Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 02.06.2013, 09:34:49
heaven's Avatar
heaven heaven is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.11.2008
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.327
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan Vezi mesajul
Să fiu iertat: eu cred că aici se află o neînțelegere serioasă a păcatului și o schemă de gândire psihologistă. (Nu psihologică, ci psihologistă, abuzivă și facilă.) Această modalitate de interpretare cred că e superficială și falsă. Cad eu însumi de foarte multe ori în capcana asta, dar am început să-mi dau seama de ea.
Dacă reducem păcatul doar la un comportament observabil, atunci e posibil să fie și așa cum spui.
Însă păcatul este un continuum: se petrece mai întâi în conținuturi "mult mai profunde" și avansează treptat spre comportamente și conduite observabile (de către persoana în cauză sau de către alții).
Tocmai de aceea Biserica ne primește la Spovedanie nu doar cu păcatele văzute ci și cu cele nevăzute, nu doar cu păcatele prin faptă observabilă, ci și cu păcatele făcute cu gândul, cu atitudinea, cu simțirea păcătoasă etc. Nu doar cu cele pe care le știm (adică le cunoaștem efectul de suprafață concretizat în gând, emoție sau faptă - fizică, verbală), ci și pe cele pe care nu le știm. Despre care spunem la Spovedanie că sunt încă mai mari decât acelea pe care le-am spovedit.

Procesul numit păcat e mai larg decât se vede un vârf comportamental de iceberg.
Masa ascunsă a păcatului e tot păcat: gânduri, simțăminte, atitudini, scheme, tipare, obișnuințe, trăsături, în fine o întreagă alcătuire psihică până în inima și rărunchii omului. Cauza păcatului vizibil e o lume păcătoasă invizibilă dar deplin lucrătoare în om. Stăpână pe el, în el. Ne poartă, ne joacă precum păpușarul joacă o marionetă.

De aceea și spunem că Dumnezeu citește în rărunchii omului, că El cunoaște cel mai bine inima noastră și că putem să avem mari surprize, ca tot fariseul orb dealtfel, când din impecabili ne trezim în fundul iadului. ("Vai vouă,..., morminte frumos văruite...")
Păcatul lucrează foarte adînc în noi. Tocmai pentru a-l elimina treptat, se fac ani și zeci de ani anumite demersuri de curățire, de pocăință etc. Asceza creștină e un proces de-o viață. Dumnezeu ne dă șansă o viață ca să aruncăm mormântul păcatului dinlăuntrul nostru. Să aibă loc, așadar, o înviere în locul morții lăuntrice.
Păcatul lucrează foarte adânc. Ceea ce spunem noi pe o listă de spovedanie sunt doar roadele faptice, cele mai superficiale, mai de suprafață, ale păcatului. Alții însă se spovedesc mult mai profund, ne-am cruci dacă am auzi cum se spovedește un om îmbunătățit. Sunt cu adevărat taine, acelea pe care le spune. Taine pentru noi, cei superficiali.

Nu există "cauze mai profunde" decât păcatul. Păcatul este prima și ultima cauză a nenorocirii omenești. O coloană de apă murdară e apă murdară și deasupra și la mijloc și mai sus și mai jos. Peste tot. Din izvor în vărsare. Din inimă până la gând și faptă.
Iar o flacără de foc e pretutindeni numai foc, în conținutul ei.

Păcatul e despărțire de Dumnezeu. O întreagă lume personală stă despărțită de Dumnezeu.
Noi listăm de obicei formele exterioare ale acestei despărțiri, forme care revin iar și iar în conștiința noastră și în fapte. Pentru că păcatul e cuibărit adânc în inimă, într-un izvor tainic. Pe care să ne ajute Dumnezeu să-l lichidăm cu fiecare zi ce trece, prin Harul Lui. Să ne prefacă Domnul, cu alegerea/participarea noastră liberă, în izvor de apă curată și de foc dumnezeiesc! AMIN+
Desigur,este parerea dumneavoastra si o respect!
As avea,totusi,o intrebare sa va pun,daca m-ati putea ajuta sa ma lamuresc...dupa cum stim,in timpurile in care Iisus predica multimilor,oamenii isi aduceau copiii la el pentru binecuvantare.Ucenicii,insa,i-au certat spunandu-le sa nu il oboseasca pe Iisus,dar,Acesta i-a oprit spunandu-le:

"Lasati copiii sa vina la Mine si nu-i opriti,ca a unora ca acestia este Imparatia Lui Dumnezeu!"

Din aceasta,eu inteleg ca noi, ca si copii suntem fara de pacat.Iar,daca pacatul este radacina si nu efectul,atunci cum ajungem noi,din acei copii,fiinte fara de pacat, sa ne transformam in niste pacatosi?Ce genereaza aceasta tranzitie?Care sunt factorii care contribuie la aceasta metamorfoza?
__________________
Sa invatam de la ingerul nostru pazitor...http://www.youtube.com/watch?v=pG52f...&feature=share

Last edited by heaven; 02.06.2013 at 09:58:47.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 02.06.2013, 10:18:32
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Citat:
În prealabil postat de heaven Vezi mesajul
"Lasati copiii sa vina la Mine si nu-i opriti,ca a unora ca acestia este Imparatia Lui Dumnezeu!"

Din aceasta,eu inteleg ca noi, ca si copii suntem fara de pacat.Iar,daca pacatul este radacina si nu efectul,atunci cum ajungem noi,din acei copii,fiinte fara de pacat, sa ne transformam in niste pacatosi?
Ce genereaza aceasta tranzitie?
Care sunt factorii care contribuie la aceasta metamorfoza?

Cauza este insusi acest trup contaminat, stricacios.

Nici copiii nu sunt imaculati - pentru ca au un trup.

Gandurile au ca suport “picaturile esentiale” (baza hormonala, chimica) si o retea complexa de “curenti” (trasee nervoase).

Daca in copilarie “picaturile sunt clare” si din abundenta, iar “curentii” curg lin, pe masura ce imbatranim “picaturile” se imputineaza si isi pierd din puritate, iar curentii nervosi incep sa curga cu greutate pe diferite trasee.

Procesul de impurificare a bazei este natural.

Daca baza este impura si gandurile devin impure.

Practica spirituala poate opri acest proces intern si chiar reinversa.

Chiar daca trupul imbatraneste, picaturile esentiale si curentii nervosi pot fi complet purificati, astfel ca gandurile devin si ele limpezi si virtuoase.

Deci acest trup poate fi drumul nostru spre iad dar si spre Imparatie.
__________________

Reply With Quote
  #3  
Vechi 02.06.2013, 10:35:04
heaven's Avatar
heaven heaven is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.11.2008
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.327
Implicit

Citat:
În prealabil postat de florin.oltean75 Vezi mesajul
Cauza este insusi acest trup contaminat, stricacios.

Nici copiii nu sunt imaculati - pentru ca au un trup.
- sincera sa fiu,ma tem ca nu imi este prea clar...atunci,ce l-ar fi facut pe Iisus sa spuna despre copii ca "a unora ca acestia este Imparatia Lui Dumnezeu?" Oare si fara a fi imaculati putem intra in rai?
__________________
Sa invatam de la ingerul nostru pazitor...http://www.youtube.com/watch?v=pG52f...&feature=share
Reply With Quote
  #4  
Vechi 14.06.2013, 01:00:11
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Citat:
În prealabil postat de heaven Vezi mesajul
- sincera sa fiu,ma tem ca nu imi este prea clar...atunci,ce l-ar fi facut pe Iisus sa spuna despre copii ca "a unora ca acestia este Imparatia Lui Dumnezeu?" Oare si fara a fi imaculati putem intra in rai?
"Tot ce este necurat nu poate intra in Imparatia Lui Dumnezeu"

Iisus a postulat necesitatea "inocentei" pentru atingerea mantuirii.

Nu exista alta usa prin care sa se intre in "Imparatie".

Copiii sunt un exemplu inteligibil de inocenta, chiar daca aceasta nu este perfecta.

Iisus a exemplificat pedagogic, intuitiv, virtutea "inocentei".

-------------------------

"Inocenta" inseamna "fara parere de sine", in consecinta "fara iubire de sine".

Studiul "inocentei" este foarte aprofundat in budism.

Nu stiu daca ortodoxia are o definitie a inocentei validata canonic.
__________________


Last edited by florin.oltean75; 14.06.2013 at 01:14:44.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 14.06.2013, 02:00:42
freehugs freehugs is offline
Member
 
Data înregistrării: 21.02.2012
Locație: Craiova
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 41
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru freehugs
Implicit

Citat:
În prealabil postat de florin.oltean75 Vezi mesajul
"Tot ce este necurat nu poate intra in Imparatia Lui Dumnezeu"

Iisus a postulat necesitatea "inocentei" pentru atingerea mantuirii.

Nu exista alta usa prin care sa se intre in "Imparatie".

Copiii sunt un exemplu inteligibil de inocenta, chiar daca aceasta nu este perfecta.

Iisus a exemplificat pedagogic, intuitiv, virtutea "inocentei".

-------------------------

"Inocenta" inseamna "fara parere de sine", in consecinta "fara iubire de sine".

Studiul "inocentei" este foarte aprofundat in budism.

Nu stiu daca ortodoxia are o definitie a inocentei validata canonic.

Deja sar peste multe postari pentru a ajunge sa le citesc pe toate ale lui florin.oltean.
Multe adevaruri devin disponibile celui care cauta: uitasem aspectul extrem de important al urii pentru pacate, dar din ce am mai citit e mai important sa-ti concentrezi atentia pe iubirea lucrurilor virtuoase, nu-i asa ?
__________________
"Căutați mai întâi Împărăția lui Dumnezeu și neprihănirea Lui, și toate aceste lucruri vi se vor da pe deasupra.” (Mat. 6,33)
Reply With Quote
  #6  
Vechi 14.06.2013, 22:15:14
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Citat:
În prealabil postat de freehugs Vezi mesajul
Deja sar peste multe postari pentru a ajunge sa le citesc pe toate ale lui florin.oltean.
Multe adevaruri devin disponibile celui care cauta: uitasem aspectul extrem de important al urii pentru pacate, dar din ce am mai citit e mai important sa-ti concentrezi atentia pe iubirea lucrurilor virtuoase, nu-i asa ?
Sunt momente cand putem uri pacatele,
sunt momente cand iubim cu tot sufletul.

Important este sa putem accesa aceste trairi functie de continutul experientelor mundane.

Aceasta capabilitate este rodul unei bune instruiri psihologice.
__________________

Reply With Quote
  #7  
Vechi 02.06.2013, 10:32:50
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de heaven Vezi mesajul
"Lasati copiii sa vina la Mine si nu-i opriti,ca a unora ca acestia este Imparatia Lui Dumnezeu!"

Din aceasta,eu inteleg ca noi, ca si copii suntem fara de pacat.
Înțelesul ar putea fi altul. Domnul nu îi primește pentru lipsa lor de păcat, ci pentru receptivitatea lor. Copiii sunt neformați, receptivi, maleabili. Ei sunt gata să primească împărăția cu inima deschisă, în timp ce maturii s-au obișnuit deja să meargă pe căi bătătorite, să înțeleagă în felul lor, s-au rigidizat.
În sensul ăsta trebuie să devenim și noi precum pruncii, adică să ne înmuiem inimile, să ne așezăm într-o stare potrivită de ascultare (receptivitate) față de Tatăl, să-I fim lui prunci.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 02.06.2013, 11:06:44
heaven's Avatar
heaven heaven is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.11.2008
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.327
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
Înțelesul ar putea fi altul. Domnul nu îi primește pentru lipsa lor de păcat, ci pentru receptivitatea lor. Copiii sunt neformați, receptivi, maleabili. Ei sunt gata să primească împărăția cu inima deschisă, în timp ce maturii s-au obișnuit deja să meargă pe căi bătătorite, să înțeleagă în felul lor, s-au rigidizat.
În sensul ăsta trebuie să devenim și noi precum pruncii, adică să ne înmuiem inimile, să ne așezăm într-o stare potrivită de ascultare (receptivitate) față de Tatăl, să-I fim lui prunci.
Multumesc pentru aceasta frumoasa completare!
Personal,tind sa cred ca masura cu care cantareste omul nu este aceiasi cu care cantareste Dumnezeu...poate unii dintre noi considera copiii ca avand pacate,insa,Dumnezeu cauta la sufletul omului,exact cum frumos ai spus si tu N.Priceputu: la cat de "deschisa,receptiva si maleabila" este inima noastra in fata lui Dumnezeu,mai presus decat la multimea pacatelor sale!Caci degeaba facem ca scop al existentei noastre necaderea in pacat,daca inima noastra ramane stearpa si lipsita de iubire!
Talharul de pe cruce a fost mantuit,in pofida pacatelor sale,pentru ca a crezut si si-a deschis inima in fata Lui.Acolo nu a fost vorba despre o spovedanie a mintii,ci a sufletului,a unui om care isi traia ultimele clipe din viata in agonie...iar pentru aceste ultime clipe dintr-o viata de om,cand acest talhar si-a deschis sufletul,Dumnezeu i-a deschis usa Raiului:

"Adevarat graiesc tie, astazi vei fi cu Mine in rai" (Luca 23, 39-43)

Ne nastem deschisi catre Dumnezeu,"neformati"...dupa cum a spus N.Priceputu si intrebarea ar fi CINE ne formeaza astfel incat sa ne indepartam de Dumnezeu?Cum ajungem din acei copii cu inima deschisa si plina de iubire,de Dumnezeu,de oameni si fata de intreaga creatie,la stadiul de impietrire sufleteasca si departare de Dumnezeu in care ne aflam cei mai multi dintre noi?Si cum putem sa ne intoarcem la acel stadiu initial de inocenta,deschidere si iubire,de comuniune cu Dumnezeu?Insa,la asta cred ca deja a raspuns colegul nostru:

"să devenim și noi precum pruncii, adică să ne înmuiem inimile- si oare cum putem face asta daca nu prin Iubire?, să ne așezăm într-o stare potrivită de ascultare (receptivitate) față de Tatăl, să-I fim lui prunci!"...da,frumos,draga frate si iti multumesc!
__________________
Sa invatam de la ingerul nostru pazitor...http://www.youtube.com/watch?v=pG52f...&feature=share

Last edited by heaven; 02.06.2013 at 11:09:39.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 02.06.2013, 16:57:20
Mena59 Mena59 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 20.11.2012
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 362
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
Înțelesul ar putea fi altul. Domnul nu îi primește pentru lipsa lor de păcat, ci pentru receptivitatea lor. Copiii sunt neformați, receptivi, maleabili. Ei sunt gata să primească împărăția cu inima deschisă, în timp ce maturii s-au obișnuit deja să meargă pe căi bătătorite, să înțeleagă în felul lor, s-au rigidizat.
În sensul ăsta trebuie să devenim și noi precum pruncii, adică să ne înmuiem inimile, să ne așezăm într-o stare potrivită de ascultare (receptivitate) față de Tatăl, să-I fim lui prunci.
As mai adauga ceva la cele de mai sus. Parerea mea este ca Domnul ne indeamna sa fim ca pruncii si in privinta puterii lor de a ierta. Aceasta putere de a ierta deplin o au numai copilasii pt ca numai ei pot iubi curat si neconditionat.
Reply With Quote
Răspunde