![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Citat:
Deci : PSIHIATRUL e medic, a terminat medicina și un rezidentiat de psihiatrie (iatros inseamna medic, asa ca „medic psihiatru” e un pleonasm), el se ocupa cu diagnosticul si tratamentul tulburarilor psihice, asa cum sunt ele catalogate in diverse clasificari (ICD, DSM). PSIHOLOGUL a absolvit o facultate de psihologie si se ocupa, generic, cu studiul mintii umane. In realitate, o asemenea intreprindere este mult prea vasta, asa ca de obicei pshiologii se specializeaza in diverse ramuri: psihopatologie (studiul anomaliilor psihologice), psihologie comportamentala, sociala, educationala, chiar si psihologie industriala. Lista continua si e foarte lunga. Psihopatologii sau psihologii clinicieni, vin si ei in contact cu ceea ce noi numim „pacienti”, contribuind la evaluarea acestora. PSIHOTERAPEUTUL e o persoana care, fiind deja medic sau psiholog (avand uneori chiar alta pregatire de asistent social la teolog), a mai facut o formare, una aparte: o scoala de psihoterapie. Apoi a practicat, sau practica, o psihoterapie supervizata. Primul psihoterapeut oficial a fost Freud si prima scoala de psihoterapie a fost psihanaliza, insa astazi exista multe scoli de psihoterapie, multe divergente, toate avand insa in comun o relatie cu clientul (psihoterapeutul are clienti, nu pacienți) ce implica doar conversatia, comunicarea si nu medicamentele sau alta forma de terapie medicala. In Romania exista o Federatie Romana de Psihoterapie, la care sunt afiliate multe scoli majore de psihoterapie
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Daca doriti sa spun cate ceva despre sugestia hipnotica, o voi face cu placere.
In facultatile de psihologie din intreaga lume, inclusiv din Bucuresti, sugestologia ocupa aproximativ 1 an sau 2 (cazul promotiei mele) din studiile universitare. E un domeniu vast, cu aplicatii multiple, insa eu personal consider hipnoza o tehnica secundara, de care ne putem dispensa. Alte abordari sunt cu mult mai importante, insa uneori e nevoie si de hipnoterapie. Pe de alta parte, sugestia hipnotica (si autohipnoza) sunt aplicate masiv in sport, in psihologia examenelor etc. Voi detalia daca doriti sa fac o expunere. Cristian a facut o prezentare destul de corecta, consider eu, a termenilor care se refera la statutul unui "psi". Pentru delimitarea termenilor, cred ca nu mai e nevoie de completari majore. Imi pare suficient de clar cum a expus chestiunea. P.S. Dar ce iti veni Laura sa abordezi subiectul asta?....:) Stii ca e controversat si inconjurat cu un nor a carui grosime are kilometri de superstitii si aiureli... In definitiv, e un subiect tehnic (iar nu speculativ) si nu poate fi inteles rezonabil decat in baza unor cunostinte corecte din domeniul psihologiei, precum si pe baza unei experiente minimale, concrete. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Citat:
Ați scris așa: "...dar psihologul in sine nu se ocupa cu astfel de "pacat Nu am avut nicidecum intenția de a-i acuza pe psihologi în general sau știința psihologiei! Doamne ferește! Îmi cer scuze față de psihologii de pe forum dacă, în mesajul meu, am făcut (fără să-mi dau seama) vreo afirmație tendențioasă la adresa acestei științe. Consider psihologia drept un domeniu deosebit de interesant și util, în special pentru cei care caută îndrumare, consiliere, terapie pentru problemele sufletești. Chiar am văzut recent un reportaj despre psihoterapia practicată pentru copiii autiști și am rămas profund impresionată de modul în care acești copilași pot fi integrați în societate, pot duce o viață normală datorită psihologilor care-i ajută. În mesajul precedent doar am pus întrebarea dacă există, într-adevăr, hipnoză practicată în mod științific sau totul ține de domeniul fanteziilor și al exagerării... pentru că îmi părea foarte dificil de crezut că o persoană poate căpăta, doar prin anumite cuvinte și gesturi, o influență atât de mare asupra conștiinței altora. Știam că hipnoza se poate realiza doar cu acordul celui care urmează să intre în transă, dar... tot mi se părea neverosimil. :) Este foarte utila clarificarea termenilor "psihologie", "psihoterapie" si "psihiatrie". Imi erau cunoscute aceste informatii despre diferentele dintre cele 3 notiuni (psiholog, psihoterapeut si psihiatru), dar este posibil ca multe persoane sa nu le stie si, din acest motiv, consider ca sunt foarte utile si interesante precizarile dvs. Multumesc mult pentru raspuns. Doamne ajuta!
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17) "Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul) "Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!" "Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis) Câteva gânduri scrise de mine: http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca |
|
#4
|
|||
|
|||
|
@catalin2:
Supărarea lui Cezar o găsesc justificată, având în vedere că el nu-și dă cu părerea, ci vorbește despre un domeniu pe care-l cunoaște, practicându-l. A explicat de mai multe ori - și sunt de acord cu punctul lui de vedere - că e greșit să se extindă competența cuiva peste domeniul altuia, că n-ar trebui să-i spună teologul psihologului ce este psihologia, după cum nici invers. Dacă sunt un bun tâmplar, n-o să te învăț cum se croiește o haină dacă tu asta faci de-o viață. Tu demonizezi orice câștig al modernității, crezând că e de la cel rău, căutând binele, adevărul, ortodoxia în trecut. Respingi știința atunci când ți se pare că îți amenință soliditatea edificiului în care te-ai închis pentru a-ți proteja ceea ce consideri a fi dreapta credință. Vei ajunge, la limită, să respingi evidențele (așa cum destul de mulți deja o fac), optând pentru realitatea pe care ți-ai construit-o. Iar dacă ne e teamă că temelia ar putea să ne fie zdruncinată de adevărurile științei, ar trebui să ne gândim la ce a spus Domnul: poate am clădit pe nisip, poate nu ne-am pus temelia pe El. O teologie care refuză știința, după cum cu mirare constat că se întâmplă adesea pe forum, e la fel de periculoasă ca și o știință care respinge teologia: ambele suferă de autosuficiență. În trecut n-a fost așa, teologii stăpânind bine știința vremurilor lor; de altfel, și astăzi adevărații teologi au un interes deosebit pentru știință, găsind în ea înțelesuri noi, confirmări ale credinței. E bine știut, când e vorba de psihologie, omul e încercat de frică. Ne temem de psiholog ca de unul care știe despre noi ceea ce noi nu știm, care ne poate pune în față o oglindă în care nu vrem să ne vedem, care poate, eventual, să ne arate fundamentele șubrede ale unei false credințe pe care o avem. Și într-un fel cred că e justificată teama sau neîncrederea, atâta vreme cât nu-i cunoaștem intențiile eventual ascunse pe care le are, cât nu știm ce vrea să facă în sufletul nostru. Pentru că mulți, câștigând posibilitatea de a manipula, o fac fără scrupule - și mă gândesc aici mai ales la campaniile publicitare sau electorale. Dar atunci când psihologul este credincios, când și-a închinat el însuși viața lui Hristos, cred că știința lui nu poate să ne fie decât de folos, ajutându-ne să ne cunoaștem mai bine fricile, bolile, patimile și să sporim duhovnicește. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Am vazut la tv unele emisiuni de divertisment, in care un grup de tineri erau hipnotizati si pusi in diferite situatii: ori plimbau o lesa, crezand ca e vorba de un catel; sau un tip puternic se lua la intrecere cu o babuta: cu cat se straduia el sa o invinga pe babuta, cu atat mai slab era si era invins, spre deliciul publicului.
La o vreme dupa aceste spectacole, au fost reactii din partea specialistilor, care au atras atentia asupra pericolului, care exista la acest fel de hipnoza: dupa 2 saptamani persoanele, care fusesera hipnotizate, au intrat automat in acea stare de hipnoza. Specialistii avertizau asupra acestui pericol. Cezar, poti sa ne explici carui fapt se intampla acest lucru? Dar daca hipnoza e facuta profesional, se poate intampla acelasi lucru, adica sa reintre in stare de hipnoza automat dupa o vreme? As mai vrea sa stiu daca se poate crea o dependenta de hipnotizator. |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Citat:
Dealtfel, purtam mereu o responsabilitate pentru actiunile noastre. Pana la hipnoza, insa, noi oamenii suntem responsabili de cum ne purtam cu aproapele, zi de zi, clipa de clipa. Suntem responsabili fata de noi insine, fata de partenerul de viata si de copii, fata de familia si neamul nostru, fata de straini, fata de concetateni, fata de cei care ne citesc textele si sau cartile etc. Chestiunea aceasta a responsabilitatii nu e specifica doar relatiei dintre psihologul care practica hipnoza si clientul sau, ci priveste pe fiecare persoana in relatiile ei cu semenii. Sa ne amintim, va rog, aceasta! Cat priveste reactiile dupa doua saptamani, iarasi acest lucru este posibil. In general, nu doar in urma hipnozei se intampla aceasta ci in orice tip de invatare, precum si in legatura cu predictiile personale autoinduse, precum si in programarea sau autoprogramarea mintala etc. Explicatiile pot fi cam de aceeasi sorginte cu urmatoarea situatie (aleg un exemplu intentionat banal, pentru a demitiza hipnoza si toate exagerarile despre care s-a scris in multe studii dedicate reprezentarii sociale a hipnozei). Si mai fac o paranteza: nu hipnoza e un mit sau o abordare mistica, demonica etc. Ci mistice si demonice, mitologizante si nerealiste sunt reprezentarile sociale si interpretativitatea declansata mereu in unele persoane sau grupari ,atunci cand vine vorba de hipnoza. Aceste lucruri, repet, s-au lamurit de mult in cercurile cercetatorilor fenomenelor respective (hipnoza, pe de o parte, respectiv reprezentarea ei sociala si prejudecatile personale, pe de alta parte). Si iata ca ma departez inca si mai mult de redactarea exemplului anuntat mai sus (revin imediat), precizind ca se impune sa facem o distinctie clara intre urmatoarele lucruri: a) avem teorii din auzite sau bazate pe argumentul autoritatii despre un fenomen (aici, hipnoza); b) am studiat sistematic domeniul; c) am studiat si practicat hipnoza, atat ca psihologi instruiti in acest sens, cat si ca subiecti care au beneficiat de o forma mai superficiala sau mai profunda de hipnoza; d) am fost victimele unor abuzuri savarsite asupra noastra de oameni rauvoitori care au utilizat o modalitate sau alta de inducere a transei hipnotice, provocindu-ne diverse neajunsuri; e) suntem cunoscatori (sau ignoranti) in ceea ce priveste hipnoza, insa manuim dezbaterea pe aceasta tema in slujba unor motive partizane, mai mult sau mai putin declarate onest si complet. Personal, marturisesc ca ma (auto)incadrez cu toata onestitatea de care dispun, in situatiile b si c. Precizez de asemenea ca nu sunt hipnoterapeut propriu-zis (exista o specializare distincta in acest sens), ca de mai bine de 10 ani nu am utilizat tehnica hipnozei si autohipnozei (nu in mod intentionat!) in relatiile mele profesionale sau de alta factura cu semenii. Ca psiholog am alta formare, utilizez alte instrumente de lucru atunci cand am o relatie de consiliere (putin din terapia cognitiva, mai mult din analiza tranzactionala, etc.). Am facut toate aceste precizari pentru cei care sunt interesati in mod real de pozitia mea. Nu am nimic de ascuns nimanui pe aceasta tema. Last edited by cezar_ioan; 25.11.2012 at 01:21:44. |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Se poate, intr-adevar, ca un om sa reintre in starea de hipnoza dupa o vreme. Sunt mai multe explicatii posibile, toate plauzibile (ar fi multe de discutat aici, chestiunea e bogata in nuante) si ma limitez doar la o simpla schitare a catorva posibilitati:
1. Daca persoanei hipnotizate i s-a sugerat tocmai aceasta in sedinta de hipnoza. 2. Daca persoana sufera de anumite vulnerabilitati psihice, avind anumite inclinatii spre zonele de patologie mintala sau fiind serios afectata psihic. (tocmai din aceste motive, suntem instruiti sa ne alegem subiectii dupa o atenta evaluare diagnostica prealabila si nu lucram cu oamenii care au tendinte maladive pregnante ori sunt bolnavi de-a binelea, inconstientul lor dominind constiinta, avind conflicte interioare de intensitate nevrotica ridicata sau chiar psihotica, etc.) 3. Daca doreste pur si simplu sa faca aceasta (avind deja anumite repere din experienta traita deja - stie cum sa faca pentru a ajunge in starea respectiva). Precizez ca hipnoza e la fel ca orice alt lucru: devine bun sau rau in functie de omul care il foloseste, de intentii, de pricepere, de multi factori care tin de relatiile interpersonale etc. Cuvantul (hipnoza pe care am invatat-o noi la scoala se realizeaza prin vorbire) este, o stim cu totii, fie cel care alina fie cel care raneste, fie te tine in viata, fie te omoara etc. Cate nu face omul prin cuvant! Aproape totul, se pare... Asadar, ca orice alt lucru, hipnoza poate fi un instrument util sau daunator. Cat priveste dependenta, aceasta e o tendinta atat de raspindita a oamenilor, incat va rog sa imi intelegeti zambetul usor amuzat si sa nu mi-o luati drept impolitete. Pai sigur ca putem fi dependenti de aproape orice! Aceasta tine de multe... Va rog sa ne intrebam impreuna: e ceva pe lume de care sa nu fim dependenti, intr-o masura mai mare sau mai mica? UItati, eu de pilda sunt cu totul dependent fata de posibilitatea mea de a merge. Precum si de relatia cu semenii. Si de apa si de aer sunt dependent. Problema nu e dependenta ci tipul de dependenta! Daca dependenta e folositoare pentru viata noastra, atunci nu vad nici o problema. Necazul e cand suferim de pe urma unor dependente (alcool, droguri, televizor, net, forum etc.) care ne pot distruge viata. Noi am fost invatati ca sensul oricarei interventii de tip consiliere/psihoterapie (inclusiv cand folosim instrumentul hipnozei) este de a contribui, dupa puteri, la dezvoltarea capacitatii clientului nostru de a deveni autonom in alegerile si activitatile sale. Adica, luptam impotriva bolii care, intotdeauan il invalideaza mai mult sau mai putin pe cel afectat si cautam sa obtinem o autonomie cat mai mare a persoanei repsective. Cand un bolnav devine o greutate pe umerii familiei, ai colegilor, prietenilor etc., suntem solicitati sa oferim sprijin calificat pentru ca persoana sa poata merge din nou pe propriile "picioare" (sufletesti). Sa fie capabil de auto-ingrijire, de responsabilitate, de munca, etc. Daca un terapeut spune ca clientul lui a devenit dependent de el, noi raspundem, ca o gluma intre colegi (sau uneori foarte serios!) ca in realitate ... terapeutul e dependent de client! Deh, bogatele si mereu complicatele relatii umane... Last edited by cezar_ioan; 25.11.2012 at 01:47:55. |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Acum vad ca n-am mai apucat sa dau exemplul acela...:) M-am lasat purtat de firul gandurilor si am uitat de exemplul promis. Sper insa ca se intelege totusi cum vad eu problema si nadajduiesc ca a fost de folos, catusi de putin... Acum ma retrag la ...hypnos! Pic de oboseala, ma iertati!
|
|
#9
|
|||
|
|||
|
Intrebarea mea nu era referitoare la dependenta de orice, ci de cel care hipnotizeaza. Cum poate pacientul sa se sustraga unei asemenea dependente?
|
|
#10
|
|||
|
|||
|
Citat:
-cel mai bine cred ca ar trebui explicate diferentele dintre hipnoza oculta sa zic asa care e igur demonica si cea medicala; eu sunt curios cum se invata tehnicile de hipnotizare dpdv medical; de ex cum l-a invatat pe Ioan Cezar Prof. Irina Holdevici care se stie ca a lucrat cu securitatea si a practicat yoga; deci e clar ca l-a invatat o hipnoza de tip demonic. |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Acupunctura, Hipnoza, Reiki, Radiestezia reprezinta vrajitorie sau nu? | mihaisepo | Vrajitoria | 58 | 06.11.2018 02:27:29 |
| Ierarh adevarat- mai exista la noi asa ceva | aurel1211 | Mari Duhovnici si predicile lor | 24 | 04.03.2013 20:26:09 |
| "imoralitatea" lui Dumnezeu din Biblie? Nu exista asa ceva! | flying | Despre Sfanta Scriptura | 203 | 18.05.2010 21:31:10 |
| Psihologie sau Ortodoxism | C-tin | Teologie si Stiinta | 93 | 10.04.2008 14:58:36 |
|
|