![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
Acum, dacă tot m-ai provocat...
Dogma înseamnă libertate, căci „veți cunoaște Adevărul și el vă va face liberi”. A descoperi, înțelege și trăi dogma înseamnă a fi în adevăr și a fi în libertate. Ea (dogma) trebuie nu doar repetată și învățată pe din afară, ci pe dinăuntru, adevărul ei trebuie să devină viața noastră. Iar pentru asta e nevoie de participare. Dacă iubim sfinții care au formulat dogmele trebuie să facem și noi ce au făcut ei: să cugetăm. Nu doar că avem libertatea, ci și datoria. De la ei învățăm cum să cugetăm, nu doar să repetăm ceea ce ei au cugetat. Un părinte duhovnicesc nu se va bucura dacă fiii săi vor învăța bine și vor repeta întocmai cuvintele sale, ci dacă vor învăța să viețuiască și să gândească drept, putând ei înșiși, mai departe, să dea răspunsuri celor care au nevoie de ele. P.S. Asta am învățat de la duhovnicul meu, care mereu repeta în predici: „Gândiți, iubiților!”. Last edited by N.Priceputu; 02.03.2013 at 21:06:43. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
Exemplu concret : De ce se discuta despre mantuire in afara BO ? Care este motivul pentru care tu si ceilalti va puneti asemenea intrebari ? Va incredeti ( prea mult ? ) in Domnul sau in parerea voastra despre Domnul ? Daca v-ati increde in Domnul nu ati discuta astfel de lucruri ci ati lasa mantuirea in grija Domnului. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Asta e și opinia mea: să lăsăm mântuirea în seama Domnului, să nu ne pronunțăm noi cu privire la cine se mântuiește și cine nu. Să nu spunem nici că numai ortodocșii se mântuiesc, nici că se vor mântui, cu siguranță, toți (indiferent de confesiune). Nu știm noi asta; nu e o chestiune dogmatică. Și sunt destui părinți/teologi care adoptă poziția asta cumpătată.
Preocupare poate exista, însă, și este normal să fie așa, căci și ceilalți ne privesc, mai ales dacă fac parte din familie. P.S. Din teama de a nu deveni liber-cugetători riscăm să devenim ne-cugetători. Calea de mijloc este împărătească. Last edited by N.Priceputu; 02.03.2013 at 16:36:02. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ce priveliste de tot rasul atunci cand ne suim noi singuri la balcon si-i plangem pe cei care ard jos. ( am citit asa un topic aici, despre cat de nefericiti o sa fim noi in rai ).Ce teologie inalta ! Ce milosi suntem dupa ce ne visam noi insine cu sacii in caruta. ![]() |
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
„An Eastern Orthodox bishop has expressed this doctrine as follows:[3] Extra Ecclesiam nulla salus. All the categorical strength and point of this aphorism lies in its tautology. Outside the Church there is no salvation, because salvation is the Church" (G. Florovsky, "Sobornost: the Catholicity of the Church", in The Church of God, p. 53). Does it therefore follow that anyone who is not visibly within the Church is necessarily damned? Of course not; still less does it follow that everyone who is visibly within the Church is necessarily saved. As Augustine wisely remarked: "How many sheep there are without, how many wolves within!" (Homilies on John, 45, 12) While there is no division between a "visible" and an "invisible Church", yet there may be members of the Church who are not visibly such, but whose membership is known to God alone. If anyone is saved, he must in some sense be a member of the Church; in what sense, we cannot always say. Last edited by N.Priceputu; 03.03.2013 at 16:32:02. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Dar, de exemplu sustine evolutionismul teist (care vine la pachet cu ideile moderniste), unul din putinii care sustin asta (mai era Lazar Puhalo si preotul de la noi). Crede apoi ca toti sunt crestini, la fel ca ortodocsii. Spune despre Filioque: " Filioque nu are ce căuta în Simbolul credinței, dar, în Occident, există maniere de a-l explica în acord cu Ortodoxia." Pe scurt ca nu exisat o disputa si sfintii s-au inselat, catolicii pot explica Filioque la fle ca ortodocsii. Din prezentarea vietii: "Afirmația – curentă în aceste medii, deși nu generalizată – că Duhul Sfînt nu poate fi dobîndit decît de ortodocși îl șochează, cu atît mai mult cu cît contrazice propria sa experiență duhovnicească și trecutul său de anglican." Nu stiu ce legatura au anglicanii cu invatura ortodoxa. Din cate am citit ii accepta pe monofiziti si nu-mi mai amintesc bine daca si in privinta hirotonirii femeilor are o deschidere. A afirmat si o fraza mai celebra, ca stim unde e Biserica, dar nu stim unde e, care e tocmai o invatatura modernista preluata si de catolici intr-un fel, dupa Conciliul Vatican II. E evident ca in Biserica sunt cei botezati si care si se impartasesc, asa cum reafirma si Sinodul BO a Georgiei: http://www.crestinortodox.ro/forum/s...ad.php?t=14964 "Biserica adevărată este una singură. Membrii ei sunt toti cei ce mărturisesc invătătura ei si participă la viata Bisericii prin comuniunea euharistică." In concluzie, invatatura ortodoxa e data de cea existenta in Biserica, nu e bine sa cautam ce spune cineva care nu e chiar in acord cu ea. De exemplu cineva care sustine apocatstaza il va cita pe Sf. Grigorie de Nazians, dar aceasta nu e invatatura Bisericii. Toti avem aceeasi inavatatura revelata. |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Nici nu stiu daca suntem off-topic (oricum acest topic era departe de a-si fi aflat menirea), si poate ar fi fost mai indicat sa se mute discutia intr-o alta sectiune ca sa nu amestecam lucrurile.
@iuliu46, imi place punctul tau de vedere, dar ca orice punct de vedere lasa loc de interpretari. Nu-mi place sa scot din context anumite idei, pentru a scimba directia mesajului in sine, dar daca totusi se intampla, n-as vrea sa-mi fie luat ca si rautate, ci doar pentru o mai buna lamurire a lucrurilor, fiindca la urma urmei, toti cautam "ceva mai bun" Citat:
Imi place mult punerea in valoare a acestei: "asta putem spune despre mare", dar eu cred ca este doar un inceput de drum, este o "ucenicie", cum de altfel ai facut si tu aluzie. In mijlocul marii va trebui sa intampini furtuni si valuri inspaimantatoare, sau... sa fii vrednic sa spui Linistiti-va! Domnul va porunceste!" Ori asta se intampla dincolo de orice sabloane sau dorinte de a fi mai "cititi" decat ceilalti! Nu fiindca "poate in timp cu mila lui Dumnezeu descoperi ceva mai mult", ci mai ales, daca ramai in "sablon" sau in "mai mult decat altii", chiar vom avea nevoie de mila lui Dumnezeu, iar asta in mod foarte frecvent. Iar: "De ce se discuta despre mantuire in afara BO?" ma pune pe ganduri. Cu alte cuvinte: "Cei chemati, iesiti! Cei chemati, iesiti!" - si discutati afara, despre mantuire!...... Eu am inteles ideea, dar modul in care ai spus-o, pe mine ma amuza! Eu cred ca tot omul care isi asuma calitatea de crestin, isi pune intr-un fel sau altul problema mantuirii. Ca trebuie mai intai sa "cunoastem totul despre mare", e doar in parte adevarat. Cand mergi la un curs de istorie, spre exemplu, aceeasi istorie poate sa-ti fie prezentata in mot total diferit, de catre doi profesori care au facut aceiasi facultate... Asta tine numai de Dumnezeu si de harul Lui, nicidecum de noi. Nu noi decidem unde sa se nasca un om si nici cine anume are dreptul sa se mantuiasca. Ideea asta cu "DOAR NOI!", ca si cum am anticipa voia lui Dumnezeu, mi se pare extrem de riscanta, ca si "indreptare de sine" inaintea lui Dumnezeu... Parerea mea!...
__________________
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ Iubirea de vrajmasi, nu e un sfat, este o porunca! (Parintele Arsenie Papacioc) |
#10
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Deci daca oamenii nu inteleg trebuie sa se roage ca Dumnezeu sa le deschida ochii si sa-i lasa sa vada si sa auda ce inseamna cuvantul lui Dumnezeu. Asta e Sola Scriptura, te rogi prin "rugaciunea curata " si Dumnezeu iti desluseste ce e in carte. Problema e si la Sola Scriptura si aici temelia pe care te cladesti. Pentru ca si in cazul Sola Scriptura si in cazul descris de tine temelia este mandria si nu inima infranta si smerita. Parintele Cleopa povestea despre un calugar care vroia sa se lupte cu dracul. ( sa fie pus sa citeasca Moliftele Sf. Vasile ). Cu siguranta avea intentii bune dar temelia era tot mandria si in spatele intentiilor bune era tot increderea in judecata lui, faptul ca el poate mai mult decat unul care merge la oi. Uite daca privim totul ca pe un parc de distractii, unul crede ca cei care respecta dogma se dau in calusei iar el vrea sa se dea intr-un rollercoaster. Dar hai sa-ti povestesc o intamplare adevarata : Cand aveam cam 12 ani am fost cu fratele meu iarna la Oraselul copiilor. Si acolo era o chestie ca o sita, toti amatorii de senzatii tari se inghesuiau acolo, nu era cine stie ce daca o comparam cu ce vedem in ziua de azi dar pentru vremurile alea era destul de buna. Si stand acolo in Orasel mi-au cazut ochii pe un carusel din ala cu calusei. Unele aveau in mijloc o cabina din lemn, asta avea in mijloc o chestie rotunda unde puteau sta 2-3 oameni si un volan. Si i-am zis fratelui meu sa incercam si aia, habar nu aveam ce avea sa urmeze. Jur ca a fost cel mai rau lucru pe care il puteam face, pentru ca daca invarteai de volan toata chestia se invartea foarte repede in jurul propriei axe, ca sa ai un termen de comparatie cred ca o putem asemui cu o centrifuga pentru cosmonauti. Cert e ca la un moment dat vedeam totul cu susul in jos, si cand am scapat de acolo chiar am vomitat. Sita aia era floare la ureche pe langa ce am gasit eu in mijlocul caluseilor. ![]() Morala este ca Parintele Cleopa ne-a spus ca a vazut intr-o noapte o batrana care chiar era in rollercoaster desi si-a propus sa traiasca intre calusei : "Sa va spun o intamplare minunata pe care am vazut-o aici, in biserica, acum vreo zece ani. Eram la rand la Sfantul Altar. Am venit la biserica pe la ora 4 dimineata si imi faceam rugaciunile de Sfanta Impartasanie in genunchi, in fata Sfintei Mese. Nu dupa mult timp intra o femeie sa se roage, care venise de cu seara la manastire. N-o cunosteam. Se ruga incet pe la toate icoanele si facea mereu metanii. Nu stia ca mai este cineva in biserica. Era intuneric, ca era timp de iarna. Vazand eu ca se roaga asa staruitor m-am uitat prin sfintele usi sa vad cine se roaga cu atata credinta. Femeia statea in genunchi in mijlocul bisericii, cu mainile ridicate in sus si zicea din toata inima aceste cuvinte : " Doamne, nu ma lasa ! Doamne, nu ma lasa !" Am vazut o lumina galbuie in jurul ei si m-am inspaimantat. Apoi femeia a cazut cu fata la pamant si se ruga fara glas. Raza de lumina dimprejurul ei se facea tot mai mare si se ridica in sus. Dupa putin timp lumina s-a stins incet, iar femeia s-a ridicat si a iesit din biserica. Era o femeie de la tara. Iata, deci, cine are darul rugaciunii ! Iata ca mirenii ne intrec pe noi calugarii ! Eu faceam proscomidia si de mare emotie am inceput a plange cu copia in mana. Numai Dumnezeu stie cati alesi are in aceasta lume !" |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
POSTARE | agapius | Generalitati | 1 | 04.08.2025 21:27:02 |
Cum poate cineva sa isi stearga propria lui postare ? | mbarboi | Reguli generale de utilizare a forumului | 11 | 13.02.2013 18:30:35 |
buna | costan bianca | Umanitare | 21 | 10.12.2010 16:27:25 |
Buna | Liliane | Generalitati | 22 | 31.08.2010 18:56:23 |
Buna | llaurentiu | Stiri, actualitati, anunturi | 2 | 14.10.2008 22:09:55 |
|