![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Exista mai multe pasaje in cartea lui Yannaras unde acesta critica fastul din biserica.
Intr-un pasaj critica chiar pe arhiereii care se imbraca, spune el, "ca niste extraterestri in fata poporului sarac si nevoias". Este un alt aspect asupra caruia NU sunt de acord cu Yannaras. In primul rand, biserica are cultul sarbatorii si de aceea cred eu ca slujba ca si imbracamintea preotilor are un anumit fast. Si chiar si oamenii aceia sarmani pot simti astfel gustul sarbatorii. In al doilea rand, se intrevede si aici motivul pentru care am spus ca Yannaras e carcotas. Sa ne aducem aminte de Iuda, cel care l-a tradat pe Hristos, si de felul in care a admonestat-o pe femeia pacatoasa care a varsat mirul pe picioarele Mantuitorului, certand-o ca de ce s-a facut atata risipa, cand mirul se putea vinde iar banii sa fie dati saracilor. Aceiasi dragoste fatarnica pentru saraci pare ca reiese din acest pasaj al lui Yannaras. Chiar daca ar fi asa, chiar daca imbracamintea episcopilor si slujbele s-ar desfasura cu mult fast, sa ne aducem aminte ca Mantuitorul a spus ca nimic din ce se ofera Lui nu este prea mult. De unde atata grija la Yannaras de taranii saraci care asista la slujba? |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Bogdan, reacția superficială la o simplă reflecție asupra episcopatului poate deschide o adevărată "cutie a Pandorei" cu date surprinzătoare legate de fidelitatea ortodoxiei actuale față de Tradiție, precum și acumulările ei discutabile în domeniul logisticii liturgice din perioada bizantină medie și târzie.
Este o discuție lungă și complexă, din care spicuiesc doar câteva repere, posibil utile, pentru o aprofundare ulterioară. Veșmintele arhierești folosite în uzul cultului ortodox de astăzi s-au impus în perioada captivității monotelite a Bizanțului, treptat, și au rămas așa după restabilirea temporară a ortodoxiei, din cauza cunoscutului atașament romeic față de formele consacrate ale tipicului. Cum, după monotelism, au urmat la scurt timp cele două perioade tulburi ale crizei iconoclaste în Biserică, abuzurile cezaro-papiste ale episcopatului au scăpat vigilenței critice ale teologilor harismatici și au rămas așa până astăzi. Trebuie spus aici că episcopatul reprezintă o slujire capitală a Bisericii, în exercițiul căreia sunt mobilizate calități și aptitudini duhovnicești excepționale. Aflat în permanență la intersecții de contrarii, episcopul este, în portretul ideal, un performer al dreptei socoteli, capabil să împace în Duhul Sfânt tendințe cel mai adesea ireductibile: puterea și smerenia, iconomie și acrivie, pedepeapsa și iertarea etc. Textul scripturistic care arată modul de lucru al episcopului se găsește în 1Corinteni 9: 16-23): "Căci dacă vestesc Evanghelia, nu-mi este laudă, pentru că stă asupra mea datoria. Căci, vai mie dacă nu voi binevesti! Căci dacă fac aceasta de bună voie, am plată; dar dacă o fac fără voie, am numai o slujire încredințată. Care este, deci, plata mea? Că, binevestind, pun fără plată Evanghelia lui Hristos înaintea oamenilor, fără să mă folosesc de dreptul meu din Evanghelie. Căci, deși sunt liber față de toți, m-am făcut rob tuturor, ca să dobândesc pe cei mai mulți; cu iudeii am fost ca un iudeu, ca să dobândesc pe iudei; cu cei de sub lege, ca unul de sub lege, deși eu nu sunt sub lege, ca să dobândesc pe cei de sub lege; cu cei ce n-au Legea, m-am făcut ca unul fără lege, deși nu sunt fără Legea lui Dumnezeu, ci având Legea lui Hristos, ca să dobândesc pe cei ce n-au Legea; Cu cei slabi m-am făcut slab, ca pe cei slabi să-i dobândesc; tuturor toate m-am făcut, ca, în orice chip, să mântuiesc pe unii. Dar toate le fac pentru Evanghelie, ca să fiu părtaș la ea". Prin urmare, episcopul este un maestru al adecvării la public, la mediu, la condiții, fără ca aceste acomodări circumstanțiale să-i pună în criză nici autoritatea harismatică, nici condiția de slujitor al tuturor întru smerenie și iubire nefățarnice. Experiența confirmă faptul că prin biruința unei persoane în acestă slujire eclezială Biserica se îmbogățește cu sfinți cu mare putere de mijlocire și dăruitori ai harului Duhului Sfânt de care aceștia s-au împărtășit din plin. Dintr-o listă bogată e suficient să amintim aici de Sfântul Nicolae a Mirelor Liciei, sau, mai recent, Sfântul Nectarie din Eghina și Sfântul Ioan Maximovici. Ar mai fi multe de spus dar deja m-am întins cam mult.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) Last edited by Mihailc; 18.11.2012 at 18:07:06. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Bun, dar ati citit vreodata la Sfintii Parinti sa se ia de asemenea lucruri ?
La cei mai noi sa zicem, fiindca dvs. sustineti ca vesmintele sunt din perioada monotelita . Este asta o piedica a sfinteniei, faptul ca noi acceptam ca episcopii sa poarte totusi asemenea vesminte, care fie vorba intre noi, nici macar nu sunt asa de scumpe. Ati citit vreodata la Sf. Siluan sa scrie despre asemenea lucruri ? Nu, el si-a vazut de viata lui in Hristos. Sau la Staniloae? Sau la Lossky ? Sau la parintele Galeriu ? Eu nu am citit pana acum asemenea lucruri si le consider de mica importanta. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Teologia post-patristica este ulterioara teologiei neo-patristice. Nu e vorba de redescoperirea scrierilor sfintilor parinti, cum au si facut unii teologi neo-patristici, ci de realtivizarea invataturii, de tagaduire a gandirii teologce a sfintilor, cum au ajuns sa faca alti scriitori.
Un profesor grec spune: "Ca să evităm orice eventuală confuzie terminologică, vom trece chiar de la început direct la indispensabila elucidare a termenului nou în domeniu și anume ,,post-patristic”. Această nouă terminologie științifică primește variate interpretări, însă cele mai predominante din punct de vedere științific sunt, în opinia noastră, următoarele: a) Când primei părți componente a cuvântului „μετα”- [„post”-] i se atribuie o importanță temporală, caz în care este vorba despre sfârșitul epocii patristice; și b) Când primei părți componente a cuvântului i se atribuie o semnificație critică, caz în care cuvântul compus ,,post-patristic” înseamnă relativizare, contestare [tăgăduire] parțială sau totală, revizuire, o nouă lectură, și chiar o depășire a gândirii teologice a Părinților Bisericii." "În climatul teologic secularizat mai larg, prezentat mai sus, și îndeosebi și prin excelență în spiritul propriu-zis al ecumenismului, pe care l-am descris, se încadrează organic și mișcarea apărută în ultima vreme a teologilor prezumtiv ,,post-patristici”. Cu siguranță, această mișcare are în mod clar și influențe protestante, care sunt mai evidente, în principal în poziționarea cu caracter științific a teologilor ,,post-patristici”, împotriva autorității diacronice, de până acum, a învățăturii teologice a Sfinților Părinți." Data trecuta am dat si un articol din ziarul "Lumina", autorul fiind un admirator al teologilor neo-patristici, dar observa ca unii scriitori au ajuns sa spuna si altceva fara de invatatura ortodoxa. http://www.ziarullumina.ro/articole;...a-moderna.html "Practic, sinteza neo-patristică reprezenta o utilizare în perioada modernă a scrierilor Sfinților Părinți, o întoarcere la izvoarele vii ale operei lor. Din păcate, însă, cam aici se oprește partea pozitivă a expresiei. Însă există pericolul ca această sinteză să devină supraevaluată din anumite puncte de vedere, cum ar fi subiectivitatea cercetătorului în detrimentul Tradiției bisericești, iar criteriile ei rămân încă dificil de enunțat. Neo-patristică nu sună deloc extraordinar. Pare a aduce dintr-un anumit punct de vedere cu mult titrata expresie occidentală modernă de societate post-creștină (aici originalitatea a luat-o puțin razna!). De altfel, unul dintre cele mai ciudate concepte teologice vorbește despre o perioadă post-patristică. Ideea de neo-patristic(ă) cuprinde în sine un pericol, pe care Florovsky îl știa fără îndoială, dar care spera să fie evitat de cercetătorii de după el. Din păcate, acest lucru nu s-a întâmplat, discernământul teologic aflându-se la cote minime în ultima perioadă de timp. Conceptul de sinteză neo-patristică a ajuns să desemneze practic o trecere dincolo de Sfinții Părinți, o dorință de a merge mai departe cu sau fără ajutorul lor. Într-un anumit sens, unii teologi au ajuns să afirme chiar că trebuie să ne eliberăm de modul patristic de gândire, care poartă în sine diverse influențe nebenefice, pentru a păstra o gândire obiectivă. " Din cate stiu teologi sunt in general cei ce sunt si sfinti. Cine scrie o carte despre teologie e un scriitor despre teologie, desi acum toti se cheama teologi. In ultimii ani teologi au fost Sf. Serafim de Sarov, Sf. Igantie Briancianinov, Sf. Nectarie, Sf. Iustin Popovici, etc. Dar si Parintele Cleopa, Parintele Arsenie Papacioc, Parintele Staniloae, toti avand si nevointe, nu doar teorie. Sf. Iustin Popovici e considerat un mare teolog al sec. XX, duhovnici romani au fost influentati de acest mare sfant, dar nu prea vad sa se vorbeasca despre el sau despre lucrarea sa (de care aminteau duhovnicii nostri), "Biserica ortodoxa si ecumenismul". In schimb aud prea des vorbindu-se despre Yannaras, care e si filozof. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
In schimb vedem cum invatatura e redefinita, i se da o vaga tenta relativista, ca ea sa fie permisiva si ereziilor din alte culte. Chiar ereziei i se da o definitie filozofica, ca forma sa para ca nu spune ceva diferit de ce se stie, dar in fond sa fie o intelegere laxa, permisiva. Mie asta mi se pare ca reiese din toate citatele pe care le-am citit pana acum. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Mihailc, atunci cand dai un citat, fii dragut si indica si sursa, pagina si eventual Editura, asa cum se face in mod obisnuit.
Atata timp, cat un parinte al Bisericii avertizeaza impotriva unui autor, e cazul sa tinem cont. Altfel s-ar putea sa ne riscam mantuirea, dand crezare unor lucruri logice, dar neadevarate. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
În fața unei invitații la reflecție de tipul celei propuse de Yannaras, cu plusurile și minusurile sale, reacționezi dur doar dacă te simți oarecum în interiorul atât a tipologiilor arătate acolo cât și a castelelor de nisip mitologic în care ți-ai întemnițat credința. Și dacă te-ai enervat, înseamnă că drogul ideologic își face tot mai greu efectul. Dar ăsta poate fi un semn bun! Au revoir!
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Inainte de Christos si dupa Christos | Decebal | Dogmatica | 5 | 04.09.2012 18:59:26 |
conferinte | mirela.b | Generalitati | 0 | 09.07.2011 17:42:43 |
Conferinte - Dan Puric | anaana71 | Generalitati | 23 | 01.03.2010 22:33:47 |
Iisus Christos descris de Publius Lentullus | lareine | Generalitati | 28 | 08.01.2010 17:38:28 |
Conferinte Ortodoxe | C.tin | Stiri, actualitati, anunturi | 4 | 24.11.2008 14:43:57 |
|