Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Tainele Ortodoxiei > Pocainta
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 03.03.2013, 03:10:55
dobrin7m's Avatar
dobrin7m dobrin7m is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.08.2010
Locație: Londra
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.931
Implicit

Cu mentiunea,(la prima postare) ca invatatura ortodoxa ne spune ca omul este dihotomic, iata cuvantul Par. Ioannis Romanidis:

"Dumnezeu este nezidit, necreat, cata vreme lumea si omul sunt create. Adam si Eva inainte de cadere aveau suflet, trup, dar aveau si harul lui Dumnezeu. Aveau o comuniune personala cu Dumnezeu. Vorbeau cu Dumnezeu, ceea ce inseamna ca aveau partasie, comunicare si relatii cu Dumnezeu, traiau in lumina lui Dumnezeu. Acesta este omul firesc, adevarat. Adica este omul care are suflet, trup si harul Duhului Sfant. Omul nu este trihotomic, este dihotomic, pentru ca are suflet si trup, dar are harul Duhului Sfant in suflet si in trup. Acesta este omul autentic creat de Dumnezeu, care traieste in Lumina. Parintele Ioannis Romanidis spunea ca Parintii, prin trairea si experienta pe care o aveau, erau in stare sa talcuiasca cum traiau Adam si Eva in Rai. Intr-adevar, Sfantul Ioan Gura de Aur spunea ca acest cuplu, in Paradis, traia ca ingerii.

Sfantul Apostol Pavel, in Epistola catre Romani, scrie ca toti pacatosii s-au lipsit de slava lui Dumnezeu. Prin urmare, caderea este pierderea harului lui Dumnezeu. Aceasta este moartea duhovniceasca. Dupa pacat, omul a ramas cu trup si suflet, dar L-a pierdut pe Duhul Sfant. Acesta in esenta este pacatul stramosesc. Mai intai moartea duhovniceasca, dupa care a urmat si moartea pamanteasca. Mostenirea pacatului stramosesc nu sunt vinovatiile de care vorbeste Fericitul Augustin, ci faptul ca prin cadere a intrat in om stricaciunea si aceasta se transmite din generatie in generatie la nasterea fiecarui copil.

Omul firesc avea in suflet doua lucrari, doua energii: una era logica, ratiunea; si cealalta era nous-ul, mintea, adica lucrarea rationala si lucrarea noetica/ intelegatoare a mintii. Prin lucrarea noetica vedeau slava lui Dumnezeu, iar prin lucrarea rationala descriau aceasta traire a slavei lui Dumnezeu. Prin cadere s-a intunecat aceasta lucrare noetica, lucrarea mintii, nu insa lucrarea rationala, si au pierdut comuniunea cu Dumnezeu, pentru ca nous-ul, acesti ochi ai mintii s-au intunecat.

Sursa: Război întru Cuvânt ( http://www.razbointrucuvant.ro/2011/...t-prima-parte/ )

Asadar zdrobirea de sine are mai multe trepte:
1. spargerea imaginii exterioare construite in urma caruia ramane omul din afara la fel ca omul dinauntru insa necuratat si astfel apare asa cum este el. Numai cand iti asumi curajul acesta de a inlatura definitiv imaginea exterioara cu atata truda construita, ai facut loc lui Dumnezeu sa curete prin Duhul Sfant omul dinlauntru .
2. silirea catre zdrobire - infranare, ascultare, taierea voii, rugaciune, plans, infrangerea inimii trufase.

Omul acela dinlauntru de care spuneai, ascuns, cel mai dinlauntru este tot parte din suflet, nu este ceva separat ca o a treia parte. Omul nu este trihotomic.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem.
Adevarul este fiinta vie.
Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului.
Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului.
Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca
Reply With Quote
  #2  
Vechi 03.03.2013, 04:06:24
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

Da, natura omului este trup și suflet, așa cum spune Scriptura, așa cum mărturisim în Biserică. Acesta e modelul specific antropologiei creștine.
Ca o buclă în topic mă grăbesc să spun că am sesizat și eu, desigur, abordarea textuală în 3 rânduri separate, ca manifestări ale omului. Dar nu mi-am făcut griji și îți voi spune imediat de ce.
Deocamdată îmi pare binevenită intervenția ta, nu pentru că textul ar exprima erezia trihotomistă, ci pentru că se poate înțelege greșit ce scrie acolo.

Iată, acum, de ce ziceam că nu mi-am făcut griji.
În urmă cu câțiva ani am întâlnit într-una din cărțile Sfântului Teofan Zăvorâtul câteva pasaje care păreau a exprima erezia trihotomistă. M-am tulburat, întrucât eu îl vedeam pe Sfântul Teofan ca fiind cu totul ortodox, firește, că doar e sfânt în Biserică.
Totuși, cum rămânea cu impresia mea? Sfântul chiar susținea trihotomismul?
Nu, nu făcea deloc asta, însă eu pe atunci nu știam în ce constă această erezie și nici nu pricepeam că Sfântul vorbește, desigur, în Tradiția Părinților.
Așa cum am înțeles eu până azi, Părinții operează o oarecare distincție în manifestarea sufletului, delimitînd psihi distinct de nous. Cred că distincția are rol în primul rând pedagogic, pentru a ușura sesizarea specificului lucrării duhovnicești (oamenii fiind tentați să o dilueze în lucrări ordinare, mult mai pământești, care nu au a face cu așazisul "om lăuntric"). Altminteri, ar însemna că unii dintre Părinți (Atanasie Cel Mare, Tihon, Teofan etc.) ar fi afirmat nici mai mult nici mai puțin că sufletul nu este simplu, avînd una și aceeași natură, ci compus - ceea ce este inacceptabil pentru antropologia creștină.

Acestea nu sunt, însă, cum ar părea, două componente distincte ale naturii omului (care s-ar adăuga celei de a treia, trupul), ci două modalități-niveluri de funcționare ale uneia și aceleiași componente, care e sufletul. Rămân astfel: trupul și sufletul, iar ultima este atât psihe cât și nous, în funcționarea ei. În textul pe care l-am postat și la care ai făcut referire, tocmai despre asta e de fapt vorba. La fel și în cărțile Sfântului Teofan unde mă poticnisem eu mai demult.

"Sufletul este o substanță vie, simplă, necorporală, prin natura sa, invizibilă ochilor trupești, nemuritoare, rațională, spirituală, fără de formă; se servește de un corp organic și îi dă acestuia puterea de viață, de creștere, de simțire și de naștere. Nu are un spirit deosebit de el, ci spiritul său este partea cea mai curată a lui. Căci ceea ce este ochiul în trup, aceea este spiritul în suflet. - spunea, undeva, Ioan Damaschinul.

În concluzie: Conform nuanțării pedagogice a Părinților, sufletul sau spiritul sau duhul sunt privite ca același fenomen, dar de o dezvoltare funcțională diferită. Omul legat de cele pamântești (Adam cel vechi, cum spune Sfântul Teofan) e diferit de cel care se ridică la o viață de credință în duhul lui Hristos - om spiritual sau duhovnicesc.
Prin aceasta se arată existența unei opoziții între omul neduhovnicesc și cel duhovnicesc (I Cor. 2,14-15);15,45-46; Gal. 5,16-17 s.a.)
Reply With Quote
  #3  
Vechi 03.03.2013, 04:11:44
dobrin7m's Avatar
dobrin7m dobrin7m is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.08.2010
Locație: Londra
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.931
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan Vezi mesajul
Da, natura omului este trup și suflet, așa cum spune Scriptura, așa cum mărturisim în Biserică. Acesta e modelul specific antropologiei creștine.
Ca o buclă în topic mă grăbesc să spun că am sesizat și eu, desigur, abordarea textuală în 3 rânduri separate, ca manifestări ale omului. Dar nu mi-am făcut griji și îți voi spune imediat de ce.
Deocamdată îmi pare binevenită intervenția ta, nu pentru că textul ar exprima erezia trihotomistă, ci pentru că se poate înțelege greșit ce scrie acolo.

Iată, acum, de ce ziceam că nu mi-am făcut griji.
În urmă cu câțiva ani am întâlnit într-una din cărțile Sfântului Teofan Zăvorâtul câteva pasaje care păreau a exprima erezia trihotomistă. M-am tulburat, întrucât eu îl vedeam pe Sfântul Teofan ca fiind cu totul ortodox, firește, că doar e sfânt în Biserică.
Totuși, cum rămânea cu impresia mea? Sfântul chiar susținea trihotomismul?
Nu, nu făcea deloc asta, însă eu pe atunci nu știam în ce constă această erezie și nici nu pricepeam că Sfântul vorbește, desigur, în Tradiția Părinților.
Așa cum am înțeles eu până azi, Părinții operează o oarecare distincție în manifestarea sufletului, delimitînd psihi distinct de nous. Cred că distincția are rol în primul rând pedagogic, pentru a ușura sesizarea specificului lucrării duhovnicești (oamenii fiind tentați să o dilueze în lucrări ordinare, mult mai pământești, care nu au a face cu așazisul "om lăuntric"). Altminteri, ar însemna că unii dintre Părinți (Atanasie Cel Mare, Tihon, Teofan etc.) ar fi afirmat nici mai mult nici mai puțin că sufletul nu este simplu, avînd una și aceeași natură, ci compus - ceea ce este inacceptabil pentru antropologia creștină.

Acestea nu sunt, însă, cum ar părea, două componente distincte ale naturii omului (care s-ar adăuga celei de a treia, trupul), ci două modalități-niveluri de funcționare ale uneia și aceleiași componente, care e sufletul. Rămân astfel: trupul și sufletul, iar ultima este atât psihe cât și nous, în funcționarea ei. În textul pe care l-am postat și la care ai făcut referire, tocmai despre asta e de fapt vorba. La fel și în cărțile Sfântului Teofan unde mă poticnisem eu mai demult.

"Sufletul este o substanță vie, simplă, necorporală, prin natura sa, invizibilă ochilor trupești, nemuritoare, rațională, spirituală, fără de formă; se servește de un corp organic și îi dă acestuia puterea de viață, de creștere, de simțire și de naștere. Nu are un spirit deosebit de el, ci spiritul său este partea cea mai curată a lui. Căci ceea ce este ochiul în trup, aceea este spiritul în suflet. - spunea, undeva, Ioan Damaschinul.

În concluzie: Conform nuanțării pedagogice a Părinților, sufletul sau spiritul sau duhul sunt privite ca același fenomen, dar de o dezvoltare funcțională diferită. Omul legat de cele pamântești (Adam cel vechi, cum spune Sfântul Teofan) e diferit de cel care se ridică la o viață de credință în duhul lui Hristos - om spiritual sau duhovnicesc.
Prin aceasta se arată existența unei opoziții între omul neduhovnicesc și cel duhovnicesc (I Cor. 2,14-15);15,45-46; Gal. 5,16-17 s.a.)
Da. de aceea am intervenit ca sa nu se inteleaga gresit.
In rest, da. Asa este.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem.
Adevarul este fiinta vie.
Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului.
Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului.
Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca
Reply With Quote
  #4  
Vechi 03.03.2013, 04:27:31
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

Pentru mai multe amănunte, aici: http://www.oglindanet.ro/index.php?o...tual&Itemid=54

Sfântul apostol Pavel vorbește de omul spiritual, sufletesc și trupesc în 1 Cor 2,10-3,4. Omul spiritual (pneumatikós) cunoaște adâncimile și tainele lui Dumnezeu (1 Cor 2,10-12) și prin urmare având gândul lui Cristos poate să judece toate fără a fi judecat (1 Cor 2,15-16). Omul sufletesc (psychikós: psihic, firesc, natural) nu acceptă realitățile spirituale, considerându-le o nebunie și nu le înțelege pentru că trebuie gândite duhovnicește (1 Cor 2,14). Omul trupesc (sarkínos: carnal, lumesc) este infantil, trebuind a fi hrănit cu lapte și nu cu învățătură tare (1 Cor 3,1-2). Semnul vizibil și dovada faptului căci corintenii sunt oameni trupești este existența între ei a certurilor și a dezbinărilor (1 Cor 3,3-4).
Sfântul Maxim Mărturisitorul (Epistola 9, către presbiterul și egumenul Talasie, în PSB 81), numește pe om trupesc, sufletesc sau spiritual, în funcție de atracția și mișcarea lăuntrică a omului spre lume, fire sau Dumnezeu, prin liberă voință și socotință și prin liberă alegere. Omul trupesc atras de lume devine animal prin amăgirea împătimirii neștiind să facă decât răul. Omul sufletesc (firesc) atras de fire, nu voiește și nici nu suferă vreodată răul. Omul spiritual atras de Dumnezeu devine dumnezeu prin lucrare (îndumnezeire mai presus de fire), voind și înfăptuind numai binele.
Sf. Ioan Casian (Ioan Casian, Convorbirea cu Părintele Daniel, 4,19, în Scrieri alese, PSB 57), vorbind de existența a trei stări ale sufletului omenesc: trupească (carnală), firească (sufletească) și spirituală, caracterizează starea omului trupesc drept rece, pe cea firească drept călduță, iar pe cea spirituală drept fierbinte (în clocot). Dacă s-au văzut oameni reci (trupești), ca de exemplu mulți păgâni, care au devenit fierbinți (spirituali), rar s-au văzut oameni călduți (firești) devenind fierbinți (spirituali). Așa că starea călduță care pare multor oameni ca fiind bună, normală, este, de fapt, cea mai rea, pentru că cei călduți sunt până la urmă vărsați din gura Domnului (Ap 3,15).
Omul sănătos și desăvârșit, omul cel adevărat, este omul spiritual, iar oameni trupești, lumești, animalici, sunt „cei care nădăjduiesc în cele pământești și-și pun nădejdea în poftele trupești” (Clemente Alexandrinul, Stromata II, IX, 41,4 și 42,1, PSB 5). Omul spiritual și desăvârșit este cel care are pe Spiritul Sfânt în trupul, sufletul și spiritul său; fără Spiritul Sfânt omul este nedesăvârșit, rămânând cu totul firesc și trupesc, muritor (cf. Irineu din Lion, Contra ereziilor II, 5,6-9).
Am putea afirma că omul premodern, creștin tradițional, axat pe teologie și filozofie, străduindu-se să cultive în primul rând intelectul (mintea), facultatea superioară a sufletului prin care putea cunoaște lumea transcendentă și veșnică, tindea să devină om spiritual. Omul modern, axat pe fizică și științele naturii, cultivând din plin rațiunea discursivă, ajungând la o cunoaștere de multe ori neclară, părelnică (bâjbâială), se mulțumește să rămână om sufletesc, natural, firesc, rațional. Omul postmodern, axat pe știință, tehnică și antropologie, prin cultul profitului maxim și imediat, tinde să devină tot mai trupesc, mai animalic și mai prosper.
Sfântul Nicodim Aghioritul vorbește de 5 simțuri sufletești corespunzătoare celor 5 simțuri trupești: percepția sau simțirea (aisthesis); imaginația sau fantezia (phantasia); părerea, prejudecata sau opinia (doxa); gândirea, deducția sau rațiune discursivă (dianoia) și inteligența sau mintea înțelegătoare (nous). Vezi E. Citterio, Nicodim Aghioritul. Personalitatea, opera, învățătura ascetică și mistică, Sibiu 2001, pp. 145-150. Din punct de vedere al celor cinci simțuri sufletești am putea spune că omul spiritual cultivă cu prioritate inteligența sau mintea înțelegătoare (nous); omul sufletesc cultivă prioritar părerea, prejudecata sau opinia (doxa) și gândirea, deducția sau rațiune discursivă (dianoia); iar omul trupesc cultivă în primul rând percepția sau simțirea (aisthesis), caracteristice regnului animal și imaginația sau fantezia (phantasia) în varianta realității virtuale. Omul trupesc, satisfăcut din plin de civilizația bunăstării și a confortului fizic, produce bunuri de consum care satisfac doar simțurile. Produce „cultură” virtuală și televizuală precum și inteligență artificială.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 03.03.2013, 04:07:12
dobrin7m's Avatar
dobrin7m dobrin7m is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.08.2010
Locație: Londra
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.931
Implicit

"In Biserica, prin Sfantul Botez si Sfanta Mirungere, omul devine biserica Duhului Sfant. Ce inseamna aceasta? Aceasta inseamna ca inlauntrul existentei sale, in inima sa, se activeaza aceasata lucrare noetica a mintii si se ajunge la rugaciunea neincetata. Trupul omului este o biserica. Dupa cum Biserica are in adanc, in spate Altarul si Sfanta Masa, la fel si in adancul inimii omul are un Altar, o Sfanta Masa, unde se savarseste Sfanta Liturghie. Si acolo se savarseste o Liturghie launtrica neintrerupta. Prin urmare, pe de o parte, omul se intoarce la starea de dinainte de cadere, dar urca si mai sus pentru ca in inima sa se savarseste neintrerupt o Dumnezeiasca Liturghie. Exista o rugaciune care se face prin cuvant, logica si exista o rugaciune noetica, intelegatoare a mintii, care se face in inima. Cand omul ajunge la aceasta stare inseamna ca a ajuns la vindecare. Trebuie ca omul sa ajunga in starea de a avea inlauntrul sau dragostea de Dumnezeu. De aceea Parintii Biserici si Parintele Ioannis Romanidis citand pe Parintii Bisericii spun ca exista trei trepte ale vietii duhovnicesti: curatirea mintii, curatirea inimii si indumnezeirea. Dupa cum avem si in impartirea unei biserici: exista pronaosul – starea de curatie a mintii -, naosul – luminarea – si Sfantul Altar, care reprezinta stadiul de indumnezeire."

Sursa: Război întru Cuvânt ( http://www.razbointrucuvant.ro/2011/...t-prima-parte/ )
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem.
Adevarul este fiinta vie.
Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului.
Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului.
Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca
Reply With Quote
Răspunde