Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Sfinti Parinti (Patrologie)
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 07.01.2013, 01:01:59
Pelerin spre Rasarit
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

SFANTUL IOAN BOTEZATORUL

,,E suficient să-i privești icoana și te cutremuri instantaneu. Sfântul Ioan Botezătorul are două aripi mari, întunecate și deschise ner­vos spre înafară, gata de zbor și, în același timp, ține pe tavă chiar propriul său cap! E ceva crâncen în această scenă a tipsiei, dar mai e și ceva ce ține de lumină și de speranță. Ioan Botezătorul a biruit moartea și ne-o arată con­cret, prin chiar prezența sa. Moar­tea nu e nici hâdă, nici ine­xorabilă. Moartea este, pentru cei drepți, cea mai mare răsplată. Un alt început."

Traditia patristica a acordat o importanta cu totul deosebita rolului Sfantului Ioan Botezatorul in iconomia mantuirii conform cu cele relatate despre el in Noul Testament. Ioan Botezatorul si Mantuitorul ca Mesia apar in Evanghelii ca cei care depasesc asteptarea obisnuita a evreilor.Noul Testament arata ca Ioan Botezatorul si-a implinit rolul sau in istoria mantuirii intr-un mod, in care negarea rolului sau ar insemna negarea rolului lui Hristos in lucrarea lui Dumnezeu. Daca "Lumina" lui Hristos este mai mare decat "faclia" lui Ioan Botezatorul, astfel fara botezul lui Ioan prin pocainta, cei pacatosi nu puteau vedea Lumina lui Hristos.

Sfintii Parinti scot in evidenta rolul exceptional al Sfantului Ioan Botezatorul, subliniat de catre Mantuitorul. Toate tratatele patristice despre Botez si cateheza baptismala, vorbesc si despre botezul Sfantului Ioan si rolul sau in lucrarea Mantuitorului. Fericitul Augustin spune ca Sfantul Ioan Botezatorul este singurul Sfant pe care Biserica il cinsteste si la nasterea sa dupa trup. Tot el spune ca daca cel mai mare dintre cei nascuti din femei anunta venirea unuia si mai mare decat el, acela nu poate fi altul decat Dumnezeu si Omul Iisus Hristos. Botezul Sfantului Ioan, spune Tertulian, este dumnezeiesc prin instituirea sa, dar nu prin efectele sale. Acest botez pune un capat Legii vechi dar nu o inaugureaza pe cea noua, caci el nu aduce nasterea din nou. Valoarea acestui botez provine numai din relatia sa cu botezul crestin. Prin botezul lui Ioan era reflectat doar izvorul, care era lumina lui Hristos.

Sfintii Parinti scot in evidenta retragerea in pustie a Sfantului Ioan Botezatorul, in sensul separarii de lume pentru aflarea lui Hristos, asa cum scoate in evidenta in mod deosebit un autor patristic din secolul al IV-lea care a fugit de logomahiile scolii din Alexandria, Sfantul Isidor Pelusiotul. Sfantul Chiril al Ierusalimului afirma ca Ioan Botezatorul a fost inainte-mergator al Domnului si in iad.In iconografie, Sfantul Ioan era reprezentat cu un miel la picioarele sale, simbolizand pe Mantuitorul aratat ucenicilor acestuia. Dar, Sinodul cvinisext Trulan (690) a interzis reprezentarea Mantuitorului ca Miel, dupa care Sfantul Ioan a fost redat cu o cruce in mana, ca semn al martiriului sau. Uneori, prin secolul al XIII-lea, el a fost redat purtand aripi, dupa simbolul profetiei lui Maleahi. Reprezentarea Sfantului Ioan in icoana "Deisis", pe de o parte, si a Maicii Domnului, pe de alta parte a Mantuitorului, arata practic cinstea pe care le-a pregatit-o lor Dumnezeu prin jertfa Mantuitorului.

Traditia patristica a pastrat sensul lucrarii Sfantului Ioan Botezatorul in lumina lucrarii Mantuitorului. Astfel Sfintii Parinti, chiar daca nu au asezat nici un simbol legat de lucrarea Sfantului Ioan Botezatorul la inceputul Sfintei Liturghii, ei au presupus mereu aceasta lucrare a sa in pregatirea Sfintelor Daruri (Proscomidie) pentru Liturghie, in care Sfantul Ioan este pomenit alaturi de Sfanta Fecioara Maria. De aceea, interpretarea cea mai profunda si mai statornica a lucrarii Sfantului Ioan Botezatorul nu poate fi alta, decat lumina Mantuitorului Hristos ca nastere din nou prin botez, intrucat Mantuitorul este izvorul, iar Ioan apa botezului, Mantuitorul este "Lumina", iar Ioan Botezatorul este "faclia" aprinsa de la acea Lumina (Ioan 1,9)." (intreg articolul poate fi citit aici )


Sfantul Ioan Botezatorul,ca si inainte-mergator al Domnului,a lasat posteritatii mesajul adevaratei smerenii,patrunzatoare in fiinta si curata in fata lui Dumnezeu:"Eu trebuie sa ma micsorez, iar El trebuie sa creasca.".Parintele Nicolae Steinhardt spunea despre marele sfant:

,,Ioan Botezatorul ne este indeobste cunoscut pentru marea sfintenie a vietii sale. I se spune inger in trup sau om ingeresc, de cat de aspra i-a fost viata in pustie si de cat de intransigenta asceza. Stim ca drept imbracaminte avea o haina din par de camila si ca imprejurul mijlocului purta o cingatoare de curea. De hranit se hranea numai cu lacuste si miere salbatica."Eu trebuie sa ma micsorez, iar El trebuie sa creasca."Cine oare ar mai glasui astfel? Care dintre toti oamenii salasluitori vreodata pe acest pamant ar spune despre sine ca-si doreste sa se micsoreze, ca i se cade sa se umileasca in vreme ce aproapelui sau i se cuvine sa creasca, sa sporeasca? Firesc ii este omului rationamentul cu totul invers: sa voiasca a creste si a propasi el pe seama si in dauna celorlalti. Ceilalti? Sa-l admire, sa-l slujeasca, sa-l rasfete, sa-l ridice in slavi! Oricat de mult, de fara intrerupere, de nereticent. Satul de laude, complimente, slujiri si plecaciuni nu se va declara niciodata. Convins de perfecta-i superioritate nu va inceta in veac a fi.Egocentrismul si idolatrizarea eului sunt cererile si dorintele sufletului omenesc obisnuit, catusi de putin stergerea si infrangerea sinei, recunoasterea superioritatii altuia. Ceilalti ii sunt toti inferiori, orbi care nu se pricep sa-i deosebeasca insusirile exceptionale si sa-I aprecieze cum ar trebui.

Si totusi Ioan Botezatorul aceasta chiar face, lucrul acesta de necrezut, de potrivnic firii, de scandalos pentru orice psihie normala: pe sine se vrea micsorandu-se, pe celalalt crescand, biruind, afirmandu-se, implinindu-se!De aceea si este fraza de la Ioan 3, 30 atat de nepamanteasca, de fara de pereche, de anevoie asimilabila mintilor noastre. In cuprinsul Scripturii - bogata in formule fascinante si-n sentinte vrednice a se intipari in cugetul nostru - zicerea Botezatorului straluceste totusi cu o lumina nespusa si ni se infatiseaza ca un giuvaer; ea contrazice atat de fatis tendinta oricarei individualitati de a se socoti centrul cercului inconjurator si de a considera ca legitim sa-si acorde numai drepturi si monopolul dreptatii incat nu poate sa nu uimeasca asa cum ar face marul care, sfidand legea universala a gravitatiei, in loc sa cada la pamant cand se desprinde din pom, s-ar inalta spre cer.

Ne putem intreba acum ce semnifica pentru noi Ioan Botezatorul, prin care insusiri ale lui ni se arata admirabil, adica vrednic de mirare si veneratie, prin care ne poate fi calauzitor si model?

Prin smerenia sa absoluta, desigur. Prin iubirea sa totala fata de un altul, respectiv de Hristos, prin puterea de zdrobire a iubirii de sine si a inlocuirii ei cu iubirea pentru altul. Ioan Botezatorul se trece in umbra, se sterge, parca s-ar dori invizibil. El devine acel prieten al Mirelui de care pomeneste Iisus in versetul 29 al capitolului 3 din Evanghelia Sfantului Ioan, prietenul care se bucura de bucuria Mirelui, care sta si-L asculta cu dragoste si supunere, care nu-si doreste nimic alta decat sa-L slujeasca. Iata ce este Ioan Botezatorul: este minunata pilda de "eu" care iese din sine si - cu smerenie si netarmurit devotament - dobandeste putinta de a-si iubi semenul mai mult decat pe sine insusi.Ioan Botezatorul ne poate fi tuturor indreptar pe calea stramta a infrangerii trufiei, a neroadei trufii, a egoismului si egocentrismului nostru ridicol care-si face ras de noi indemnandu-ne a crede ca suntem, fiecare, punctul geometric din chiar centrul lumii si ne da ghes a ne increde numai in noi insine, a ne inchide si incuia in carapacea bine ferecata a sinei noastre imperialiste.Ioan ne poate fi pilda sigura de dragoste pentru Mire, adica pentru Hristos si de slujire neprecupetita a Sa.

Noi retinem din viata si jertfa Sfantului Ioan Botezatorul capacitatea omeneasca de a iesi din sine, de a depasi stramtoarea fenomenalitatii, de a iubi pe un altul. Noi cutezam chiar a ne face o calauza (sau macar un temei de neincredere in afirmatii sumare) din zguduitoarea, admirabila, senina fraza de la Ioan 3, 30: "Acela trebuie sa creasca, iar eu sa ma micsorez."Cu ea in suflet si-n inima si-n cuget si-n adancul sensibilitatii noastre biruite sa parasim acum, nu fara a multumi Domnului, acest sfant lacas."
Reply With Quote
  #2  
Vechi 07.01.2013, 01:33:13
dobrin7m's Avatar
dobrin7m dobrin7m is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.08.2010
Locație: Londra
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.926
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Pelerin spre Rasarit Vezi mesajul




Sfintii Parinti scot in evidenta retragerea in pustie a Sfantului Ioan Botezatorul, in sensul separarii de lume pentru aflarea lui Hristos, asa cum scoate in evidenta in mod deosebit un autor patristic din secolul al IV-lea care a fugit de logomahiile scolii din Alexandria, Sfantul Isidor Pelusiotul. Sfantul Chiril al Ierusalimului afirma ca Ioan Botezatorul a fost inainte-mergator al Domnului si in iad.In iconografie, Sfantul Ioan era reprezentat cu un miel la picioarele sale, simbolizand pe Mantuitorul aratat ucenicilor acestuia. Dar, Sinodul cvinisext Trulan (690) a interzis reprezentarea Mantuitorului ca Miel, dupa care Sfantul Ioan a fost redat cu o cruce in mana, ca semn al martiriului sau. Uneori, prin secolul al XIII-lea, el a fost redat purtand aripi, dupa simbolul profetiei lui Maleahi. Reprezentarea Sfantului Ioan in icoana "Deisis", pe de o parte, si a Maicii Domnului, pe de alta parte a Mantuitorului, arata practic cinstea pe care le-a pregatit-o lor Dumnezeu prin jertfa Mantuitorului.

Traditia patristica a pastrat sensul lucrarii Sfantului Ioan Botezatorul in lumina lucrarii Mantuitorului. Astfel Sfintii Parinti, chiar daca nu au asezat nici un simbol legat de lucrarea Sfantului Ioan Botezatorul la inceputul Sfintei Liturghii, ei au presupus mereu aceasta lucrare a sa in pregatirea Sfintelor Daruri (Proscomidie) pentru Liturghie, in care Sfantul Ioan este pomenit alaturi de Sfanta Fecioara Maria. De aceea, interpretarea cea mai profunda si mai statornica a lucrarii Sfantului Ioan Botezatorul nu poate fi alta, decat lumina Mantuitorului Hristos ca nastere din nou prin botez, intrucat Mantuitorul este izvorul, iar Ioan apa botezului, Mantuitorul este "Lumina", iar Ioan Botezatorul este "faclia" aprinsa de la acea Lumina (Ioan 1,9)." (intreg articolul poate fi citit aici )


Sfantul Ioan Botezatorul,ca si inainte-mergator al Domnului,a lasat posteritatii mesajul adevaratei smerenii,patrunzatoare in fiinta si curata in fata lui Dumnezeu:"Eu trebuie sa ma micsorez, iar El trebuie sa creasca.".Parintele Nicolae Steinhardt spunea despre marele sfant:

,,Ioan Botezatorul ne este indeobste cunoscut pentru marea sfintenie a vietii sale. I se spune inger in trup sau om ingeresc, de cat de aspra i-a fost viata in pustie si de cat de intransigenta asceza. Stim ca drept imbracaminte avea o haina din par de camila si ca imprejurul mijlocului purta o cingatoare de curea. De hranit se hranea numai cu lacuste si miere salbatica."Eu trebuie sa ma micsorez, iar El trebuie sa creasca."Cine oare ar mai glasui astfel? Care dintre toti oamenii salasluitori vreodata pe acest pamant ar spune despre sine ca-si doreste sa se micsoreze, ca i se cade sa se umileasca in vreme ce aproapelui sau i se cuvine sa creasca, sa sporeasca? Firesc ii este omului rationamentul cu totul invers: sa voiasca a creste si a propasi el pe seama si in dauna celorlalti. Ceilalti? Sa-l admire, sa-l slujeasca, sa-l rasfete, sa-l ridice in slavi! Oricat de mult, de fara intrerupere, de nereticent. Satul de laude, complimente, slujiri si plecaciuni nu se va declara niciodata. Convins de perfecta-i superioritate nu va inceta in veac a fi.Egocentrismul si idolatrizarea eului sunt cererile si dorintele sufletului omenesc obisnuit, catusi de putin stergerea si infrangerea sinei, recunoasterea superioritatii altuia. Ceilalti ii sunt toti inferiori, orbi care nu se pricep sa-i deosebeasca insusirile exceptionale si sa-I aprecieze cum ar trebui.

Si totusi Ioan Botezatorul aceasta chiar face, lucrul acesta de necrezut, de potrivnic firii, de scandalos pentru orice psihie normala: pe sine se vrea micsorandu-se, pe celalalt crescand, biruind, afirmandu-se, implinindu-se!De aceea si este fraza de la Ioan 3, 30 atat de nepamanteasca, de fara de pereche, de anevoie asimilabila mintilor noastre. In cuprinsul Scripturii - bogata in formule fascinante si-n sentinte vrednice a se intipari in cugetul nostru - zicerea Botezatorului straluceste totusi cu o lumina nespusa si ni se infatiseaza ca un giuvaer; ea contrazice atat de fatis tendinta oricarei individualitati de a se socoti centrul cercului inconjurator si de a considera ca legitim sa-si acorde numai drepturi si monopolul dreptatii incat nu poate sa nu uimeasca asa cum ar face marul care, sfidand legea universala a gravitatiei, in loc sa cada la pamant cand se desprinde din pom, s-ar inalta spre cer.

Ne putem intreba acum ce semnifica pentru noi Ioan Botezatorul, prin care insusiri ale lui ni se arata admirabil, adica vrednic de mirare si veneratie, prin care ne poate fi calauzitor si model?

Prin smerenia sa absoluta, desigur. Prin iubirea sa totala fata de un altul, respectiv de Hristos, prin puterea de zdrobire a iubirii de sine si a inlocuirii ei cu iubirea pentru altul. Ioan Botezatorul se trece in umbra, se sterge, parca s-ar dori invizibil. El devine acel prieten al Mirelui de care pomeneste Iisus in versetul 29 al capitolului 3 din Evanghelia Sfantului Ioan, prietenul care se bucura de bucuria Mirelui, care sta si-L asculta cu dragoste si supunere, care nu-si doreste nimic alta decat sa-L slujeasca. Iata ce este Ioan Botezatorul: este minunata pilda de "eu" care iese din sine si - cu smerenie si netarmurit devotament - dobandeste putinta de a-si iubi semenul mai mult decat pe sine insusi.Ioan Botezatorul ne poate fi tuturor indreptar pe calea stramta a infrangerii trufiei, a neroadei trufii, a egoismului si egocentrismului nostru ridicol care-si face ras de noi indemnandu-ne a crede ca suntem, fiecare, punctul geometric din chiar centrul lumii si ne da ghes a ne increde numai in noi insine, a ne inchide si incuia in carapacea bine ferecata a sinei noastre imperialiste.Ioan ne poate fi pilda sigura de dragoste pentru Mire, adica pentru Hristos si de slujire neprecupetita a Sa.

Noi retinem din viata si jertfa Sfantului Ioan Botezatorul capacitatea omeneasca de a iesi din sine, de a depasi stramtoarea fenomenalitatii, de a iubi pe un altul. Noi cutezam chiar a ne face o calauza (sau macar un temei de neincredere in afirmatii sumare) din zguduitoarea, admirabila, senina fraza de la Ioan 3, 30: "Acela trebuie sa creasca, iar eu sa ma micsorez."Cu ea in suflet si-n inima si-n cuget si-n adancul sensibilitatii noastre biruite sa parasim acum, nu fara a multumi Domnului, acest sfant lacas."
15. Ioan mărturisea despre El și striga, zicând: Acesta era despre Care am zis: Cel care vine după mine a fost înaintea mea, pentru că mai înainte de mine era.
16. Și din plinătatea Lui noi toți am luat, și har peste har.
17. Pentru că Legea prin Moise s-a dat, iar harul și adevărul au venit prin Iisus Hristos.
18. Pe Dumnezeu nimeni nu L-a văzut vreodată; Fiul cel Unul-Născut, Care este în sânul Tatălui, Acela L-a făcut cunoscut.
19. Și aceasta este mărturia lui Ioan, când au trimis la El iudeii din Ierusalim, preoți și leviți, ca să-l întrebe: Cine ești tu?
20. Și el a mărturisit și n-a tăgăduit; și a mărturisit: Nu sunt eu Hristosul.
21. Și ei l-au întrebat: Dar cine ești? Ești Ilie? Zis-a el: Nu sunt. Ești tu Proorocul? Și a răspuns: Nu.
22. Deci i-au zis: Cine ești? Ca să dăm un răspuns celor ce ne-au trimis. Ce spui tu despre tine însuți?
23. El a zis: Eu sunt glasul celui ce strigă în pustie: "Îndreptați calea Domnului", precum a zis Isaia proorocul."

Iata cum Sf. Ioan Botezatorul este prefigurarea monahismului inca de pe atunci. Haina din par de camila ce semnifica votul saraciei si cingatoare din piele ce semnifica votul fecioriei. Si apoi glasul celui ce striga in pustie asemenea monahilor nostrii care se roaga zilnic: "indreptati calea voastra.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem.
Adevarul este fiinta vie.
Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului.
Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului.
Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca
Reply With Quote
  #3  
Vechi 13.01.2013, 19:27:51
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit Sfântul Vasile cel Mare: „Răbdător este acela care își poate ascunde nefericirea sa”

„Lacomul de averi nu se bucură niciodată de cele pe care le are, ci se mâhnește pentru cele care îi lipsesc.”

„Om slab este cel care nu-și poate ascunde tainele sale. Tare este cel care își stăpânește mânia. Răbdător este acela care își poate ascunde nefericirea sa. Bogat este cel care se mulțumește cu cele absolut necesare. Lacomul de averi nu se bucură niciodată de cele pe care le are, ci se mâhnește pentru cele care îi lipsesc.”
***
„Nimic din lucrurile omenești nu ar fi existat dacă la orice lucru pe care l-am fi întreprins ne-am fi gândit la nereușită. Deoarece întotdeauna lângă cultivarea pământului se află nerodirea, lângă afacerile negustorești, paguba, lângă căsătorie, văduvia, lângă educația copiilor, lipsa lor. Cu toate acestea, pe toate le întreprindem și ne sprijinim pe cele mai bune nădejdi încredințând săvârșirea lor lui Dumnezeu, Care rânduiește toate lucrurile noastre.”
***
Apleacă-te asupra mormintelor și vom vedea dacă vei putea deosebi cine este robul și cine stăpânul; cine este săracul și cine bogatul. Deosebește, dacă poți, pe cel întemnițat de împărat, pe cel puternic de cel slab, pe cel frumos de cel urât. Așadar, dacă îți vei aduce aminte de sfârșitul de obște, nu te vei mândri niciodată.


(Extras din „Picături de înțelepciune”, (trad. din limba greacă de ieroschim. Ștefan Nuțescu), Edit. Evanghelismos, București, 2007, pp. 9-12)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #4  
Vechi 13.01.2013, 22:36:13
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cristiboss56 Vezi mesajul
„Lacomul de averi nu se bucură niciodată de cele pe care le are, ci se mâhnește pentru cele care îi lipsesc.”
Ei bine, iata un cuvant care imi starneste o intrebare: frate, cum talcuiesti cuvantul acesta atunci cand avem in vedere "averea" duhovniceasca?

"Lacomia" insetatului de Hristos, a celui care isi vede groapa (si viermusii) dinlauntrul sau, a celui care striga din miez-de-intuneric spre Lumina....
nu este, oare, binecuvantata mahnire pentru cele duhovnicesti care ii (NE) lipsesc?

Intrucat sunt averi si averi...
Lacomii si lacomii...
Nebunie si nebunie...

Vezi cum se rasuceste talcul vorbei chiar sub ochii nostri?.... Vezi cum "se joaca" pocainta, intocmai ca un delfin in apa insorita-a marii?...

Sau, poate, iarasi ma insel?...
Talcuieste te rog sau, mai indraznet: riscati si fratia voastra o opinie binecuvantata de Domnul!....:)

P.S. Mijesc un gand: sa fie cuvantul, in Domnul, catre "a avea"?
Sau, mai degraba, zbatere in a fi fiinta intru Fiinta?....
Indraznesc si eu, alaturindu-ma de unul singur, trufas (si sigur pe nedrept), in grupul "babelor bibliofile" lansate de Mihail'c pe un alt topic....

Last edited by cezar_ioan; 13.01.2013 at 22:55:01.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 13.01.2013, 23:43:56
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

Cea mai buna este lacomia duhovniceasca , si cu cat aceasta lacomie se mareste , se adanceste , vom fi nemultumiti tot timpul , vom fi nelinistiti , de cele dobandite , caci credinta adevarate nu naste liniste precum se crede , aprinde un foc in noi si-o frica deopotriva !
E buna lacomia duhovniceasca , fratele meu , nu-i buna trandavia duhovniceasca , multumirea de sine , ca vezi Doamne pe toate le-am facut , in rugaciune , in postire , in marturisie , in indreptare , si hopa cand ti-e lumea mai draga cazi de vezi stele verzi , de nu te mai recunosti , si iaca intervine lucrarea smereniei , ce te mustra si te atentioneaza , te rusineaza , te potoleste ,si-ti deschide lacomia asta continua duhovniceasca .
Suntem ca pe un camp de lupta si lupta se da in toate cele duhovnicesti , caci de nu reusim sa intram in camara inimii noastre , in adancul ei , in plinatatea ei , nici ruga nu-i curata , nici postirea adevarata , nici cainta sincera , si nici marturisirea folositoare.
Sfintii Parinti care au reusit dupa multa "lacomie" duhovniceasca , iaca acum pun ghilimele ca mai sus n-am pus ,sa intre cu adevarat in camara inimii , in aceasta camara tainica , au incercat si au trait o uimire in fata tainei existentei .
Citeam intr o carte acum cateva zile ca multi Sfint si-au pus acesta intrebare : de ce exista diferente intre oameni de intensitate a constintei pacatului. E o intrebare poate fara raspuns , dar lacomia s-o avem si sa nu fim multumiti niciodata de cele dobandite , sa vrem mai mult si mai mult , caci nu exista indigestie la cele duhovnicesti , dar , pentru ca si aici exista un dar , sa fim rabdatori , chibzuiti , caci nimic nu se dobandeste batand din palme , si cand nu te astepti , Duhul Sfant se apropie de noi , ne indulceste , ne incalzeste , ne sterge lacrima , apoi iar pleaca , si noi iar insetam , "lacomim" dupa cele bune , dar sa nu uitam ca Dumnezeu nu lucreaza impotriva libertatii date , dar lucru foarte important , nu descoperit de mine , ca viata duhovniceasca a crestinului se manifesta pe acesti doi factori : libertatea omului si lucrarea harului dumnezeiesc !
Avem , frate libertatea sa lacomim dupa cele duhovnicesti ? Avem !
Lucrarea harului vine cand nu te astepti !
O saptamana linistita , frate !
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #6  
Vechi 14.01.2013, 00:47:23
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cristiboss56 Vezi mesajul
Cea mai buna este lacomia duhovniceasca , si cu cat aceasta lacomie se mareste , se adanceste , vom fi nemultumiti tot timpul , vom fi nelinistiti , de cele dobandite , caci credinta adevarate nu naste liniste precum se crede , aprinde un foc in noi si-o frica deopotriva !
E buna lacomia duhovniceasca , fratele meu , nu-i buna trandavia duhovniceasca , multumirea de sine , ca vezi Doamne pe toate le-am facut , in rugaciune , in postire , in marturisie , in indreptare , si hopa cand ti-e lumea mai draga cazi de vezi stele verzi , de nu te mai recunosti , si iaca intervine lucrarea smereniei , ce te mustra si te atentioneaza , te rusineaza , te potoleste ,si-ti deschide lacomia asta continua duhovniceasca .
Suntem ca pe un camp de lupta si lupta se da in toate cele duhovnicesti , caci de nu reusim sa intram in camara inimii noastre , in adancul ei , in plinatatea ei , nici ruga nu-i curata , nici postirea adevarata , nici cainta sincera , si nici marturisirea folositoare.
Sfintii Parinti care au reusit dupa multa "lacomie" duhovniceasca , iaca acum pun ghilimele ca mai sus n-am pus ,sa intre cu adevarat in camara inimii , in aceasta camara tainica , au incercat si au trait o uimire in fata tainei existentei .
Citeam intr o carte acum cateva zile ca multi Sfint si-au pus acesta intrebare : de ce exista diferente intre oameni de intensitate a constintei pacatului. E o intrebare poate fara raspuns , dar lacomia s-o avem si sa nu fim multumiti niciodata de cele dobandite , sa vrem mai mult si mai mult , caci nu exista indigestie la cele duhovnicesti , dar , pentru ca si aici exista un dar , sa fim rabdatori , chibzuiti , caci nimic nu se dobandeste batand din palme , si cand nu te astepti , Duhul Sfant se apropie de noi , ne indulceste , ne incalzeste , ne sterge lacrima , apoi iar pleaca , si noi iar insetam , "lacomim" dupa cele bune , dar sa nu uitam ca Dumnezeu nu lucreaza impotriva libertatii date , dar lucru foarte important , nu descoperit de mine , ca viata duhovniceasca a crestinului se manifesta pe acesti doi factori : libertatea omului si lucrarea harului dumnezeiesc !
Avem , frate libertatea sa lacomim dupa cele duhovnicesti ? Avem !
Lucrarea harului vine cand nu te astepti !
O saptamana linistita , frate !
Mangaietor cuvant.

Punem la inima, frate Cristian, acest vant cald Care iti racoreste sufletul...

Last edited by cezar_ioan; 14.01.2013 at 02:47:14.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 15.01.2013, 01:21:45
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Thumbs up Sfaturi Duhovnicesti - Dobandirea Duhului Sfant - Sfantul Siluan Athonitul

Partea intai :
http://www.youtube.com/watch?v=fF1dzIJDZPs
Partea a doua :
http://www.youtube.com/watch?v=KrelBQnf7gY
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)

Last edited by cristiboss56; 15.01.2013 at 01:27:23.
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Viata Sfantului Simeon cel Nebun dupa Hristos Nestiut Generalitati 4 10.04.2014 20:58:59
Mihai Viteazul - o viata inchinata lui Hristos mirelat Biserica Ortodoxa in relatia cu alte confesiuni 23 25.09.2013 04:44:16
Dogmatica Patristica Ortodoxa myself00 Generalitati 7 10.09.2012 20:23:37
Despre trupurile inviate in patristica Mihnea Dragomir Sfinti Parinti (Patrologie) 99 29.05.2012 15:09:59
Acatistul Domnului nostru Iisus Hristos Calea, Adevarul si Viata tatolivia Intrebari utilizatori 0 09.10.2011 16:10:56