Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Romano-Catolica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 11.04.2013, 15:57:00
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de laurastifter Vezi mesajul
Creștinii de alte confesiuni persecutați pentru credință sunt martiri, din simplul motiv că s-au sacrificat pentru Hristos.
Cine credeți că poate fi socotit mai vrednic de Dumnezeu: un creștin catolic (de exemplu) care și-a dat viața din dragoste pentru Hristos, sau un crestin ortodox foarte bun la Dogmatică... a cărui credință n-a fost niciodată pusă la încercare în situații critice?...
Problema e ca toti trebuie sa fim buni la Dogmatica, adica la ceea ce n-ea revelat Dumnezeu si nu sa facem invataturile dupa ratiunea noastra. Noi intotdeauna ne ghidam dupa invatatura Bisericii, care e ceea ce a revelat Domnul, adica ce spune Domnul, nu dupa logica noastra.
Daca nu conteaza invatatura inseamna ca si martorii omorati sunt sfinti, sau sectele din SUA, de exemplu cea a lui David Koresh.
Nu exista o singura invatatura sau exemplu ca cei din afara Bisericii de-a lungul timpului sunt considerati martiri.
Dimpotriva, Sfantul Ciprian ne spune invatatura Bisericii: "Păcatul celor care nu păstrează unirea și strânsa legătură cu Biserica nu se spală nici măcar cu sângele lor, chiar dacă aceștia s-ar da pe sine la moarte pentru mărturisirea numelui lui Hristos: vina cea de neșters și grea a despărțirii de Biserică nu se curăță nici măcar prin sânge."
Citat:
În prealabil postat de laurastifter Vezi mesajul
În Biserica primară, chiar și cei care se sacrificau pentru Hristos fiind nebotezați (catehumeni) erau trecuți în rândul mucenicilor, considerându-se că au fost botezați cu... Botezul sângelui. De ce nu avem și noi aceeași libertate în gândire, aceeași gândire înflăcărată de dragoste și dreaptă socotință?
De fapt la catehumeni era botezul dorintei, la mucenici era botezul sangelui. Ambele botezuri erau in cazul celor ce doreau sa vina in Biserica, nu in vreo grupare din afara Bisericii din acele timpuri.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 11.04.2013, 18:02:54
Dumitru73's Avatar
Dumitru73 Dumitru73 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.02.2010
Locație: București
Mesaje: 5.788
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Problema e ca toti trebuie sa fim buni la Dogmatica, adica la ceea ce n-ea revelat Dumnezeu si nu sa facem invataturile dupa ratiunea noastra. Noi intotdeauna ne ghidam dupa invatatura Bisericii, care e ceea ce a revelat Domnul, adica ce spune Domnul, nu dupa logica noastra.
Daca nu conteaza invatatura inseamna ca si martorii omorati sunt sfinti, sau sectele din SUA, de exemplu cea a lui David Koresh.
Nu exista o singura invatatura sau exemplu ca cei din afara Bisericii de-a lungul timpului sunt considerati martiri.
Dimpotriva, Sfantul Ciprian ne spune invatatura Bisericii: "Păcatul celor care nu păstrează unirea și strânsa legătură cu Biserica nu se spală nici măcar cu sângele lor, chiar dacă aceștia s-ar da pe sine la moarte pentru mărturisirea numelui lui Hristos: vina cea de neșters și grea a despărțirii de Biserică nu se curăță nici măcar prin sânge."

De fapt la catehumeni era botezul dorintei, la mucenici era botezul sangelui. Ambele botezuri erau in cazul celor ce doreau sa vina in Biserica, nu in vreo grupare din afara Bisericii din acele timpuri.
adică se duc în iad?
Reply With Quote
  #3  
Vechi 11.04.2013, 23:44:43
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Am citit zilele acestea povestea Aristinei Pop, care a luat drumul muntilor in 1949, impreuna cu tatal si cu fratele ei, alaturi de multi alti localnici, cautati de securitate. Era vremea inchisorilor comuniste. Dupa 3 ani de pribegie, ea a fost prinsa, iar tatal omorat; fratele impuscat si spitalizat, dupa care a murit in inchisoare.
Este o poveste cu mai putina bataie, desi nu lipsita de ea; dar cu foarte multa boala de plamani, netratata, fara hrana adecvata, dar cu multa rugaciune.
Ar trebui sa postez acest raspuns si la sectiunea "Nunta", caci tanara Aristina isi petrece aproape toti anii tineretii in inchisoare, intinsa in pat din cauza neputintei fizice, datorate cavernelor din plamanii ei plapanzi.
Era inchisa cu alte greco-catolice, printre altele cu niste calugarite, una dintre ele din Germania. Aceasta s-a rugat tot timpul ca sa moara la ea in tara, lucru aproape imposibil in situatia ei de condamnata la zeci de ani de detentie. Si totusi Dumnezeu i-a ascultat ruga si i-au dat drumul sa plece "la schimb".
Iar Aristina, a scapat cu zile, caci asa a vrut Dumnezeu: a primit o streptomicina, care a salvat-o. Fecioria ei a fost rasplatita intr-un mod surprinzator: impreuna cu fratele ei a mai fost un tanar din Bucuresti, care l-a ingrijit si cu care s-a imprietenit. Acesta a iesit mai repede din inchisoare si a asteptat 10 ani ca si Aristina sa se elibereze, pe care o cunostea doar din povestirile fratelui ei. Au avut o casnicie buna, plina de dragoste.
O carte plina de sacrificiul uman pentru aproapele: cele, care aveau ele insele nevoie de ajutor, dadeau ajutor pentru ingrijirea celor, care erau intr-o stare si mai proasta decat ele.
Dumnezeu nu e indiferent fata de suferinta omului. Iar judecata sa i-o lasam Lui.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 11.04.2013, 23:56:57
laurastifter laurastifter is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2008
Locație: România
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.357
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Miha-anca Vezi mesajul
Am citit zilele acestea povestea Aristinei Pop, care a luat drumul muntilor in 1949, impreuna cu tatal si cu fratele ei, alaturi de multi alti localnici, cautati de securitate. Era vremea inchisorilor comuniste. Dupa 3 ani de pribegie, ea a fost prinsa, iar tatal omorat; fratele impuscat si spitalizat, dupa care a murit in inchisoare.
Este o poveste cu mai putina bataie, desi nu lipsita de ea; dar cu foarte multa boala de plamani, netratata, fara hrana adecvata, dar cu multa rugaciune.
Ar trebui sa postez acest raspuns si la sectiunea "Nunta", caci tanara Aristina isi petrece aproape toti anii tineretii in inchisoare, intinsa in pat din cauza neputintei fizice, datorate cavernelor din plamanii ei plapanzi.
Era inchisa cu alte greco-catolice, printre altele cu niste calugarite, una dintre ele din Germania. Aceasta s-a rugat tot timpul ca sa moara la ea in tara, lucru aproape imposibil in situatia ei de condamnata la zeci de ani de detentie. Si totusi Dumnezeu i-a ascultat ruga si i-au dat drumul sa plece "la schimb".
Iar Aristina, a scapat cu zile, caci asa a vrut Dumnezeu: a primit o streptomicina, care a salvat-o. Fecioria ei a fost rasplatita intr-un mod surprinzator: impreuna cu fratele ei a mai fost un tanar din Bucuresti, care l-a ingrijit si cu care s-a imprietenit. Acesta a iesit mai repede din inchisoare si a asteptat 10 ani ca si Aristina sa se elibereze, pe care o cunostea doar din povestirile fratelui ei. Au avut o casnicie buna, plina de dragoste.
O carte plina de sacrificiul uman pentru aproapele: cele, care aveau ele insele nevoie de ajutor, dadeau ajutor pentru ingrijirea celor, care erau intr-o stare si mai proasta decat ele.
Dumnezeu nu e indiferent fata de suferinta omului. Iar judecata sa i-o lasam Lui.
Foarte impresionant...
Vă recomand din toată inima site-ul: www.fericiticeiprigoniti.net
Este un site dedicat martirilor și mărturisitorilor din vremea comunismului. Realizatorii sunt creștinii care au înființat asociația Ortodoxia Tienrilor (creștini autentici, pe care am bucuria de a-i cunoaște personal).
Doamne ajută!
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17)
"Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul)
"Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!"
"Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis)
Câteva gânduri scrise de mine:
http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca
Reply With Quote
  #5  
Vechi 12.04.2013, 00:20:37
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de laurastifter Vezi mesajul
Foarte impresionant...
Vă recomand din toată inima site-ul: www.fericiticeiprigoniti.net
Este un site dedicat martirilor și mărturisitorilor din vremea comunismului. Realizatorii sunt creștinii care au înființat asociația Ortodoxia Tienrilor (creștini autentici, pe care am bucuria de a-i cunoaște personal).
Doamne ajută!
Am citit mult pe acest site, www.fericiticeiprigoniti.net , nu imi este necunoscut. Si in general imi cumpar cartile scrise de cei intemnitati, caci sunt marturii vii ale istoriei noastre careia i-am fost contemporana. Iar ca crestina, sunt f impresionata de suferintele supraomenesti pe care au trebuit sa le suporte sute de mii de oameni, atat in Romania, cat si in Tarile Sovietice.
Dar intamplarea a facut sa dau peste aceasta carte intitulata "Traiasca partizanii, pana vin americanii". Tot intamplator cele condamnate erau in mare parte greco-catolice, dar nu numai. M-a surprins ca in mare parte, cele care mureau, deci carora Dumnezeu le-a cerut mucenicia erau ortodoxe. Au murit senine, aproape de Iisus Hristos, lucru marturisit de ele in ultimele zile de viata. Dumnezeu stie cat sa ceara de la fiecare, pecum si ce rasplata sa le dea pentru credinta si suferinta.
P.S. Sa nu uitam ca suntem pe Sectiunea catolica!

Last edited by Miha-anca; 12.04.2013 at 00:22:43.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 12.04.2013, 01:12:10
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Catalin are dreptate, nu pot fi comparati cu catehumenii sau cei care nu au apucat sa faca parte din Biserica, neprimind inca botezul cu apa dar primindu-l pe cel al sangelui.

Cred ca lucrurile nu sunt atat de complicate...desi nu pot fi recunoscuti ca martiri crestini de catre Biserica, de facto plasandu-se in exteriorul ei, sansele lor la mantuire sunt substantiale.

In ceea ce ii priveste pe cei care s-au despartit de Biserica, fiind totusi constienti de existenta ei si ramandu-i ostili...Dumnezeu sa-i ajute.

Ex. greco-catolici care au fost persecutati de comunisti exact pentru statutul lor de greco-catolici iar oprirea persecutiei conditionata de intoarcerea la Biserica Ortodoxa, lucru pe care l-au refuzat - ei bine - greu de spus ca acestia au fost martiri pentru Hristos.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 12.04.2013, 17:24:37
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de AlinB Vezi mesajul
Ex. greco-catolici care au fost persecutati de comunisti exact pentru statutul lor de greco-catolici iar oprirea persecutiei conditionata de intoarcerea la Biserica Ortodoxa, lucru pe care l-au refuzat - ei bine - greu de spus ca acestia au fost martiri pentru Hristos.
Judecata aceasta sa o lasam lui Dumnezeu.

Daca stam sa ne gandim, acesti greco-catolici sunt fostii ortodocsi, care s-au opus trecerii la catolicism. Se pare ca au pastrat o trasatura de caracter si anume statornicia; atata doar ca de data aceasta s-au statornicit de partea gresita a baricadei.

Practic, daca regimul comunist ar fi dorit trecerea lor cu orice pret la ortodoxie, i-ar fi intemnitat impreuna cu ortodocsii, nu separat de ortodocsi. Este adevarat ca printre greco-catolici au fost si ortodocsi, dar putini la numar si bolnavi, incat revenirea acestora la ortodoxie a fost aproape imposibila.

As zice sa privim lucrurile in fata: ceea ce s-a urmarit a fost exterminarea lor prin imbolnavire, flamanzire, privare de orice libertate; nu revenirea la ortodoxie, caci pe ortodocsi i-au torturat si au incercat sa-i extermine in acelasi fel, daca nu si mai rau.

Dar, cum spune Pr. Petroniu Tanase, trecerea prin aceste inchisori comuniste a avut o alta valenta, si anume: a fost o proba de foc la care a fost supusa credinta in unele tari ortodoxe. Iar credinta a iesit invingatoare; spre deosebire de tarile vestice, care au fost supuse unei alte probe, si anume proba bunastarii; iar aici credinta a fost invinsa de bunastare.

In vreme ce in tarile vestice bisericile sunt inchise intr-un ritm ametitor, in tarile rasaritene se construiesc biserici in ritm ametitor. Si cum se construiesc, ele devin neincapatoare la afluxul crestinilor.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 11.04.2013, 23:49:14
laurastifter laurastifter is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2008
Locație: România
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.357
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Dumitru73 Vezi mesajul
adică se duc în iad?
Deși întrebarea dvs este retorică, nu pot rezista ispitei de a vă răspunde:
NU putem pune hotar iubirii lui Dumnezeu!
P. S. Îmi amintesc un pasaj din "Jurnalul fericirii" în care părintele Steinhardt mărturisește aproximativ așa: "Cred în existența iadului, de vreme ce așa ne învață maica noastră, Biserica; dar mai cred ceva: că iadul e gol". :)
Slavă lui Dumnezeu pentru toate!
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17)
"Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul)
"Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!"
"Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis)
Câteva gânduri scrise de mine:
http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca

Last edited by laurastifter; 11.04.2013 at 23:53:39.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 11.04.2013, 23:42:19
laurastifter laurastifter is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2008
Locație: România
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.357
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Problema e ca toti trebuie sa fim buni la Dogmatica, adica la ceea ce n-ea revelat Dumnezeu si nu sa facem invataturile dupa ratiunea noastra. Noi intotdeauna ne ghidam dupa invatatura Bisericii, care e ceea ce a revelat Domnul, adica ce spune Domnul, nu dupa logica noastra.
Daca nu conteaza invatatura inseamna ca si martorii omorati sunt sfinti, sau sectele din SUA, de exemplu cea a lui David Koresh.
Nu exista o singura invatatura sau exemplu ca cei din afara Bisericii de-a lungul timpului sunt considerati martiri.
Dimpotriva, Sfantul Ciprian ne spune invatatura Bisericii: "Păcatul celor care nu păstrează unirea și strânsa legătură cu Biserica nu se spală nici măcar cu sângele lor, chiar dacă aceștia s-ar da pe sine la moarte pentru mărturisirea numelui lui Hristos: vina cea de neșters și grea a despărțirii de Biserică nu se curăță nici măcar prin sânge."

De fapt la catehumeni era botezul dorintei, la mucenici era botezul sangelui. Ambele botezuri erau in cazul celor ce doreau sa vina in Biserica, nu in vreo grupare din afara Bisericii din acele timpuri.
Doamne ajută!
În primul rând, apreciez faptul că, deși avem opinii diferite în anumite privințe, dvs discutați și polemizați creștinește, în mod pașnic, cu toleranță și politețe. Dumnezeu să vă ajute să păstrați această atitudine!
N-am avut intenția de a relativiza dogmatica noastră ortodoxă (Doamne ferește), pentru că și eu știu că dogmele sunt adevăruri revelate, sunt reperele corecte în înțelegerea și trăirea relației cu Dumnezeu! Ce ne-am face, de exemplu, fără dogma Sfintei Treimi? Ne-am pierde calitatea de creștini... Așadar, departe de mine gândul de a relativiza învățătura de credință ortodoxă.
În mesajul anterior, m-am referit doar la faptul că acei creștini, care sunt persecutați pentru credință, cred în dogmele fundamentale (se închină Aceluiași Dumnezeu Treimic și cred că una dintre Persoanele divine S-a întrupat, S-a sacrificat și a înviat pentru noi). Trăind în contexte politice și sociale greu de imaginat pentru noi (persecuții), ei n-au avut ocazia de a aprofunda și de a compara învățăturile diferitelor confesiuni creștine, poate că unii dintre ei n-au auzit niciodată de existența Sfinților Părinți etc. Totuși, în simplitatea credinței lor, ei își riscă viața, mergând chiar până la sacrificiul suprem, din dragoste pentru Dumnezeul nostru Iisus Hristos! Nu-L reneagă din lașitate, ci-L mărturisesc cu demnitate și curaj, conștienți fiind că... în orice clipă, pot plăti cu viața devotamentul lor față de Domnul.
Chiar acum, în timp ce noi dezbatem pe forum diverse probleme mai mult sau mai puțin importante, în timp ce eu studiez liniștită diverse teme teologice pentru examenele din sesiunea care se apropie, exact în acest momente în care noi ne trăim în pace și libertate credința noastră, există în lume creștini arestați, condamnați la moarte pentru "crima" de a fi îndrăznit să creadă că Hristos este Dumnezeu. Mă refer la cetățenii unora dintre statele islamice, care au curajul de a se converti la creștinism. Aceștia, pentru "blasfemie" și "apostazie" (adică pentru convertirea la creștinism) sunt, pur și simplu, condamnați la moarte (din câte știu, execuțiile se fac prin spânzurare). Este o realitate tragică și chiar nu mă refeream nici la situația creștinilor din primele trei secole și nici la ultimul film pe care l-am văzut la televizor... ci descriu o situație reală DIN ZILELE NOASTRE! Suntem contemporanii acestor martiri ai lui Hristos, pe care noi îi acuzăm de "erezii", când ei știu, poate, doar un singur lucru: Dumnezeu este Tatăl, Fiul și Sfântul Duh, iar Fiul, adică Iisus Hristos, a murit din dragoste față de fiecare dintre noi. Aceste noțiuni elementare despre Dumnezeu, dublate de trăirea efectivă, personală a comuniunii cu El, sunt, oare, suficiente pentru mântuirea unor creștini capabili să se sacrifice pentru Cel în Care cred și Căruia s-au dăruit pe ei înșiși?
Cred că da!
Să ne gândim la Sfinții Mucenici din Biserica primară ale căror convingeri, deși încă nedogmatizate prin Sinoadele ecumenice, erau atât de vii și profund înrădăcinate în inimile lor, fiindcă se bazau pe descoperirea pe care conștiințele lor curate o primeau direct de la Dumnezeu. Ei n-ar fi știut să formuleze adevărurile de credință în termenii teologiei dogmatice de mai târziu, dar simțeau, știau, erau siguri că Hristos este totul și, cu această certitudine duhovnicească, erau pregătiți să reziste celor mai cumplite suferințe și să depășească astfel orice formă de robie față de instinctul de autoconservare. Au existat apoi (și mai surprinzător pentru unii dintre unii dintre noi) Sfinți (mucenici, Părinți ai Bisericii etc) care, în scrierile lor, au avut și... erori dogmatice. Ce le facem? Îi anatemizăm? Cred că nu! :)
Exact aceasta este, cred, situația creștinilor prigoniți în zilele noastre pentru credință și, ducând raționamentul mai departe, aceasta este situația oricărui creștin eterodox care-L iubește în mod sincer și profund pe Dumnezeu și înțelege corect adevărurile ce țin de esența creștinismului (Sfânta Treime și Întruparea lui Hristos).
În privința noastră, a celor care am primit neprețuitul dar de a fi ortodocși și ne-am asumat angajamentul de a rămâne veșnic consecvenți în această credință... da, într-adevăr, pentru noi chiar convertirea la o altă confesiune creștină ar fi o tragedie spirituală.
Rezumând ceea ce am scris (simt că am formulat destul de neatent...), mi-aș sistematiza astfel ideile exprimate:
1. dogmele ortodoxe sunt adevăruri revelate, în care datori suntem să credem din toată inima, din dragoste față de Cel Care ni le-a descoperit;
2. noi, cei care cunoaștem această învățătură și am făgăduit să o păstrăm, avem datoria de a rămâne consecvenți;
3. pentru dragostea lui Hristos, este bine și chiar necesar să manifestăm oatitudine plină de dragoste, respect și înțelegere față de confrații noștri creștini de alte confesiuni (pentru mine, cuvântul "creștin" desemnează o persoană care, indiferent din ce confesiune face parte, crede măcar în Dumnezeul Cel adevărat, neavând cine știe ce erezii antitrinitare sau hristologice) și mai ales față de aceia care, în situații critice, Îi rămân fideli Domnului nostru Iisus Hristos, jertfindu-și chiar viața pentru El.
Acum sper că mi-am exprimat mai clar gândurile.
Mă bucură faptul că sunteți atât de deschis la dialog.

Doamne ajută!
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17)
"Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul)
"Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!"
"Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis)
Câteva gânduri scrise de mine:
http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca
Reply With Quote
  #10  
Vechi 12.04.2013, 13:31:01
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de laurastifter Vezi mesajul
În mesajul anterior, m-am referit doar la faptul că acei creștini, care sunt persecutați pentru credință, cred în dogmele fundamentale (se închină Aceluiași Dumnezeu Treimic și cred că una dintre Persoanele divine S-a întrupat, S-a sacrificat și a înviat pentru noi). Aceste noțiuni elementare despre Dumnezeu, dublate de trăirea efectivă, personală a comuniunii cu El, sunt, oare, suficiente pentru mântuirea unor creștini capabili să se sacrifice pentru Cel în Care cred și Căruia s-au dăruit pe ei înșiși? Cred că da!
Laura, de fapt invatatura crestina ne spune ca harul ne mantuieste si harul ne-a adus mantuirea, nu (doar) credinta si faptele. Credinta si fapte aveau si cei din Vechiul Testament dar ne spune invatatura Bisericii ca nu se putea mantui nimeni. Iar harul este primit prin Sfintele Taine, asadar Sfintele Taine ne mantuiesc. Inceputul mantuirii este botezul (cel adevarat) abia apoi el este completat de fapte si credinta. Chiar daca nu ar avea nicio erezie si ar fi schismatici, tot acelasi lucru este, pentru ca nu au Sfintele Taine, adica Botezul, Mirungerea si Impartasania, prin ele suntem mantuiti. Faptele si credinta sunt contributia noastra, care asigura conlucrarea sinergica impreuna cu harul primit gratis. Fara har nu este nicio sinergie.
Nu doar ortodocsii au aceasta invatatura, ci toate cultele, chiar si protestantii (dar ei au inteles gresit, crezand ca nu mai au importanta faptele, doar harul si credinta). Chiar si in ecumenism este o invatatura facuta pe aceasta baza, adica nu este ceva fara har. Doar ca se afirma ca harul se ramifica la toate cultele de aceea sunt cam la fel toate cultele.
De fapt nu e nimic diferit fata de ceea ce ne-a spus Iisus, ca nimeni nu se poate mantui fara botez si impartasanie. Iar azi stim care e invatatura dintotdeauna a Bisericii, ca Sfintele Taine pot fi doar in Una Sfanta Biserica, oricine se desparte de ea pierde harul.
In concluzie, primul pas pe drumul spre mantuire este botezul in Sfanta Biserica (Ortodoxa), apoi urmeaza ceilalti pasi pana se formeaza un drum care duce spre Dumnezeu. Ecumenismul ortodox este acelasi cu cel al Sfintilor Apostoli, marturisirea adevarului crestin si indemnul catre toti oamenii de a veni in Biserica ortodoxa, singura mantuitoare.
Dreptii din Vechiul Testament, chiar daca aveau credinta dreapta si fapte nu aveau posibilitatea efectiva sa se boteze, pentru ca nu se intrupase inca Hristos. Harul Duhului Sfant marturiseste si adevarul, daca cineva este bineplacut lui Dumnezeu acesta va afla si adevarul, la fel cum s-a intamplat si cu sutasul Cornelie. Multi din afara Bisericii au fost omorati pentru credinta lor, ar insemna sa spunem ca cei omorati de vreun imparat bizantin pentru o credinta gresita sunt mucenici.
In cazul celor din regiunile unde sunt si musulmani, sa ne amintim ca de obicei acele regiuni au fost crestine in trecut. In Turcia, Siria, Egipt, chiar si zone din Africa, au fost crestini. Dar mai intai au adoptat o credinta eretica, monofizismul si apoi cand au venit musulmanii s-au convertit la islamism, probabil si prin silire. Vedem in schimb grecii, aflati atatea sute de ani sub ocupatia turceasca si si-au pastrat credinta dreapta. Mormonii au misiuni in multe tari, nu inseamna ca cei pe care ii convertesc sunt si crestini, chiar daca se si numesc Biserica lui Iisus Hristos a Sfintilor din zilele din urma (asta e denumirea oficiala).
O dovada ca nu sunt mucenici este ca nu exista sfinte moaste. In general in cazul mucenicilor raman si sfinte moaste, dar de exemplu in cazul armenilor sau a altor monofizit omorati de-a lungul timpului de musulmani, nu au sfinte moaste. Catolicii spun ca au, dar vedem ca nu seamana cu sfintele moaste.
Doamne ajuta!
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
De la lume adunate, si-napoi la lume date... ucenic Generalitati 27 28.06.2012 22:50:26
Despre lume si lepadarea de lume buiacu gabriel Intrebari utilizatori 12 10.08.2010 11:27:11