![]() |
![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Aș mai întreba, pentru că în mesajul precedent am lansat o nedumerire și nici în restul textului nu sunt cu totul sigur de raționament, aș mai întreba: cum să înțelegem faptul că Biserica practica, îndeosebi în perioada de început, Botezul morților prin intermediul viilor?
Nu exprimă aceasta, oare, încrederea neștirbită a primilor creștini că harul Duhului Sfânt suflă chiar și în viața de dincolo, lărgind mereu Biserica? Nu lărgește aceasta perspectiva noastră despre Dumnezeu și om? Putem spune (și aici fac apel la cei care își laudă "gândirea", "luciditatea", "pragmatismul" și alte însușiri vrednice de laudă) că acei primi creștini erau naivi? Că aveau o credință fanatică ori pur și simplu imatură, copilărească? Sau, mai degrabă, că erau buni cunoscători ai puterii și iubirii lui Dumnezeu?... Noi suntem obișnuiți să concepem (didacticist, rod al catehismului de tip școlăresc) Biserica în două componente aflate în unitate: pe pământ cea luptătoare, în cer cea triumfătoare. Dar creștinii care au plecat din lumea aceasta și nu mai fac parte din Biserica luptătoare, timpul lor de pocăință scurgîndu-se fără prea multe roade, ajung oare în Biserica triumfătoare? Iar dacă nu ajung acolo, nu mai sunt creștini? Nu mai sunt în Biserică? Atunci de ce ne rugăm pentru ei? Că parcă spunea un nene pe aici, în mod insistent și dîndu-ne și nouă îndemn statornic, să nu ne rugăm pentru oricine, întrucât doar creștinii adevărați (ce-o fi asta, nu știu, dar sigur știe domnul respectiv) merită o lumânare. Încerc să pun oarecare noimă în multele impresii culese din dialogurile cu frații și nu prea reușesc. Uneori se revoltă logica, alteori credința... Mă ajută careva cu sfat lămuritor pentru întrebările de mai sus? Nu sunt foarte pretențios, ajunge un indiciu, o sugestie, un link spre zonele mai certe ale credinței. |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
1 minut de googaleala te costa: The modern term itself is derived from a phrase "baptised for the dead" occurring twice in the New Testament (1 Corinthians 15:29), though the meaning of that phrase is an open question among scholars. Early heresiologists Tertullian (Against Marcion 10) and Chrysostom (Homilies 40) attributed the practice to the Marcionites, whom they identified as a heretical "gnostic" group.[1] Consequently the practice was forbidden by the Catholic Church, and is not practiced in modern mainstream Christianity, whether Catholic, Eastern Orthodox, or Protestant. https://en.wikipedia.org/wiki/Baptism_for_the_dead
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. Last edited by AlinB; 22.07.2013 at 16:55:42. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Alin, vorbeam despre ceea ce e numit de teologii ortodocși "reversibilitatea credinței".
Noi o cunoaștem astăzi din practica botezării copiilor, când credința e mărturisită de nașii lor (în acord cu Mt 28,19, Mc 16,6, FA 8,12 etc.). Mai cunoaștem această reversibilitate și din Mt 8,5, Lc 7, 11-15 precum și din practica de azi a creștinilor - rugăciunile noastre obișnuite, unii pentru alții. Pomelnicul tocmai asta și dovedește, la fel lumânările și parastasele etc., etc. Cât privește practica Botezului substitutiv din perioada chiar a Apostolilor, adică botezarea unor oameni vii în locul celor care au murit nebotezați, găsim detalii în 1 Co 15-29, cu sublinierea practicii în versetul 29. E o dovadă serioasă care susține practica reversibilității Botezului în perioada apostolică a Bisericii. O menționează și unii autori în Dogmatică, în capitolul Taina Botezului. Consider că această practică evidențiază încă și mai mult una din însușirile esențiale ale Bisericii, aceea a comuniunii, a unității care crește între mădularele Ei prin Duhul lui Hristos Cel Înviat și pururi Viu. O făptuire a Legii Celei Noi; porunca iubirii, așadar. Îți mulțumesc, oricum, că te-ai străduit să mă ajuți cu un răspuns. Voi citi materialul, cât de curînd. Mulțumesc, Doamne ajută! |
#4
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Daca doi sfinti parinti atribuie aceasta practica unei secte gnostice (marcionitii), ce treaba are ea cu ortodoxia, pentru ce iti pierzi timpul elogiind-o? Citat:
Citat:
Sper sa te lamuresti, probabil ar fi trebuit sa citesti macar acel pasaj mai intai.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Mai exista o teorie cu privire la acel pasaj din Corinteni.Unii dintre crestinii corinteni aveau preferinte pt anumiti lideri crestini(vezi 1:12-16)si exista posibilitatea ca unii dintre ei sa fi mers la extrem cu admiratia lor.Este posibil ca rude apropiate lor sau cunoscuti sa fi murit nebotezati sau posibil botezati impropriu ori de catre alti lideri locali ori de catre persoane dubioase.Prin urmare printr-un demers subiectiv este posibil ca unii dintre ei sa se fi supus acestu botez prin inlocuire pus in practica de catre lideri mai credibili in ochii lor in speranta ca beneficiile sfinteniei acestora se vor rasfrange si asupra celor morti prin dragostea celor vii care incercau cumva,intr-un mod totusi straniu si atipic,sa corecteze o posibila eroare a celor decedati.Articolul de pe wiki nu atinge un aspect important si anume analiza termenului ,,huper"din cadrul versetului,termen care este diferit folosit in diferite situatii si nu s-a ajuns inca la un acord general cu privire la sensul sau exact in acel context.
Incadrarea practicii de catre Tertullian si Chrysostom in cadrul marcionismului nu poate avea un efect determinant cu privire la situatia din verset pt ca Marcion activeaza in sec II AD ori noi aici vorbim de perioada paulina.Cei doi se refera probabil la aplicarea acestui demers in timpurile lor dar retrospectiv privind pe timpul apostolului Pavel contextul era altul,mult mai timpuriu,erezia marcionita apare ulterior,eventul poate fi vorba de germene al ei preluat si dezvoltat ulterior dar nu sunt elemente atat de clar pt o perioada atat de timpurie.Practicile perioadei timpurii nu aveau nici strictetea si nici definirea elaborata de mai tarziu,era momentul cautarilor,esenta da,era aceiasi dar praxis-ul putea avea forme variate pt ca totul era in faza de elaborare si orice etapa de acest tip are normale deviatii,nu se dezvolta niciodata strict si perfect din prima. Last edited by Pelerin spre Rasarit; 22.07.2013 at 21:53:39. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Nu am susținut că acest botez ar fi o practică în Biserică, azi. Ci doar că s-a întâlnit în perioada apostolică. Nu știam că această practică se întâlnește la protestanți și mă mir de asta întrucât botezul substitutiv se făcea în zorii Bisericii, cum spuneam (sursa de unde am cules informația e destul de credibilă pentru majoritatea creștinilor ortodocși, o voi preciza imediat, ai te rog puțină răbdare). Stau binișor la limba engleză, cât să mă descurc cu un text nu foarte tehnic. Însă nu am acum o jumătate de oră (sau cât o dura, că nu am deschis textul întrucât pur și simplu nu am timp și vlagă) și nici puterea să mă concentrez pentru o lectură atentă. Tocmai pentru că Sfânta Tradiție e foarte importantă pentru mine, nu vreau să dau rasol în lectură. Nu elogiez nimic, am amintit de tema credinței substitutive în contextul discuției noastre la un moment dat. Avea un rost acolo, ca urmare am punctat informația. Ceea ce nu înseamnă că o elogiez sau o recomand. De admirat, însă, îi admir pe acei credincioși pentru că, așa cum presupun eu, ei făceau acele demersuri fiind încredințați că Dumnezeu îi ascultă și că poate face orice, ei fiind oameni cu o inimă atât de generoasă, cred, încât tare mă tem că Dumnezeu chiar i-a ascultat. Însă, poate tocmai pentru că inima oamenilor a înghețat între timp, omului tot mai cartezian părîndu-i-se că aia sau cealaltă nu e "logic", "rațional" etc., Dumnezeu a și îngăduit tragerea pe dreapta a unor practici. Eu, totuși, încă mai cred în minuni, ca și oamenii aceia, probabil. Dar tu și alți raționaliști care cunoașteți la perfecție cum lucrează Dumnezeu și pe cine miluiește, îmi veți reproșa probabil că nu în minunile lui Hristos cred, ci în Moș Crăciun. Cunoaștem placa, ne amuzăm deja... Ne și întristăm. Nu confund erezia marcionită cu dreapta credință. Dar acești oameni, discipolii simpaticului (până la un punct, cel puțin) Marcion, au făcut și ei parte din Biserică, nu-i așa? Pentru trecutul lor din Biserică, da, îi consider Biserica. După ce au fost îndepărtați din Ea în urma susținerii ereziei, evident nu au mai fost considerați mădulare ale Bisericii. Și eu apreciez că ai răspuns folosind expresia "cu plăcere". Sincer, nu te credeam în stare de stări afective altele decât morocănoșenia și dispoziția iritată a criticului de serviciu, cu atât mai puțin bănuiam că ești capabil de un zâmbet. Dar dacă tot ai comis excepția, ce să zic... mă bucur și aproape că încep să te găsesc un domn agreabil. Dar să nu mă grăbesc, totuși... Și acum să ne lămurim: există un text de vreo 5 rânduri în Manualul de Dogmatică pentru seminarii, acela din care se dă admiterea la Teologie (mâine la ora 9), unde scrie negru pe alb tot ce am zis despre reversibilitatea credinței și Botezul substitutiv. Acolo se spune clar că Biserica (nu marcioniții și nici alții) practica în perioada apostolică acest botez. Tot ce am dat ca informație, mai puțin efuziunile mele sentimentale, sunt citate exacte din textul manualului. Acum, dacă oamenii aceia care au scris manualul, or fi greșit.... ce să zic, e posibil. (Și în manualul de Psihologie, pe care îl predau de vreo 20 ani, sunt o mulțime de erori pe care elevii și le însușesc ca atare dacă vreun profesor mai acătării nu îi ajută să priceapă cum stau de fapt lucrurile. Nu m-ar mira. așadar, să se fi strecurat afirmații îndoielnice și în alte manuale, că oameni suntem cu toții ... Iar manualele ar trebui să se îmbunătățească treptat în urma feedbackului cititorilor...) Voi mai cerceta chestiunea, deși mare problemă nu mi se pare, comparativ cu altele. E însă înduioșător, pentru mine, dar și cutremurător când mă gândesc cât de simpli și frumoși erau creștinii acelor vremuri și e o temă de meditație dacă nu cumva uscăciunea și nebunia noastră a modernilor vine tocmai din faptul că, învârtoșîndu-se raționalismul și alte atribute luciferice în noi, Domnul ne-a lăsat să ne facem de cap, cam cum i-a lăsat și pe alții, odinioară, să își culeagă roadele amare ale necredinței și idolatriei: Rm 21-32. Ei, pe atunci, cu închinarea la idolii din piatră; noi, astăzi, cu idolii deșteptăciunii minții noastre, vai! P.S. Voi citi pasajul recomandat de tine, cel mai târziu mâine după-amiază, sper. Mulțumesc încă o dată pentru link! Last edited by cezar_ioan; 22.07.2013 at 23:24:23. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Cunosc o familie de hindusi extrem de religiosi , cu o credinta puternica. Nu pot uita chipul lor cand povesteau despre sarbatoarea lor hindusa din noiembrie, despre altarul lor de rugaciune de acasa, despre dorinta lor de a fi arsi pe rug dupa moarte. Tin cu sfintenie postul lor de joi, precum si perioada de post anuala. Apoi filipineza ce o cunosc si care nu lipseste niciodata de la biserica lor, care face studii biblice si care vorbeste cu convingere despre hristosul ei. Crede cu tarie in el. Apoi negrii, din diverse confesiuni crestine ce se aduna la metrouri si canta cantece crestine ore in sir si impart pliante chemand oamenii la adunarea lor. Toti acesti oameni au convingerea ca fac bine, ca Dumnezeu i-a miluit iar cei care sunt crestini asa si spun: Iisus m-a salvat, sunt mantuit! Intr-o zi a urcat in autobuz o negresa. S-a pus in fata in picioare si cu o voce superba a cantat un cantec crestin. Apoi a multumit a urat o zi buna si tacuta s-a asezat pe un scaun. Nu ma indoiesc ca a facut aceasta in multe autobuze din acea zi.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Astazi am avut o discutie extrem de interesanta cu un englez care este preocupat de sensul vietii si cautarea adevarului. deocamdata nu apartine vreunei confesiuni, este in cautari sa spun asa, insa cert crede in Dumnezeu. A cam luat de bun tot ce i se pare lui ca este bun. de exemplu yoga, iar filosofia lui inclina mai mult spre panteism. este influentat mult si de ce propovaduiesc pastorii americani care imbratiseaza panteismul.
Este atras de misticism si spune ca a avut experiente cu Dumnezeu. ca stie ca era Dumnezeu pentru ca i-a daruit pace si o dragoste extraordinara pentru tot ce il inconjura - intreaga creatie a lui Dumnezeu. Si m-a intrebat: daca adevarul este doar intr-o religie, de ce si alti oameni din alte religii au experiente cu Dumnezeu de felul acesta? I-am explicat ca Dumnezeu cheama catre El pe toti oamenii indiferent de credinta lor, sau daca au o credinta. Important este ce facem apoi , pe ce cale apucam. Insa la panteism m-am poticnit din cauza englezei mele nu prea stralucita. I-am spus ca luam o pauza de o saptamana sa pot sa gasesc ceva texte in engleza care sa ii explice mai bine panteismul . Era extrem de nedumerit de ce nu ar fi Dumnezeu in creatia sa si nu am reusit sa ii explic corect. daca aveti texte, linkuri, despre panteism in engleza dar sa fie corect din punct de vedere ortodox va rog sa ma ajutati. Va multumesc mult Doamne ajuta! Ps. deasemenea am de discutat despre yoga , pentru ca era absolut convins ca metania noastra ce o facem cu rugaciunea lui Iisus ar fi la fel ca o mantra si postura din yoga. Deci si aici necesar texte in engleza sa ma pot face inteleasa mai bine.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca Last edited by dobrin7m; 23.07.2013 at 21:37:19. |
#10
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Desigur, stim multe cazuri de oameni care au venit cu un astfel de elan, din astfel de credinte, in Biserica si si-au pastrat elanul. Dar oare nu sunt si oameni a caror credinta "extraordinara" si devotament "extraordinar" s-au confrutat cu Biserica lui Hristos (cea autentica) si nu i-au trecut pragul? Ma gandesc inclusiv neoprotestantii de la noi pe care unii (chiar ortodocsi) ii judeca ca avand o credinta puternica si faptele credintei si totusi ii sunt opusi (Bisericii)? Si daca stai de vorba cu ei, iti dai seama ca nu e de vina doar indoctrinarea, adica o eroare la nivel intelectual. In ciuda aparentelor virtuoase, au pacate ascunse de care tin cu dintii - de asta nici nu cauta/vor o pocainta autentica si resping spovedania. Ceea ce vezi la ei si traire/experienta spirituala poate fi o chestie strict la nivel emotional, intretinuta cu mijloace specifice si fara nici un dram de spiritualitate autentica sau har desi aparentele ar spune altceva. Nu degeaba au un intreg arsenal artistic, se pune accent pe melodie, instrumentar, versuri romantate, tin predici peste predici menite sa atinga in special latura emotiva, etc. Desigur, e bine de lucrat (desi cu alta abordare) si aceasta latura, dar atat timp cat esti si sub semnul harului, ori pacatul ereziei este pacat de moarte asa cum spune Sf. Scriptura si nu e compatibil cu Harul deci poti sa fii oricat de exaltat emotional (cu tenta religioasa) pana la manifestarile aiuristice de tip (neo)penticostal, dar ramai pe afara.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. Last edited by AlinB; 24.07.2013 at 15:14:42. |
|