Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Ortodoxa in relatia cu alte confesiuni
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 10.07.2013, 21:09:15
laurastifter laurastifter is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2008
Locație: România
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.357
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan Vezi mesajul
Nu putem lăsa genul ăsta de poezie, pentru că e însăși poezia Scripturii, a Tradiției și a Bisericii.
Dar raționalismul nu înțelege limba poeziei, pe care o confundă cu manelele și versificările.
Poezia e duh gingaș, dincolo de grosolăniile limitative și zdrobitoare ale minții trufașe.

Relativismul dogmatic, numit așa de antiecumeniști, este după mintea mea astfel:
a) fie expresia refuzului unui om care a cunoscut BIserica și pe Hristos de a purta jugul Celui Blând și Smerit cu inima;
b) fie expresia unui început de drum în Biserică, omul nefiind încă lămurit ce e cu el și cu Dumnezeu.

Dar chiar și între oameni cu credință tare și bine roditoare, apar deseori interpretări subiective, accente diferite, coloraturi aparte care fac ca Părintele Stăniloae, de pildă, să nu fie Părintele Galeriu sau Părintele Bartolomeu Anania etc.

Oameni diferiți aleargă la duhovnici diferiți, printre altele și datorită unor nuanțe care îi diferențiază și pe unii (duhovnicii) și pe alții (credincioșii) între ei.
Chiar și aici pe forum, să zicem că eu mă simt foarte apropiat în gândire și trăire ortodoxă de N.Priceputu și MariS_, precum și de Pelerinul și de sora Nutucutu. Avem puncte comune, e indiscutabil, însă nu suntem nici pe departe identici, în nici o privință.
Iar dacă nu suntem identici, ar trebui să scot securea la ei și să le cer să fie ca mine în credință? Ce, nu-i îndeajuns că suntem iubitori unii cu alții, măcar că suntem respectuoși și iertători reciproc? Și că ne completăm opiniile, uneori purtînd mici polemici cu gândul că suntem pe Cale, încă, iar nu depozitari deja ai Adevărului?

Valorile moralei creștine, de care pomenești, sunt bine și clar formulate. Le știu și copilașii, nu-i problemă, că bunicuțele nu încetează să le turuie, zi și noapte.
Dar egoismul, disprețul, răutatea, îngâmfarea, brutalitatea și stângăciile în dialog, ș.a.m.d.
fac ca aceste valori să rămână agățate pe un colț de cer, departe foarte de evenimentele dintre noi.
Să punem deci valorile moralei creștine mai între noi, mai la sol. Și să continuăm exercițiile de dialog ale acceptării alterității, cu iubire, cu gândul și râvna de a deprinde cât de cât iubirea, pentru început.

Așa e poezia asta numită viață de om creștin.
Dacă nu mă înșel, ea se sprijină tare inclusiv pe dogmatică. Ia cercetează nițel, și vei vedea chiar în dogmatică temeiul poeziei vieții creștinilor.
Le-aș propune celor care mă acuză de "relativism" pentru că mă bucur și mă mir de taina unicității fiecăruia dintre noi, le-aș propune să mediteze la următoarea întrebare simplă:
din ce motiv, oare, între cărțile Sfintei Scripturi există diferențe foarte ușor observabile, în funcție de autorii lor?
De exemplu, între epistolele Noului Testament (redactate aprox. în aceeași perioadă și având același mesaj despre Hristos Cel răstignit și înviat) stilul literar și chiar unele dintre ideile Sfinților Apostoli Petru, Pavel, Ioan, Iacov și Iuda se deosebesc între ele destul de mult.
Oare nu aveau toți aceeași credință?
Sfântul Apostol Pavel spune: "deci ori eu, ori aceia așa propovăduim și voi așa ați crezut" (I Cor15, 11). Prin urmare, el recunoștea cu toată convingerea adevărul și caracterul revelat al mesajului celorlalți Apostoli, deși fiecare dintre ei îl transmitea într-un stil diferit și accentuând idei diferite. Îi recunoștea harul apostolic lui Petru, deși, la Antiohia, avusese cu el o... polemică pe teme de credință (Gal2).
De ce-n Scripturi există o varietate atât de mare de genuri literare... de la poezie (Psalmi și alte multe pasaje și scrieri întregi cu un caracter poetic, de o deosebită valoare literară), până la scrieri profetice, apocaliptice (Apocalipsa Sfântului Ioan Teologul, dar și anumite pasaje din V T aparținând genului literar apocaliptic), scrieri din lit. sapiențială, cărți istorico-narative, epistole etc?
De ce, oare, Duhul Sfânt nu le-a insuflat tuturor autorilor biblici să scrie fix aceleași cuvinte și definiții, fără a le lăsa libertatea de a transmite mesajul divin în stilul propriu al fiecăruia? De ce Dumnezeu i-a lăsat, cu alte cuvinte, să mărturisească mesajul revelat cu atât de multă... originalitate?
Aștept cu interes opiniile unor parteneri de dialog precum Cătălin, Alin sau Dragoș, care înțeleg credința într-un mod diferit unor useri precum domnul profesor Cezar, domnul N.Priceputu, domnul MariS ș. a.
Hristos în mijlocul nostru!

P. S. Faptul că aici, pe topic, s-au creat deja două tabere (pe de o parte, Cezar_Ioan, N.Priceputu, MariS, Vlad, Theodore și eu - sper că n-am uitat pe cineva -, iar pe de altă parte Cătălin2, AlinB, Dragos ș. a.) evidențiază tocmai ideea pe care încerc s-o susțin: aceea că aceleași realități (mai exact, aceeași credință) pot fi privite, înțelese, asumate, trăite în modalități diferite și, tocmai prin aceasta, complementare. Și inclusiv între cei care simt și trăiesc în modalități asemănătoare credința în Dumnezeu există diferențe de nuanță în gândire. :) Și asta este minunat!
"Dacă ar fi toți un singur mădular, atunci unde ar mai fi trupul?" - se întreba retoric Apostolul neamurilor cel care, într-un alt context, remarcase și faptul că "fiecare are de la Dumnezeu chemarea sa: unul așa, altul într-alt fel" (I Cor7, 9).
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17)
"Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul)
"Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!"
"Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis)
Câteva gânduri scrise de mine:
http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca

Last edited by laurastifter; 10.07.2013 at 21:18:51.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 10.07.2013, 21:20:15
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Laura, măcar pe forum nu sunt „domnul”. Doar N.Priceputu :)
Reply With Quote
  #3  
Vechi 10.07.2013, 21:58:21
DragosP's Avatar
DragosP DragosP is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 6.591
Implicit

Eu nu-s în nici o tabăra.
__________________
Îmi cer scuze celor pe care i-am supărat!
"Trebuie sa mori înainte de a muri
Pentru a nu muri atunci când mori"
Reply With Quote
  #4  
Vechi 10.07.2013, 22:06:27
laurastifter laurastifter is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2008
Locație: România
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.357
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
Laura, măcar pe forum nu sunt „domnul”. Doar N.Priceputu :)
Am înțeles. :)
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17)
"Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul)
"Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!"
"Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis)
Câteva gânduri scrise de mine:
http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca
Reply With Quote
  #5  
Vechi 11.07.2013, 12:38:59
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Citat:
În prealabil postat de laurastifter Vezi mesajul
Le-aș propune celor care mă acuză de "relativism" pentru că mă bucur și mă mir de taina unicității fiecăruia dintre noi, le-aș propune să mediteze la următoarea întrebare simplă:
din ce motiv, oare, între cărțile Sfintei Scripturi există diferențe foarte ușor observabile, în funcție de autorii lor?
De exemplu, între epistolele Noului Testament (redactate aprox. în aceeași perioadă și având același mesaj despre Hristos Cel răstignit și înviat) stilul literar și chiar unele dintre ideile Sfinților Apostoli Petru, Pavel, Ioan, Iacov și Iuda se deosebesc între ele destul de mult.
Oare nu aveau toți aceeași credință?
Sfântul Apostol Pavel spune: "deci ori eu, ori aceia așa propovăduim și voi așa ați crezut" (I Cor15, 11). Prin urmare, el recunoștea cu toată convingerea adevărul și caracterul revelat al mesajului celorlalți Apostoli, deși fiecare dintre ei îl transmitea într-un stil diferit și accentuând idei diferite. Îi recunoștea harul apostolic lui Petru, deși, la Antiohia, avusese cu el o... polemică pe teme de credință (Gal2).
De ce-n Scripturi există o varietate atât de mare de genuri literare... de la poezie (Psalmi și alte multe pasaje și scrieri întregi cu un caracter poetic, de o deosebită valoare literară), până la scrieri profetice, apocaliptice (Apocalipsa Sfântului Ioan Teologul, dar și anumite pasaje din V T aparținând genului literar apocaliptic), scrieri din lit. sapiențială, cărți istorico-narative, epistole etc?
De ce, oare, Duhul Sfânt nu le-a insuflat tuturor autorilor biblici să scrie fix aceleași cuvinte și definiții, fără a le lăsa libertatea de a transmite mesajul divin în stilul propriu al fiecăruia? De ce Dumnezeu i-a lăsat, cu alte cuvinte, să mărturisească mesajul revelat cu atât de multă... originalitate?
Deci, sa inteleg ca tu vrei sa asimilezi diferentele dogmatice romanocatolici-ortodocsi cu diferentele de stil si exprimare din Sf. Scriptura?


Citat:
P. S. Faptul că aici, pe topic, s-au creat deja două tabere (pe de o parte, Cezar_Ioan, N.Priceputu, MariS, Vlad, Theodore și eu - sper că n-am uitat pe cineva -, iar pe de altă parte Cătălin2, AlinB, Dragos ș. a.) evidențiază tocmai ideea pe care încerc s-o susțin: aceea că aceleași realități (mai exact, aceeași credință) pot fi privite, înțelese, asumate, trăite în modalități diferite și, tocmai prin aceasta, complementare.
Și inclusiv între cei care simt și trăiesc în modalități asemănătoare credința în Dumnezeu există diferențe de nuanță în gândire. :) Și asta este minunat!
Nu stiu unde vezi tu complementaritate sau "nuante"
Eu vad un conflict de idei destul de acut, doua pozitii ireconciliabile.

Iar daca asta e "minunat"...

Citat:
"Dacă ar fi toți un singur mădular, atunci unde ar mai fi trupul?" - se întreba retoric Apostolul neamurilor cel care, într-un alt context, remarcase și faptul că "fiecare are de la Dumnezeu chemarea sa: unul așa, altul într-alt fel" (I Cor7, 9).
Inca o data intreb, incerci sa asimilezi romano-catolicii cu un "madular" al Bisericii?
Si cu care l-ai asemana?
Ei se cam vor capul (sau cel putin Papa), esti dispusa sa-i acorzi acest loc?
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 11.07.2013, 13:03:13
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de AlinB Vezi mesajul
Nu stiu unde vezi tu complementaritate sau "nuante"
Eu vad un conflict de idei destul de acut, doua pozitii ireconciliabile.

Iar daca asta e "minunat"...
Da, nu putem avea cu toții dreptate. Iar diferențele înseamnă uneori divergențe, nu doar nuanțe.
Atâta timp, însă, cât fiecare acceptăm că putem greși, dialogul încă este posibil.

Dacă suntem toți căutători sinceri ai Adevărului am putea să ne întâlnim undeva, cândva. Important este să nu credem că îl deținem, să știm că suntem cu toții pe cale.

Aici este un paradox: Adevărul îl poți cunoaște, dar niciodată deplin, pentru că te depășește întotdeauna; iar când ai ajuns să-l cunoști va trebui să-l cauți în continuare, pentru că este inepuizabil.
De aceea îi va fi spus și Dumnezeu lui Blaise Pascal: „Nu M-ai căuta dacă nu M-ai fi găsit deja”.
Adevărul nu poate fi cunoscut „integral” pentru că nu are limite. Dar o bună așezare a inimii și a minții ne poate situa în Adevăr.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 12.07.2013, 15:01:53
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
Da, nu putem avea cu toții dreptate. Iar diferențele înseamnă uneori divergențe, nu doar nuanțe.
Atâta timp, însă, cât fiecare acceptăm că putem greși, dialogul încă este posibil.
Adevarata.

Citat:
Dacă suntem toți căutători sinceri ai Adevărului am putea să ne întâlnim undeva, cândva. Important este să nu credem că îl deținem, să știm că suntem cu toții pe cale.
Discutabil.
Dar cu cat discutam mai generic si nu punctual, cu atat adevarul devine mai inaccesibil.

Am mai invitat la o discutie punctuala aici.

Citat:
Aici este un paradox: Adevărul îl poți cunoaște, dar niciodată deplin, pentru că te depășește întotdeauna; iar când ai ajuns să-l cunoști va trebui să-l cauți în continuare, pentru că este inepuizabil.
Nu "Adevarul" asta e pus in discutie aici.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau.

Last edited by AlinB; 12.07.2013 at 15:21:27.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 13.07.2013, 01:33:21
laurastifter laurastifter is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2008
Locație: România
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.357
Implicit Admirabil!

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
Da, nu putem avea cu toții dreptate. Iar diferențele înseamnă uneori divergențe, nu doar nuanțe.
Atâta timp, însă, cât fiecare acceptăm că putem greși, dialogul încă este posibil.

Dacă suntem toți căutători sinceri ai Adevărului am putea să ne întâlnim undeva, cândva. Important este să nu credem că îl deținem, să știm că suntem cu toții pe cale.

Aici este un paradox: Adevărul îl poți cunoaște, dar niciodată deplin, pentru că te depășește întotdeauna; iar când ai ajuns să-l cunoști va trebui să-l cauți în continuare, pentru că este inepuizabil.
De aceea îi va fi spus și Dumnezeu lui Blaise Pascal: „Nu M-ai căuta dacă nu M-ai fi găsit deja”.
Adevărul nu poate fi cunoscut „integral” pentru că nu are limite. Dar o bună așezare a inimii și a minții ne poate situa în Adevăr.
Minunat! Pentru a nu știu câta oară, inima mea rezonează întru totul cu ceea ce scrieți!
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17)
"Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul)
"Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!"
"Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis)
Câteva gânduri scrise de mine:
http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca
Reply With Quote
  #9  
Vechi 13.07.2013, 01:20:14
laurastifter laurastifter is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2008
Locație: România
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.357
Implicit

Citat:
În prealabil postat de AlinB Vezi mesajul
Deci, sa inteleg ca tu vrei sa asimilezi diferentele dogmatice romanocatolici-ortodocsi cu diferentele de stil si exprimare din Sf. Scriptura?




Nu stiu unde vezi tu complementaritate sau "nuante"
Eu vad un conflict de idei destul de acut, doua pozitii ireconciliabile.

Iar daca asta e "minunat"...



Inca o data intreb, incerci sa asimilezi romano-catolicii cu un "madular" al Bisericii?
Si cu care l-ai asemana?
Ei se cam vor capul (sau cel putin Papa), esti dispusa sa-i acorzi acest loc?
Orice v-aș spune, dvs îmi răspundeți aducând în discuție diferențele dogmatice interconfesionale...
M-am referit la faptul că fiecare dintre noi, cei care împărtășim aceeași credință, experiază într-un mod unic relația cu Dumnezeu. Experiențele duhovnicești, simțirea permanentă a lui Hristos în inimă, minunile tainice, care nu țin de viața biologică sau psihologică, ci duhovnicească, toate acestea nu se pot descrie, nu se pot defini, nu se pot formula într-o carte de instrucțiuni, ci se cunosc treptat, prin trăire personală. Ceea ce se petrece între sufletul dvs și Dumnezeu este o taină, este o nuntă mistică asemeni celei din Cântarea Cântărilor... și această viață a dvs întru Hristos diferă de a mea și nici unul dintre noi nu simte în mod identic cu N.Priceputu etc etc. De aceea, fiind diferiți și trăind o credință care nu-i ideologie, ci relație între Subiectul divin și subiectele umane, între Persoana supremă (de fapt, Persoanele supreme) și persoanele cărora Persoana supremă le-a dăruit calitatea uimitoare, minunată și neverosimilă de a-I fi parteneri de dialog, de aceea exprimăm în mod diferit ceea ce credem (și nu mă refer la diferențele dogmatice, fiți liniștit).
Nu mă credeți?
Întrebați, duminică dimineață, 10 credincioși din parohia dvs ce sentimente și ce gânduri au avut în timpul Sfintei Liturghii (în afară de acelea nedorite, fără legătură cu Taina săvârșită și care ne ispitesc unori pe fiecare dintre noi). Alegți 10 persoane de aprox. același nivel cultural și, eventual, de vârste asemenănătoare și rugați-i să vă împărtășească, în câteva fraze, experiențele duhovnicești trăite la Liturghie.
Veți vedea că nici un răspuns nu va fi identic altuia, dar toate, absolut toate vor fi convergente prin conținut, vor cuprinde același mesaj despre Hristos Cel prezent în noi și-n mijlocul nostru, în Euharistie și pretutindeni.
Acum poate m-am făcut înțeleasă mai bine?...
Da, între noi este "conflict de idei" (aș prefera termenul polemică, sau schimb de idei și opinii, dar fie cum spuneți dvs), dar toți avem, totuși, ceva esențial în comun:
CREDEM ÎN ACELAȘI UNIC DUMNEZEU. Atât dvs și cei care vă-mpărtășesc opiniile, cât și noi, cei ce ne exprimăm mai "poetic" (pentru a vă cita) vrem să-L mărturisim pe Dumnezeu și credem că de dragul Lui gândim așa sau altfel.
De exemplu, Cătălin2 este convins că, scriind contra ecumenismului în absolut toate mesajele, apără dreapta credință și, pe de altă parte, domnul profesor, N.Priceputu, MariS ș. a. Îl mărturisesc pe Hristos cu la fel de multă convingere, entuziasm și înflăcărare, doar că-n modalități foarte diferite.
Nu-i minunat că toți suntem ai Lui?
Ne contrazicem între noi?
Tocmai scria domnul profesor Cezar despre cei 3 copilași ai domniei sale, care se sunt geloși unul pe altul, revendicându-și fiecare dintre ei doar pentru sine dragostea tatălui lor.
Oare asta-i face mai puțin frați? Nu cred. :)
Așa suntem, mulți și feluriți fii ai Aceluiași Tată ceresc, Care privește, poate, zâmbind cu îngăduință (dacă-mi este permisă această antropomorfizare), văzând copilăreștile noastre dispute pe teme religioase de pe forum și din viața reală. Uff! Dar ne iubește așa cum suntem, că doar, atunci când ne-a inventat, știa că așa vom fi și asta nu L-a împiedicat să ne creeze cu iubire. :)
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17)
"Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul)
"Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!"
"Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis)
Câteva gânduri scrise de mine:
http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca
Reply With Quote
  #10  
Vechi 13.07.2013, 01:39:58
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de laurastifter Vezi mesajul
De exemplu, Cătălin2 este convins că, scriind contra ecumenismului în absolut toate mesajele, apără dreapta credință și, pe de altă parte, domnul profesor, N.Priceputu, MariS ș. a. Îl mărturisesc pe Hristos cu la fel de multă convingere, entuziasm și înflăcărare, doar că-n modalități foarte diferite.
Nu-i minunat că toți suntem ai Lui?
Ne contrazicem între noi?
Nu scriu in toate mesajele, asa li se parea tuturor despre a caror invatatura scriam. De exemplu un penticostal ma apostrofa ca scriu prea mult despre penticostalism (desi abia scrisesem cateva mesaje), catolicii ca scriu numai despre catolicism, altii ca scriu impotriva evolutionismului teist, etc.
Scriu despre asta doar cand sunt scrise mesaje ce propaga aceste idei, expuse ca si cum aceea ar fi credinta ortodoxa. Daca se propovaduia arianismul scriam mai mult despre arianism, si bineinteles ca cei ce aveau acea conceptie vedeau ca scriu numai despre arianism.
Reply With Quote
Răspunde