni.Unii dintre crestinii corinteni aveau preferinte pt anumiti lideri crestini(vezi 1:12-16)si exista posibilitatea ca unii dintre ei sa fi mers la extrem cu admiratia lor.Este posibil ca rude apropiate lor sau cunoscuti sa fi murit nebotezati sau posibil botezati impropriu ori de catre alti lideri locali ori de catre persoane dubioase.Prin urmare printr-un demers subiectiv este posibil ca unii dintre ei sa se fi supus acestu botez prin inlocuire pus in practica de catre lideri mai credibili in ochii lor in speranta ca beneficiile sfinteniei acestora se vor rasfrange si asupra celor morti prin dragostea celor vii care incercau cumva,intr-un mod totusi straniu si atipic,sa corecteze o posibila eroare a celor decedati.Articolul de pe wiki nu atinge un aspect important si anume analiza termenului ,,huper"din cadrul versetului,termen care este diferit folosit in diferite situatii si nu s-a ajuns inca la un acord general cu privire la sensul sau exact in acel context.
Incadrarea practicii de catre Tertullian si Chrysostom in cadrul marcionismului nu poate avea un efect determinant cu privire la situatia din verset pt ca Marcion activeaza in sec II AD ori noi aici vorbim de perioada paulina.Cei doi se refera probabil la aplicarea acestui demers in timpurile lor dar retrospectiv privind pe timpul apostolului Pavel contextul era altul,mult mai timpuriu,erezia marcionita apare ulterior,eventul poate fi vorba de germene al ei preluat si dezvoltat ulterior dar nu sunt elemente atat de clar pt o perioada atat de timpurie.Practicile perioadei timpurii nu aveau nici strictetea si nici definirea elaborata de mai tarziu,era momentul cautarilor,esenta da,era aceiasi dar praxis-ul putea avea forme variate pt ca totul era in faza de elaborare si orice etapa de acest tip are normale deviatii,nu se dezvolta niciodata strict si perfect din prima. Last edited by Pelerin spre Rasarit; 22.07.2013 at 21:53:39. |
#353
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#354
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Nu am susținut că acest botez ar fi o practică în Biserică, azi. Ci doar că s-a întâlnit în perioada apostolică. Nu știam că această practică se întâlnește la protestanți și mă mir de asta întrucât botezul substitutiv se făcea în zorii Bisericii, cum spuneam (sursa de unde am cules informația e destul de credibilă pentru majoritatea creștinilor ortodocși, o voi preciza imediat, ai te rog puțină răbdare). Stau binișor la limba engleză, cât să mă descurc cu un text nu foarte tehnic. Însă nu am acum o jumătate de oră (sau cât o dura, că nu am deschis textul întrucât pur și simplu nu am timp și vlagă) și nici puterea să mă concentrez pentru o lectură atentă. Tocmai pentru că Sfânta Tradiție e foarte importantă pentru mine, nu vreau să dau rasol în lectură. Nu elogiez nimic, am amintit de tema credinței substitutive în contextul discuției noastre la un moment dat. Avea un rost acolo, ca urmare am punctat informația. Ceea ce nu înseamnă că o elogiez sau o recomand. De admirat, însă, îi admir pe acei credincioși pentru că, așa cum presupun eu, ei făceau acele demersuri fiind încredințați că Dumnezeu îi ascultă și că poate face orice, ei fiind oameni cu o inimă atât de generoasă, cred, încât tare mă tem că Dumnezeu chiar i-a ascultat. Însă, poate tocmai pentru că inima oamenilor a înghețat între timp, omului tot mai cartezian părîndu-i-se că aia sau cealaltă nu e "logic", "rațional" etc., Dumnezeu a și îngăduit tragerea pe dreapta a unor practici. Eu, totuși, încă mai cred în minuni, ca și oamenii aceia, probabil. Dar tu și alți raționaliști care cunoașteți la perfecție cum lucrează Dumnezeu și pe cine miluiește, îmi veți reproșa probabil că nu în minunile lui Hristos cred, ci în Moș Crăciun. Cunoaștem placa, ne amuzăm deja... Ne și întristăm. Nu confund erezia marcionită cu dreapta credință. Dar acești oameni, discipolii simpaticului (până la un punct, cel puțin) Marcion, au făcut și ei parte din Biserică, nu-i așa? Pentru trecutul lor din Biserică, da, îi consider Biserica. După ce au fost îndepărtați din Ea în urma susținerii ereziei, evident nu au mai fost considerați mădulare ale Bisericii. Și eu apreciez că ai răspuns folosind expresia "cu plăcere". Sincer, nu te credeam în stare de stări afective altele decât morocănoșenia și dispoziția iritată a criticului de serviciu, cu atât mai puțin bănuiam că ești capabil de un zâmbet. Dar dacă tot ai comis excepția, ce să zic... mă bucur și aproape că încep să te găsesc un domn agreabil. Dar să nu mă grăbesc, totuși... Și acum să ne lămurim: există un text de vreo 5 rânduri în Manualul de Dogmatică pentru seminarii, acela din care se dă admiterea la Teologie (mâine la ora 9), unde scrie negru pe alb tot ce am zis despre reversibilitatea credinței și Botezul substitutiv. Acolo se spune clar că Biserica (nu marcioniții și nici alții) practica în perioada apostolică acest botez. Tot ce am dat ca informație, mai puțin efuziunile mele sentimentale, sunt citate exacte din textul manualului. Acum, dacă oamenii aceia care au scris manualul, or fi greșit.... ce să zic, e posibil. (Și în manualul de Psihologie, pe care îl predau de vreo 20 ani, sunt o mulțime de erori pe care elevii și le însușesc ca atare dacă vreun profesor mai acătării nu îi ajută să priceapă cum stau de fapt lucrurile. Nu m-ar mira. așadar, să se fi strecurat afirmații îndoielnice și în alte manuale, că oameni suntem cu toții ... Iar manualele ar trebui să se îmbunătățească treptat în urma feedbackului cititorilor...) Voi mai cerceta chestiunea, deși mare problemă nu mi se pare, comparativ cu altele. E însă înduioșător, pentru mine, dar și cutremurător când mă gândesc cât de simpli și frumoși erau creștinii acelor vremuri și e o temă de meditație dacă nu cumva uscăciunea și nebunia noastră a modernilor vine tocmai din faptul că, învârtoșîndu-se raționalismul și alte atribute luciferice în noi, Domnul ne-a lăsat să ne facem de cap, cam cum i-a lăsat și pe alții, odinioară, să își culeagă roadele amare ale necredinței și idolatriei: Rm 21-32. Ei, pe atunci, cu închinarea la idolii din piatră; noi, astăzi, cu idolii deșteptăciunii minții noastre, vai! P.S. Voi citi pasajul recomandat de tine, cel mai târziu mâine după-amiază, sper. Mulțumesc încă o dată pentru link! Last edited by cezar_ioan; 22.07.2013 at 23:24:23. |
#355
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Doamne ajută! |
#356
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#357
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Cunosc o familie de hindusi extrem de religiosi , cu o credinta puternica. Nu pot uita chipul lor cand povesteau despre sarbatoarea lor hindusa din noiembrie, despre altarul lor de rugaciune de acasa, despre dorinta lor de a fi arsi pe rug dupa moarte. Tin cu sfintenie postul lor de joi, precum si perioada de post anuala. Apoi filipineza ce o cunosc si care nu lipseste niciodata de la biserica lor, care face studii biblice si care vorbeste cu convingere despre hristosul ei. Crede cu tarie in el. Apoi negrii, din diverse confesiuni crestine ce se aduna la metrouri si canta cantece crestine ore in sir si impart pliante chemand oamenii la adunarea lor. Toti acesti oameni au convingerea ca fac bine, ca Dumnezeu i-a miluit iar cei care sunt crestini asa si spun: Iisus m-a salvat, sunt mantuit! Intr-o zi a urcat in autobuz o negresa. S-a pus in fata in picioare si cu o voce superba a cantat un cantec crestin. Apoi a multumit a urat o zi buna si tacuta s-a asezat pe un scaun. Nu ma indoiesc ca a facut aceasta in multe autobuze din acea zi.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
#358
|
||||
|
||||
![]()
Astazi am avut o discutie extrem de interesanta cu un englez care este preocupat de sensul vietii si cautarea adevarului. deocamdata nu apartine vreunei confesiuni, este in cautari sa spun asa, insa cert crede in Dumnezeu. A cam luat de bun tot ce i se pare lui ca este bun. de exemplu yoga, iar filosofia lui inclina mai mult spre panteism. este influentat mult si de ce propovaduiesc pastorii americani care imbratiseaza panteismul.
Este atras de misticism si spune ca a avut experiente cu Dumnezeu. ca stie ca era Dumnezeu pentru ca i-a daruit pace si o dragoste extraordinara pentru tot ce il inconjura - intreaga creatie a lui Dumnezeu. Si m-a intrebat: daca adevarul este doar intr-o religie, de ce si alti oameni din alte religii au experiente cu Dumnezeu de felul acesta? I-am explicat ca Dumnezeu cheama catre El pe toti oamenii indiferent de credinta lor, sau daca au o credinta. Important este ce facem apoi , pe ce cale apucam. Insa la panteism m-am poticnit din cauza englezei mele nu prea stralucita. I-am spus ca luam o pauza de o saptamana sa pot sa gasesc ceva texte in engleza care sa ii explice mai bine panteismul . Era extrem de nedumerit de ce nu ar fi Dumnezeu in creatia sa si nu am reusit sa ii explic corect. daca aveti texte, linkuri, despre panteism in engleza dar sa fie corect din punct de vedere ortodox va rog sa ma ajutati. Va multumesc mult Doamne ajuta! Ps. deasemenea am de discutat despre yoga , pentru ca era absolut convins ca metania noastra ce o facem cu rugaciunea lui Iisus ar fi la fel ca o mantra si postura din yoga. Deci si aici necesar texte in engleza sa ma pot face inteleasa mai bine.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca Last edited by dobrin7m; 23.07.2013 at 21:37:19. |
#359
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Mai conteaza si cine face acele afirmatii,daca un baiat de la tara,anonim pana ieri,candideaza brusc pt functia de Presedinte toti vor fi cu ochii pe el,spre diferenta de trecut.Acum contextul conteaza pt ca influenteaza si daca mai da si indicii fara perdea despre intentia de a adopta politici nepopulare atunci cu siguranta unii dintre ochii din audienta vor sclipi in asteptarea unui prilej de scandal.Si in fine mai conteaza si auditoriul fata de care orice orator,laic sau religios,isi adapteaza discursul.Nu poti da referinte bibliografice unor analfabeti,cumva trebuie sa simplifici(va exista mereu in acest caz,undeva in umbra,pericolul caderii in derizoriu)totul in categorii cat mai simple si mai usor de inteles chiar daca asta ar insemna o radicalizare putin artificiala pe anumite aspecte.Insa este un risc care poate fi asumat,un spirit primitiv,de multe ori, va radicaliza oricum notiunile,le va absolutiza din lipsa unui etalon al comparatiei si analizei. Daca Isus din Nazaret ar fi fost un simplu taran din mediul rural al Galileii,poate plin de zel religios,care facea afirmatii excentrice atunci probabil ar fi starnit un interes minor care s-ar fi stins repede,nu era nici primul si nici ultimul dintre invatatorii intineranti ce cutreierau Israelul in acele timpuri.Insa cand lumea te percepe ca pe un profet,cand anunti venirea Imparatiei in care cel ce o anunta joaca un rol central,atunci totul se schimba pt ca influentezi.Daca doi muzicieni discuta in ce mod trebuie sa abordeze o simfonie atunci este o discutie.Daca in schimb vine al treilea care le propune abordarea ei intr-un mod hard-rock atunci nu mai este discutie ci este pusa in discutie insasi temelia abordarii.Si astfel tot acest complex de circumstante te duce ireversibil spre dorinta de a intelege acel ,,mindset"al celui ce se gaseste in aceasta situatie.Ca sa inchei scurtul comentariu la ideea ta ma voi referi tot la Isus,revin la persoana Lui ca un pendul,mai ales la evolutia ei prin contextul si circumstantele timpului sau. ,,Este fascinant sa intelegem cum Isus si-a inteles propria misiune:cum a crezut cu tarie ca este cel chemat sa stranga in jurul Sau pe Israel,poporul lui Dumnezeu;cum a anuntat judecata divina asupra Israelului zilelor sale,in special asupra Templului si a intregii sale ierarhii;cum a inteles ca propriul Sau demers este decizia divina de implinire a promisiunilor facute.Acest radical mesaj,articulat in parabole si pus in scena simbolic prin mese de celebrare si vindecari l-au dus pe Isus la Ierusalim unde-asa cum stia-propria vocatie ii cerea sa moara de moartea pe care o anuntase.In ascultare de aceasta chemare Isus a stiut ca ceea ce afirma ca poate face si cine afirma ca este,in gandirea iudaica,doar Dumnezeu poate face si poate fi..." Last edited by Pelerin spre Rasarit; 23.07.2013 at 23:55:01. |
#360
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Desigur, stim multe cazuri de oameni care au venit cu un astfel de elan, din astfel de credinte, in Biserica si si-au pastrat elanul. Dar oare nu sunt si oameni a caror credinta "extraordinara" si devotament "extraordinar" s-au confrutat cu Biserica lui Hristos (cea autentica) si nu i-au trecut pragul? Ma gandesc inclusiv neoprotestantii de la noi pe care unii (chiar ortodocsi) ii judeca ca avand o credinta puternica si faptele credintei si totusi ii sunt opusi (Bisericii)? Si daca stai de vorba cu ei, iti dai seama ca nu e de vina doar indoctrinarea, adica o eroare la nivel intelectual. In ciuda aparentelor virtuoase, au pacate ascunse de care tin cu dintii - de asta nici nu cauta/vor o pocainta autentica si resping spovedania. Ceea ce vezi la ei si traire/experienta spirituala poate fi o chestie strict la nivel emotional, intretinuta cu mijloace specifice si fara nici un dram de spiritualitate autentica sau har desi aparentele ar spune altceva. Nu degeaba au un intreg arsenal artistic, se pune accent pe melodie, instrumentar, versuri romantate, tin predici peste predici menite sa atinga in special latura emotiva, etc. Desigur, e bine de lucrat (desi cu alta abordare) si aceasta latura, dar atat timp cat esti si sub semnul harului, ori pacatul ereziei este pacat de moarte asa cum spune Sf. Scriptura si nu e compatibil cu Harul deci poti sa fii oricat de exaltat emotional (cu tenta religioasa) pana la manifestarile aiuristice de tip (neo)penticostal, dar ramai pe afara.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. Last edited by AlinB; 24.07.2013 at 15:14:42. |
|