![]() |
![]() |
|
#11
|
|||
|
|||
![]()
Este curios pentru mine cum se discută în jurul ecumenismului amestecîndu-se două lucruri care sunt de fapt distincte:
a) ecumenismul, ca fenomen cu specificul lui, teoretizat și tâlcuit masiv de teologii ortodocși, dintre care mulți sunt bătrâni îmbunătățiți, așadar oameni vrednici de crezare; b) opiniile unor forumiști, care, deși nici unul dintre ei nu a mărturisit că adoptă învățătura ecumenistă, au fost considerate ecumeniste și, implicit, au dus la considerarea acelora ca fiind ecumeniști în diverse grade. Este un lucru curios și care ar merita o analiză explicativă. Mă limitez la o singură apreciere: după opinia mea, nici unul dintre cei care au fost considerați aici pe forum ca fiind ecumeniști și iubiriști (și dau ca exemplu pe laurastifter, pe N.Priceputu, pe Maris_, uneori pe Mihailc și mă adaug și pe mine la listă în virtutea deselor dispute cu antiecumeniștii înverșunați) nu au nici în clin nici în mânecă cu ecumenismul. Nu promovează învățături greșite, nu atacă dogmele Bisericii, nu relativizează adevărul de credință, nu răstălmăcesc Crezul, nu interpretează în duh eretic Evanghelia, nu contestă autoritatea Părinților, nu minimalizează conținutul și valoarea slujbelor, nu strâmbă învățătura Bisericii privind Sfintele Taine etc. Atunci de unde conflictul de idei și acuza de ecumenism? Cred că răspunsul vine din tipul de discurs, mai întâi precum și din concepția asupra raportului dintre intelect și sentiment în interiorul conceptului de credință. Credința nu este doar un corpus de declarații retorice, nu este o sumă de afirmații considerate adevărate, nu este un text rece într-o inimă de piatră și nici un text înfierbântat de ura împotriva aproapelui. Sentimentul cosubstanțial cu credința este iubirea, este compasiunea caldă, compătimitoare, participativă la suferința aproapelui, la suferința lumii, adică a omenescului întreg. Credinciosul nu se vede dezbinat de oameni ci, dincolo de diferențele dintre oameni în varii planuri, creștinul credincios se înțelege pe sine și se simte frate, părtaș, la aceeași omenitate care viețuiește pretutindeni. Credinciosul pune accent pe comuniune iar nu pe comunitate. Comunitatea aduce iz de dezbinare (față de alte comunități), comuniunea cheamă și menține unirea, către Adevăr. Poți spune că Dumnezeu este Făcătorul lumii dar să o spui scrîșnind din dinți, pe ton de ură și revoltă. Poți striga în piețe că Pavel și ceilalți sunt robii lui Dumnezeu care cheamă pe oameni la mântuire dar să o faci ca femeia care avea duh pitonesc și pe care Pavel o ceartă. Poți spune orice adevăr, că nu te doare gura sau tastatura, dar să minți în Hristos. Poți declama la nesfârșit Evanghelia, o poți rosti și la TV, poți spune și face multe, dar inima ta să nu fie în Duhul Sfânt. Poți minți și când spui-afirmi adevărul în formule corecte, dar credința ta să fie eretică. Întrucât credința și adevărurile ei nu înseamnă fraze memorate și reproduse, nici replici date cu scopul de a rușina pe semenul care, poate, a folosit un cuvânt sau altul mai puțin potrivit. Ori a greșit de-a binelea, undeva. Credința e un sistem omogen de gânduri, sentimente, vorbe, acțiuni care sunt înrîurite de Duhul Sfânt, Cel plin de Iubirea lui Hristos Cel răstignit și înviat și Care S-a înălțat la Ceruri și șade la dreapta Tatălui etc. Orice ruptură, orice scăpare din UNITATEA componentelor credinței duce la minciună, la contraperformanță, la rătăcirea de pe Cale și la pierderea Vieții și Adevărului. Adevăratul Hristos nu se trăiește și nu se predică cu resentimente față de cel rătăcit. Creștinismul, spune Paisie Aghioritul nu viază când e practicat cu sârmă ghimpată. Aici în disputele acestea nu e vorba de fapt despre ecumenism, întrucât nimeni nu este ecumenist declarat sau dovedit, așa încât să lupte cu vreun antiecumenist sadea, ci e vorba despre oameni care au moduri de înțelegere și de trăire foarte diferite, pe alocuri, în ceea ce privește viața de credință. Adevărul de credință nu se răspândește cu bazuka și cu knutul, ci cu duhul umilit, cu inima înfrântă și smerită înaintea lui Dumnezeu și a semenilor. Cu pace. Omul care și-a însușit practica rugăciunii și se ține la rugăciunea de toată vremea vorbește în duh apropiat de Hristos, trăiește în pace și dă pacea lui de la Cel Care ne dăruiește Pacea Lui. Cei suferinzi, cei nefericiți, să-și amintească un lucru verificat în Biserică: să închinăm toate necazurile noastre lui Dumnezeu, să le primim cu recunoștință și să le folosim ca prilejuri pentru a ne înmuia și înnobila inima. Cel care, suferind fiind, se lasă învins de suferință și cârtește, nu numai că pierde șansa de a se întări duhovnicește dar păcătuiește fiind răutăcios și dușmănos cu aproapele. Chiar când ține predici antiecumeniste, corecte în declarație dar eretice în duhul/atitudinea dușmănoasă și extrem de intransigentă cu care le spune. Să învățăm să suferim în duhul iubirii jertfelnice, iar nu în cel al iubirii de sine și al disprețuirii aproapelui. Dacă este vreunul ecumnist pe aici, cred că e suficient cât i-am arătat în ce constă greșeala, întrucât sunt postate multe materiale lămuritoare. Antiecumenism e dat o sumedenie de citate și a oferit mulțime de linkuri. De texte, așadar, nu ducem lipsă. Ne mai rămâne doar să învățăm să le și folosim, să le probăm prin vorbele noastre către aproapele, justețea. Să ne smerim mintea și vorba, de voim să fim antiecumeniști. Ecumenismul înflorește tocmai acolo unde găsește intoleranță și mândrie, bine camuflate, ca un mormânt plin de putreziciune și pe deasupra ornat epitafuri pompos antiecumeniste, izvorâte din duhul lui "Eu nu, ăla da!". Nici un antiecumenism declarat nu va convinge pe nimeni, cu atât mai puțin pe Bunul Dumnezeu, că își merită numele de creștin (ortodox) dacă antiecumenistul cu pricina răspândește un duh al dezbinării, al intoleranței, al urii. Antiecumenismul se predică fiind. Fiind, iar nu vorbind acuzator. Fiind un mădular viu în Biserică. E suficient, cred. P.S. Vă amintiți eșecul obștii din filmul "După dealuri"? Îl explică preotul, tânguindu-se, la final în duba poliției: ar fi trebuit să fim smeriți, zice... Last edited by cezar_ioan; 11.06.2013 at 08:06:46. |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Ecumenismul | ancah | Despre Biserica Ortodoxa in general | 43 | 15.04.2014 21:26:13 |
ORTODOXIA SI ECUMENISMUL | cristir | Despre Biserica Ortodoxa in general | 563 | 08.07.2013 03:58:38 |
Ortodoxia și ecumenismul monoteist | doctor_faustus | Despre Biserica Ortodoxa in general | 2 | 04.10.2010 22:48:14 |
Ecumenismul | IonelaCristina | Biserica Ortodoxa si Massmedia | 10 | 03.04.2007 17:46:17 |
|