![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Citat:
Dacă reducem păcatul doar la un comportament observabil, atunci e posibil să fie și așa cum spui. Însă păcatul este un continuum: se petrece mai întâi în conținuturi "mult mai profunde" și avansează treptat spre comportamente și conduite observabile (de către persoana în cauză sau de către alții). Tocmai de aceea Biserica ne primește la Spovedanie nu doar cu păcatele văzute ci și cu cele nevăzute, nu doar cu păcatele prin faptă observabilă, ci și cu păcatele făcute cu gândul, cu atitudinea, cu simțirea păcătoasă etc. Nu doar cu cele pe care le știm (adică le cunoaștem efectul de suprafață concretizat în gând, emoție sau faptă - fizică, verbală), ci și pe cele pe care nu le știm. Despre care spunem la Spovedanie că sunt încă mai mari decât acelea pe care le-am spovedit. Procesul numit păcat e mai larg decât se vede un vârf comportamental de iceberg. Masa ascunsă a păcatului e tot păcat: gânduri, simțăminte, atitudini, scheme, tipare, obișnuințe, trăsături, în fine o întreagă alcătuire psihică până în inima și rărunchii omului. Cauza păcatului vizibil e o lume păcătoasă invizibilă dar deplin lucrătoare în om. Stăpână pe el, în el. Ne poartă, ne joacă precum păpușarul joacă o marionetă. De aceea și spunem că Dumnezeu citește în rărunchii omului, că El cunoaște cel mai bine inima noastră și că putem să avem mari surprize, ca tot fariseul orb dealtfel, când din impecabili ne trezim în fundul iadului. ("Vai vouă,..., morminte frumos văruite...") Păcatul lucrează foarte adînc în noi. Tocmai pentru a-l elimina treptat, se fac ani și zeci de ani anumite demersuri de curățire, de pocăință etc. Asceza creștină e un proces de-o viață. Dumnezeu ne dă șansă o viață ca să aruncăm mormântul păcatului dinlăuntrul nostru. Să aibă loc, așadar, o înviere în locul morții lăuntrice. Păcatul lucrează foarte adânc. Ceea ce spunem noi pe o listă de spovedanie sunt doar roadele faptice, cele mai superficiale, mai de suprafață, ale păcatului. Alții însă se spovedesc mult mai profund, ne-am cruci dacă am auzi cum se spovedește un om îmbunătățit. Sunt cu adevărat taine, acelea pe care le spune. Taine pentru noi, cei superficiali. Nu există "cauze mai profunde" decât păcatul. Păcatul este prima și ultima cauză a nenorocirii omenești. O coloană de apă murdară e apă murdară și deasupra și la mijloc și mai sus și mai jos. Peste tot. Din izvor în vărsare. Din inimă până la gând și faptă. Iar o flacără de foc e pretutindeni numai foc, în conținutul ei. Păcatul e despărțire de Dumnezeu. O întreagă lume personală stă despărțită de Dumnezeu. Noi listăm de obicei formele exterioare ale acestei despărțiri, forme care revin iar și iar în conștiința noastră și în fapte. Pentru că păcatul e cuibărit adânc în inimă, într-un izvor tainic. Pe care să ne ajute Dumnezeu să-l lichidăm cu fiecare zi ce trece, prin Harul Lui. Să ne prefacă Domnul, cu alegerea/participarea noastră liberă, în izvor de apă curată și de foc dumnezeiesc! AMIN+ Last edited by cezar_ioan; 02.06.2013 at 02:41:21. |
|
#2
|
||||
|
||||
|
http://www.crestinortodox.ro/carti-o...cat-80578.html
http://www.sfaturiortodoxe.ro/pacate/desprepacat.htm http://www.sfaturiortodoxe.ro/_pacate.htm Aceste site-uri contin doar minimul. In cartile Sfintilor este mult mai detaliat. Totul pleaca de la pacate. Pacatele tale, pacatele parintilor, pacatele bunicilor...este un lant. Anumite comportamente pot fi influentate de ce ai patit in copilarie de exemplu, dar ce ai patit in copilarie tot din vina pacatelor este, poate nu pacatul tau, ci pacatul parintilor sau aproapelui. Efectul tot de la pacat vine. Pana la urma, nu am ajuns in starea in care ne aflam din cauza pacatului savarsit de Adam si Eva? Apoi, sunt ispitele diavolului. Ce facem cu ele?! Doar stim din pateric cati monahi au fost ispititi si au cazut in pacat din cauza diavolului, iar diavolul nu poate fi biruit prin psihologie, ci prin Hristos. Si mirenii au ispite, nu asa mari ca si pustinicii, dar au. E suficient numai sa te uiti pe strada. Duhovnicii au pus mereu accent pe pacat si birunta asupra pacatului. Sa luam aminte de la ei si cand vine vorba de acest subiect, sa le punem invatatura lor mai presus de orice, mai ales cand vine vb. despre acei duhovnici care au ajuns Sfinti.
__________________
https://www.facebook.com/sil.en.94 |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Citat:
As avea,totusi,o intrebare sa va pun,daca m-ati putea ajuta sa ma lamuresc...dupa cum stim,in timpurile in care Iisus predica multimilor,oamenii isi aduceau copiii la el pentru binecuvantare.Ucenicii,insa,i-au certat spunandu-le sa nu il oboseasca pe Iisus,dar,Acesta i-a oprit spunandu-le: "Lasati copiii sa vina la Mine si nu-i opriti,ca a unora ca acestia este Imparatia Lui Dumnezeu!" Din aceasta,eu inteleg ca noi, ca si copii suntem fara de pacat.Iar,daca pacatul este radacina si nu efectul,atunci cum ajungem noi,din acei copii,fiinte fara de pacat, sa ne transformam in niste pacatosi?Ce genereaza aceasta tranzitie?Care sunt factorii care contribuie la aceasta metamorfoza?
__________________
Sa invatam de la ingerul nostru pazitor...http://www.youtube.com/watch?v=pG52f...&feature=share Last edited by heaven; 02.06.2013 at 09:58:47. |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Citat:
Cauza este insusi acest trup contaminat, stricacios. Nici copiii nu sunt imaculati - pentru ca au un trup. Gandurile au ca suport “picaturile esentiale” (baza hormonala, chimica) si o retea complexa de “curenti” (trasee nervoase). Daca in copilarie “picaturile sunt clare” si din abundenta, iar “curentii” curg lin, pe masura ce imbatranim “picaturile” se imputineaza si isi pierd din puritate, iar curentii nervosi incep sa curga cu greutate pe diferite trasee. Procesul de impurificare a bazei este natural. Daca baza este impura si gandurile devin impure. Practica spirituala poate opri acest proces intern si chiar reinversa. Chiar daca trupul imbatraneste, picaturile esentiale si curentii nervosi pot fi complet purificati, astfel ca gandurile devin si ele limpezi si virtuoase. Deci acest trup poate fi drumul nostru spre iad dar si spre Imparatie.
__________________
|
|
#5
|
||||
|
||||
|
- sincera sa fiu,ma tem ca nu imi este prea clar...atunci,ce l-ar fi facut pe Iisus sa spuna despre copii ca "a unora ca acestia este Imparatia Lui Dumnezeu?" Oare si fara a fi imaculati putem intra in rai?
__________________
Sa invatam de la ingerul nostru pazitor...http://www.youtube.com/watch?v=pG52f...&feature=share |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Citat:
Iisus a postulat necesitatea "inocentei" pentru atingerea mantuirii. Nu exista alta usa prin care sa se intre in "Imparatie". Copiii sunt un exemplu inteligibil de inocenta, chiar daca aceasta nu este perfecta. Iisus a exemplificat pedagogic, intuitiv, virtutea "inocentei". ------------------------- "Inocenta" inseamna "fara parere de sine", in consecinta "fara iubire de sine". Studiul "inocentei" este foarte aprofundat in budism. Nu stiu daca ortodoxia are o definitie a inocentei validata canonic.
__________________
Last edited by florin.oltean75; 14.06.2013 at 01:14:44. |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Citat:
Deja sar peste multe postari pentru a ajunge sa le citesc pe toate ale lui florin.oltean. Multe adevaruri devin disponibile celui care cauta: uitasem aspectul extrem de important al urii pentru pacate, dar din ce am mai citit e mai important sa-ti concentrezi atentia pe iubirea lucrurilor virtuoase, nu-i asa ?
__________________
"Căutați mai întâi Împărăția lui Dumnezeu și neprihănirea Lui, și toate aceste lucruri vi se vor da pe deasupra.” (Mat. 6,33) |
|
#8
|
||||
|
||||
|
Citat:
sunt momente cand iubim cu tot sufletul. Important este sa putem accesa aceste trairi functie de continutul experientelor mundane. Aceasta capabilitate este rodul unei bune instruiri psihologice.
__________________
|
|
#9
|
|||
|
|||
|
Citat:
În sensul ăsta trebuie să devenim și noi precum pruncii, adică să ne înmuiem inimile, să ne așezăm într-o stare potrivită de ascultare (receptivitate) față de Tatăl, să-I fim lui prunci. |
|
#10
|
||||
|
||||
|
Citat:
Personal,tind sa cred ca masura cu care cantareste omul nu este aceiasi cu care cantareste Dumnezeu...poate unii dintre noi considera copiii ca avand pacate,insa,Dumnezeu cauta la sufletul omului,exact cum frumos ai spus si tu N.Priceputu: la cat de "deschisa,receptiva si maleabila" este inima noastra in fata lui Dumnezeu,mai presus decat la multimea pacatelor sale!Caci degeaba facem ca scop al existentei noastre necaderea in pacat,daca inima noastra ramane stearpa si lipsita de iubire! Talharul de pe cruce a fost mantuit,in pofida pacatelor sale,pentru ca a crezut si si-a deschis inima in fata Lui.Acolo nu a fost vorba despre o spovedanie a mintii,ci a sufletului,a unui om care isi traia ultimele clipe din viata in agonie...iar pentru aceste ultime clipe dintr-o viata de om,cand acest talhar si-a deschis sufletul,Dumnezeu i-a deschis usa Raiului: "Adevarat graiesc tie, astazi vei fi cu Mine in rai" (Luca 23, 39-43) Ne nastem deschisi catre Dumnezeu,"neformati"...dupa cum a spus N.Priceputu si intrebarea ar fi CINE ne formeaza astfel incat sa ne indepartam de Dumnezeu?Cum ajungem din acei copii cu inima deschisa si plina de iubire,de Dumnezeu,de oameni si fata de intreaga creatie,la stadiul de impietrire sufleteasca si departare de Dumnezeu in care ne aflam cei mai multi dintre noi?Si cum putem sa ne intoarcem la acel stadiu initial de inocenta,deschidere si iubire,de comuniune cu Dumnezeu?Insa,la asta cred ca deja a raspuns colegul nostru: "să devenim și noi precum pruncii, adică să ne înmuiem inimile- si oare cum putem face asta daca nu prin Iubire?, să ne așezăm într-o stare potrivită de ascultare (receptivitate) față de Tatăl, să-I fim lui prunci!"...da,frumos,draga frate si iti multumesc!
__________________
Sa invatam de la ingerul nostru pazitor...http://www.youtube.com/watch?v=pG52f...&feature=share Last edited by heaven; 02.06.2013 at 11:09:39. |
|
|