![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Legat de aspectul monahii si mirenii cred ca problema pleaca , la cei care gandesc asa cum ati semnalat, deci pleaca dintr-un start gresit pe calea intelegerii credintei. Se prea poate eu sa nu fi intampinat dificultati in acest sens poate si prin faptul ca legatura mea cu Sfantul Munte a existat, Sfantul Munte facand minunea cu mine si deci si invatatura a fost oarecum corecta. Eu stiu ca monahii sunt si pacatosi, insa simt ca trebuie sa imi vad de pacatele mele si ca adevarata cale nu este ravnirea la pozitii duhovnicesti inalte din mandrie ci de fapt este despatimirea, dezradacinarea pacatelor, curatarea sufletului. De fapt totul se rezuma la ascultare, curatarea sufletului prin nevointa si dorinta de a deveni ca mormantul dupa cum spunea Sf. Macarie Egipteanul, laudele sa nu te atinga, ocarile sa nu te tulbure. Nu e de mirare ca prima carte pe care m-a pus sa citesc duhovnicul a fost Sf. Macarie Egipteanul. De folos este de asemenea sa invatam de la Sfintii Parinti sa ne ferim de mandrie, iar cand vin ganduri de mandrie si slava desarta sa stim ce sa facem sa scapam de ele. Aici iata ce rol important are duhovnicul. deci cei fara duhovnic niciodata nu vor putea spori duhovniceste singuri. Da , nu e suficient sa citesti, dupa cum bine spunea Sf. Ioan Gura de Aur: "nu avem nici un folos daca dogmele ne sunt drepte, daca viata ne este stricata; si iarasi nici nu putem castiga ceva de folos pentru mantuirea noastra daca avem viata curata dar nu tinem seama de dogme. Se cuvine dar sa ne impodobim cu amandoua, si cu invataturi drepte si cu viata curata, daca vrem sa scapam de iad si sa dobandim Imparatia." Trebuie sa luam aminte la noi insine, la inlauntrul nostru. Cu timpul vom invata sa facem distinctia intre pacatele cu gandul , care izvorasc din mintea noastra si pacatele din fire, ce pleaca din inima ca ceva instinctiv. De cate ori, daca ne analizam facem cate un pacat cu o viteza uimitoare, din inima pornit, fara sa apuci sa mai gandesti. Noi oamenii spunem: m-a luat gura pe dinainte, nu am gandit, etc. Cert este ca trebuie sa ne cunoastem pe noi insine, sa instituim paza mintii si sa aplicam toate invataturile ce le citim de la Sfintii Parinti. Si in acelasi timp rugaciunea continua la Dumnezeu, pe langa rugaciunea obisnuita de dimineata, de seara, acatiste, etc. Are loc o schimbare a mintii, si treptat a sufletului. Mintea se obisnuieste sa gandeasca doar la Dumnezeu si la Cuvantul lui Dumnezeu. Mintea strabate pasaje din Biblie, pune intrebari si Dumnezeu prin Duhul Sfant iti raspunde. O continua convorbire cu Dumnezeu. Despre iubirea lui Dumnezeu pentru pacatosi. Nu iti dai seama cat este de mare decat atunci cand dupa o cadere mai lunga sau mai scurta te intorci spasit la Dumnezeu si Il simti cum te primeste, Iti primeste pocainta cea noua. Si atunci iti dai seama cat de multa iubire are Dumnezeu pentru oameni deci si pentru tine sarmanul. legat de cat e de greu sa sporesti duhovniceste. asa am crezut si eu la inceput. Mereu spuneam parintelui, nu se poate noi mirenii e aproape imposibil. Acesta imi spunea: nu, gresiti, e la fel, nu e deosebire intre curatirea sufleteasca a monahilor si cea a mirenilor. doar se traieste in locuri diferite, dar lucrarea e aceeasi. Pana cand intr-una din zile fiind la Manastirea Ormilia, maica stareta a intrebat pe sotul meu: care este numele tau? si el a raspuns, nu am nume de sfant. Atunci ea a zis: nu e nimic, nu te necaji, fii tu sfant si numele tau va fi de sfant. Cuvintele acestea mi-au ramas in urechi si astazi, asadar toti suntem chemati la desavarsire, absolut toti indiferent unde suntem si ce suntem monahi sau mireni.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Nu mai bine ne intoarcem noi la lacrima pocaintei intru nadejde, iar Domnul, vazand pocainta noastra precum a ninivenilor, va da de veste in intreaga lume despre cat de curati cu inima sunt romanii ortodocsi? Eu cred ca in felul acesta, ortodoxia ar putea ajunge mai ispititoare decat yoga, newage, ocultismul sau celelalte. Dar a insulta pe cei ce nu-s ca noi si a porni predicile multumind lui Dumnezeu ca noi nu suntem ca masonii, ca evreii ca protestantii si restul, ma tem ca ne departam de Hristos. Si noi si cei ce ne urmeaza si cei pe care ii insultam. Despre asectul al doilea, cel al faptelor in afara dogmei ortodoxe, am mai mentionat si nu-mi pare rau ca repet. Poate asa voi fi inteles mai bine de cei pe care nu am reusit sa-i fac sa inteleaga de prima data. Exista cazul sa nu cunoastem dogma, pentru ca ne-am nascut in afara ortodoxie. Brazilia a fost decimata de iezuiti, repopulata si indoctrinata. Pana sa puna in Brazilia piciorul ortodocsilor, ce fel de dogma aveau sa cunoasca. Exista cazul sa cunoastem dogma, dar pentru ca nu ne-o predica niste traitori autentici, sa nu credem cuvintele lor. Treaba cu "noi ne-am nascut in adevar, noi suntem alesii lui Dumnezeu" o mai spun si alte popoare care nu sunt nici macar crestine. Deci nu prin astfel de abordari vom reusi sa izbandim. Exista si al treilea caz, cel in care refuzam dogma. Iar refuzul fara o motivatie si o argumentatie sanatoasa si coerenta este dintr-un duh de razvratire. Pentru aceasta rzvratire, astfel de oameni nu vor vedea Fata lui Dumnezeu. Pentru ca sunt inlantuiti de impotrivire si de incremenirea in propriile crezuri. Daca un catolic ma iubeste pe mine ca pe fratele sau si vede ca eu, implinind poruncile ortodoxiei sporesc duhovniceste macar mai repede ca el, ce alt motiv ar avea sa nu primesca randuiala ortodoxa? Dar cand dau buzna in viata lui, si-i explic ceva in genul ca pacatosenia sub ortodoxie te poate baga in rai prin dezlegare... pai cine sa ma creada? Si nu numai ca nu ma va crede, dar ma va intreba din bun simt, la ce folos nevointa pustnicilor daca preotia ortodoxa dezleaga orice? La ce folos jugul postirii si al suferintei, daca fiind caldicel ortodox sunt mai presus decat un catoic fierbinte? Si eu cum o mai dau la intors? Nu ma prinde in cuvant? Nu ma fac de ras? Si daca ar fi in joc doar onoarea mea, n-ar fi nimic. Dar se defaima toti cei ce sunt fierbinti, vii sau adormiti, prin fatarnicia mea. Pai cum, pustincii se nevoiesc prin muntii nostrii sau prin atos sau prin siberia, indura frig si nu dorm noaptea, ruganduse pentru pacea lumii si pentru impacarea cu Tatal, iar eu in buricul targului smintesc cate 10 suflete pe zi prin comportamentul meu? Cum vine asta? Si mai si dorm linistit sub acoperirea ca ei sunt prosti ca se smintesc nu ca eu sunt cel prin care vine sminteala... |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Duhul acesta al serviciului public, sau al academistilor cu dulama, nu doar ca e periculos. Dar este majoritar si asta ma tulbura pe mine. Si nu ma tulbura pentru ca nu as fi cunocut linistea pietrei, ci pentru ca nu ma voi putea bucura de vesnicie stiind ca puteam sa fac mai multe pentru fratii mei si m-am lenevit, sau m-am temut de vatamare, sau mi-a fost rusine ca ma vor socoti nebun. Nu am nimic contra scolarizarii inalte in teologie, filosofie sau in alte stiinte. Dar nu calugari fiind. Adica ori am murit randuielilor si intereselor lumii, iar pe cei ce au nevoie de ajutorul nostru ii va trimite Dumnezeu la noi (sau pe noi la ei cand este cazul), ori ne indeletnicim cu cele ale lumii, slujind lui Dumnezeu ca simpli si foarte buni crestini. Dar nu sa mergem pe cele doua cai deodata. Ce se inseamna calugari prin iarmaroace la adunat bani pentru construirea de biserici? Unde ati gasit in filocalii sau in pateric ca asta e menirea calugarului? Nu cumva ar trebui sa stam tapeni in chilie, sporind cu rugaciunea in credinta si nadejde, pana ce Dumnezeu va trimite ajutorul de care avem nevoie?
Iata un caz real! Am cunoscut un vietuitor monahal care se simtea prigonit de frati si de staret. Si pentru a vadi daca e pus la incercare sau daca intr-adevar fratii nu-l doresc in mijlocul lor, ce credeti ca-i fata mintea? Se duce la staret sa ceara binecuvantare sa plece din obste. "Daca imi da binecuvantare, inseamna ca trebuie sa plec, caci sunt o povara pentru frati, iar daca nu-mi da binecuvantare ma intorc la ascultare si rabd cele ce-mi randuieste Dumnezeu." Dupa niste vorbe scurte, isi primeste binecuvantarea, pe care nu si-o dorea caci ii placeau foarte mult locurile si chilia sa. Plecand la drum, se intreaba incotro si hotaraste sa mearga in cutare munte la pustie. Dumul era lung, deci se opreste intr-un loc, la ocazie. Acolo astepta mai multa lume. Asa ca popa nostru, fara haina neagra pe el, se pune pe rugaciune. Dupa un timp, mai putin de jumate de ora, opreste un BMV in dreptul lui si-l striga : "Unde mergeti parinte?" Dupa cum imi povestea parintelul acela, l-a dus cu BMVul pana unde a putut sa mearga masina, de acolo lund-o la pas. Si pentru a ajunge pana acolo, soferul a facut un ocol de vreo 40 km, doar pentru calugarul ala. Povestindu-mi acestea, calugarul imi spune la final. "Uite! Staretul meu s-a trudit multi ani cu un harb de dacie ranvind sa-si cumpere o masina mai buna, iar pe mine m-a dus Dumnezeu cu limuzina la pustie. Nu pentru ca eram eu mai sporit ca staretul, ci pentru ca eram arzand dupa vesnicie nu dupa vremelnicie. Toate cele ce iti sunt de folos Dumnezeu ti le da in chipul cel mai minunat. Iar cele pe care tu le poftesti, Dumnezeu iti pune piedici." Cred ca am mai povestit pe undeva treaba asta. Dar mi-a placut foarte mult, inca de cand am aflat-o, acum multi ani in urma. Last edited by leonte; 08.02.2013 at 14:44:49. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Viziunea ce o avem despre noi insine trebuie schimbata. Trebuie sa inteleg ca rostul meu nu este a intoarce la credinta oamenii ci rostul meu este de a ma pocai, de ma indrepta , de a ma smeri, de a ma sfinti. Iar daca Dumnezeu voieste ca prin noi sa aducem suflete la credinta asta sa fie voia lui Domnului pe care noi sa o urmam si nu sa fie voia noastra pe care sa o impunem. Citeam deunazi despre crestinii care cum prind un pic de dogma incep sa tina predici acasa, peste tot unde pot si sunt ascultati. M-am gandit mult la asta, si iarasi imi amintesc de cuvantul staretului de la Putna care zicea ca trebuie sa stim bine sa cumpanim toate. Legat de preotii nostrii si de monahii nostrii, slava lui Dumnezeu ca ii avem asa cum ii avem. Si iarasi spun cuvantul Sf. Ioan Gura de Aur: nasteti preoti buni si veti avea preoti buni. Asa cum un parinte este responsabil de educatia crestina a copilului sau, asa si aici, in sanul Bisericii cu preotii nostrii. Dvs ati povestit de greseala de intelegere in care ati stat 10 ani in calugarie. Daca inceputul era bun altfel stateau lucrurile. Si ma refer aici la telul pe care ni-l dorim cand punem inceputul in nevointa. Mult mi-a placut cuvantul Par. Arsenie Papacioc intr-un interviu filmat: trebuie sa stabilim telul ce il avem, mijloacele ce le avem ca sa atingem telul propus. Aici este greseala : telul. Telul nu este sporirea duhovniceasca ci este despatimirea si dobandirea Duhului Sfant, indumnezeirea. Daca avem ca tel sporirea duhovniceasca vom cadea in pacatele mandriei si slavei desarte. Ca vesnic ne vom compara cu ceilalti pentru a ne masura sporirea duhovniceasca iar mintea noastra in loc sa gandeasca la pacate gandeste la sporiri. Insa daca vom avea ca tel despatimirea atunci mereu vom avea in fata ochilor pacatele de care trebuie sa scapam. Si cand se opreste izvorul pacatelor? Si asa ajungem sa "tinem mintea in iad si sa nu deznadajduim" (Sf. Siluan Athonitul). deci mintea sa fie jos in iad la pacate si nu vom mai gandi idei de mandrie si slava desarta vazand cat suntem de pacatosi. Deci inceputul de care ziceam eu si in calugarie si in pregatirea preotului este tocmai acesta: nu inaltarea mintii la sporiri duhovnicesti ci coborarea mintii in iadul pacatelor noastre. Asa trebuie, zic eu, sa ne nevoim, si mireni si calugari si preoti. Insa sunt de vina cei care au gresit , ca au gresit sa ii judecam? E de vina copilul ca nu primeste educatia crestina de la parintii sai? De aceea zic Slava lui Dumnezeu pentru preotii nostrii, slava lui Dumnezeu ca avem monahi, ca avem rugatori. Iar raportat la mine insumi, nu cred ca pot sa zic nici un cuvant de rau de nimeni, ca ma uit la mine. "Cine n-are nici un pacat sa arunce primul cu piatra". Eu nu pot.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca Last edited by dobrin7m; 08.02.2013 at 22:00:35. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Cat despre lipsa inceputului celui bun, nu are legatura atat cu familia mea sau cu anturajul. Pe vremea comunismului, cand eram copil, mergeam cu bunica mea cate 12 km, pe jos, ca sa ajung la biserica. Astazi sunt constient ca toata oasteneala mea de atunci, mai mult mi-a daunat, caci ulterior, an de an, am fost invatat cat de buni suntem noi ortodocsii inaintea lui Dumnezeu si cum ma voi mantui eu pentru ca am mers la biserica. Problema tine de preceptia, care mi-a fost conturata, asupra simbolisticii crestin-ortodoxe. Mi-au trebuit foarte multi ani sa ajung sa inteleg ca dracii nu au nici coarne, nici cozi si sa lepad habotnicia superficialitatii. Acelasi tip de dogma ratacitoare cum ca Dumnezeu este de neajuns si de asta ne rugam la Ioan Botezatorul, sau ca prin puterea crucii dracii sunt alungati, iar eu facand cruce mai tare veneau ispitele asupra mea,... si multe alte supersititii. Eroarea nu a survenit in timpul celor 10 ani. Ratacirea mea fusese deja batuta in cuie, iar in primii ani dintre cei zece, doar s-a cimentat, taind eu in mijlocul altor indoctrinati asemeni mie. Problema acelor ani a fost ca, neavand macar un duhovnic imbunatatit in obste, sa nu zic de unul vazator cu duhul, pentru institutia bisericeasca eram cu totii precum niste agenti de vanzari sau brate de munca si atat. Care umblam dupa bani, care munceam pe rupte la santier sau la gradina, tot timpul aveam alte preocupari, mai putin cunoasterea de sine... Iar staretul, ne cauta citate din predanie numai despre jertfa si despre ascultare, in timp ce tot ceea ce tinea de rugaciune era cumva contra intereslor lui. Cand venea episcopul pe acolo, Dumnezeu sa-l odihneasca, staretul se purta de parca avea inspectie de la UTC. <<Am mai turnat atata beton, s-a terminat aleea principala, s-au tencuit atatea chilii...>> Daca se putea face ceva rugaciune seara, era bine, daca nu, era si mai bine ca se putea munci mai mult a doua zi. Intr-o astfel de atmosfera de tip colectivizare, ceea ce faceam noi nu mai era calugarie, era burlacie cu dulama. Si ma tot intrebam de ce spoream in rautate, la modul cel mai vadit. ... Eu, pana sa ajung in manastire, nu am furat nicioadata. A nu se intelege ca am spart casele oamenilor sau ca am buzunarit pe cineva. Dar, gestul conteaza! Pacatul si numai prin poftire este deja savarsit. ... Apostolii nu au hirotonit agenti de markenting, care sa vanda bine brandul crestinismului. Iar acest fapt, l-ai evidentiat si tu, foarte bine. Pe vremea cand eram in Athos, venise un staret de la o manastire din tara sa-si "racoleze" ucenici. Pana atunci, eu nu stiam sa ma pazesc de hipnoza. Dar Cel ce pazeste pe prunci, m-a pazit si pe mine. Staretul ala, prin neoranduiala in care isi ducea traiul, risipise toti ucenicii mosteniti, iar dintre cei trimisi de Maica Domnului, pe nici unul nu si-i ia apropiat ca pe niste fii duhovnicesti. Din pacate memoria sfintilor parinti este patata de neghina pe care a semanat-o de P.C.R. in randurile sfantului sinod. In plus, aceasta neghina a inceput sa rodeasca balarii. Singura cale de iesire din aceasta plasa intinsa pentru poporul nostru, sunt cuviosii vazatori cu duhul, monahi si monahii. Si din mila lui Dumnezeu, avem cativa chiar in tara la noi, prin muntii nostrii. Numai apeland la harul si la invataturile lor putem sa oprim valul de hirotonire al ucenicilor lui antihrist. Si daca nu ne grabim, ne vor spurca biserica neamului si putem sa ne spalam pe maini ca si Pilat; ca tot degeaba. p.s. adreseaza-te cum simti, dar daca poti, bine ar fi nu ma slavesti pe mine mai mult decat pe Dumnezeu. Daca Dumnezeu e "Tu" de ce as fi eu mai pretios, in formula ta de adresare? Last edited by leonte; 09.02.2013 at 18:55:27. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
parintele Arsenie Boca | 06dec | Mari Duhovnici si predicile lor | 34 | 07.12.2013 18:02:21 |
PARINTELE ARSENIE BOCA | elena4018 | Mari Duhovnici si predicile lor | 76 | 04.12.2013 17:31:22 |
Parintele Arsenie Boca | marlene | Stiri, actualitati, anunturi | 23 | 31.12.2009 12:44:31 |
Parintele Ilie Cleopa catre Parintele Arsenie Boca | Laurentiu | Mari Duhovnici si predicile lor | 0 | 04.02.2007 15:57:47 |
|