Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Ortodoxa in relatia cu alte confesiuni
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 04.07.2013, 01:56:26
laurastifter laurastifter is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2008
Locație: România
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.357
Implicit

Citat:
În prealabil postat de guardian knight Vezi mesajul
Talibanii credintei, fundamentalistii, exista in orice religie, pentru ca Diavolul speculeaza la extrem rautatea umana ,urmarind sa faca rau aproapelui !!!

Cati oare din acesti pseudo-deontologi ai credintei adevarate,dincolo de dogmele lor inguste,retetare de credinta, si prezente ritualiste la slujba de duminca, faca cu adevarat voluntariat prin muca fizica, pentru a ingriji un blolnav paralizat si facut pe el, poate de alta credinta, poate musulman de pilda ???

Hai ,da- de !!!
Cred că fundamentaliștii (acum depinde ce înțelegeți prin acest termen) se mărginesc, într-adevăr, la atașamentul fanatic de formă în detrimentul fondului, incapabili de a discerne accesoriul de esențial.
În schimb, cei consecvenți în credința lor, cei care cred cu adevărat ar fi capabili să-și dea și viața pentru semenii aflați în suferință, tocmai datorită credinței lor statornice, indestructibile; ei înțeleg ce consecințe morale derivă din convingerile lor dogmatice. Pentru cei care trăiesc în mod adevărat credința cea adevărată (creștină) nici un exces în credință NU poate duce la fundamentalism, ci, dimpotrivă, pe măsură ce sporesc în dragostea de Dumnezeu, în credință și-n profunzimea rugăciunii curate, pe măsură ce experiențele lor mistice se îmbogățesc, progresează și viața lor morală, deschiderea lor față de semeni, libertatea gândirii, capacitatea de a empatiza și toate celelalte virtuți atât de proprii adevăraților creștini. "Măsura iubirii lui Dumnezeu e să-L iubim fără măsură" (Bernard de Clairvaux)
Fundamentaliștii (dacă înțelegem același lucru prin noțiunea de "fundamentalism religios") nu cred și, de aceea, dacă-și spun "creștini", cauza comportamentului lor deviant nu constă în excesul de credință, ci tocmai în lipsa sau pervertirea acesteia. Ei sunt intoleranți față de cei care nu cred, se manifestă cu violență, nu pentru că ar crede, ci tocmai pentru că nu cred și-și ascund frustrările sub masca unei cauze despre care n-au nici un habar.
În antiteză cu aceștia, creștinii autentici vor fi întotdeauna toleranți, consecvenți în credința lor, bucuroși să mărturisească, să le binevestească tuturor fericirea de a fi creștin, unicitatea vieții celei adevărate în Hristos.
Ca să nu apară vreo confuzie, voi explica ce înțeleg prin "fundamentaliști": fanatici, persoane care comit acte de violență în numele credinței, sub pretextul apărării acesteia. Exemple în istorie: Inchiziția (în Evul Mediu occidental) sau, mult mai recent, Mișcarea Legionară (România sec. XX).
Fundamentaliștii nu trebuie confundați nici cu habotnicii și formaliștii. Aceștia din urmă pot rămâne pașnici și se aseamănă cu fundamentaliștii doar prin faptul că nu pot discerne între esențial și nesemnificativ, între formă și fond. În rest, habotnicii și formaliștii nu merită calificativul grav de "fundamentaliști"/ "fanatici".
Fundamentaliștii sunt cei violenți în numele credinței.
În altă ordine de idei, mi-a atras atenția, în mesajul dvs, sintagma "dogme înguste".
Dacă vă referiți la dogmele creștinismului ortodox, din punctul meu de vedere, nu acestea sunt înguste, ci unii dintre credincioși le înțeleg în mod limitat și limitativ, se limitează la formularea dogmelor în definiții pentru că, așa cum scria un părinte duhovnicesc contemporan, "în mintea strâmbă și lucrul drept se strâmbă".
Credința nu este ideologie, ci adevăr; nu limitează, ci deschide orizontul spiritual, fiind, nu colecție de definiții, ci relație vie, personală și dinamică a credinciosului cu Dumnezeu.
Dogmatica, hartă duhovnicească în drumul regăsirii patriei cerești, nu poate fi confundată cu dogmatismul, cu ideologia, cu lipsa libertății spirituale.
Trist pentru creștinii ce cad din dogmatică în dogmatism, din Ortodoxie în ortodoxism, din trăirea concretă a comuniunii cu Dumnezeu în idolatrizarea unor cuvinte sau ritualuri a căror valoare incontestabilă constă tocmai în scopul lor ultim - comuniunea cu Dumnezeul Cel Treimic.
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17)
"Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul)
"Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!"
"Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis)
Câteva gânduri scrise de mine:
http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca

Last edited by laurastifter; 04.07.2013 at 02:33:31.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 04.07.2013, 16:04:38
guardian knight's Avatar
guardian knight guardian knight is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 10.02.2011
Locație: Cluj-Napoca
Mesaje: 897
Implicit

Citat:
În prealabil postat de laurastifter Vezi mesajul
Cred că fundamentaliștii (acum depinde ce înțelegeți prin acest termen) se mărginesc, într-adevăr, la atașamentul fanatic de formă în detrimentul fondului, incapabili de a discerne accesoriul de esențial.
În schimb, cei consecvenți în credința lor, cei care cred cu adevărat ar fi capabili să-și dea și viața pentru semenii aflați în suferință, tocmai datorită credinței lor statornice, indestructibile; ei înțeleg ce consecințe morale derivă din convingerile lor dogmatice. Pentru cei care trăiesc în mod adevărat credința cea adevărată (creștină) nici un exces în credință NU poate duce la fundamentalism, ci, dimpotrivă, pe măsură ce sporesc în dragostea de Dumnezeu, în credință și-n profunzimea rugăciunii curate, pe măsură ce experiențele lor mistice se îmbogățesc, progresează și viața lor morală, deschiderea lor față de semeni, libertatea gândirii, capacitatea de a empatiza și toate celelalte virtuți atât de proprii adevăraților creștini. "Măsura iubirii lui Dumnezeu e să-L iubim fără măsură" (Bernard de Clairvaux)
Fundamentaliștii (dacă înțelegem același lucru prin noțiunea de "fundamentalism religios") nu cred și, de aceea, dacă-și spun "creștini", cauza comportamentului lor deviant nu constă în excesul de credință, ci tocmai în lipsa sau pervertirea acesteia. Ei sunt intoleranți față de cei care nu cred, se manifestă cu violență, nu pentru că ar crede, ci tocmai pentru că nu cred și-și ascund frustrările sub masca unei cauze despre care n-au nici un habar.
În antiteză cu aceștia, creștinii autentici vor fi întotdeauna toleranți, consecvenți în credința lor, bucuroși să mărturisească, să le binevestească tuturor fericirea de a fi creștin, unicitatea vieții celei adevărate în Hristos.
Ca să nu apară vreo confuzie, voi explica ce înțeleg prin "fundamentaliști": fanatici, persoane care comit acte de violență în numele credinței, sub pretextul apărării acesteia. Exemple în istorie: Inchiziția (în Evul Mediu occidental) sau, mult mai recent, Mișcarea Legionară (România sec. XX).
Fundamentaliștii nu trebuie confundați nici cu habotnicii și formaliștii. Aceștia din urmă pot rămâne pașnici și se aseamănă cu fundamentaliștii doar prin faptul că nu pot discerne între esențial și nesemnificativ, între formă și fond. În rest, habotnicii și formaliștii nu merită calificativul grav de "fundamentaliști"/ "fanatici".
Fundamentaliștii sunt cei violenți în numele credinței.
În altă ordine de idei, mi-a atras atenția, în mesajul dvs, sintagma "dogme înguste".
Dacă vă referiți la dogmele creștinismului ortodox, din punctul meu de vedere, nu acestea sunt înguste, ci unii dintre credincioși le înțeleg în mod limitat și limitativ, se limitează la formularea dogmelor în definiții pentru că, așa cum scria un părinte duhovnicesc contemporan, "în mintea strâmbă și lucrul drept se strâmbă".
Credința nu este ideologie, ci adevăr; nu limitează, ci deschide orizontul spiritual, fiind, nu colecție de definiții, ci relație vie, personală și dinamică a credinciosului cu Dumnezeu.
Dogmatica, hartă duhovnicească în drumul regăsirii patriei cerești, nu poate fi confundată cu dogmatismul, cu ideologia, cu lipsa libertății spirituale.
Trist pentru creștinii ce cad din dogmatică în dogmatism, din Ortodoxie în ortodoxism, din trăirea concretă a comuniunii cu Dumnezeu în idolatrizarea unor cuvinte sau ritualuri a căror valoare incontestabilă constă tocmai în scopul lor ultim - comuniunea cu Dumnezeul Cel Treimic.
Foarte corect tot ceea ce ati precizat dvs.,identificand si explicitand foarte bine nuantele pe care eu nu am reusit sa le redau indeajuns !!!
Din pacate ,poate si datorita comoditatii sau lenei,multi dintre asa-zisii "credinciosi",se complac in mod inconstient in aceasta habotnicie-formalista,crezand in mod ,cred eu,eronat ca e suficient mersul exclusiv la biserica,si atat !!!
Devin astfel, nelipsitii eterni ai oricaror slujbe,inclusiv in orice mica sarbatoare sau cu orice ocazie posibila, si chiar peste program,petrecand si in afara oreleor liturgice ore intregi in bicerica,in asa zisa "meditatie " !!!

Nu stiu daca acest fel de a trtai crerstinismul este cel mai bun ! Mie personal, mi se pare un evident exces,si chiar o lipsa !
Reply With Quote
  #3  
Vechi 04.07.2013, 17:04:19
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Sfinții au zis: „Cine nu are Biserica de mamă, nu are pe Dumnezeu de Tată. În afară de Biserică nu este mântuire”. A ne da cu părerea despre cine se mântuiește și cine nu, seamană mai degrabă cu joaca unui copil cu dinamita. E pe aici vreun sfânt care să-și dea cu părerea?
Reply With Quote
  #4  
Vechi 04.07.2013, 17:57:23
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ovidiu b. Vezi mesajul
Sfinții au zis: „Cine nu are Biserica de mamă, nu are pe Dumnezeu de Tată. În afară de Biserică nu este mântuire”. A ne da cu părerea despre cine se mântuiește și cine nu, seamană mai degrabă cu joaca unui copil cu dinamita. E pe aici vreun sfânt care să-și dea cu părerea?
Ai dat raspunsul chiar in mesajul tau. Citatul este din Fericitul Augustin, tu nu esti sfant (deocamdata), ai citat un sfant. Asta se face de obicei cand e vorba de o invatatura, se citeaza sfintii si invatatura Bisericii, nu parerile noastre.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 06.07.2013, 02:46:19
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

Citat:
În prealabil postat de laurastifter Vezi mesajul
Credința nu este ideologie, ci adevăr; nu limitează, ci deschide orizontul spiritual, fiind, nu colecție de definiții, ci relație vie, personală și dinamică a credinciosului cu Dumnezeu.
Dogmatica, hartă duhovnicească în drumul regăsirii patriei cerești, nu poate fi confundată cu dogmatismul, cu ideologia, cu lipsa libertății spirituale.
Trist pentru creștinii ce cad din dogmatică în dogmatism, din Ortodoxie în ortodoxism, din trăirea concretă a comuniunii cu Dumnezeu în idolatrizarea unor cuvinte sau ritualuri a căror valoare incontestabilă constă tocmai în scopul lor ultim - comuniunea cu Dumnezeul Cel Treimic.
Văd rezumat aici tot ce încerc să transmit pe această temă de când sunt pe forum. Mulțumesc, Laura!
Aș vrea acum să îmi exprim o mirare: eu înțelesesem, la început de topic, că ideea propusă spre dezbatere se referă la receptarea și trăirea subiectivă a Adevărului.
Altfel spus, cu toții avem același Crez, cu toții mărturisim aceleași dogme, însă considerăm firesc să înțelegem, să resimțim emoțional, să voim și să făptuim în mod personal.
Merge careva cu picioarele altuia?
Gândește cineva exact la fel cu un altul, în toate detaliile și pe toată durata timpului?
Îl doare pe vreunul măseaua din gura altuia? Nu ne-a făcut Dumnezeu persoane? Așadar, pe lângă unitatea noastră ființială, de oameni făcuți după chipul lui Dumnezeu, la care adaug și calitatea/însușirea de creștini: nu avem și o subiectivitate personală? Una irepetabilă, unică și originală, de unde și crucea fiecăruia?

Așadar, am crezut că se va pune accent pe acest lucru uimitor, cu adevărat tainic, anume: deși suntem cu adevărat creștini cu toții (măcar că suntem botezați și am primit Taina Mirungerii), deși ne închinăm Aceleiași Sfinte Treimi ș.a.m.d. - cu toate acestea suntem mereu subiectivi. Adevărul e Unul, re-prezentarea Lui în persoana fiecărui om are nuanțe cu totul unice, individuale, irepetabile.
Acesta credeam că e subiectul. Să ne minunăm împreună de această taină mare...

Cu atât mai mare taina cu cât, în ciuda unicității fiecărei persoane, suntem, iată, uniți în Duh în comunitatea liturgică.

Or, din câte am constatat, s-a căzut repede (consider cu adevărat că e o cădere de la înălțimea subiectului propus) în veșnicele confruntări sterile. S-au repus plăcile, treaba cu mântuirea altora, cu ecumenismul etc.
Dar oare acesta a fost subiectul dintâi?
Cum s-a ajuns să ne rotim în aceleași cadre vechi?
Eu nu înțeleg, să mă iertați cu toții. Cred că ați rătăcit firul discuției de început, încât acu-i un vas spart în multe cioburi risipite, fraților... Iertare!

Ce-ar fi să reconsiderăm subiectul după miezul lui de început? Că doară nu plantarăm mere să culegem pere...:)
Laura, te întreb pe tine mai întâi, ca inițiatoare a topicului: tu cum vezi problema? Ce ai voit de fapt să propui spre dezbatere? Care e tema, de fapt?

Last edited by cezar_ioan; 06.07.2013 at 02:54:43.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 06.07.2013, 02:58:11
laurastifter laurastifter is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2008
Locație: România
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.357
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan Vezi mesajul
Văd rezumat aici tot ce încerc să transmit pe această temă de când sunt pe forum. Mulțumesc, Laura!
Aș vrea deocamdată să îmi exprim o mirare: eu înțelesesem, la început de topic, că ideea propusă spre dezbatere se referă la receptarea și trăirea subiectivă a Adevărului.
Altfel spus, cu toții avem același Crez, cu toții mărturisim aceleași dogme, însă considerăm firesc să înțelegem, să resimțim emoțional, să voim și să făptuim în mod personal.
Merge careva cu picioarele altuia?
Gândește cineva exact la fel cu un altul, în toate detaliile și pe toată durata timpului?
Îl doare pe vreunul măseaua din gura altuia? Nu ne-a făcut Dumnezeu persoane? Așadar, pe lângă unitatea noastră ființială, de oameni făcuți după chipul lui Dumnezeu, nu avem și o subiectivitate personală? Una irepetabilă, unică și originală, de unde și crucea fiecăruia?

Așadar, am crezut că se va pune accent pe acest lucru uimitor, cu adevărat tainic, anume: deși suntem cu adevărat creștini cu toții (măcar că suntem botezați și am primit Taina Mirungerii), deși ne închinăm Aceleiași Sfinte Treimi ș.a.m.d. - cu toate acestea suntem mereu subiectivi. Adevărul e Unul, re-prezentarea Lui în persoana fiecărui om are nuanțe cu totul unice, individuale, irepetabile.
Acesta credeam că e subiectul. Să ne minunăm împreună de această taină mare...

Cu atât mai mare taina cu cât, în ciuda unicității fiecărei persoane, suntem, iată, uniți în Duh în comunitatea liturgică.

Or, din câte am constatat, s-a căzut repede (consider cu adevărat că e o cădere de la înălțimea subiectului propus) în veșnicele confruntări sterile. S-au repus plăcile, treaba cu mântuirea altora, cu ecumenismul etc.
Dar oare acesta a fost subiectul dintâi?
Cum s-a ajuns să ne rotim în aceleași cadre vechi?
Eu nu înțeleg, să mă iertați cu toții. Cred că ați rătăcit firul discuției de început, încât acu-i un vas spart în multe cioburi risipite, fraților... Iertare!

Ce-ar fi să reconsiderăm subiectul după miezul lui de început? Că doară nu plantarăm mere să culegem pere...:)
Laura, te întreb pe tine mai întâi, ca inițiatoare a topicului: tu cum vezi problema? Ce ai voit de fapt să propui spre dezbatere? Care e tema, de fapt?
Vă mulțumesc foarte mult pentru aprecieri și încurajări, domnule profesor!
Da, aceasta a fost ideea inițială a topic-ului... și recunosc că am căzut și eu în ispita de a devia de la tema discuției pe care am propus-o... Mă bucur că mi-ați atras atenția să revin la ideea inițială. :)
Hristos în mijlocul nostru!

Cu deosebită prețuire,
Laura Stifter
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17)
"Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul)
"Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!"
"Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis)
Câteva gânduri scrise de mine:
http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca
Reply With Quote
  #7  
Vechi 06.07.2013, 03:05:47
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

Dar ce să însemne această teribilă realitate omenească numită credință?
Să fie o idee? (eventual modelabilă computațional, așa s-o practice și robotul?)
Să fie un sentiment? De care? De unde? Cum crescu? Are un profil anume, un tipar universal, un standard? O formulă?
Să fie un șir de vorbe? Un slogan? O definiție? O biată formulă?

Să fie un fapt total conștient? Or, poate, cu totul conștientizabil?
Să fie un act subconștient? Poate chiar inconștient, măcar pe alocuri?

Să fie un obiect, ori ceva obiectiv, ori cu dimensiuni prestabilite, fixe, în mod mecanic puse?

Să fie o parte neschimbată în om, în sufletul omenesc? Ceva de oțel, vreun pietroi (asta să fi transmis Domnul când a spus "stâncă"?...), or, mai degrabă, un fenomen, un proces, un continuum de stări, de experiențe/fapte subiective și colective înrîurite de Duhul Sfânt, susținut și viu nuanțat de harul revărsat prin Sfintele Taine, prin comuniunea cu sfinții etc.

Se poate preda credința (câtă vreme e o învățătură fixă) la școală?
Există o școală care predă la pachet și pentru totdeauna credința?
Biserica livrează lui Ion credința gata confecționată?

Nu e mai degrabă vorba despre ferment, despre aluat, despre seva care vine prin vița, despre duh care umblă și răsface, despre germinație perpetuă cât șade omul în trup?

Iar apropierea minții de un conținut al credinței e așa un proces de la sine înțeles de ne tot certăm că x sau y nu îl face bine?

Ce sunt dogmele și Tainele de nu repere și putere sfințitoare dăruite sufletului omenesc spre îndreptare personală, bob cu bob?
Ce este mântuirea subiectivă, corelat cu mântuirea obiectivă?

Scos-am subiectivitatea umană din ecuație?
Păi scoatem persoana din ecuația mântuirii?
Pre când vom scoate, astfel, chiar și Persoanele?....

Râvnim să facem un robot numit om și un robot mai mare pe care să îl numim Dumnezeu?
Vai nouă, că ne rătăcim în faldurile mândre ale minții, copii ce suntem...

Haideți mai bine să ne minunăm de comuniunea noastră, a celor atât de diferiți, de unici în primirea și trăirea Cuvântului!
Cu această mirare cred că poate începe credința însăși. Nu putem fi credincioși în Hristos dacă negăm subiectivitatea fiecăruia și disprețuim alteritatea. Într-un fel, astfel ne respingem de fapt propria subiectivitate și refuzăm unicitatea noastră între semeni. Or, noi suntem de fapt și uniți și diferiți, precum în corp celulele fac parte din țesuturi distincte însă participă corelat și condus după multe niveluri de reglaj simultan la viața unuia și aceluiași organism. Nu este, oare, așa, Biserica noastră?

Last edited by cezar_ioan; 06.07.2013 at 03:26:06.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 06.07.2013, 04:49:23
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

Am descoperit în urma bogatului dialog de pe forum, pentru care sunt recunoscător tuturor, că raționaliștii mă văd sentimental iar iubiriștii sentimentali mă văd raționalist și scorțos.
Urâte-mi sunt aceste extreme, pe care le socot abatere de la drumul drept, cădere, înșelare - cum se spune...
Dar nu despre mine vreau să vorbesc aici, m-am pomenit doar pentru că am deslușit câte ceva despre duhuri și poziții omenești resimțind pe propria piele unele lucruri.
Ei bine, să cugete/să descopere/să își reamintească, rog frumos, raționaliștii, că Biserica nu-i perete plin cu formule matematice, nici teorie crescută concept cu concept pe o linie paradigmatică neabătută, triumfalist (câte surprize nu are omul credincios la fiecare pas, câte abateri nu aduce Duhul, Care suflă unde voiește și cum voiește, în viața chiar a fiecărui om; câte certitudini sunt zdrobite în viața de credință pentru a lăsa loc unor muguri noi, plini de seva sfântă și sfințitoare a harului). Dacă ar fi așa, ar fi o făcătură umană care moare de dragul coerenței ei narcisice iar nu o lucrare vie, Dumnezeiască, dincolo de liniile de ordonare ale minții noastre așa-zis raționale. Dincolo de previzibil și controlabil.
În Biserică împărtășim și clădim bucurie (bucurii ale credinței), nădejde (a mântuirii, a vieții veșnice în Împărăția lui Dumnezeu), în Biserică trăim și deznădejde, uneori, fie și ca o fulguială trecătoare. În Biserică surîdem, plângem, suspinăm.
Domnul Însuși, spune Tradiția, plângea deseori...
În Biserică simțim și resimțim, voim, căutăm și trăim tensiunea sufletească a căutării, răsuflăm ușurați uneori, ne mirăm, ne silim, ne nevoim etc.
În Biserică, în viața de credință, toate stihiile omului își dau mâna spre îndreptare sub har. Poate și în acest sens, al întregului ființei umane (lucru desconsiderat de raționaliști), părintele Rafail spune că Ortodoxia e "firea omului". Întreaga lui fire.
Raționaliștii pun sub obroc tainițele sufletești și se lăfăie cu lăcomie în lucirile minții, scotomizînd Scriptura și Tradiția după vreo idee, ceva, vreun argument și contraargument.
Scolastică, nimic altceva, reminiscențe ale unor obiceiuri urâte, străvechi, ciopârțite și ciopârțitoare.
În Biserică, însă, compătimim, iubim, iertăm, ba chiar urâm (păcatul, viclenia, minciuna etc.).

Cât îi privește pe iubiriștii sentimentali, să îmi îngăduie o reamintire: nu-i după pofta inimii noastre înaintea lui Dumnezeu, nu nevoile noastre primează, nu le putem răstălmăci și bibili pe toate precum ne dictează nouă pohta. Există repere puse de bărbații îmbunătățiți prin Duhul, o istorie, o dogmatică împotriva rătăcirii, există cărți îndrumătoare, există cuvinte pline de toată bogăția, există rugăciuni a căror haină nu e întâmplător una anume, sunt rigori firești ale îndreptării, sunt limite peste care nu putem trece decât spre pierzanie. Dumnezeu are Logica Lui, Rațiunile Lui fie că ne place fie că nu. Să ne silim să ne placă, înțelegîndu-le, meditînd la ele ("Fericit bărbatul care..."), rostindu-le până când ne deprindem cu meșteșugul și puterea lor tainică. Revelația are logica ei proprie, anume Dumnezeiască. Fericit cel sărac cu duhul, că o înțelege...

Așadar, dincolo de raționalism și sentimentalism în credință, care sunt și surse inevitabile pentru coloritul divers al re-prezentării subiective ale Unuia și Aceluiași Adevăr, Hristos Domnul, să devenim conștienți de dificultatea noastră de a fi pe Cale. Cu toții cred că avem această dificultate de întâmpinat și, ca urmare, s-ar cuveni mai degrabă să fim solidari în urcuș, în îndreptarea personală, decât mereu insistenți pe greșelile sau lipsurile (după subiectivitatea noastră, deseori) celorlalți.

Nu spun că eu sunt prea înaintat în acest deziderat, spun doar că îmi dau seama de el și, dacă nu mă înșel, cred că Hristos Domnul tocmai aceasta ne pune ca sarcină eliberatoare de lut, către Cer.

Perspectivele și subiectivitățile toate sunt omenești, țin de biografie, însușiri ale firii personale, context istoric, varii influențe. Dar Duhul cunoaște aceasta, admite și lucrează pe măsura fiecăruia, în slăbiciune. Acolo unde Duhul sprijină și poartă, de ce venim noi să penalizăm cu iuțeală? Oare nu din nerăbdare și frici? Oare din credință dreaptă o facem?
Creștinul, așa cum îi cunosc eu pe oamenii creștini de azi, e o ființă fragilă, delicată, gingașă. De nu l-ar păzi harul lui Dumnezeu, s-ar sparge mai ușor ca un vas de faianță.
Orice subiect duhovnicesc ar trebui abordat cu o infinită delicatețe, cu nemăsurată gingășie datorată lui, interlocutorului dar și propriului suflet, care e în locul acela încă neclar precum un fir de iarbă abia încolțește. Ce bun face acolo cizma și tractoru, bâta și motorul?
Ne lipsește blândețea, delicatețea, dulceața în cele duhovnicești mai întâi. Facem ideologie seacă, logicistă ori pătimașă, când sentimental-stupidă, când scrâșnită printre dinți. Mă iertați.

Last edited by cezar_ioan; 06.07.2013 at 10:13:06.
Reply With Quote
Răspunde