![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Ortodoxia trebuie sa ramana neschimbata dupa cum a fost intemeiata si sustinuta de cele 7 Sinoade Ecumenice, cand Sfintii Parinti s-au adunat sa apere credinta adevarata, savarsind si minuni.
|
|
#2
|
|||
|
|||
|
Frați și surori antiecumeniști,
dacă suntem și voim să rămânem în Biserică nu ne schimbăm învățătura de credință, nu facem rabat de la hotărârile sinodale, nici nu vom lua în brațe mișcările veacului acestuia, oricum s-ar numi ele: ecumenism, masonerie etc. Și pururea ne vom cinsti înaintașii îmbunătățiți prin nevoințe și har și ne vom apropia cu evlavie de sfinții noștri, pe care îi considerăm luminători ai Ortodoxiei. Asupra acestor aspecte cred că suntem cu toții, noi cei ce ne numim creștini ortodocși, în deplin acord. Cum vom proceda, însă? Ce sentimente vom nutri atunci când ne facem lucrarea; ce și cum vorbim, ce și cum făptuim? Unii, găsind în cuvintele Păstorilor o delimitare clară față de mișcări precum ecumenismul sau alte orientări schismatice, s-au grăbit să se creadă îndreptățiți să își exprime caracterul, fără nici o măsură de igienă personală. Caracter care nu înseamnă altceva decât valorile și acțiunile cu încărcătură morală, devenite active/manifeste în relațiile cu semenii. În relații, da, întrucât caracterul are sens și rost doar în întâlnirea omului cu alt om. Să listăm câteva trăsături de caracter care alcătuiesc și exprimă personalitatea: toleranța sau intoleranța, sinceritatea (onestitatea) sau ipocrizia (fățărnicia), modestia sau aroganța, curajul sau lașitatea, altruismul sau egoismul, individualismul sau comunitarismul, independența deciziei sau sugestibilitatea. Și multe altele care nuanțează relația cu aproapele. Dar cum se exprimă aceste însușiri ale omului, pe care în Biserică le lucrăm împreună cu Duhul Sfânt și le numim virtuți? Mai ales când întâlnim oameni, concepții, simțăminte diferite de ale noastre sau chiar potrivnice: cum ne exprimăm caracterul și, implicit, cum urmăm poruncile Domnului? La această întrebare, unii antiecumeniști au găsit de cuviință să răspundă înverșunat, pătimaș, cu desconsiderare și aroganță, intolerant și egoist. Nu cred că au folosit cu înțelepciune prilejul de a-și face roditoare credința, ci dimpotrivă, cred că s-au vătămat și pe ei și au vătămat și pe semeni. Alții caută să învețe cum să dialogheze cu semenii. Fie, aceștia, chiar și ecumeniști. Spre folosul tuturor, întru îndreptare în Hristos Domnul. Last edited by cezar_ioan; 05.06.2013 at 02:08:33. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Citat:
Tradiția Bisericii este o împletire continuă între statornicie și dinamică vie. Păstrăm neschimbat, mai întâi, Duhul Părinților noștri, iar nu litera legii. Pentru Biserică a fost mereu necesar să își păstreze miezul și să își nuanțeze suplu forma de expresie, adaptat la timpuri și epoci. Când, însă, creștinul ține tare de cuvinte, adică de coaja Învățăturii, dar nu trece dincolo de ea și nu degustă miezul dulce, se întâmplă cam ce văd pe aici: o limbă de lemn (când de fapt credința ar trebui să fie de piatră), utilizabil eventual pe post de bâtă în capul semenilor care nu declamă spumos împreună cu noi. Ce e mai bun? Un comportament care se mlădiază cu înțelepciune pe formele lumii ("Dați cezarului ce-i al cezarului...") și păstrează nealterat și trofic duhul vieții lăuntrice, ori un discurs cu aparență creștină dar plin de mizerii ofensatorii și simțăminte din cele mai odioase? Cei care nu disting bine litera de duh, aparența de esență, coaja de miez, fac mare deserviciu semenilor și lor înșile. Un discurs sforăitor, fără pic de evlavie și înfrângere a inimii, un discurs triumfalist și gol pe dinăuntru, un discurs care flutură demagogic formule de credință dar dincolo de care cineva fluieră a pustiu: asta vrem să fie Biserica Ortodoxă? Ferească Bunul Dumnezeu! Una e să deviezi învățătura spre inovații străine, alta e să jonglezi cu mijloacele de expresie pentru a păstra miezul și a duce mai departe focul viu al credinței mântuitoare. Nu știu unde e mai mare răul: la cei care se vădesc cu totul schismatici prin inovațiile lor lumești sau la cei care au rămas împietriți în forme fără fond, arătîndu-și în schimb o goliciune sufletească străină cu desăvârșire de Duhul Adevărului, de Mângâietorul? Biserica ne solicită simultan atât capacitatea de a păstra neștirbit adevărul de credință, cât și plasticitatea isteață a nuanțării formelor (măcar a unora dintre ele). Rigizii împietriți în formule verbale și alte conduite stereotipe și imperative nu prea dau semne de sănătate și Viață, ci de boală și moarte. Eu așa cred, să fiu iertat dacă am greșit sau dacă am supărat prin intervenția mea. Last edited by cezar_ioan; 05.06.2013 at 16:24:11. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Repet ce am scris in mesajul meu: In timp ce in cazul unei erezii aceasta incerca sa inlocuiasca invatatura adevarata, oamenii trebuind sa aleaga intre cele doua, ecumenismul nu propune inlocuirea invataturii adevarate (poate doar la inceput sau in cazuri extreme, cand se gandeau si la armonizarea invataturilor cultelor), ci acceptarea si a invataturii gresite alaturi de cea adevarata. Credinciosul nu trebuie sa-si schimbe invatatura, trebuie doar sa accepte si celelalte invataturi, ca fiind egale cu cea ortodoxa, sau, cel putin, mai jos, dar nu gresite.
Asadar se incearca reafirmarea invataturii ca sa fie in consens cu acceptarea si a invataturii altor culte. Dar asta in mod subtil, pastrandu-se o aparenta de invatatura ortodoxa. Pentru aceasta se da o definitie mai laxa, se interpreteaza altfel un citat din Sfanta Scriptura sau din sfinti. Rezultatul final este ca nu conteaza in ce cult esti (eventual religie), te poti mantui la fel. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Cataline, ti-o zic pe bune: ai fi fost un catolic excelent, pe vremea cind marele Huss a fost ars. Sau un stalinist excelent: argumentele "dusmanilor poporului" s-ar fi lovit de rigoarea ta ideologica ca un F-16 de scutul energetic al Stelei Mortii.
Fascinant sa studiezi si perspectiva adversarului ideologic. Marii generali ai Asiei, de nivelul lui Sun Tzu sau Damdeok, excelau si in aceasta arta, caramida a intregului care este arta razboiului. Caci, fara iluzii pacifiste: de la leagan pina in mormint, traim intr-un univers sub asediu. Intr-un razboi spiritual cu infinite nuante si nenumarate fronturi. Eu nu cred in nimic, sau poate maschez cu asta credinta in ceva mai presus de religiile oamenilor...cine stie? Insa tu, stimate coleg, crezi in sfinta ascultare. De credinta si institutie deopotriva. Tu si Mihnea, sau baba care a pus vreascul sub curul lui Jan Huss, sau agentii Contrareformei, sau, pe partea ailalta, ala de l-a capturat pe Michel Servlet, sunteti mai asemanatori decit pareti. |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Citat:
Trăiască nebunia, slavă democrației făr de limite! |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Citat:
Jos democratia burgheza si drepturile europeanului innebunit de cosumerism! :) :) :) Habar nu am daca sunt un obsesiv. Oricum, mi se rupe. Ecumenismul imi repugna, tocmai pentru ca este creat, coordonat si impus de fortele gloablizatoare. Nu imi pasa ce se intimpla cu religiile si instituriile religioase: mie imi pasa de specie, de cum vom mai fi definibili ca oameni, intr-o lume care a declarat razboi diversitatii. Adica, indirect, dar clar, Celui Care a creat un Univers plin de diversitate, vigoare, pace si armonie: Facatorului. |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Frumos respingi bârfa, recunosc.
Să fiu iertat că iarăși nu vorbeam despre tine, ci cu tine, trăgîndu-te iată în păcatul bârfirii aproapelui. Mea culpa! Deși aluzia făcută public e deja bârfă pe jumătate iertată, sper. Last edited by cezar_ioan; 06.06.2013 at 04:24:36. |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Citat:
|
|
#10
|
|||
|
|||
|
Citat:
|
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Ecumenismul | ancah | Despre Biserica Ortodoxa in general | 43 | 15.04.2014 22:26:13 |
| ORTODOXIA SI ECUMENISMUL | cristir | Despre Biserica Ortodoxa in general | 563 | 08.07.2013 04:58:38 |
| Ortodoxia și ecumenismul monoteist | doctor_faustus | Despre Biserica Ortodoxa in general | 2 | 04.10.2010 23:48:14 |
| Ecumenismul | IonelaCristina | Biserica Ortodoxa si Massmedia | 10 | 03.04.2007 18:46:17 |
|
|