![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Da, despre acest canon stiam si eu (nu stiam daca este unicul, daca s-a mai facut vreo referire expresa de interdictie referitor la vreo alta reprezentare zoomorfa - asta intrebam).
Este de bun simt ca Hristos sa fie reprezentat ca om, caci s-a intrupat ca om. Dar cum reprezinti vizual notiuni mai abstracte, gen nemurirea, viata de veci? Si care este ratiunea pt care a disparut pasarea Phoenix din iconografia crestina?
__________________
Ca sub stapanirea Ta totdeauna fiind paziti, Tie slava sa inaltam, Tatalui si Fiului si Sfantului Duh, acum si pururea si in vecii vecilor Amin. |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Canonul, sau dreptarul iconografic, s-a transmis predominant pe cale orală prin intermediul relației maestru - ucenic, care funcționa pe modelul raportului părinte duhovnicesc - fiu duhovnicesc. Asta însemna că maestrul iconograf avea prerogative aproape sacramentale în transmiterea dreaptă/corectă a Tradiției către ucenici, precum duhovnicul reprezintă Biserica în intimitatea relației cu fiul duhovnicesc. Funcționarea extrem de eficientă a acestui mod de trasmitere a artei și teologiei icoanei s-a reflectat în numărul mic de canoane sinodale "disciplinare" adresate iconarilor. Asta este o dovadă în plus că Biserica n-a legiferat niciodată să se afle în treabă, fiindcă regula apare atunci când dragostea și libertatea sunt subminate grav de păcat și de primejdia căderii în comă duhovnicească. Cred că am fost destul de limpede și cu explicația evacuării simbolurilor zoomorfe moștenite din cultura păgână. Argumentul principal l-am mai amintit și pe alt topic, unde a fost ignorat în totalitate. Ca să economisesc timp redau textul acela și aici: De ce venerarea icoanelor nu este idolatrie? Pentru că icoana este un dispozitiv teologic ce impune privirii o asceză strictă asupra vizibilului duhovnicesc. Strictă, dar nu rigidă, fiindcă Domnul iubește creativitatea omului ascultător de Biserică și cât mai liber de pretențiile propriului ego, pe de-o parte, dar și de interferențele imaginarului demonic, pe de altă parte. Prin urmare, nu numai că icoana nu poate fi suspectată de idolatrie, dar prin chiar esența și profunzimea ei este cea mai antiidolatră formă de expresie artistică, încadrată perfect în străduința Bisericii, de la Cinzecime încoace, de a dezidolatriza cosmosul și sufletul omului, pentru face posibilă relația liberă, în Duh și Adevăr, a Creatorului cu creația prin mijlocirea umanului îndumnezeit prin har. Deci icoana este asceză a privirii sau privire îmbisericită. De aici poți să deduci singur că ea nu speculează, nu abstractizează, nu conceptualizează ci arată Adevărul în perspectivă eshatologică. Iar viața veșnică, nemurirea sunt prezente plenar în modul reprezentării, în morfologiile ei teandrice (urâte pentru unii, din câte am văzut). Prin urmare, icoana face vizibil transcendentul și ipostasul îndumnezeit atâta cât poate ochiul omenesc neînviat să suporte. Restul este taină nesfârșită, rezervată vârstei spirituale a vederii față către față (1 Corinteni 13:12)
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) Last edited by Mihailc; 03.02.2013 at 08:39:11. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Multumesc pentru explicatii. Nu privesc canoanele in sens juridic si este evident ca orice regula poate fi mentinuta si transmisa intr-o comunitate si oral, nu numai scris, cu atat mai mult cu cat comunitatea este mai omogena dpdv al unor caracteristici/atribute.
Eu nu contestam capacitatea de impunere a unei reguli stricte pe cale orala intr-o comunitate, nici nu intrebam "de ce este corect ceea ce este in prezent" (ca este evident ca e corect, din moment ce nu a fost, dupa cum si tu spui, nevie de sanctiuni - insa faptul ca acum este corect, nu inseamna, cel putin dpdv logic, ca in trecut toate erau gresite), ci intrebam de ce era incorect inainte (de ce nu era corect) in priviinta altor reprezentari zoomorfe (gen pasarea phoenix), caci nu poti spune ca acei crestini din primele secole ar fi avut mai putin Har decat cei din prezent (care fac lucrurile "corect"). Ma gandeam la crestinii cu adevarat traitori cu Dumnezeu (iata si in zilele noastre parintele Arsenie Boca a pictat intr-o maniera personala si totusi cat se poate de corecta si usor de inteles pt profani), presupun ca acea pictura din antichitate, a fost mentinuta si cenzurata la vremea respectiva de catre preoti, cler (iar comunitatea de iconari au mentinut indrumarile lor niste secole totusi, pina la acel canon care se referea strict la un anume aspect). De ce ar fi, niste secole de practica, considerate gresite?
__________________
Ca sub stapanirea Ta totdeauna fiind paziti, Tie slava sa inaltam, Tatalui si Fiului si Sfantului Duh, acum si pururea si in vecii vecilor Amin. Last edited by adam000; 04.02.2013 at 08:39:25. |
![]() |
Tags |
sfantul trifon |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Blestem in molitfele Sfantului Trifon | costel | Generalitati | 14 | 31.01.2013 15:34:04 |
Apostolul Luca a pictat icoane | spre_rasarit | Generalitati | 17 | 09.08.2011 15:49:36 |
Sfantul Mucenic Trifon | costel | Diverse Sarbatori | 3 | 02.02.2009 02:48:07 |
parintele Trifon | cristina83 | Generalitati | 5 | 27.09.2007 18:20:36 |
|