Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 18.06.2013, 20:19:33
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Patrie si Credinta Vezi mesajul
eu nu ma refeream in nici un caz la persecutarea necredinciosilor. apropo, uite ce am gasit:
http://orthodoxwiki.org/Just_war
e interesant de citit.
Daca citim cu atentie articolul vedem ca in el se sustine de fapt ca e impotriva omorului si razboaielor, cel putin din punct de vedere ortodox. Chiar despre Fer. Augustin scrie ca nu au acceptat ideea de "razboi just":
"Neither St. Ambrose nor St. Augustine accept the "just war" theory but recognized the reasons that lead to it – the defense of those unjustly treated. Never has the Church presented nor accepted a theory of "just war," but it has tolerated it to protect greater standards."
Spune ca au fost doar tolerate, desi e mai mult parerea autorului. Cred ca articolul e facut probabil de ortodocsii din America, am mai intalnit la teoria evolutionista un articol scris exclusiv de cei din SUA, care era complet gresit.
Daca citim si discutia pe marginea articolului, cineva spune ca "just war" e o teorie de la catolici: http://orthodoxwiki.org/Talk:Just_war
Chiar si cel ce comenteaza e din OCA (BO din SUA).
Avem un exemplu chiar la noi, Sfantul Stefan cel Mare facea penitenta inainte de o lupta si mai ales dupa, pentru iertarea pacatelor.
In articol se mai dau exemple destul de clare, "The stance of the Fathers on war is pro-peace and an Orthodox "just war" theory does not exist."
Ba chiar se pune problema ca unii sfinti spun ca un crestin nu trebuie sa faca serviciul militar, adica sa lupte in razboi (ca acum se face doar armata, nu e razboi).
Reply With Quote
  #2  
Vechi 18.06.2013, 20:26:54
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Pe de alta parte putem totusi observa ca sunt si exceptii. De exemplu Sfantul Dimitrie il binecuvanteaza pe Nestor sa il infranga pe Lie. In legea veche erau pedepse cu moartea, dar erau mai mult datorita timpurilor de atunci si nivelului de intelegere de atunci. Evreii au fost trimisi in robie pentru ca isi pusesera nadejdea in ajutorul armat al Egiptului, in loc sa si-o puna in ajutorul Domnului. Nu stiu cat de ingaduita este o lupta de aparare, de exemplu impotriva turcilor. Se poate pune problema ca dupa ocupatia musulmana acestia sa fi constrans pe unii sa treaca la religia musulmana.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 18.06.2013, 20:27:47
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Nu intotdeauna adminul strege contul, chiar daca este rugat de cineva.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 18.06.2013, 23:21:54
Patrie si Credinta's Avatar
Patrie si Credinta Patrie si Credinta is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.05.2011
Locație: Ploiesti
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.536
Send a message via Skype™ to Patrie si Credinta
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Daca citim cu atentie articolul vedem ca in el se sustine de fapt ca e impotriva omorului si razboaielor, cel putin din punct de vedere ortodox. Chiar despre Fer. Augustin scrie ca nu au acceptat ideea de "razboi just":
"Neither St. Ambrose nor St. Augustine accept the "just war" theory but recognized the reasons that lead to it – the defense of those unjustly treated. Never has the Church presented nor accepted a theory of "just war," but it has tolerated it to protect greater standards."
Spune ca au fost doar tolerate, desi e mai mult parerea autorului. Cred ca articolul e facut probabil de ortodocsii din America, am mai intalnit la teoria evolutionista un articol scris exclusiv de cei din SUA, care era complet gresit.
Daca citim si discutia pe marginea articolului, cineva spune ca "just war" e o teorie de la catolici: http://orthodoxwiki.org/Talk:Just_war
Chiar si cel ce comenteaza e din OCA (BO din SUA).
Avem un exemplu chiar la noi, Sfantul Stefan cel Mare facea penitenta inainte de o lupta si mai ales dupa, pentru iertarea pacatelor.
In articol se mai dau exemple destul de clare, "The stance of the Fathers on war is pro-peace and an Orthodox "just war" theory does not exist."
Ba chiar se pune problema ca unii sfinti spun ca un crestin nu trebuie sa faca serviciul militar, adica sa lupte in razboi (ca acum se face doar armata, nu e razboi).
no true scotsman cu OCA, nu-i asa?

Unii sfinti,nu. Altii, da.
In fine, ma bucur ca ai inteles ca exista exceptii, si ca lucrurile nu se transeaza asa usor, si ca tin si de conditiile istorice si sociale.
Acum, desi nu pare, consider non-violenta ca cea mai buna solutie(diplomatia bate razboiul 95% din cazuri), si ii admir si ii consider modele de urmat pe cei care au reusit sa faca mari schimbari cu ea(Episcopul Pavle al Serbiei in timpul razboiului iugoslav, ca exemplu ortodox, si MLK si Gandhi ca non-ortodocsi(si ambii pana la urma au fost influentati de curente venite din sanul ortodoxiei ruse)).

Sa transez lucrurile asa brutal(ce ironic) insa, nu pot.
__________________
Every point of view is useful, even those that are wrong - if we can judge why a wrong view was accepted.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 19.06.2013, 21:31:35
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Patrie si Credinta Vezi mesajul
no true scotsman cu OCA, nu-i asa?
Unii sfinti,nu. Altii, da.
In fine, ma bucur ca ai inteles ca exista exceptii, si ca lucrurile nu se transeaza asa usor, si ca tin si de conditiile istorice si sociale.
Am spus de ortodocsii din SUA din doua motive. In primul rand pentru ca unii din ei au o interpretare mai laxa, influentati probabil de cultele de acolo. Acolo de exemplu exista probabil singurii preoti (unul sau doi) si credinciosi ortodocsi ce fac parte din miscarea harismatica.
In al doilea rand pentru ca SUA are conceptia asta cu razboiul just. Eu am vazut odata niste (neo)protestanti din SUA incercand sa justifice razboaiele duse de SUA din perspectiva crestina. De altfel in comentariu se si arata ca nu exista asa ceva in ortodoxie.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 19.06.2013, 22:08:44
Daniel_Ortodox Daniel_Ortodox is offline
Banned
 
Data înregistrării: 02.01.2013
Locație: pămîntul omenirii căzute
Religia: Ortodox
Mesaje: 428
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru Daniel_Ortodox
Implicit

Doamne ajută.

Cătălin, frate, înafară de părerea mea, care e biblică, în Biblie, mai scrie despre greșeala Sfîntului Dimitrie, care a devenit Sfînt pentru că a devenit martir:

"Căci lupta noastră nu este împotriva trupului și a sângelui, ci împotriva începătoriilor, împotriva stăpâniilor, împotriva stăpânitorilor întunericului acestui veac, împotriva duhurilor răutății, care sunt în văzduh." (Efeseni 6, 12)

"Suferă împreună cu mine, ca un bun ostaș al lui Hristos Iisus. Nici un ostaș nu se încurcă cu treburile vieții, ca să fie pe plac celui care strânge oaste." (2 Timotei 2, 3-4)

Plus încă toate versetele, Cuvîntul lui Dumnezeu, cu iubirea aproapelui și iubirea vrăjmașilor.

Și episcopul apostat al Romei, nu doar Sfîntul Dimitrie, însemna cu semnul Sfintei Cruci, pe frunte pe cîte vreo-unul pentru a merge și a ucide în numele lui Hristos, în blestematele cruciade și inchiziție. Asta înseamnă că binecuvîntarea lui era bună? Nu. Și vrăjitoarele pîngăresc Sfînta Cruce, ca și episcopul apostat al Romei, cînd își fac lucrările lor diavolești, și deci, pomenind și folosind Sfintele Odoare, are vreo cercetare a Duhului Sfînt, lucrarea lor? Categoric nu. Sfîntul Dimitrie a greșit. Dar Dumnezeu îl iartă și îi primește jertfa mucenicească, și a ucenicului lui Nestor, așezîndu-i în cetele mucenicilor. Slavă Domnului.

Doar cînd Dumnezeu Însuși omoară printr-un om, cazul Sfîntului Petru cu Anania și Safira, sau cazul Sfîntului Ilie Tesviteanul, cu ostașii ce au venit să-l aresteze. Dar și acolo, nici Petru, nici Ilie, nu pune mîna pe vreo armă să îi ucidă.

Deci uciderea unui om, indiferent de circumstanțe, și cu orice motive, nu este Scripturistică, deci nu este creștinească.

Bucurii.

Last edited by Daniel_Ortodox; 19.06.2013 at 22:16:32.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 20.06.2013, 02:53:59
Patrie si Credinta's Avatar
Patrie si Credinta Patrie si Credinta is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.05.2011
Locație: Ploiesti
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.536
Send a message via Skype™ to Patrie si Credinta
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Daniel_Ortodox Vezi mesajul
Doamne ajută.

Cătălin, frate, înafară de părerea mea, care e biblică, în Biblie, mai scrie despre greșeala Sfîntului Dimitrie, care a devenit Sfînt pentru că a devenit martir

Și episcopul apostat al Romei, nu doar Sfîntul Dimitrie, însemna cu semnul Sfintei Cruci, pe frunte pe cîte vreo-unul pentru a merge și a ucide în numele lui Hristos, în blestematele cruciade și inchiziție. Asta înseamnă că binecuvîntarea lui era bună? Nu. Și vrăjitoarele pîngăresc Sfînta Cruce, ca și episcopul apostat al Romei, cînd își fac lucrările lor diavolești, și deci, pomenind și folosind Sfintele Odoare, are vreo cercetare a Duhului Sfînt, lucrarea lor? Categoric nu. Sfîntul Dimitrie a greșit. Dar Dumnezeu îl iartă și îi primește jertfa mucenicească, și a ucenicului lui Nestor, așezîndu-i în cetele mucenicilor. Slavă Domnului.
in primul rand, il compari pe Sf. Dumitru cu vrajitoarele si Papa!!??

in al doilea rand, uite acatistul Sf. mucenic Nestor:
http://www.crestinortodox.ro/acatist...or-124279.html

Nu gasesc propozitie in care sa arate ca a gresit.

Si referitor la cruciade, normal ca era razboi injust.
Trimitea oameni intr-o tara indepartata sa le ia resursele. Nu era vreo defensiva in fata armatelor musulmane aflate la granita.
__________________
Every point of view is useful, even those that are wrong - if we can judge why a wrong view was accepted.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 20.06.2013, 04:41:11
Daniel_Ortodox Daniel_Ortodox is offline
Banned
 
Data înregistrării: 02.01.2013
Locație: pămîntul omenirii căzute
Religia: Ortodox
Mesaje: 428
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru Daniel_Ortodox
Implicit

Doamne ajută.

Da, da, da, vestitul Levitic 20. Era să uităm de el. Slavă Domnului că l-ai amintit. Să-l clarificăm. Parcă am un deja-vu, în dialog cu părintele Marcel Hancheș de la Mănăstirea Oașa. Minunat. Iubesc teologia. E așa de simplă și frumoasă.

Ești pregătit?

Află, dragul meu frate, că acele pedepse nu au fost niciodată aplicate, iar dacă au fost, extrem de rar, niciodată de față cu Moise, și cînd Moise nici nu știa, el care interzise-se uciderea de orice fel, prin existența decalogului. Și îți dau și exemple. Elocvente.

Știind că proorocul Moise interzice uciderile, de aceea merg și la Iisus, considerîndu-L prooroc, și îl întreabă de uciderea femeii desfrînate cu pietre, iar Iisus le răspunde cine este fără de păcat să arunce primul cu piatra, iar ei pleacă, lăsînd pe femeia desfrînată neucisă cu pietre.
Știau că trebuiau să întrebe prima dată. Iar Moise nu le îngăduia.

Apoi, exemplul cel mai elocvent îl avem că Saul a mers l-a vrăjitoare să vorbească cu morții, cerînd pe Samuel.
Trebuia să fie omorît cu pietre, nu? Dar s-a sinucis singur, două zile mai tîrziu, aruncîndu-se în sabie.

Mai adînc. Acele pedepse erau mai mult pentru a înțelege omul dimensiunea păcatului și dimensiunea sfințeniei.
Ca să dovedesc ce spun, în Levitic 20, e singurul capitol din întreaga Biblie, unde Dumnezeu, cheamă în mod insistent de 2 ori, la sfințenie, pe oameni, la versetele 7 și 26.
Niciunde în întreaga Biblie, nu mai cheamă la sfințenie de 2 ori, în același capitol, în aceași sentință, aceași idee, sau expunere, aici expunerea pedepselor pentru păcate.
De ce de 2 ori? De ce doar în capitolul ăsta?
Pentru că Dumnezeu era îngrijorat și nu vroia așa ceva pentru poporul Său, dar trebuia în același timp să îi facă să înțeleagă că acele lucruri îndepărtează sfințenia, spre care sunt chemați toți oamenii.

Da? Simplu. Să facem și mai simplu.
Hristos trebuia să vină "la plinirea vremii". Ce-i aia plinirea vremii?
Cînd oamenii erau pregătiți să-L accepte, nu toți, dar pregătiți, majoritatea.
Cînd oamenii înțelegeau suficient. Ce să înțeleagă? Scripturile, profețiile, Iubirea.

Poate nu înțelegi.
Mergem mai adînc. Dumnezeu nu îngăduie sclavia. E tiranie pentru om. Totuși în vechiul testament, în noul și chiar în timpul sfinților părinți, ea a existat, slugi, slujnice. Se contrazice Dumnezeu? Fi atent. Treptat, treptat o desființează pe tot globul. Fi atent cum începe.
Ce observăm? Simplu. Oricine ajungea slugă la un evreu, era obligat, conform învățăturii lui Dumnezeu, evreul, să-l elibereze în al 7-lea an. Așa ceva era de neconceput pentru lumea de atunci, nu exista așa ceva niciunde pe pămînt. Era stupoare, o utopie, sclavii trebuiau ținuți toată viața. Vezi?

Deci ce face Dumnezeu? Se pliază. Vremurilor. Neadaptării omului. De-a iubi. Situației.
Și dă învățătura cea mai perfectă pentru vremurile acelea, din momentul respectiv, la care oamenii sunt pregătiți să accepte.
"La plinirea vremii", deci, cînd oamenii erau pregătiți, să primească Iubirea desăvîrșită, și deveneau tot mai pregătiți.
Înțelegi acum? Contextul. Detaliile. Uită-te printre rînduri. Litera ucide, duhul face viu, spune Scriptura.

În Levitic 20, sunt chemați oamenii la sfințenie, de aceea e și menționată de două ori, ca niciunde în biblie. Dar cum să înțelegi sfințenia, în vremurile alea, decît înțelegînd păcatul, e mai ușor. Spunîndu-ți ce e păcat.

Dumnezeu se referă acolo mai mult la o moarte sufletească, care e mai mare, mai importantă și mai grea.
Pentru că Dumnezeu știa, că nu era "plinirea vremii", că omul de atunci nu putea înțelege ce o moarte sufletească, și l-a făcut cumva să înțeleagă cît de grav e păcatul și înfăptuirea lui.

Mai exact, avem și versetul cu omul cu suflet mort, deși cu trupul viu: "Știu faptele tale, că ai nume, că trăiești, dar ești mort." Apocalipsa 3, 1. Și ca să înțelegi și mai mult, și cu asta închei, avem Romani, capitolul 7. Ce am explicat mai sus, explică Romani cap. 7.

Mai simplu de atît nu știu și nu pot să-ți explic. Ți-am concentrat cu explicația, teologia care se învață întrun curs de seminar întreg.

Bucurii.

Last edited by Daniel_Ortodox; 20.06.2013 at 05:03:18.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 20.06.2013, 05:16:21
Daniel_Ortodox Daniel_Ortodox is offline
Banned
 
Data înregistrării: 02.01.2013
Locație: pămîntul omenirii căzute
Religia: Ortodox
Mesaje: 428
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru Daniel_Ortodox
Implicit

Doamne ajută.

Nu pe el. Compar faptele Sfîntului Dimitrie cu faptele vrăjitoarelor și ale ereticilor papi. La fel cu faptele vrăjitoarelor și papilor sunt și faptele Psalmistului David, cînd desfrînează cu soția lui Urie, la fel cu faptele vrăjitoarelor și papilor sunt și faptele Sfintei Maria Egipteanca și Sfîntului Ștefan cel Mare.

A greșit Sfîntul Mucenic Dimitrie. Dînd dezlegare de-a ucide. A greșit Sfîntul Mucenic Nestor, ucigînd alt om, încălcînd porunca de-a iubi chiar și pe vrăjmași. Dar au fost uciși, mărturisind pe Hristos, deci mucenici. Toți mucenicii sunt sfinți. Chiar dacă poate nu conștientizeazau atunci greșeala lor. Acum, în Rai fiind de ceva vreme, alături de Lie, cel ucis, au înțeles că au greșit, au fost iertați și răsplătiți. Cum a greșit și David, și Ștefan și Maria Egipteanca. Toți sunt sfinți. Slavă Domnului. Nici nu se putea altfel. Dimensiunile sfințeniei la fiecare, sunt diferite. Și bine că sunt Sfinți. Să ne fie exemple, cît de păcătoși au fost, dar s-au întors în lumină și au devenit mucenici, sau nevoitori, sau pustnici, sau au condus turma cea bună cu braț înalt, nerepetînd păcatele de dinainte.
E și singurul exemplu negativ. În sensul de sfinți martiri care au greșit. În rest, toți, absolut toți, au făcut așa cum i-a învățat Iubirea să iubească. Slavă Domnului.

De ce nu amintești și de Sfîntul Constantin Brîncoveanu? Ei, interesul ăsta. Sunt la fel. Mucenicii. Doar că unii au greșit înainte, Sfinții Dimitrie și Nestor și alții nu au greșit, Sfinții Martiri Brîncoveni.

Așa să iubim cu toții. Așa să ne-ajute Dumnezeu. Să vedem păcatul, să nu-l facem. Să nu ucidem pe nimeni, sub nici un pretext, mai ales acum că vedem. Și înțelegem. Am ajuns la măsura cunoștiinței. La plinirea și desăvîrșirea legii Iubirii.

Slavă Domnului pentru că ne-a deschis ochii, prin toate acestea simple și frumoase ale Lui, ale Iubirii.

Bucurii.

Last edited by Daniel_Ortodox; 20.06.2013 at 05:21:17.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 20.06.2013, 11:55:07
Patrie si Credinta's Avatar
Patrie si Credinta Patrie si Credinta is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.05.2011
Locație: Ploiesti
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.536
Send a message via Skype™ to Patrie si Credinta
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Daniel_Ortodox Vezi mesajul

Află, dragul meu frate, că acele pedepse nu au fost niciodată aplicate, iar dacă au fost, extrem de rar, niciodată de față cu Moise, și cînd Moise nici nu știa, el care interzise-se uciderea de orice fel, prin existența decalogului. Și îți dau și exemple. Elocvente.

Știind că proorocul Moise interzice uciderile, de aceea merg și la Iisus, considerîndu-L prooroc, și îl întreabă de uciderea femeii desfrînate cu pietre, iar Iisus le răspunde cine este fără de păcat să arunce primul cu piatra, iar ei pleacă, lăsînd pe femeia desfrînată neucisă cu pietre.
Știau că trebuiau să întrebe prima dată. Iar Moise nu le îngăduia.

Apoi, exemplul cel mai elocvent îl avem că Saul a mers l-a vrăjitoare să vorbească cu morții, cerînd pe Samuel.
Trebuia să fie omorît cu pietre, nu? Dar s-a sinucis singur, două zile mai tîrziu, aruncîndu-se în sabie.
partea cu sclavia sunt de acord ca viziune.
partea in care zici ca: Dumnezeu a zis sa ii omorati, dar nu vrea de fapt sa ii omorati, deja devine penibil.
Stii tu ca in popor nu se aplicau?
Bine, alte exemple care chiar s-au aplicat:
Ehud omorandu-l pe rege(si a trait bine mersi).
Preotii evrei omorand pe preotii lui Baal(nu s-a intors impotriva lor asta).
__________________
Every point of view is useful, even those that are wrong - if we can judge why a wrong view was accepted.
Reply With Quote
Răspunde