![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Citat:
Am apelat la copy-paste, pentru a va da mura-n gura... |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Iar Sf. Efrem Sirul, invocat de catolici ca cel mai prețios martor în sprijinul imaculatei concepții, alăturea de Ambrosie și Fericitul Augustin, zice: «Hristos s'a născut dintr'o natură supusă întinăciunilor, pe care Dumnezeu trebuia s'o curețe, cercetându-o... Astfel Hristos a curățit pe Fecioara și așa s'a născut, pentru a arăta că Hristos efectuiază toată curăția acolo unde se găsește. El a curățit-o în Duhul Sfânt pentru a o pregăti (spre a fi Maica lui Dumnezeu) și așa a fost conceput din-tr'un sân curățit». Iar în alt loc o înfățișază pe Fecioara zicând Domnului: Te voi numi Fiu, Frate, Mire și Domn, pe Tine care ai renăscut pe Maica Ta prin noua naștere al cărei izvor e apa? Sunt sora Ta, pentrucă amândoi avem pe David ca strămoș; de asemenea Maica Ta, pentrucă Te-am zămislit; mireasa Ta, fiind sfințită prin harul Tău; slujnica Ta și fiica Ta, născută din apă și din sânge, pentrucă m'ai răscumpărat cu sângele Tău, cu prețul vieții Tale și pentrucă a trebuit să mă naști prin botez. Cel pe care l-am născut, m'a renăscut la rândul Său printr'o nouă naștere, El care a împodobit pe Maica Sa cu un veșmânt nou și i-a încorporat carnea ei, în vreme ce ea însăși a îmbrăcat strălucirea, măreția și demnitatea Fiului ei.
Bachelet spune că aci ar fi vorba pe deoparte de o sfințire în momentul întrupării, care, deși nu se știe în ce constă, nu e în niciun caz curățirea de păcatul strămoșesc, odată ce Sf. Efrem Sirul o numește și înainte curată și sfântă, pe de alta de un botez ulterior al Maicii Domnului, după chipul altor botezuri de oameni justificați. Dar acestea sunt interpretări forțate. Am arătat înainte un mod mai just de armonizare a celor două curățiri. Iar de un botez dat după justificare nu știm nimic. Fecioara vorbește clar de renaștere printr'o nouă naștere. Aceasta înseamnă o naștere după nașterea fizică, nu deodată cu ea. Locurile acestea ale Sfântului Efrem arată cum trebuesc înțelese epitetele ce le dă el, și după el toți scriitorii din Răsărit, Fecioarei, chiar înainte de a zămisli pe Fiul ei: preaneprihănită, preacurată. Ele nu pot fi traduse prin cuvântul imaculată, în sensul lui tehnic catolic: fără păcatul strămoșesc, cum traduc teologii catolici. Alți Părinți declară apriat că Măria s'a născut cu păcatul strămoșesc. Așa, Ciril din Alexandria spune că, afară de Iisus, niciun om, nici Maria, n'a făcut excepție dela legea nașterii cu păcatul strămoșesc. Ca și Irineu, Origen, Teitulian, Sf. Vasile cel Mare, Sf. Ioan Gură de Aur, Ieronim, Ilarie, îi atribuia anumite slăbiciuni, neînțelegeri, etc. Sinodul ecumenic din Efes a dat un mare avânt cultului Maicii Domnului și unui scris care elogia curăția și slava ei. Dar nu se poate demonstra nici prin scrisul acesta că Măria ar fi fost socotită ca născută fără păcatul strămoșesc. Teologii catolici aduc, ca prim pretins martor după Efes al concepției imaculate pe Teodat din Ancira, membru marcant al sinodului din Efes, care o opune pe Maria Evei, o numește neprihănită, liberă de viclenia Evei, ca un crin odrăslit în mijlocul mărăcinilor. Dar tot Teodot zice altădată: «Adversarii maternității divine n'au voit să înțeleagă învățătura alor noștri, privitor la transformarea spre sfințenie a Fecioarei. Dar asemănări împrumutate dela lucrurile pipăibile ne pot da o ideie despre taină. Dacă o bucată de fier cu totul neagră și încărcată de pete se curăță de corpurile străine când e aruncată în foc și primește într'o clipă puritatea naturii sale; dacă, câștigă asemănarea cu flacăra care o curățește, devine inaccesibilă atingerii și consumă orice materie ce se apropie de ea, ce e de mirat dacă Fecioara preaneprihănită a fost dusă la o curăție desăvârșită prin contactul cu focul divin și imaterial; dacă ea a fost curățită de tot ce era material și străin naturii παρὰ φύσιν și așezată în toată strălucirea frumuseții naturii, încât de aci înainte să fie inaccesibilă și închisă și sustrasă la toate falsificările trupești σαρκικοῖς παρανοθεύμασι. Și precum acela care se așează sub o cascadă este muiat deja cap până la picioare, la fel Fecioara, Maica lui Dumnezeu, a fost, aceasta e convingerea noastră, unsă în întregime de sfințenia Sfântului Duh, care s'a pogorît peste ea; apoi a primit Cuvântul lui Dumnezeu cel viu, în camera cu totul înmiresmată a fecioriei ei M. Jugie declară că acest pasagiu nu cadrează cu doctrina lui Teodot din Omilia a șasea. De aceea pentru el nu rămân decât două ipoteze: sau autorul acestei Omilii nu e identic cu autorul Omiliei a șasea, sau gândirea lui Teodot referitoare la curăția Mariei a suferit o anumită evoluție. Dar acestea sunt ipotezele disperării. Noi trebue să acceptăm deopotrivă ambele categorii de expresii pe cari le folosesc aproape toți scriitorii răsăriteni, despre Maria, chiar dacă ni se par contradictorii doctrinelor lor, căutând să înțelegem această aparentă contradicție, nu să le sacrificăm pe unele. Și punctul de vedere care le armonizează pe toate e că toți atribuiau Mariei o curăție și înainte de întruparea Cuvântului, dar nu o curăție de natură (am văzut că și Sf. Efrem Sirul spune că Iisus s'a născut dintr'o «natură supusă întinăciunilor, ci una personală. De aceea pot vorbi de o altă curăție în momentul întrupării. Aproape toți folosesc cele mai avântate cuvinte despre curăția Mariei, dar în același timp spun că la întrupare a fost mântuită, eliberată, firea. Teodot spune și el că la conceperea Cuvântului, firea a fost ridicată din starea contrară firii, prin ceea ce în general Sf. Părinți înțeleg păcatul originar. Aceeași exprimare contradictorie, plină de sens pentru noi, dar neînțeleasă, de catolici, o găsim la Proclu, patriarhul Constantinopolei (V446), invocat și el de M. Jugie pentru teza catolică. Pe de o parte spune că Dumnezeu a creiat-o pe Fecioară fără de ocară, pe de alta că a înnoit-o când s'a întrupat din ea și de aceea nu s'a întinat prin întrupare: Cuvântul nu s'a întinat locuind în sânul pe care El însuși l-a creiat fără ocară ἀνοβριστως ἐδημιούργησεν, căci lutul nu murdărește pe olar, când aceia înnoiește vasul pe care l-a făcut οὐ μιαίνει τὸν κεραμέα ἀνακαινίζοντα ὅπερ ἔπλασε σκεῦος. Vasul aci nu înseamnă toată natura omenească, pe care, după ce a făcut-o la început, a înnoit-o la nașterea Fecioarei, cum interpretează, împotriva textului, M. Jugie. Ci e persoana Fecioarei Maria, e sânul creiat fără ocară la nașterea ei. Dar acest vas pe care l-a făcut la nașterea ei, l-a reînnoit după ce l-a făcut. Și numai așa acest sân nu l-a murdărit, așezându-se în el. Isichie, preot din Ierusalim (mort la 450), un alt martor invocat de M. Jugie pentru imaculata concepție, deși spune că Dumnezeu a păstrat pe Maria curată de toată întinăciunea, interpretează sabia care a trecut prin ea, ca și Părinții din sec. IV, ca chinul gândurilor contradictorii și al nesiguranței la vederea patimilor Mântuitorului. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Citat:
Găsesc aici lămurirea și argumentarea pentru poziția pe care am exprimat-o în postarea anterioară, cu numărul 191 de pe topic. În concluzie, e foarte clar: Fecioara este plină de har, exact cum citim, literal, că spune Arhanghelul. Un alt har, supraadăugat, este posibil ("har peste har"). Dar numai acceptînd că deja, înainte de Concepție, Fecioara e plină de har, EXACT CUM SPUNE TEXTUL BIBLIC. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Citat:
Și reiau: Această interpretare nu este fundamentată biblic. Harul la care se referă evanghelistul Luca este zămislirea și nașterea lui Iisus. În acest caz este evident că textul se interpretează prin el însuși, nu este nevoie de transpunerea ilegitimă și abuzivă într-o paradigmă din care nu face parte. Cuvântul har ca termen al teologiei biblice neo-testamentare are mai multe semnificații, iar cea dată de romaniști este inaplicabilă textului de la Luca. Textul este despre cu totul altceva decât ceea ce în mod ilegitim și abuziv sugerează exegeza greșită a romaniștilor. Prin asta nu spun că Maria a fost sau nu zămislită fără de păcat, ci doar faptul evident pentru cei care citesc textul biblic că acest text nu susține interpretarea romanistă. Cine știe, poate că sunt alte texte care să și aibă relevanță, spre deosebire de acesta care este folosit în mod nejustificat, ilegitim și abuziv pentru a încerca justificarea unei așa zise dogme de credință. "Iar în a șasea lună a fost trimis îngerul Gavriil de la Dumnezeu, într-o cetate din Galileea, al cărei nume era Nazaret, către o fecioară logodită cu un bărbat care se chema Iosif, din casa lui David; iar numele fecioarei era Maria. Și intrând îngerul la ea, a zis: Bucură-te, ceea ce ești plină de har, Domnul este cu tine. Binecuvântată ești tu între femei. Iar ea, văzându-l, s-a tulburat de cuvântul lui și cugeta în sine: Ce fel de închinăciune poate să fie aceasta ? Și îngerul i-a zis: Nu te teme, Marie, căci ai aflat har la Dumnezeu. Și iată vei lua în pântece și vei naște fiu și vei chema numele lui Iisus. Acesta va fi mare și Fiul Celui Preaînalt se va chema și Domnul Dumnezeu Îi va da Lui tronul lui David, părintele Său. Și va împărăți peste casa lui Iacov în veci și împărăția Lui nu va avea sfârșit. Și a zis Maria către înger: Cum va fi aceasta, de vreme ce eu nu știu de bărbat ? Și răspunzând, îngerul i-a zis: Duhul Sfânt Se va pogorî peste tine și puterea Celui Preaînalt te va umbri; pentru aceea și Sfântul care Se va naște din tine, Fiul lui Dumnezeu se va chema. Și iată Elisabeta, rudenia ta, a zămislit și ea fiu la bătrânețea ei și aceasta este a șasea lună pentru ea, cea numită stearpă. Că la Dumnezeu nimic nu este cu neputință. Și a zis Maria: Iată roaba Domnului. Fie mie după cuvântul tău ! Și îngerul a plecat de la ea." (Luca 1, 26-38) Din textul evangheliei se vede foarte clar că interpretarea cuvântului har aici are un cu totul alt sens decât acela de har sfințitor. Este vorba de har în accepțiunea de dar de la Dumnezeu sau de favoare sau onoare înaintea lui Dumnezeu, și nicidecum de altă accepțiune. Acel kecharitomene (tradus cu "ceea ce ești plină de har") de la 1, 28 poate fi tradus în multe feluri, și ca mult dăruită, mult favorizată, mult sau special onorată și din contextul pericopei reiese evident că nu se referă la starea de a fi fără de păcat. Textul are în vedere cu totul altceva. Este vorba despre marea onoare, marea binecuvântare până la urmă a Mariei de primi în pântec și de a naște pe Iisus care se va chema Fiul Celui Preaînalt și a cărui împărăție nu va avea sfârșit. Citat:
Este absolut evident pentru toți cei care au citit textul citat de doamna Miha-Anca că Părintele Stăniloae, pe urma Sfinților Părinți Răsăriteni, prezintă o cu totul altă poziție decât aceea reținută (grație "harului" supraadăugat al prejudecății) de domnul Cezar. "Deci după asentimentul sfintei Fecioare, Duhul cel Sfânt s-a pogorât peste ea potrivit cuvântului Domnului, pe care l-a spus îngerul, curățind-o și dându-i în același timp și puterea de a primi Dumnezeirea Cuvântului și puterea de a naște. Atunci a umbrit-o înțelepciunea enipostatică și puterea prea înaltului Dumnezeu, adică Fiul lui Dumnezeu, cel deofiintă cu Tatăl, ca o sămânță dumnezeiască și și-a alcătuit Lui din sângiurile ei sfinte și prea curate, trup însuflețit cu suflet rațional și cugetător, pârga frământăturii noastre. (....)" (Sfântul Ioan Damaschin, Dogmatica, Editura IBMBOR, 2005, p. 116-117) "De aceea, eliberarea de păcatul strămoșesc nu o poate obține nici un om decât prin unirea lui cu Hristos, Dumnezeu-Omul. Numai așa a obținut-o și Fecioara Maria. Desigur, n'a fost necesar ca umanitatea Fiului lui Dumnezeu să fie deplin formată ca să transmită Maicii Sale libertatea de păcatul strămoșesc. Din prima clipă a zămislirii Sale ca om, curățenia de păcat a firii Sale umane, începută a se forma, a trecut asupra Maicii Sale. Mai precis vorbind, prin același act prin care s'a atins de ea, pe de o parte a curățit-o, pe de alta a început formarea firii Sale, așa cum lumina, în același moment în care se aprinde, și luminează și alungă întunericul. Desigur, nedespărțit de Fiul, a lucrat Duhul Sfânt. Sau Fiul lucra prin Duhul Sfânt în această atingere, căci Dumnezeu lucrează totdeauna asupra oamenilor prin Duhul. De aceea, Duhul pe deoparte a curățit-o, pe de alta i-a dat puterea de a naște fără de sămânță pe Fiul ca om. Dar exact în momentul în care se curățea și primea puterea de a naște fără de sămânță se și zămislea Fiul lui Dumnezeu ca om. Când se zămislea Fiul lui Dumnezeu din ea, Duhul lucra asupra ei curățind-o și dându-i putere să-L zămislească. Lucrarea Duhului de curățire a Mariei și zămislirea Fiului lui Dumnezeu în ea nu se pot despărți temporal una de alta. Iată cum înfățișează această simultaneitate, sau mai precis faptul, că Fiu lui Dumnezeu umple pe Maica Sa de plinătatea harului abia din momentul în care umple umanitatea Sa." (Dumitru Stăniloae) |
|
#5
|
|||
|
|||
|
O să mai cuget. Deocamdată eu înțeleg că atrageți atenția că nu e cazul să deducem nimic în plus despre harul Fecioarei, așa cum susțin alte confesiuni. Iar acest lucru nu îl comentez, întrucât nu e treaba mea să scormonesc în interpretările altora, care își au proprii păstori.
Ce spuneți însă despre prejudecata mea, pe care o considerați evident în afara Ortodoxiei, mi se pare deocamdată neințeligibil. Nu mă recunosc în interpretarea pe care o dați și de fapt nu pricep unde-i buba. Nu e exclus să vorbim, de fapt, despre chestiuni diferite. Fie ele și nuanțe. Mai cuget, mulțumesc oricum pentru osteneală. P.S. Citatul oferit din Sfântul Damaschin îl împărtășeam deja întru totul. Deci, unde-i baiul? Ce îmi reproșați de fapt? Ați citit ce am scris mai la deal? Ați citit exact ce anume am scris? Am scris că "deja, înainte de Concepție (prin acest cuvânt mă refer la Întruparea Domnului, de la Duhul Sfânt și din Fecioara Maria, iar nu la conceperea Fecioarei Maria din părinții Săi cei sfinți), Fecioara este plină de har." Ce e greșit aici? Ce mă aruncă din Ortodoxie? Faptul că am folosit termenul Concepție în loc de Întrupare? În acest caz, da, retrag termenul folosit neglijent/neatent și menționez că sensul e cel scris mai sus în paranteză: Întruparea Domnului, la aceasta mă refeream, evident... Sper că acum e limpede și că termenul folosit neatent nu distruge tot sensul afirmației. Îm cer scuze dacă de aici a pornit neînțelegerea. În concluzie, eu afirm că Fecioara e plină de har încă din momentul acceptării Ei de a fi Maica lui Hristos, Dumnezeu-Omul. Și cred că această plinătate e dată tocmai în vederea purtării Fiului lui Dumnezeu. Acum sunteți de acord? Dacă greșesc iar, vă rog să îmi atrageți atenția. Last edited by cezar_ioan; 28.04.2013 at 00:09:13. |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Citat:
E adevarat, lucrurile se succed cu repeziciune. Mai intai, vine Ingerul si prima chestie pe care o face e sa spuna ca e plina de Har. Pe urma, ii pune problema, incunostintand-o despre planul lui Dumnezeu de a Se intrupa. Pe urma, ea isi da acceptul. Pe urma, are loc umbrirea ei de catre Sfantul Spirit. Intre toate acestea, au trecut poate doar cateva minutea. Poate doar cateva secunde. Dar, succesiunea evenimentelor e clara. Deci, ea era plina de Har INAINTE de Intrupare. Cu cat timp inainte, pasajul acesta nu spune. Dar, dupa mintea mea, episodul biblic e suficient spre a respinge ipoteza ca Sf Fecioara a devenit plina de har in clipa Intruparii. Parerea mea. Nu te supara, frate! Sigur, ar mai fi teoria lui Decebal, potrivit caruia "plina" nu inseamna "plina", ci partial plina. Sau, alternativ "har" nu inseamna "har", ci inseamna altceva. Dar, daca o luam pe panta asta, ajungem sa ne stergem cu Sfanta Scriptura la spate.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 28.04.2013 at 01:11:03. |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Citat:
Putem considera așa? Last edited by cezar_ioan; 28.04.2013 at 02:16:44. |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Citat:
Pacatul adamic este un pacat indepemdent de vointa Fecioarei, pe care doar cu ajutorul Domnului putea scapa, caci botezul in numele Sfintei Treimi abia urma sa vina prin intruparea si rastignirea Domnului. Fecioara Maria este, in consecinta, prima fiinta, careia i se sterge pacatul stramosesc, chiar inaintea rudei sale Elisabeta si a celui care avea sa se nasca: Sf. Ioan Botezatorul. Evanghelia lui Luca, cap. 1. Lucrarea Pr. Staniloae lamureste f bine aceste lucruri. Pentru cine vrea sa stie. Nu am postat toata lucrarea, dar se afla pe Scribd. Last edited by Miha-anca; 04.05.2013 at 02:16:42. |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Citat:
Pe de altă parte, este anormal atâta vreme cât vi s-au pus în față variante alternative de explicații (posibile) să vă comportați ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat, ca și cum nimic nu s-ar fi spus, ca și cum nu aveți nici o contra-argumentație de dat, dacă credeți că varianta dumneavoastră sau a altora este cea corectă. Din partea lui Mihnea D. se vede treaba că aplică aceeași "strategie" în care a mai fost surprins și de alții de a o face pe "omu' cu orbul găinilor"; din partea dânsului suntem obișnuiți cu astfel de tratamente pe care nu le calific. După reacțiile care au apărut chiar am avut tendința să spun ceva insultător, însă mă rezum la a vă spune să puneți mâna pe ceva de citit, eventual pe un dicționar de Noul Testament, acolo unde oameni de meserie în teologie explică cum stă treaba cu termenul har. În dicționarul Pr. Ioan Mircea, singurul ortodox despre care știu să fi fost scris, se vede și acolo aceeași rigiditate cu privire la termenul har (probabil părintele Ioan Mircea nu a avut prea mult timp la dispoziție pentru scrierea acestui dicționar, care dealtfel este destul de bun în general pentru ortodocși și nu numai și mai este și foarte ieftin în comparație cu altele); de aceea recomandarea este să fie eventual unul de sorginte occidentală (sau eventual chiar și pe pagini internet), unde lucrurile sunt analizate mai în detaliu, chiar dacă trebuie să stăm în gardă ortodoxă când le citim. Last edited by Decebal; 28.04.2013 at 10:07:03. |
|
#10
|
|||
|
|||
|
Citat:
Regret dar nu pot purta discuții în baza textelor din dicționare. Pur și simplu sunt incapabil. |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Slujba de Adormirea Maicii Domnului intrerupta de DNA | Laura19 | Stiri, actualitati, anunturi | 51 | 21.08.2012 17:03:50 |
| Adormirea Maicii Domnului | dan73 | Generalitati | 3 | 05.07.2012 17:22:32 |
| Adormirea Maicii Domnului | partenie | Diverse Sarbatori | 20 | 15.08.2009 22:19:08 |
| Adormirea Maicii Domnului | Laurentiu | Diverse Sarbatori | 1 | 15.08.2008 21:25:15 |
| adormirea maicii domnului | Pupi | Generalitati | 1 | 12.08.2008 14:13:16 |
|
|