Poetul a gândit serios și sincer să se călugărească
 
Un alt aspect mai puțin cunoscut de către publicul  larg se referă la faptul că la un moment dat Eminescu pare a fi dorit  sincer să se călugărească. Despre acest lucru a vorbit cercetătorul  Theodor Codreanu în volumul "Eminescu și mistica nebuniei". Această  alternativă a mărturisit-o poetul în perioada epuizantă de la "Timpul",  în luna iunie anul 1883, când era "stricat cu toată lumea", iar Titu  Maiorescu și Simion cloceau o viitoare internare "salvatoare" a lui  Mihai Eminescu. Iată ce nota criticul referitor la intenția poetului:  "Foarte excitat, sentiment al personalității exagerat (să învețe  albaneza!), vrea să se călugărească, dar să rămână la București". De ce  dorea el o călugărire la București? Ne explică profesorul Codreanu:  pentru că dorea avantajul "păstrării contactului cu marele centru  cultural al țării".
 De altfel, gândul călugăririi l-a mărturisit și lui  Zamfir C. Arbore, un confrate de la "Românul", în anul 1882, când Titu  Maiorescu nu-i descoperise încă semne de "alienat". "Știi ce, dragul  meu, hai să demisionăm, tu de la "Românul", eu de la "Timpul", și hai să  ne călugărim, căci nu suntem făcuți să trăim între lupi. La mănăstire,  în chiliile solitare, să scriem letopisețe în cari să înșirăm tot ce  îndură nenorocitul neam românesc, pentru ca să se știe cât amar a  suferit românul, cât a trăit pe acest pământ", îi spunea poetul. În anul  1884, repetă gândul salvării prin călugărire, ecoul lui răzbătând  într-o scrisoare a lui Petre Missir către Titu Maiorescu, pus însă pe  seama nebuniei și luat drept glumă. Că nu putea fi vorba doar de o  simplă glumă sau de un semn al alienării, o dovedesc eroii săi din  "Sărmanul Dionis", "Cezara", "Povestea magului călător în stele", aflați  în ipostaza cea mai grăitoare, aceea a călugărului, cum susține  profesorul Codreanu. Tatăl poetului, fiu de dascăl, cu biserică lângă  casă
 
Încheiem această succintă prezentare și abordare,  citându-l și pe Corneliu Botez, cel care a avut inițiativa omagierii lui  Mihai Eminescu, pentru prima dată de la moartea sa, la Galați. Iată ce  scria acesta despre tatăl lui Eminescu, Gheorghe Eminovici, în lucrarea  sa, "Omagiu lui Eminescu", scrisă la 20 de ani de la moartea  gânditorului, în anul 1909: "…obijnuia să-și invite rudele și prietenii  la Ipotești, unde-i primea și ospăta bine, mai ales la sărbători mari,  cum este la Paști ori la Sfântul Gheorghe, când își sărbătorea ziua  numelui. Îi ducea la biserică, unde asculta slujba cu multă evlavie,  căci atât dânsul cât și mama poetului erau religioși, nu lipseau  duminica și în zi de sărbătoare de la biserică și se supuneau  obiceiurilor religioase în mod strict". Iar Nae Georgescu amintește și  el că "tatăl poetului avea bisericuță lângă casă" și chiar "că era fiu  de dascăl de biserică. Iar tatăl său, Vasile Eminovici, bunicul patern  al poetului, a plecat din Blaj și s-a stabilit în Bucovina, la  Călinești, prin anul 1802, unde a ridicat o căsuță și, alături, o  biserică din lemn la care a slujit. În București, Gheorghe Eminovici  trăgea la o adresă din Strada Biserica Enei nr. 1, unde și Mihai  Eminescu a locuit un timp". Iată așadar adevărul despre modul în care  familia Eminescu, poetul însuși, a trăit relația cu Ortodoxia, sincer și  evlavios, cu speranță și respect, întocmai unor buni creștini. Și ca să  nu mai fie nici un dubiu, acest lucru îl mărturisește însuși Mihai  Eminescu, atunci când spune: "Istoria omenirii este desfășurarea  cugetării lui Dumnezeu. Nu se mișcă un fir de păr din capul nostru fără  știrea lui Dumnezeu"…
complet 
aici.
Singura Mitropolia Moldovei